Problem efter uppdatering av Windows 11. Datorn startar om.

Permalänk

Problem efter uppdatering av Windows 11. Datorn startar om.

Jag har en dator som är ca 2 månader gammal, den levererades med Windows 11 Home och har fungerat bra.
I torsdags kom det upp att det fanns uppdateringar för Windows och jag valde att låta datorn uppdatera och sen stänga av sig för natten.
Igår när jag startar kan jag köra ca 2 timmar innan den säger att något är fel och måste startas om. 2 sekunder senare startar den själv om.
Efter omstart är den igång några minuter innan samma sak händer ingen, och för varje omstart är den igång kortare och kortare tid.
Idag försöker jag ta hjälp av ChatGPT då jag är en nolla på datorer.
Vad jag förstår lyckas radera uppdateringarna via Kommandotolken och pausa nya uppdateringar vid Windows Update. Tänker att Microsoft ska lösa problemet om några dagar.
Jag tror allt är frid och fröjd men efter ca 1.5 timmar händer samma sak igen. Datorn startar om sig. 15 min senare igen...

Så här står det i uppdateringshistoriken:
2025-10, kumulativ uppdatering för Windows 11 Version 24H2 for x64-baserade system (KB5066835 (26100.6899 Installationen slutfordes 2025-10-15
2025-10, kumulativ uppdatering for.NET Framework 3.5 och 4.8.1 for Windows 11, version (KB5066131)
24H2 for x6 Installationen slutfördes 2025-10-15

Tittar jag på Avinstallera uppdateringar finns dom inte kvar, för jag har ju raderat dom. Men varför kvarstår problemet?

Vad kan jag göra för att få datorn att fungera normalt igen?
Fick ingen Windows på fil eller nåt för återställning när jag köpte datorn så hoppas att det går att lösa utan att installera om allt.
Och som sagt så kan jag noll om datorer så var snälla och försök att förklara på ett väldigt enkelt sätt.

Hoppas på hjälp.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kan du starta upp datorn i felsäkert läge?

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem

I de allra flesta fallen av min erfarenhet är det någon drivrutin som är problemet, vad det är för enhet som bråkar är svårt att veta utan att ha något mer att gå på. När datorn kraschar brukar det visas någon form av stoppkod, vad säger den?

Om du kollar i event viewer och går till system, vad säger loggarna strax innan datorn kraschar?

Also, starta kommandotolken som admin och kör /sfc scannow

Dessa kommandon skulle jag också köra:

DISM /Online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup
DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Kan du starta upp datorn i felsäkert läge?

Hur?
Tänkte att det var nån F-knapp vid uppstart, eller?
När jag själv valt Starta om dator hänger dig sig. Den står med svart skärm med texten Startar om.
Håller in power för att stånga av och stara igen.

Skrivet av trickeh2k:

I de allra flesta fallen av min erfarenhet är det någon drivrutin som är problemet, vad det är för enhet som bråkar är svårt att veta utan att ha något mer att gå på. När datorn kraschar brukar det visas någon form av stoppkod, vad säger den?

Om du kollar i event viewer och går till system, vad säger loggarna strax innan datorn kraschar?

Får se om jag hinner göra så mycket innan den startar om igen.

Edit. Hinner ingenting...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Hur?
Tänkte att det var nån F-knapp vid uppstart, eller?
När jag själv valt Starta om dator hänger dig sig. Den står med svart skärm med texten Startar om.
Håller in power för att stånga av och stara igen.

Får se om jag hinner göra så mycket innan den startar om igen.

Edit. Hinner ingenting...

Börja med att berätta vilken dator du har.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Ett bygge från Komplett 😁
Se mig som en 3 åring från stenåldern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Ett bygge från Komplett 😁
Se mig som en 3 åring från stenåldern.

Lite olika beroende på modermodem och märke, men F8, F10, F12 eller Esc brukar åtminstone kunna ta dig in i BIOS. Ibland finns valmöjligheten där. Men har du köpt den från Komplett, så ring dem så slipper du gissa!

Visa signatur

Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Lyckades köra allt men problemet återstår...

Edit. Även Chrome börjar strula. Stänger ner sidan med meddelande typ: Oj, ett fel har uppstått! Sidan kan inte visas.
Felkod: STATUS_BREAKPOINT.

Edit2: Var hittar man Event viewer? Finns inte när jag söker i datorn.

Edit3: Ah, Event viewer är Aktivitetshanteraren
Vad kan jag kolla där för att få bra info?

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Är det här till någon hjälp 😁

Processor: AMD Ryzen 5 8400F 6-Core Processor (4.20 GHz)
Ram: 16,0 GB (15,7 GB går att använda.
Systemtyp: 64-bitars operativsystem, x64-baserad processor.

Windows 11 Home
Version: 24H2
Installerad: 2025-06-12
OS-version: 26100.6584
Gränssnitt: Gränssnittspaket for Windows-funktioner 1000.26100.234.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Vad kan jag göra för att få datorn att fungera normalt igen?
Fick ingen Windows på fil eller nåt för återställning när jag köpte datorn så hoppas att det går att lösa utan att installera om allt.
Och som sagt så kan jag noll om datorer så var snälla och försök att förklara på ett väldigt enkelt sätt.

Hoppas på hjälp.
Tack på förhand!

Du behöver ingen nyckel för att installera om Windows, den är redan registrerat hos Microsoft. Bara att skippa det steget vid omistallation så aktiveras den automatiskt när installationen är klar och du är uppkopplad mot internet.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Lyckades köra allt men problemet återstår...

Edit. Även Chrome börjar strula. Stänger ner sidan med meddelande typ: Oj, ett fel har uppstått! Sidan kan inte visas.
Felkod: STATUS_BREAKPOINT.

Edit2: Var hittar man Event viewer? Finns inte när jag söker i datorn.

Edit3: Ah, Event viewer är Aktivitetshanteraren
Vad kan jag kolla där för att få bra info?

Windows logs -> System

Rulla tills du har senaste omstarten, brukar vara en Kritisk händelse med Kernel-Power som källa. Strax innan det finns förhoppningsvis ledtrådar om vad som skett innan den bootat om.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Du behöver ingen nyckel för att installera om Windows, den är redan registrerat hos Microsoft. Bara att skippa det steget vid omistallation.

Vad förlorar ja vid en ominstallation, förutom alla andra program, Office osv som måste installeras om?
Sjukt tröttsamt att behöva börja om med allt för att Microsoft skickar ut skit.
(lite trött och less på att lägga tid och energi på sånt här man man behöver datorn för att kunna jobba)

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Windows logs -> System

Rulla tills du har senaste omstarten, brukar vara en Kritisk händelse med Kernel-Power som källa. Strax innan det finns förhoppningsvis ledtrådar om vad som skett innan den bootat om.

Dom fel som kommer upp när datorn senast startar om kl.16.17 är:
Fel! 16:17:40 BugCheck 1001
Datorn har startats om efter felsökningen. Felsökningen var: 0x0000003b (0x00000000c0000005, 0xfffff8008a6a9044, 0xfffffb0d05495c10, 0x0000000000000000). Innehållet dumpades och sparades i: C:\windows\Minidump\101725-10671-01.dmp. Rapport-ID: 15a7c55b-0e6f-4011-b4f2-9fdd9947981e.

Kritisk. 16:17:32 Kernel-Power 41 (63)
Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts.

Fel! 16:17:32 volmgr 162
Dumpfilen har genererats.

Fel! 16:17:41 EventLog 6008.
Den senaste avstängningen av datorn vid 15:38:09 den ‎2025-‎10-‎17 skedde oväntat.

Sen är det en massa varningar hela tiden, några fel för Dropbox osv.

Permalänk
Medlem

Ladda ner "nirsoft Bluescreenview" eller något annat program som kan läsa dessa dumpfiler.
https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Jämför de olika dumpfilerna och se om det finns något sammband mellan dem.

Det kan även vara en idé att prova starta datorn med en USB-sticka med tex Linux Mint för att se om datorn forsätter att starta om eller om det endast verkar ske i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Dom fel som kommer upp när datorn senast startar om kl.16.17 är:
Fel! 16:17:40 BugCheck 1001
Datorn har startats om efter felsökningen. Felsökningen var: 0x0000003b (0x00000000c0000005, 0xfffff8008a6a9044, 0xfffffb0d05495c10, 0x0000000000000000). Innehållet dumpades och sparades i: C:\windows\Minidump\101725-10671-01.dmp. Rapport-ID: 15a7c55b-0e6f-4011-b4f2-9fdd9947981e.

Kritisk. 16:17:32 Kernel-Power 41 (63)
Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts.

Fel! 16:17:32 volmgr 162
Dumpfilen har genererats.

Fel! 16:17:41 EventLog 6008.
Den senaste avstängningen av datorn vid 15:38:09 den ‎2025-‎10-‎17 skedde oväntat.

Sen är det en massa varningar hela tiden, några fel för Dropbox osv.

Det där är så mycket som är problem så det enklaste är nog att välja "ominstallera men spara alla program, inställningar etc".
Gör ett installationsmedia i form av ett usb med en Windows-ISO (enklare än det låter) på. Med det så kan du eventuellt reparera datorn, eller återställa till innan uppdateringen med hjälp av en Återställningspunkt, eller ominstallera på nämnt vis.

Permalänk
Skrivet av pchb1:

Det där är så mycket som är problem så det enklaste är nog att välja "ominstallera men spara alla program, inställningar etc".
Gör ett installationsmedia i form av ett usb med en Windows-ISO (enklare än det låter) på. Med det så kan du eventuellt reparera datorn, eller återställa till innan uppdateringen med hjälp av en Återställningspunkt, eller ominstallera på nämnt vis.

Frågan är när/om Microsoft rättar till problemet i uppdateringen. Annars lär det ju bli lika igen.
Och det verkar ju som att det inte är så många som drabbats så frågan är varför man haft "lyckan" att va "utvald".

Idag verkar det som att datorn är igång lite längre mellan omstarterna, om det inte bara är tillfälligheter. Men samtidigt har Chrome börjat strula och känns nästan som det hänger ihop.

Hoppas jag inte gjort något värre genom att radera uppdateringarna och/eller gjort sånt som rekommenderats här. Tänker på DISM grejerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Frågan är när/om Microsoft rättar till problemet i uppdateringen. Annars lär det ju bli lika igen.
Och det verkar ju som att det inte är så många som drabbats så frågan är varför man haft "lyckan" att va "utvald".

Idag verkar det som att datorn är igång lite längre mellan omstarterna, om det inte bara är tillfälligheter. Men samtidigt har Chrome börjat strula och känns nästan som det hänger ihop.

Hoppas jag inte gjort något värre genom att radera uppdateringarna och/eller gjort sånt som rekommenderats här. Tänker på DISM grejerna.

Jag hade nog inte oroat mig för den biten. Krånglar det även efter ren ominstallation så är det med största sannolikhet fel på hårdvaran och inte mjukvaran.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Ibland går uppdateringar fel och då behövs såklart en reparering. Därav s.k reparationsinstallation, a.k.a ominstallation av enbart OSet, allt annat lämnas orört.

Sannolikheten för att det du upplever är en bugg är högst minimal då inget skrivs om det på nätet.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Jag hade nog inte oroat mig för den biten. Krånglar det även efter ren ominstallation så är det med största sannolikhet fel på hårdvaran och inte mjukvaran.

Skrivet av pchb1:

Ibland går uppdateringar fel och då behövs såklart en reparering. Därav s.k reparationsinstallation, a.k.a ominstallation av enbart OSet, allt annat lämnas orört.

Sannolikheten för att det du upplever är en bugg är högst minimal då inget skrivs om det på nätet.

Säg att jag låter datorn stå tills Microsoft kommer med nästa uppdatering som rättar till problemet. Löser det sig då genom att ladda ner den eller är det redan kört?
Nu måste jag använda datorn och inte kan ha den stängd en tid. Men bara en tanke.

Datorn är ny (ca 2 månader) och inget har strulat innan. Uppdateringen görs och datorn stängs av. 6 timmar senare startas den och då är det knas.
Även ChatGPT har hittat fler som fått problem med en av uppdateringarna.

Har ett några andra som också fått liknande problem, dock ingen där datorn startar om på samma sätt men med felmeddelanden att datorn ska stängas osv just efter uppdateringen. Men det verkar inte va stort.
Men vad vet jag. Men det lär inte va en slump att jag får problem just efter uppdateringen.
Men det viktiga är hur jag löser det.
Jag är väldigt tacksam för alla svar här med tips och hjälp!

Permalänk

Funderingar. Säkert lite i onödan 😁

Om jag ska ominstallera Windows, kan jag göra det flera gånger. Alltså även i framtiden eller måste jag ladda ner den på tex USB?
Och vad är tanken med att ha det på USB/DVD om de går att ladda ner även i fortsättningen?
Är det någon skillnad om man haft 10 och sennuppgraderat 10 till 11 eller (som jag) haft 11 hela tiden? Kan man ladda ner fel?
Produktnyckeln känner den av själv eller ska jag ha den någonstans innan?

Jag tänker att jag ska installera om, och behålla alla andra program osv (för det var väl möjligt?).
Vad händer om datorn får knas och startas om medan jag gör ominstallationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Funderingar. Säkert lite i onödan 😁

Om jag ska ominstallera Windows, kan jag göra det flera gånger. Alltså även i framtiden eller måste jag ladda ner den på tex USB?
Och vad är tanken med att ha det på USB/DVD om de går att ladda ner även i fortsättningen?
Är det någon skillnad om man haft 10 och sennuppgraderat 10 till 11 eller (som jag) haft 11 hela tiden? Kan man ladda ner fel?
Produktnyckeln känner den av själv eller ska jag ha den någonstans innan?

Jag tänker att jag ska installera om, och behålla alla andra program osv (för det var väl möjligt?).
Vad händer om datorn får knas och startas om medan jag gör ominstallationen?

Nyckeln känns av automatiskt. Du kan ominstallera närsomhelst och hur många gånger du vill. Du bör hämta hem en ny Windows 11 installation 1 gång per år, då det kommer en större uppdatering XXH2.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Nyckeln känns av automatiskt. Du kan ominstallera närsomhelst och hur många gånger du vill. Du bör hämta hem en ny Windows 11 installation 1 gång per år, då det kommer en större uppdatering XXH2.

Okay. Så då behöver jag egentligen inte ha nåt på USB/DVD?
Och om jag hämtar 1 gång per år kan jag köra den på samma sätt, utan att bli av med annat på datorn?
Så då är det bara att köra, och hoppas på att datorn håller sig igång hela vägen.
Hur lång tid ca brukar det ta?

Ber om ursäkt för dumma frågor.
Som sagt, 3åring från stenåldern 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Och om jag hämtar 1 gång per år kan jag köra den på samma sätt, utan att bli av med annat på datorn?
Så då är det bara att köra, och hoppas på att datorn håller sig igång hela vägen.

Ja, du kan uppgradera den vägen varje år, men jag skulle rekommendera att gå via Windows update först. Brukar ta kortare tid om du går via Windows update. Gör du via ISO/upgrade assistant kan det allt från 30 minuter till någon timme, beroende på enhet.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Ja, du kan uppgradera den vägen varje år, men jag skulle rekommendera att gå via Windows update först. Brukar ta kortare tid om du går via Windows update. Gör du via ISO/upgrade assistant kan det allt från 30 minuter till någon timme, beroende på enhet.

Windows update?
Start-menyn - Inställningar - System - Återställning.

Får hoppas det går fort så det inte blir knas. Någon timme låter lite för spännande.

Är det nåt speciellt man behöver göra efteråt eller är allt som vanligt? Inget mer som behöver laddas ner och/eller installeras om, drivrutiner osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Windows update?
Start-menyn - Inställningar - System - Återställning.

Får hoppas det går fort så det inte blir knas. Någon timme låter lite för spännande.

Är det nåt speciellt man behöver göra efteråt eller är allt som vanligt? Inget mer som behöver laddas ner och/eller installeras om, drivrutiner osv?

Nej Start-menyn -> Inställningar -> Windows Update. Det är en uppgradering, inte en återställning.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Nej Start-menyn -> Inställningar -> Windows Update. Det är en uppgradering, inte en återställning.

Ja så klart!😄 Men det är genom Windows inte från Microsoft på nätet.
Har inte startat datorn ännu så fick vägen via ChatGPT.
Väntar med att starta datorn tills jag gör allt direkt för att minska risken för knas.
Ska testa ikväll.
Återkommer med resultat senare.
Tack för din hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Exe-filen som startar ominstallationen behöver ligga på annan partition än C:. Att ha ISOn på usb gör att du alltid kan nå ISOn via bios, vilket inte alltid går via t.ex D: E. etc. Något du eventuellt kan få problem med som du nämnt.

Enligt egen erfarenhet så är ominstallation via W.update ännu inte lika säkert som via en fristående ISO. En ominstallation som tar allt ifrån 15-20min till 45-50, beroende på dator.