Lite snabba frågor ang HTPC, interface, fjärrkontroll, ljud

Permalänk
Medlem

Lite snabba frågor ang HTPC, interface, fjärrkontroll, ljud

Ska nästa vecka sätta ihop en HTPC av lite scrapdelar i en node.

*Jag har läst här lite, och tydligen finns det massa olika bra interface men är det Kodi som är bäst idag?
Flex ex är mer för streaming?

Jag vill att allt ska hittas genom nätverket ( dator på ovanvåning samt htpc som står i vardagsrummet)
Nästan all media kommer vara på htpc dock. Så det kommer ligga på HDD alltid där.

*Sen har jag sett att förr var fjärrkontroll vanligare, men nu verkar det svårt att hitta någon som fungerar bra med allt, w10, kodi etc.
Är det någon här som använder fjärr, eller kör alla trådlöst keyboard med musplatta (har ett MS all in one till den)

*Sen undrar jag, ska man köra HDMI Arc eller spdif för ljud?
Den kommer kopplas till förstärkare via hdmi (bild) som sen går till tv.
Men kommer 5.1 fungera felfritt med hdmi arc koppling? eller måste man köra spdif för att den ska koda av dts osv korrekt?

Aldrig kladdat med htpc så kommer väll riva mina hår gråa för att fixa Kodi osv men alltid lär man sig något
Läst guiden här på swec iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

*Jag har läst här lite, och tydligen finns det massa olika bra interface men är det Kodi som är bäst idag?
Flex ex är mer för streaming?

Använd KODI om du endast har en HTPC.

Använd PLEX om du har en SERVER+smartTV eller SERVER+HTPC

Skrivet av JimmieSan:

*Sen har jag sett att förr var fjärrkontroll vanligare, men nu verkar det svårt att hitta någon som fungerar bra med allt, w10, kodi etc.
Är det någon här som använder fjärr, eller kör alla trådlöst keyboard med musplatta (har ett MS all in one till den)

Jag rekommenderar harmony companion. Du kan kontrollera mer eller minde ALLT med den.

Jag använder den till att kontrollera TV, soundbar, lampor (hue) och htpc. Men du kan kan styra jättemycket mer, tex allt som är tillgängligt på ifttt och allt som han styras via http, curl, cmd, bash etc.

Skrivet av JimmieSan:

*Sen undrar jag, ska man köra HDMI Arc eller spdif för ljud?
Den kommer kopplas till förstärkare via hdmi (bild) som sen går till tv.
Men kommer 5.1 fungera felfritt med hdmi arc koppling? eller måste man köra spdif för att den ska koda av dts osv korrekt?

Vet tyvärr ej. Använd optisk om du kan.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Rekordmedlem

Datorn kopplar du väl in på normalt sätt i receivern eller har du tänkt att ansluta den i tvn ?
Då kommer du att använda hdmi (utan arc) för ljudet eller ska du av nån anledning skicka ljudet via tvn ?
För musik kan det däremot vara bra att ha en toslink.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Använd KODI om du endast har en HTPC.

Använd PLEX om du har en SERVER+smartTV eller SERVER+HTPC

Jag rekommenderar harmony companion. Du kan kontrollera mer eller minde ALLT med den.

Jag använder den till att kontrollera TV, soundbar, lampor (hue) och htpc. Men du kan kan styra jättemycket mer, tex allt som är tillgängligt på ifttt och allt som han styras via http, curl, cmd, bash etc.

Vet tyvärr ej. Använd optisk om du kan.

Tackar. Ska kolla harmony companion, låter bra.
Blir nog KODI då. Det är inte en smart tv och allt kommer vara på htpcn.

Skrivet av mrqaffe:

Datorn kopplar du väl in på normalt sätt i receivern eller har du tänkt att ansluta den i tvn ?
Då kommer du att använda hdmi (utan arc) för ljudet eller ska du av nån anledning skicka ljudet via tvn ?
För musik kan det däremot vara bra att ha en toslink.

Ja HDMI till recievern direkt. Sen går ju den vidare till tvn.
Jag menade mest om man kan koda av 5.1 korrekt via hdmi eller om man borde använda spdif (hdmi enbart för bild till reciever + spdif för ljudet till reciever)

Så jag kört innan typ. Men smidigare med bara hdmi såklart om nu dts avkodning osv fungerar lika bra med hdmi enbart.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JimmieSan:

Tackar. Ska kolla harmony companion, låter bra.
Blir nog KODI då. Det är inte en smart tv och allt kommer vara på htpcn.

Ja HDMI till recievern direkt. Sen går ju den vidare till tvn.
Jag menade mest om man kan koda av 5.1 korrekt via hdmi eller om man borde använda spdif (hdmi enbart för bild till reciever + spdif för ljudet till reciever)

Så jag kört innan typ. Men smidigare med bara hdmi såklart om nu dts avkodning osv fungerar lika bra med hdmi enbart.

Ja hdmi fungerar för alla filmljudformat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.