Hur ska jag veta vilken typ av cd-skiva eller fil-format som passar i äldre cd-spelare?

Permalänk

Hur ska jag veta vilken typ av cd-skiva eller fil-format som passar i äldre cd-spelare?

Tänk så mycket enklare det var förr när man skulle spela in. Jag hade tänkt att jag skulle spela in ”bränna en skiva” till min gamle far. Detta då utan att behöva känna mig kriminell.

Min gamle far har ännu mindre kännedom om dagens teknik än vad jag har. Och jag tänkte därför att jag bara kulle försöka hjälpa han i hans tillvaro lite med att spela in ”bränna” en skiva med lite gobitar ifrån förr till honom.

Så min fråga är nu hur jag kan vet vad för slags fil-format som passar i hans gamla cd-spelare?

Själv provade jag för att höra om jag kunde spela skivan på min egen gamla cd-spelare. Men efter allt jobb jag lagt ner på att hitta alla gamla godingar på Youtube så blev jag snabbt besviken.

Och inte bara det. Jag blev också besviken för att jag inte kunde spela upp låtar som jag köpt lagligen på Itunes på min gamla cd-spelare efter att jag bränt ner några låtar på en skiva som jag sparat på min dator.

Jag tycker det känns så fel om man bara ska vara beroende av sin dator och den här typen av teknik idag för att lyssna på musik?
Hur som helst så undrar jag nu vad det kan bero på att jag inte kan spela upp det jag bränt i en vanlig äldre cd-spelare?

Kan det bero på att det är fel typ av cd-skiva? Jag har nämligen läst att äldre cd-spelare bara klarar av cd-skivor typ cd-audio?

Eller kan det bero på att äldre cd-spelare inte klarar av fil-formatet som låtarna är sparade i dvs. spela upp dem. Hur kommer jag förbi det här problemet? Finns det någon möjlighet till det om jag nu vill vara snäll och försöka hjälpa min gamle far. Eller måste man köpa färdiginspelade skivor idag?

De låtar jag sparade ifrån Youtube sparades i fil-format mp3. Medans låtarna jag köpt på ITunes sparades i fil-formatet m4a. Varför ska det vara så krångligt? Nej tacka vet jag de gamla kassett-banden förr.

Jag vill bara hjälpa min gamle far som är ännu dummare på den nya tekniken än vad jag är. Och det helst utan att behöva känna mig kriminell.

Permalänk
Medlem

Du behöver bränna det som audio-cd om det ska funka på en vanlig cd-spelare.
Vet inte om windows har det inbyggt nuförtiden, men finns diverse program som löser att göra om mp3/m4a/etc.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Antagligen tar en vanlig gammal cd-spelare inga "fil-format" som så, måste vara OG musikcd-format.

Har inte bränt skivor på >10år så ingen aning om vad man använder nu för tiden, för länge sen kunde du i alla "brännprogram"välja formatet audio-cd när du valde att skapa en ny skiva.
Sedan kunde du helt enkelt dra och släppa .wav filer in i en 72minuter lång spellista.
Antar att programmen nu för tiden kan konvertera mp3/m4a direkt utan att du behöver manuellt konvertera dom till .wav; annars är LameDropXP nog bland det simplaste att använda.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Du behöver bränna det som audio-cd om det ska funka på en vanlig cd-spelare.
Vet inte om windows har det inbyggt nuförtiden, men finns diverse program som löser att göra om mp3/m4a/etc.

precis

detta är en gammal trotjänare jag iaf tror fungerar fortfarande för att bränna cdskivor för spelare som inte klarar att spela upp mp3.
https://cdburnerxp.se/help/Audio/compileaudio

gjorde t.om. mig besväret att installera det på win 10 bara för att testa åt dig och det fungerade iaf att starta under win 10 utan problem inte provat att göra någon musikskiva men svårt att tro det inte ska fungera.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@Json_81:

Hjärtligt tack!

