Vill uppdatera min dator, vet inte riktigt med vad.

Permalänk

Vill uppdatera min dator, vet inte riktigt med vad.

Köpte en dator på inet för ett ca 2 år sedan, är nu väldigt sugen på att uppdatera den med ett GTX1080. Men tänkte då samtidigt uppdatera lite andra saker men vet inte riktigt vad. Därför undrar jag om någon har några bra förslag på något mer som skulle kunna vara bra för bättre prestanda. Hade tänk spela i QHD möjligtvis i 4k.

Har en budget på 15000.

Här är det jag har i datorn just nu:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9636437/

Permalänk
Inaktiv

Dunka i två ramstickor till, byt HDDn mot en fetare SSD och köp två GPUer så ska du nog klara dig ett bra tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Hebrson:

Köpte en dator på inet för ett ca 2 år sedan, är nu väldigt sugen på att uppdatera den med ett GTX1080. Men tänkte då samtidigt uppdatera lite andra saker men vet inte riktigt vad. Därför undrar jag om någon har några bra förslag på något mer som skulle kunna vara bra för bättre prestanda. Hade tänk spela i QHD möjligtvis i 4k.

Har en budget på 15000.

Här är det jag har i datorn just nu:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9636437/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9636437/

Jag skulle ha bytt grafikkortet först utan tvekan. Processorn är fortfarande så pass bra att det inte är lönt att byta upp sig till 6700k. Titan X kanske skulle passa om du har tänkt dig spendera 15k!

Sedan kanske du vill köpa en stor SSD(~1TB) för att slippa den mekaniska disken helt och hållet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

GTX 1080 är ett rimiligt uppköp.
I övrigt har du ju en jättebra dator.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Entusiast

En till och större SSD + GTX1080/1070 låter som en bra uppgradering, resten hänger med bra än idag.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Kote:

Jag skulle ha bytt grafikkortet först utan tvekan. Processorn är fortfarande så pass bra att det inte är lönt att byta upp sig till 6700k. Titan X kanske skulle passa om du har tänkt dig spendera 15k!

Sedan kanske du vill köpa en stor SSD(~1TB) för att slippa den mekaniska disken helt och hållet

Inte jättesugen på på ett titan X då jag hört att 1080 är nästan lika bra eller bättre. Plus titan X ska tydligen inte vara så prisvärt! Men en större ssd låter som en riktigt bra idé!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Jonssown: Tänker mer på framtiden, så att den ska kunna maxa spel även ett tag framöver. Eller är det bättre att vänta då?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mr.Hebrson:

@Jonssown: Tänker mer på framtiden, så att den ska kunna maxa spel även ett tag framöver. Eller är det bättre att vänta då?

Köp ett 1080 nu, så har nog också 1080 gått ner i pris till ett potentiellt köp för ett till om du behöver mer kraft senare.
Det finns alltid någonting på horisonten i denna branschen, så vänta ska man endast göra om man vet att någonting är veckor bort, vilket till min vetskap, ingenting är i high-end segmentet.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

GTX 1080 är ett rimiligt uppköp.
I övrigt har du ju en jättebra dator.

This guy speaks the truth

Skrivet av Jonssown:

En till och större SSD + GTX1080/1070 låter som en bra uppgradering, resten hänger med bra än idag.

+1

Skrivet av Mr.Hebrson:

Inte jättesugen på på ett titan X då jag hört att 1080 är nästan lika bra eller bättre. Plus titan X ska tydligen inte vara så prisvärt! Men en större ssd låter som en riktigt bra idé!

Skickades från m.sweclockers.com

1080 räcker i massor. Vilken upplösning och hz spelar du på idag? Ett 1080 klarar det mesta du kan slänga på den i 120+ fps i 1440p. Jag har ett 1080 FTW till min x34 3440x1440p skärm, och jag kan driva det mesta i 100 fps (Den är 100 hz). De få spelen jag inte kör i 100 fps drar jag antingen ner någon sketen effekt eller nöjer mig med 80-90 fps.

Kan hålla med föregående posters att en större SSD och ett 1080 skulle göra susen för dig. Din CPU räcker gott och väl.

Om du har 15 000 att bränna, varför inte investera i ett par feta hörlurar så du får bra ljud när du spelar?

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Hebrson:

Inte jättesugen på på ett titan X då jag hört att 1080 är nästan lika bra eller bättre. Plus titan X ska tydligen inte vara så prisvärt! Men en större ssd låter som en riktigt bra idé!

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, Titan X är en hel del bättre än GTX 1080. Huruvida det är prisvärt eller inte är ju relativt då GTX 1080 inte är speciellt billigt det heller

http://www.sweclockers.com/test/22464-nvidia-titan-x-pascal/6...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av grimboso:

This guy speaks the truth

+1

1080 räcker i massor. Vilken upplösning och hz spelar du på idag? Ett 1080 klarar det mesta du kan slänga på den i 120+ fps i 1440p. Jag har ett 1080 FTW till min x34 3440x1440p skärm, och jag kan driva det mesta i 100 fps (Den är 100 hz). De få spelen jag inte kör i 100 fps drar jag antingen ner någon sketen effekt eller nöjer mig med 80-90 fps.

Kan hålla med föregående posters att en större SSD och ett 1080 skulle göra susen för dig. Din CPU räcker gott och väl.

Om du har 15 000 att bränna, varför inte investera i ett par feta hörlurar så du får bra ljud när du spelar?

Hade nog tänkt lira i 2560 x 1440 144hz! Hade tänkt köpa en sån här skärm http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/201579-a...

Har mitt Logitech z906 5.1 system och min Logitech g930 lurar så ljud är jag rätt nöjd med en tag till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Nej, Titan X är en hel del bättre än GTX 1080. Huruvida det är prisvärt eller inte är ju relativt då GTX 1080 inte är speciellt billigt det heller

http://www.sweclockers.com/test/22464-nvidia-titan-x-pascal/6...

Skilj på Titan X och Titan X Pascal, den tidigare är generellt sämre än 1080, den senare är bättre men jag har inte sett något svenskt pris på det än. Båda finns dock med i recensionen du länkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Skilj på Titan X och Titan X Pascal, den tidigare är generellt sämre än 1080, den senare är bättre men jag har inte sett något svenskt pris på det än. Båda finns dock med i recensionen du länkade.

Det var recentionen av Titan X "Pascal" jag länkade. Hade jag menat GTX Titan X så hade jag skrivit "GTX Titan X" och inte "NVIDIA Titan X" som det nya kortet heter(dvs. utan "GTX").

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Det var recentionen av Titan X "Pascal" jag länkade. Hade jag menat GTX Titan X så hade jag skrivit "GTX Titan X" och inte "NVIDIA Titan X" som det nya kortet heter(dvs. utan "GTX").

http://i.imgur.com/JizLqjC.png

Nåväl, vad kostar det i Sverige och vem säljer det? Jag har nämligen inte sett det någonstanns ännu, och förmodade att du inte rekommenderade en produkt som ännu inte finns tillgänglig. Men kan ju ha fel på båda punkterna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Hebrson:

Köpte en dator på inet för ett ca 2 år sedan, är nu väldigt sugen på att uppdatera den med ett GTX1080. Men tänkte då samtidigt uppdatera lite andra saker men vet inte riktigt vad. Därför undrar jag om någon har några bra förslag på något mer som skulle kunna vara bra för bättre prestanda. Hade tänk spela i QHD möjligtvis i 4k.

Grafikkortet, speciellt om du ska spela i 4K med en acceptabel FPS. I andra hand skulle jag bytt ut SSD:n till en Samsung 850. Möjligtvis även chassit om det är något billigt skit.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Grafikkortet, speciellt om du ska spela i 4K med en acceptabel FPS. I andra hand skulle jag bytt ut SSD:n till en Samsung 850. Möjligtvis även chassit om det är något billigt skit.

Kommer förmodligen köpa en större ssd. Har ett Corsair Obsidian 750D, tycker det är ett riktigt bra chassi är galet nöjd med det faktisk!

Permalänk
Skrivet av TheNoNa:

Nåväl, vad kostar det i Sverige och vem säljer det? Jag har nämligen inte sett det någonstanns ännu, och förmodade att du inte rekommenderade en produkt som ännu inte finns tillgänglig. Men kan ju ha fel på båda punkterna.

https://www.inet.se/produkt/5408422/nvidia-titan-x-12gb-pasca...

edit: det säljs ju dock inte separat (dvs att man måste köpa den tillsammans med ett helt system), men det finns på den svenska marknaden

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk

My vote går till ett GTX1070/1080 och om du behöver det en större SSD. Ny skärm är ju alltid trevligt om det är bättre prestanda/bildkvalitét såklart.

Har tidigare själv spenderat tonvis med pengar på att uppgradera saker som inte behövs uppdateras bara för att det är kul...men efter att ha kört samma uppsättning i snart 3 år (förutom GFX som uppdaterats genom åren) så kan jag bara säga: Om du inte gillar att tävla i benchmarks så finns det klart roligare saker att spendera pengar på

CPUs och minne är så liten prestandaökning på nuförtiden att de verkligen inte behöver uppdateras ofta (caveat: Saker som behöver många cores...där har det sannerligen skett framsteg)

Visa signatur

Pain, Agony, Suffering, Torment. When the Rune is invoked, even the earth shall resonate its anguish.
Torment of the mind. Torment of the body. Torment of the soul. All will be made clear when the circle is drawn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Hebrson:

Kommer förmodligen köpa en större ssd. Har ett Corsair Obsidian 750D, tycker det är ett riktigt bra chassi är galet nöjd med det faktisk!

Då är det ingen idé att byta ut chassit

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av TheNoNa:

Nåväl, vad kostar det i Sverige och vem säljer det? Jag har nämligen inte sett det någonstanns ännu, och förmodade att du inte rekommenderade en produkt som ännu inte finns tillgänglig. Men kan ju ha fel på båda punkterna.

Nvidia Titan X kostar ca: 13.000 Kr och köps direkt från Nvidia.
https://www.nvidia.se/graphics-cards/geforce/pascal/titan-x/

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •