Permalänk
Medlem

Framtidssäkra dator

Jag har en del semesterpengar över och funderar på att uppdatera/framtidsäkra min dator lite men skulle gärna vilja ha lite tips först. Datorn jag sitter på idag ser ut som följer:

• Moderkort: MSI z77 MPOWER

• Processor: I5 3570K @ 4,2GHz

• Minne: Corsair Vengence DDR3 1600MHz 16Gb

• GPU: Asus HD7970 DirectCU II

Är nöjd med Define R4 chassit så det får följa med ett tag till, har SSD diskar så det räcker för programvara samt extern lagring på en NAS. Min användning för denna dator idag är främst spel och streaming av film. Spelar i dagsläget inga tyngre titlar, främst LOL och WOW. Ibland får jag något litet ryck och spelar lite FPS, typ CSGO eller Overwatch. När jag väl spelar vill jag dock kunna köra på så gott som max inställningar. I dagsläget använder jag två skärmar men har länge funderat på att gå tillbaka till en skärm och gå upp i upplösning till 1440p. Drömmen är ju 4K men tror inte riktigt min budget tillåter det ännu.

Har väl inte satt nån exakt budget då jag inte vet om jag vill uppdatera allt på en gång eller vänta lite och uppdatera eftersom. Men som sagt, tacksam för er input och de tips ni har.

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätaggregat?

De alternativ du har är att byta ut GPU eller alltihop (då byte av CPU medföljer att du måste byta moderkort & RAM).

Byte av GPU kommer ge allra mest prestandaboost. För att få en relativt framtidssäkert grafikkort & som klarar 1440p skulle jag satsa på ett GTX 1070 av valfri modell (börjar på ca 4600kr).

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Skulle också gå för ett 1070, sen verkar wow skala rätt bra med Ram hastigheten, så hittar du några snabbare minnen till bra pris kan det ju också vara intressant även om jag väntat ett tag till och gjort ett plattformsbyte och gått direkt till ddr4.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n1klass:

Jag har en del semesterpengar över och funderar på att uppdatera/framtidsäkra min dator lite men skulle gärna vilja ha lite tips först. Datorn jag sitter på idag ser ut som följer:

• Moderkort: MSI z77 MPOWER

• Processor: I5 3570K @ 4,2GHz

• Minne: Corsair Vengence DDR3 1600MHz 16Gb

• GPU: Asus HD7970 DirectCU II

Är nöjd med Define R4 chassit så det får följa med ett tag till, har SSD diskar så det räcker för programvara samt extern lagring på en NAS. Min användning för denna dator idag är främst spel och streaming av film. Spelar i dagsläget inga tyngre titlar, främst LOL och WOW. Ibland får jag något litet ryck och spelar lite FPS, typ CSGO eller Overwatch. När jag väl spelar vill jag dock kunna köra på så gott som max inställningar. I dagsläget använder jag två skärmar men har länge funderat på att gå tillbaka till en skärm och gå upp i upplösning till 1440p. Drömmen är ju 4K men tror inte riktigt min budget tillåter det ännu.

Har väl inte satt nån exakt budget då jag inte vet om jag vill uppdatera allt på en gång eller vänta lite och uppdatera eftersom. Men som sagt, tacksam för er input och de tips ni har.

Först och främst måste du ge oss en budget, men grafikkortet "got-to-go" oavsett. Det håller nog alla med om. I andra hand vad du vill uppnå, enbart framtidssäkra eller få en tystare dator överlag?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Först och främst måste du ge oss en budget, men grafikkortet "got-to-go" oavsett. Det håller nog alla med om.

Jag är faktiskt inte så säker. Jag spelar fortfarande på ett överklockat "GHz" edition någonting 7950, utan bekymmer. Är det något av det som är listat som ska uppgraderas så är det förstås grafikkortet, men så länge han inte ska ställa betydligt högre krav på grafiken än hittills, är det inte mycket lönt. Den bästa "framtidssäkringen" är nog att ta pengarna man tänkte använda, och spara dem tills de faktiskt behövs. Grafikkortet han skulle köpa i dag kommer kosta mindre, eller snarare, samma summa pengar kommer ge ett bättre grafikkort då.

Och sen är det ju frågan vad han har för lagring i dagsläget. Det nämner han inte, men det kan vara den enskilt viktigaste uppgraderingen om OS, eller spelen bor på en mekanisk disk. Det är en uppgradering som "känns" väldigt stor, trots att det egentligen inte är så ofta man sitter och tittar på en laddskärm.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag är faktiskt inte så säker. Jag spelar fortfarande på ett överklockat "GHz" edition någonting 7950, utan bekymmer. Är det något av det som är listat som ska uppgraderas så är det förstås grafikkortet, men så länge han inte ska ställa betydligt högre krav på grafiken än hittills, är det inte mycket lönt. Den bästa "framtidssäkringen" är nog att ta pengarna man tänkte använda, och spara dem tills de faktiskt behövs. Grafikkortet han skulle köpa i dag kommer kosta mindre, eller snarare, samma summa pengar kommer ge ett bättre grafikkort då.

Följande i main inlägget:

Citat:

Spelar i dagsläget inga tyngre titlar, främst LOL och WOW. Ibland får jag något litet ryck och spelar lite FPS, typ CSGO eller Overwatch. När jag väl spelar vill jag dock kunna köra på så gott som max inställningar. I dagsläget använder jag två skärmar men har länge funderat på att gå tillbaka till en skärm och gå upp i upplösning till 1440p. Drömmen är ju 4K men tror inte riktigt min budget tillåter det ännu.

Så 1440p på ett HD7970 med "bra" FPS har jag svårt att visualisera hur det ska räcka till.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Och sen är det ju frågan vad han har för lagring i dagsläget. Det nämner han inte, men det kan vara den enskilt viktigaste uppgraderingen om OS, eller spelen bor på en mekanisk disk. Det är en uppgradering som "känns" väldigt stor, trots att det egentligen inte är så ofta man sitter och tittar på en laddskärm.
B!

Citat:

har SSD diskar så det räcker för programvara samt extern lagring på en NAS

Tolkar det som att spelen även ligger på SSD diskar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Vad har du för nätaggregat?

Corsair HX 750W

Skrivet av Peppar2014:

Först och främst måste du ge oss en budget, men grafikkortet "got-to-go" oavsett. Det håller nog alla med om. I andra hand vad du vill uppnå, enbart framtidssäkra eller få en tystare dator överlag?

Som jag skrev så har jag inte satt nån direkt budget. Jag vill inte spendera 20000 för massa prestanda jag inte kommer använda. Men vill heller inte betala 2000 och inte få någon boost. Sen vet jag inte var du får tystare ifrån? Jag tror inte jag nämnde något om ljudnivå men spelar igen roll. Datorn är nuläget så gott som helt tyst sålänge den ligger på normal load vid spelande. Dessutom använder jag isolerad IEMs när jag spelar så hör inte datorn iallafall.

Skrivet av -=Mr_B=-:

B!

Allting förutom musik, film och annan media finns på SSDer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n1klass:

Corsair HX 750W

Som jag skrev så har jag inte satt nån direkt budget. Jag vill inte spendera 20000 för massa prestanda jag inte kommer använda. Men vill heller inte betala 2000 och inte få någon boost. Sen vet jag inte var du får tystare ifrån? Jag tror inte jag nämnde något om ljudnivå men spelar igen roll. Datorn är nuläget så gott som helt tyst sålänge den ligger på normal load vid spelande. Dessutom använder jag isolerad IEMs när jag spelar så hör inte datorn iallafall.

Allting förutom musik, film och annan media finns på SSDer.

Okej, inga problem med att fortsätta med samma nätaggregat då med andra ord.

Hursomhelst - som de andra redan påpekat så bör du klara dig med din setup som du sitter på nu. Spara pengarna tills det att du väl tar steget upp till t.ex 1440p eller vill köra någon tyngre titel.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.