Snabbtest: Total War: Warhammer med DirectX 12

Permalänk
Medlem

Tack sweclockers för att ni fortfarande testar 280x.
Men wuut vad den mördas i detta spelet, halva prestandan av RX 470 i 1080p..... swec prestandaindex är ju 65 mot 84.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Avstängd

http://gpuopen.com/anatomy-total-war-engine-part/
http://gpuopen.com/anatomy-total-war-engine-part-2/
http://gpuopen.com/anatomy-total-war-engine-part-3/

Länkarna ovan kan vara värd att läsa.

Citat:

We knew it won’t be a trivial task so we started working on the DirectX 12 port quite early during development. Warhammer is still using the same architecture as Attila or Rome 2. Our device abstraction is just a very thin layer on top of the DirectX 11 interface. This meant that the DirectX 12 port basically sits on top of a DirectX 11 interface. We started out in this very naïve way, which then led to lots of valuable insight.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

Kul att mitt 980Ti hänger med så bra. Maxwell kanske inte är så gimpat i DX12 då i alla fall. Trevligt!

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Intressant test. Varför inte flera sådana här undersökande tester?!
Jag uppgraderade till win10 endast pga det här spelet. Är definitivt värt det med min 290X. Spelet flyter på bättre tycker jag, men inte så mycket bättre än vad jag trodde, placebo hehe.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför är inte GTX 780 Ti med i resultaten?

Skrivet av Yoshman:

Vilka spel finns det då som har en bra DX12 implementation?

Flera Nvidia- och AMD-användare påstår att Rise of the Tomb Raider presterar aningen bättre i DX12 än DX11 sen patch 7

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dunis90:

Flera Nvidia- och AMD-användare påstår att Rise of the Tomb Raider presterar aningen bättre i DX12 än DX11 sen patch 7

Man har säker putsat. Poängen var att redan tidigare presterade DX12 bättre i konfigurationer med relativt mycket GPU-kraft och relativt lite CPU-kraft. Just scenariot där CPU-delen kan bli flaskhals är ju något DX12/Vulkan alltid kan ge en fördel då de har mindre "overhead", det på alla kort då det är en egenskap av hur APIerna och biblioteken är designade.

I spel som inte alls är CPU-begränsade lär det vara svårt att få bättre prestanda med DX12 jämfört med DX11. Finns faktiskt flera saker som talar till fördel för DX11 i sådana scenarion.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av dunis90:

Varför är inte GTX 780 Ti med i resultaten?

Eftersom att den inte stödjer DX12 till samma mängd som nyare kort så gick det inte ens att välja DX12 vid uppstart.

Här finns en lista på korten som går att köra med DX12 i Total War: Warhammer.
http://wiki.totalwar.com/w/Total_War_WARHAMMER_DirectX_12_Sys...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Man har säker putsat. Poängen var att redan tidigare presterade DX12 bättre i konfigurationer med relativt mycket GPU-kraft och relativt lite CPU-kraft. Just scenariot där CPU-delen kan bli flaskhals är ju något DX12/Vulkan alltid kan ge en fördel då de har mindre "overhead", det på alla kort då det är en egenskap av hur APIerna och biblioteken är designade.

I spel som inte alls är CPU-begränsade lär det vara svårt att få bättre prestanda med DX12 jämfört med DX11. Finns faktiskt flera saker som talar till fördel för DX11 i sådana scenarion.

När man är ute efter hög fps så är ju processorn en stor del i det när man sänker inställningarna. Kommer DX12 då ge högre fps jämfört med DX11? Ta min processor som exempel, en 2500k@4.5GHz.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Eftersom att den inte stödjer DX12 till samma mängd som nyare kort så gick det inte ens att välja DX12 vid uppstart.

Här finns en lista på korten som går att köra med DX12 i Total War: Warhammer.
http://wiki.totalwar.com/w/Total_War_WARHAMMER_DirectX_12_Sys...