Jag prov brände på en skiva som det endast stod CD-R recordable 700 MB multispeed på. Samt Compact disc recordable.

Jag har Windows 10 och det ingår här visst någon form av brännare. Men jag kan med denna inte påverka i vilket filformat låtarna sparas i på den brända skivan.

De köpta låtarna sparades (brändes) där som m4a format. Medan låtarna jag hämtat på Youtube sparades (brändes) där som mp3 format.

Måste man ha en teknisk pryl idag som klarar av alla fil-typer dvs. format? Detta skulle jag vilja ge fingret åt i så fall.

Permalänk
Medlem

CDBurnerXP använder jag själv. fungerar ypperligt. Du ska som sagt bränna skivan som Audio-CD och inget annat om du ska köra den i en cd-spelare. Du kan bränna filerna som mp3, den konverterar automatiskt.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

CDBurnerXP använder jag själv. fungerar ypperligt. Du ska som sagt bränna skivan som Audio-CD och inget annat om du ska köra den i en cd-spelare. Du kan bränna filerna som mp3, den konverterar automatiskt.

Skrivet av Periskop62:

@Json_81:

Hjärtligt tack!

Jag prov brände på en skiva som det endast stod CD-R recordable 700 MB multispeed på. Samt Compact disc recordable.

Jag har Windows 10 och det ingår här visst någon form av brännare. Men jag kan med denna inte påverka i vilket filformat låtarna sparas i på den brända skivan.

De köpta låtarna sparades (brändes) där som m4a format. Medan låtarna jag hämtat på Youtube sparades (brändes) där som mp3 format.

Måste man ha en teknisk pryl idag som klarar av alla fil-typer dvs. format? Detta skulle jag vilja ge fingret åt i så fall.

Nej, ingen extra pryl behövs, skivan måste som sagt brännas på rätt sätt. Det är rätt skivor du använt, bara bränt dem på fel sätt.
CDBurnerXP som Kilrah nämner använde jag med, men det är väldigt länge sen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Tack alla!

Ursäkta mig. Men om jag nu skaffar mig ett bränn-program. Kan jag då spela upp alla typer av cd-skivformat t ex CD-R i en gammal cd-spelare?

För om jag har fattat det rätt. Så finns det en cd-skiva som också kallas för cd-audio. Måste jag (bränna på) denna typ av cd-skiva för att kunna använda en gammal cd-spelare? Eller kan jag också använda mig av ett annat cd-skivformat t ex DVD.

Eller räcker det med att tala om för bränn-programmet att jag vill spela in (bränna) i cd-audio format. För det låter ju precis som cd-audio också vore ett speciellt fil-format? Eller?

Känner mig något förvirrad nu.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Periskop62:

@Json_81:

Hjärtligt tack!

Jag prov brände på en skiva som det endast stod CD-R recordable 700 MB multispeed på. Samt Compact disc recordable.

Jag har Windows 10 och det ingår här visst någon form av brännare. Men jag kan med denna inte påverka i vilket filformat låtarna sparas i på den brända skivan.

De köpta låtarna sparades (brändes) där som m4a format. Medan låtarna jag hämtat på Youtube sparades (brändes) där som mp3 format.

Måste man ha en teknisk pryl idag som klarar av alla fil-typer dvs. format? Detta skulle jag vilja ge fingret åt i så fall.

Om det handlar om att bränna audio cd så får du följa reglerna för det, du verkar ha bränt cd rom skivor.
Konvertera inte filerna samtidigt som du bränner utan gör det i ett eget steg, gör först om dina komprimerade filer till wav, sedan bränner du dem enligt audio cd standarden, Nero burning rom är fortfarande ett bra program och det har en massa möjligheter att formatkonvertera filerna du vill bränna om du inte vill använda andra program för det, Db poweramp är också bra på att formatkonvertera.
Jag tror inte det går att bränna från win 10 direkt för det är en funktion MS tog bort för den ingick i windows mediaplayer.
Det viktiga oavsett vilka program du använder är alltså att först konvertera allt till wav och att bränna som audio cd dvs följa orange-book (red-book) standarden i stället för yellow book https://en.wikipedia.org/wiki/Rainbow_Books för annars blir det inget som en audiocd spelare accepterar så se till att du valt att göra en audiocd om inte programmet du bränner med automatiskt väljer det om du lägger in wavfiler.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Periskop62:

Tack alla!