Har du koll på varför det är "?" under async compute på 1070/1080?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Själv fick jag rätt stora vinster när jag testade DirectX 12 med mitt system vid lansering av DX12-stödet: #16241887

Permalänk
Medlem

Hyper threading trasig på det spelet. Eller SNAFU and/or FUBAR bakom programmerarna.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Inaktiv

Yeah, skaffa Windows 10, njut av alla häftiga funktioner i DirectX 12! Glömde vi nämna en horribel prestanda? Uppgradera nu nu nu!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ShaZam92:
Spelen är byggda runt gamla API'er, att lägga till support för nya API'er sent i utvecklingen är rätt poänglöst. Vi kommer att se DX12 titlar i 2017-2018 tidigast. Vulkan titlar i 2018~ . Vissa spelmotorer kan utnyttja de nya API'erna rätt bra, DOOM är ett bra exempel, DOOM är inte en äkta Vulkan titel dock.

Så nej det är fortfarande en bra bit bort, spel med de nya API'erna så att säga.

Permalänk
Medlem

Stora poängen med dx 12 var mer hårdvarunära programmering för betydligt bättre prestanda. Dvs det beror mycket mer på spelmotorns implementation och optimeringar.

För Amd så är det bättre prestanda som väntat jämfört med dx 11, om än borde det vara ännu mer än vad som det blir men det torde bero på spelmotorn.
Att det med nvidia däremot blir så pass betydligt sämre prestanda ser riktigt konstigt ut, de borde tycker jag ligga som amd. Har nvidia dåliga drivare med dålig implementation av dx12 eller vad är det frågan om?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av truedesire:

eller så kör man utan 4x msaa och får prestandalyft (test från 2a juni)

MLAA går ju inte ens att köra i spelet längre, så inte så konstigt man inte testar med det.
De enda alternativen är FXAA och MSAA.

(Har det någonsin fungerat/varit med i release?)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Mönstret är rätt tydligt nu. Majoriteten av utvecklarna ignorerar Vulkan för att istället satsa på DX12, även fast det nu är tydigt att prestandaskillnaden landar någonstans mellan medioker ökning till brakförlust.

Naiv som jag är trodde jag att ett modernt API som Vulkan, med så många aktörer bakom, där man kan utveckla för flera plattformar samtidigt, kanske skulle vara intressant för spelutvecklarna. Men så verkar inte vara fallet. VHS vann igen helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Det som tycks vara genomgående är att AMD tjänar på D12 medans Nvidia inte gör det. Borde ju betyda att när AMD börjar leverera prestandakort så blir det lite omvända roller plötsligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Detta är enbart en dx12-patch. Mer intressant blir det när spel som är helt byggda från grunden med x12 kommer bli.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem

Ser lite annorlunda ut om man ser till andra siter tycker jag, inte sett såna här "dåliga" resultat som sweclockers fick nån annanstans.

Tex.

AMD's gains under DX12 are slightly more modest at 1440p, improving by 20-25 percent on most cards and over 35 percent on the 390. Minimum fps is generally up 15-20 percent, and the 390 sees a 30 percent increase. But as before, it's partly because AMD's DX11 results are so dismal—the GTX 980 still holds a lead over the Fury X for example, and the 970 and 1060 are tied with the Fury and Nano. DX12 moves things in the right direction, but not really into the lead.

Nvidia sees 5-10 percent drops in performance again at 1440p, and there's no reason to run any of the Nvidia GPUs we tested in DX12 mode right now. But if we use Nvidia DX11 scores against AMD DX12 results, the overall positioning of the cards is pretty close to what we see in other games.

http://www.pcgamer.com/total-war-warhammer-dx12-boost-for-amd...

1920×1080

The DirectX 11 build averaged about 45 frames per second on the R9 290 at 1080p. The framerate dropped to 38 to 42 when the camera was taken close to the ground to inspect a group of soldiers and reached a maximum of 51 when pulled out. Meanwhile, the DirectX 12 benchmark averaged 74.8 frames per second. That’s a stunning 66.22% increase. The minimum for the DX12 benchmark was 68.5 frames with a maximum of 81, 30 frames higher than what we were getting in the DX11 custom battles.

2560×1440

The DirectX 11 build saw an average of 32 frames per second on the R9 290 at 1440p. When zoomed out, the framerate ranged between 32 and 37 frames per second. Zooming in to the thick of battle brought it down to the mid to high 20s, with a minimum of around 26 frames per second. Not surprisingly, the DirectX 12 benchmark once again presented a substantial boost to performance. It gave an average of 52.5 frames per second, a 64.06% increase. The minimum hovered at 48 and the maximum reached 54 frames per second.

http://gameranx.com/updates/id/54685/article/total-war-warham...

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ShaZam92:

Är DirectX 12 ett dåligt skämt eller? :S

Nej. DX12 är i beta i Warhammer. Spelet är inte heller kodad i DX12 utan det är ett tillägg.. vilket kan ge oanade problem.

Skrivet av Segas:

Yeah, skaffa Windows 10, njut av alla häftiga funktioner i DirectX 12! Glömde vi nämna en horribel prestanda? Uppgradera nu nu nu!!

Skickades från m.sweclockers.com

Horribel prestanda? Inte något jag har märkt av iallafall. Däremot så buggar ibland DX12 i TW:Warhammer totalt ut. Kör man med AA så börjar modellerna bugga ut helt och prestandan sjunker enormt. Detta beror dock på en dålig implementation av DX12 i spelet.

Skrivet av Gambit_2K:

Ser lite annorlunda ut om man ser till andra siter tycker jag, inte sett såna här "dåliga" resultat som sweclockers fick nån annanstans.

Tex.

http://cdn.mos.cms.futurecdn.net/KDY4t69UdmPy4WCnMPfhmk-650-80.png

http://cdn.mos.cms.futurecdn.net/DMks2phZPuDUuKkhsR6smk-650-80.png

AMD's gains under DX12 are slightly more modest at 1440p, improving by 20-25 percent on most cards and over 35 percent on the 390. Minimum fps is generally up 15-20 percent, and the 390 sees a 30 percent increase. But as before, it's partly because AMD's DX11 results are so dismal—the GTX 980 still holds a lead over the Fury X for example, and the 970 and 1060 are tied with the Fury and Nano. DX12 moves things in the right direction, but not really into the lead.

Nvidia sees 5-10 percent drops in performance again at 1440p, and there's no reason to run any of the Nvidia GPUs we tested in DX12 mode right now. But if we use Nvidia DX11 scores against AMD DX12 results, the overall positioning of the cards is pretty close to what we see in other games.

http://www.pcgamer.com/total-war-warhammer-dx12-boost-for-amd...

1920×1080

The DirectX 11 build averaged about 45 frames per second on the R9 290 at 1080p. The framerate dropped to 38 to 42 when the camera was taken close to the ground to inspect a group of soldiers and reached a maximum of 51 when pulled out. Meanwhile, the DirectX 12 benchmark averaged 74.8 frames per second. That’s a stunning 66.22% increase. The minimum for the DX12 benchmark was 68.5 frames with a maximum of 81, 30 frames higher than what we were getting in the DX11 custom battles.

2560×1440

The DirectX 11 build saw an average of 32 frames per second on the R9 290 at 1440p. When zoomed out, the framerate ranged between 32 and 37 frames per second. Zooming in to the thick of battle brought it down to the mid to high 20s, with a minimum of around 26 frames per second. Not surprisingly, the DirectX 12 benchmark once again presented a substantial boost to performance. It gave an average of 52.5 frames per second, a 64.06% increase. The minimum hovered at 48 and the maximum reached 54 frames per second.

http://gameranx.com/updates/id/54685/article/total-war-warham...