Ursäkta mig. Men om jag nu skaffar mig ett bränn-program. Kan jag då spela upp alla typer av cd-skivformat t ex CD-R i en gammal cd-spelare?

För om jag har fattat det rätt. Så finns det en cd-skiva som också kallas för cd-audio. Måste jag (bränna på) denna typ av cd-skiva för att kunna använda en gammal cd-spelare? Eller kan jag också använda mig av ett annat cd-skivformat t ex DVD.

Eller räcker det med att tala om för bränn-programmet att jag vill spela in (bränna) i cd-audio format. För det låter ju precis som cd-audio också vore ett speciellt fil-format? Eller?

Känner mig något förvirrad nu.

Filformatet är standardiserat i färgböckerna men skivorna kan skilja i kvalitet, framförallt reflektionsgraden och livslängden och en del cd spelare läser inte alla fabrikat på skivor men det beror på skivans kvalitet i så fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Periskop62:

Tack alla!

Ursäkta mig. Men om jag nu skaffar mig ett bränn-program. Kan jag då spela upp alla typer av cd-skivformat t ex CD-R i en gammal cd-spelare?

För om jag har fattat det rätt. Så finns det en cd-skiva som också kallas för cd-audio. Måste jag (bränna på) denna typ av cd-skiva för att kunna använda en gammal cd-spelare? Eller kan jag också använda mig av ett annat cd-skivformat t ex DVD.

Eller räcker det med att tala om för bränn-programmet att jag vill spela in (bränna) i cd-audio format. För det låter ju precis som cd-audio också vore ett speciellt fil-format? Eller?

Känner mig något förvirrad nu.

DVD fungerar inte, måste vara CD.
Audio är inte egna skivor, det är bara hur du väljer att bränna skivan i programmet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Du ska alltså välja "skapa ljudskiva" här i menyn (om du kör cdburnerxp)
Jag ändrar inget filformat, från mp3 eller wav. Lägger till dem som mp3 och bränner, det funkar.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk

@Kilrah:

Det låter bra! Jag kan bara hoppas att det nu även gäller alla konstiga fil-format som m4a m fl. Sedan hoppas jag att det inte finns några risker att använda detta program? Låter kanske dumt. Men jag vill ju inte att det ska bli problem med datorn. Ja bara för att jag nu vill göra min gamle far glad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Periskop62:

@Kilrah:

Det låter bra! Jag kan bara hoppas att det nu även gäller alla konstiga fil-format som m4a m fl. Sedan hoppas jag att det inte finns några risker att använda detta program? Låter kanske dumt. Men jag vill ju inte att det ska bli problem med datorn. Ja bara för att jag nu vill göra min gamle far glad.

CD BurnerXP

Jag använder också det programmet, ställ ner hastigheten på bränningen bara när du ska göra skivan så funkar den nog i farsans CD-spelare åxå.

Här ser du vilka format den klarar för att göra en audio-cd --> https://www.cdburnerxp.se/help/Audio/formats
Sen laddar du ner den här versionen för att slippa skräp när nu installerar programmet --> https://download.cdburnerxp.se/minimal/d190a708bed4e99fd1ef74...

Du hittar dom olika versionerna här --> https://www.cdburnerxp.se/en/download

Permalänk

@57josa:

Hjärtligt tack!

Men nu är det inte utan att jag önskar att någon också här kunde svara på det. Nämligen vad det är för brännfunktion som onekligen verkar att ha följt med Windows 10.

Det kanske låter knäppt. Men jag lyckades onekligen föra över (bränna) ett antal låtar till en cd-skiva på min dator. Låtar som jag sedan inte kunde spela i en vanlig gammal cd-spelare. Men som jag kunde spela upp i datorn. Varför???

Så det är inte utan att jag nu därmed undrar vad detta var för något? För man tillåts onekligen använda brännarhårdvaran i datorn på såhär sätt även om den nu är begränsad dvs. Jag kan bara spela upp det jag bränt på så sätt i datorn. Varför???

Jag kan således nu bara hoppas att det ska gå bättre med ett mjukvaruprogram som CD BurnerXP dvs. att jag nu kan spela upp det jag bränt på cd-skivan i en äldre cd-spelare.

Men det är inte utan som sagt vad att jag nu inte undrar vad det är för bränning jag lyckats göra tidigare?

För även om jag inte kan spela låtarna på en gammal cd-spelare. Så har jag ju onekligen lyckats föra över något (bränt) som jag däremot kan spela på min datorn som den är nu? Vad var då detta?

Ja ni får förlåta mig. Men jag blir inte klok på detta.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Periskop62:

@57josa:

Hjärtligt tack!

Men nu är det inte utan att jag önskar att någon också här kunde svara på det. Nämligen vad det är för brännfunktion som onekligen verkar att ha följt med Windows 10.

Det kanske låter knäppt. Men jag lyckades onekligen föra över (bränna) ett antal låtar till en cd-skiva på min dator. Låtar som jag sedan inte kunde spela i en vanlig gammal cd-spelare. Men som jag kunde spela upp i datorn. Varför???

Så det är inte utan att jag nu därmed undrar vad detta var för något? För man tillåts onekligen använda brännarhårdvaran i datorn på såhär sätt även om den nu är begränsad dvs. Jag kan bara spela upp det jag bränt på så sätt i datorn. Varför???

Jag kan således nu bara hoppas att det ska gå bättre med ett mjukvaruprogram som CD BurnerXP dvs. att jag nu kan spela upp det jag bränt på cd-skivan i en äldre cd-spelare.

Men det är inte utan som sagt vad att jag nu inte undrar vad det är för bränning jag lyckats göra tidigare?

För även om jag inte kan spela låtarna på en gammal cd-spelare. Så har jag ju onekligen lyckats föra över något (bränt) som jag däremot kan spela på min datorn som den är nu? Vad var då detta?

Ja ni får förlåta mig. Men jag blir inte klok på detta.

Du har troligen bränt en cd rom skiva med musik på och inte en audio cd skiva. du har alltså följt fel färg-bok.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Periskop62:

@57josa:

Hjärtligt tack!

Men nu är det inte utan att jag önskar att någon också här kunde svara på det. Nämligen vad det är för brännfunktion som onekligen verkar att ha följt med Windows 10.

Det kanske låter knäppt. Men jag lyckades onekligen föra över (bränna) ett antal låtar till en cd-skiva på min dator. Låtar som jag sedan inte kunde spela i en vanlig gammal cd-spelare. Men som jag kunde spela upp i datorn. Varför???

Så det är inte utan att jag nu därmed undrar vad detta var för något? För man tillåts onekligen använda brännarhårdvaran i datorn på såhär sätt även om den nu är begränsad dvs. Jag kan bara spela upp det jag bränt på så sätt i datorn. Varför???

Jag kan således nu bara hoppas att det ska gå bättre med ett mjukvaruprogram som CD BurnerXP dvs. att jag nu kan spela upp det jag bränt på cd-skivan i en äldre cd-spelare.

Men det är inte utan som sagt vad att jag nu inte undrar vad det är för bränning jag lyckats göra tidigare?

För även om jag inte kan spela låtarna på en gammal cd-spelare. Så har jag ju onekligen lyckats föra över något (bränt) som jag däremot kan spela på min datorn som den är nu? Vad var då detta?

Ja ni får förlåta mig. Men jag blir inte klok på detta.

Win 10 låter dig bränna cd rom eller data cd. Alltså lägger du in en mp3 bränns en mp3 in, lägger du in en jpg bild så bränns den jpg bilden in. Det blir alltså inte någon konvertering till något format som en vanlig cd-spelare kan hantera.

För att en cd spelare ska kunna spela upp ljudet måste du bränna på rätt sätt, antingen genom att låta något brännarprogram konvertera i samband med bränningen, eller genom att du konverterar själv innan. Men detta har ju redan gåtts igenom i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

@mrqaffe:

Nu känner jag mig dum. Men jag måste nu också bra fråga vad det är för färg och färg-bok ni talar om när man skriver det här? Ni får ursäkta mig, men jag vill hemskt gärna veta vad ni menar.

Permalänk

@Zero Cool:

Nu börjar jag förstå vad det handlar om. Tack så hjärtligt.

Permalänk
Medlem

De flesta cd-spelare klara inte datorfiler.. finns garanterat dom som gör det men om din far inte är speciellt teknik intresserad så har han nog en gammal vanlig spelare. Får väl bränna ut som ljud CD med Nero eller annat brännar program.. har för mig Winamp också kunde bränna ljud CD.. har även CD-rip program som klarar av att bränna.. så du får kolla om du har något vettigt program

Skrivet av Periskop62:

@mrqaffe:

Nu känner jag mig dum. Men jag måste nu också bra fråga vad det är för färg och färg-bok ni talar om när man skriver det här? Ni får ursäkta mig, men jag vill hemskt gärna veta vad ni menar.

Redbook är en specifikation för ljud-CD.
Men du bör kunna hitta något brännar program där du kan välja ljud-cd.

http://download.cnet.com/s/audio-cd-dvd-burner/windows/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Periskop62:

@mrqaffe:

Nu känner jag mig dum. Men jag måste nu också bra fråga vad det är för färg och färg-bok ni talar om när man skriver det här? Ni får ursäkta mig, men jag vill hemskt gärna veta vad ni menar.

De jag nämnde tidigare i tråden, de olika formaten på optiska skivor behandlas i färg-böckerna, det är så standarderna döptes, röd, gul och orange är de som är intressanta.
Hur skivorna ska göras definieras alltså av "book type" en pressad audioskiva är red book, en cd rom är yellow book och en bränd audioskiva bör vara orange book.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rainbow_Books
En del avancerade brännare kan även ställa booktype separat utanför standarderna tex för att få en bränd skiva att tolkas som en pressad eller genom att kunna skriva om mediakoden på skivan.

Konvertera musiken till wav innan du bränner och välj audio cd så bör det fungera, att konvertera under bränning ger inte lika bra resultat speciellt inte om du har lagt in ett format som konverteraren inte hanterar.
Audiocd bör brännas i ett svep utan att man stänger av lasern och blir det strul i konverteringen så blir det om inte multisession så minskad kompatibilitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det handlar om att bränna audio cd så får du följa reglerna för det, du verkar ha bränt cd rom skivor.
Konvertera inte filerna samtidigt som du bränner utan gör det i ett eget steg, gör först om dina komprimerade filer till wav, sedan bränner du dem enligt audio cd standarden, Nero burning rom är fortfarande ett bra program och det har en massa möjligheter att formatkonvertera filerna du vill bränna om du inte vill använda andra program för det, Db poweramp är också bra på att formatkonvertera.
Jag tror inte det går att bränna från win 10 direkt för det är en funktion MS tog bort för den ingick i windows mediaplayer.
Det viktiga oavsett vilka program du använder är alltså att först konvertera allt till wav och att bränna som audio cd dvs följa orange-book (red-book) standarden i stället för yellow book https://en.wikipedia.org/wiki/Rainbow_Books för annars blir det inget som en audiocd spelare accepterar så se till att du valt att göra en audiocd om inte programmet du bränner med automatiskt väljer det om du lägger in wavfiler.

Att bränna ljud-cd i Windows Media Player fungerar fortfarande, kollade nyss.
Det torde också vara det smidigaste sättet för TS då WMP fixar rubb och stubb.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lifooz:

Att bränna ljud-cd i Windows Media Player fungerar fortfarande, kollade nyss.
Det torde också vara det smidigaste sättet för TS då WMP fixar rubb och stubb.

/Lifooz

Du har rätt, det är ju medicenter de skrotat, hursomhelt har jag adrig gillt att bränna med win eftersom det inte går att justera nått och det har dessutom dåligt stöd för olika filformat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Audio är inte egna skivor, det är bara hur du väljer att bränna skivan i programmet.

Det finns faktiskt sådana skivor. De brukar kallas CD-R Audio eller CD-R Music http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=202476 Antar att det var dem han syftade på.

Dessa skivor verkar främst vara till för CD-brännare i stereoanläggningar eller boomboxar som inte klarar av att bränna på vanliga dataskivor. http://blog.chron.com/helpline/2008/06/whats-the-difference-between-cd-r-audio-data-disks/

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har rätt, det är ju medicenter de skrotat, hursomhelt har jag adrig gillt att bränna med win eftersom det inte går att justera nått och det har dessutom dåligt stöd för olika filformat.

Så sant, men det duger om man skall bränna ut någon ljud-cd till t.ex bilstereon vilket i min mors fall är en Volvo HU-605. Den tar bara CDA har jag för mig vilket ju WMP fixar.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

@Lifooz:

Suck ja!

Det återstår förmodligen bara att pröva sig fram. Skulle på sätt och vis kännas tryggast om det nu funkar med Windows Media Player. Men det är inte utan att jag är lite irriterad över att det ska vara så krångligt.

Vad är det enklast och bästa alternativet. Om det fungerar med Windows Media Player så tycker jag det ser ut att vara det enklaste. Men om det är det bästa dvs. om jag får ut det jag vill ha utav det. Det återstår att se.

Jag önskar att någon här kunde skriva att med just det programmet kan du enkelt fixa det du frågar efter t ex CDBurnerXP dvs. göra så att min gamle far kan lyssna och njuta av gamla låtar ifrån förr i sin gamla cd-spelare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Periskop62:

@Lifooz:

Suck ja!

Det återstår förmodligen bara att pröva sig fram. Skulle på sätt och vis kännas tryggast om det nu funkar med Windows Media Player. Men det är inte utan att jag är lite irriterad över att det ska vara så krångligt.

Vad är det enklast och bästa alternativet. Om det fungerar med Windows Media Player så tycker jag det ser ut att vara det enklaste. Men om det är det bästa dvs. om jag får ut det jag vill ha utav det. Det återstår att se.

Jag önskar att någon här kunde skriva att med just det programmet kan du enkelt fixa det du frågar efter t ex CDBurnerXP dvs. göra så att min gamle far kan lyssna och njuta av gamla låtar ifrån förr i sin gamla cd-spelare.

Nero är närmast idiotsäkert då det har stöd för en massa filformat, det är inte bränningen som är det värsta utan att konvertera filerna till wav så de kan brännas.
På den gamla goda tiden när man brände och kollade resultatet och försökte få skivorna så bra som möjligt så var det alltid konvertera separat och sedan bränna utan avbrott som gällde för att få så lite fel på skivorna som möjligt, har man Plextor cd och Plextools så kan man mäta upp skivorna nästan lika bra som med professionell utrustning för att få ut BLER värdet https://en.wikipedia.org/wiki/Block_Error_Rate och det visar att skivorna blev bäst när man inte konverterade samtidigt som när man bränner, det skiljer även på hur fort man bränner, långsammast ger inte alltid bäst resultat utan rätt fart för skivtypen.

Tycker du det är så svårt att konvertera filerna separat så gå halva vägen och skapa först en isofil som du sedan bränner. Eller så bränn med nått program typ Nero som har bra konverteringsfunktioner och acceptera resultatet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.