Förstår inte riktigt hur de fått sina prestandavinster. När jag kör DX12 i mitt TW:Warhammer så liknar resultaten mer Sweclockers resultat.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

"DirectX 12 i Total War: Warhammer är fortfarande märkt som beta, vilket öppnar upp för kommande förbättringar. Redaktionen ser dessutom fram emot titlar som förhoppningsvis har bättre implmentationer av det nya gränssnittet – till exempel Battlefield 1 och Deus Ex: Mankind Divided."

Stefan Boberg (Dice) har kommenterat att frostbite stöds från grunden av DirectX 12. Om man lägger till Dices relativt långa erfarenhet med Mantle, borde det ge bra DX 12 stöd för Battlefield 1. Gissar att BF1 blir den bästa DX 12 implementationen hitintills samt API'ets riktiga elddop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freevorn:

"DirectX 12 i Total War: Warhammer är fortfarande märkt som beta, vilket öppnar upp för kommande förbättringar. Redaktionen ser dessutom fram emot titlar som förhoppningsvis har bättre implmentationer av det nya gränssnittet – till exempel Battlefield 1 och Deus Ex: Mankind Divided."

Stefan Boberg (Dice) har kommenterat att frostbite stöds från grunden av DirectX 12. Om man lägger till Dices relativt långa erfarenhet med Mantle, borde det ge bra DX 12 stöd för Battlefield 1. Gissar att BF1 blir den bästa DX 12 implementationen hitintills samt API'ets riktiga elddop.

Har en känsla av att det kommer bli som Hitman, optimerat för allt AMD är bra på och Nvidia får nöja sig med jobbet som blev gjort i hast.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Har en känsla av att det kommer bli som Hitman, optimerat för allt AMD är bra på och Nvidia får nöja sig med jobbet som blev gjort i hast.

Kanske så att AMD jobbar mer frekvent med utvecklarna än Nvidia? Något som är fallet med Mantle t.ex.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Har en känsla av att det kommer bli som Hitman, optimerat för allt AMD är bra på och Nvidia får nöja sig med jobbet som blev gjort i hast.

Ungefär som de 20-talet GameWorks titlar eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Kanske så att AMD jobbar mer frekvent med utvecklarna än Nvidia? Något som är fallet med Mantle t.ex.

Förmodligen är det så eftersom både Hitman och Battlefield är en gaming evolved titlar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Ungefär som de 20-talet GameWorks titlar eller?

***bort/mod***

Trams §1.5/§1.6 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

***bort/mod***

Många spel favoriserar det ena eller andra laget. Så har det varit sedan urminnestider och kommer fortsätta vara så. Finns ingen idé klaga på det ena eller andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Så har det varit sedan urminnestider och kommer fortsätta vara så. Finns ingen idé klaga på det ena eller andra.

Gameworks funkar dåligt på Nvidia, prestandan blir mycket bättre utan. Men det är ju roligt att du försvarar att spelutvecklare låter sig köpas utav företag.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Har en känsla av att det kommer bli som Hitman, optimerat för allt AMD är bra på och Nvidia får nöja sig med jobbet som blev gjort i hast.

Så kanske det blir (om det är DX 12 du tänker på).

Nvidia presterar riktigt bra i Star Wars Battlefront. Blir troligen samma i BF1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freevorn:

"DirectX 12 i Total War: Warhammer är fortfarande märkt som beta, vilket öppnar upp för kommande förbättringar. Redaktionen ser dessutom fram emot titlar som förhoppningsvis har bättre implmentationer av det nya gränssnittet – till exempel Battlefield 1 och Deus Ex: Mankind Divided."

Stefan Boberg (Dice) har kommenterat att frostbite stöds från grunden av DirectX 12. Om man lägger till Dices relativt långa erfarenhet med Mantle, borde det ge bra DX 12 stöd för Battlefield 1. Gissar att BF1 blir den bästa DX 12 implementationen hitintills samt API'ets riktiga elddop.

Ja haha det skulle man ju kunna tro/hoppas på, tvivlar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB