Permalänk
Medlem

Dator 10-11k Sista kollen

Hej!

Jag har gjort en eller två sådana här trådar innan, men det var innan de nya grafikkorten kom ut på marknaden och jag fick aldrig tummen ur.

Så nu tänkte jag kolla en sista - lovar! - gång om det här är värt en investering.

Jag vill driva spel i BF1/GTAV-klassen på så bra inställningar som möjligt på en 24" 1080p 144hz-skärm. Kommer också göra en hel del filmredigering.

Får allt plats i chassit? Kommer ett 1060 kunna leverera tillräckligt bra på 144hz eller bör jag gå upp ett steg?

Jag kan tillräckligt mycket om datorer för att montera själv men är inte uppdaterad nog på vilket kort jag bör välja, eller vilken version.

Tack på förhand!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9670699/

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Hej!

Jag har gjort en eller två sådana här trådar innan, men det var innan de nya grafikkorten kom ut på marknaden och jag fick aldrig tummen ur.

Så nu tänkte jag kolla en sista - lovar! - gång om det här är värt en investering.

Jag vill driva spel i BF1/GTAV-klassen på så bra inställningar som möjligt på en 24" 1080p 144hz-skärm. Kommer också göra en hel del filmredigering.

Får allt plats i chassit? Kommer ett 1060 kunna leverera tillräckligt bra på 144hz eller bör jag gå upp ett steg?

Jag kan tillräckligt mycket om datorer för att montera själv men är inte uppdaterad nog på vilket kort jag bör välja, eller vilken version.

Tack på förhand!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9670699/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9670699/

Nä det ser bra ut. Hade nog gått på ett modulär nätdel för att på så sätt slippa alla kablar i chassit.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Ett 1060 presterar riktigt starkt, men måste du ha ett för 3600kr? Det finns ju gtx 1060 från 2300kr och uppåt och så mycket kan det väl inte skilja mellan modellerna? Sen finns ju alternativet att hitta exempelvis ett 980ti då dem är ruskigt billiga just nu och presterar bättre än 1060 för en billigare peng.

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Du kommer troligtvis få stora värmeproblem med den där kombinationen. Noctua rekommenderar inte att kylaren används till CPUer med TDP på över 65W, medan 6600K har en TDP på 91W.

En Noctua NH-L9x65 går kanske in i chassit, den är 65mm hög vilket är maxhöjd enligt spec på chassit. Men även den är lite klen, Noctua rekommenderar max 84W TDP med den. Så du bör nog fundera på att antingen byta chassi för att få in en större kylare, byta CPU till en strömsnålare, eller kolla om det går att få in någon vattenkylningslösning.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Skrivet av tiieempu:

Ett 1060 presterar riktigt starkt, men måste du ha ett för 3600kr? Det finns ju gtx 1060 från 2300kr och uppåt och så mycket kan det väl inte skilja mellan modellerna? Sen finns ju alternativet att hitta exempelvis ett 980ti då dem är ruskigt billiga just nu och presterar bättre än 1060 för en billigare peng.

Ja, jag vet som sagt inte! Det bör väl finnas en anledning till att det är dyrare, antar jag? Detta är fabriksöverklockat, men jag vet inte hur man skall förhålla sig till det riktigt.

Skrivet av perost:

Du kommer troligtvis få stora värmeproblem med den där kombinationen. Noctua rekommenderar inte att kylaren används till CPUer med TDP på över 65W, medan 6600K har en TDP på 91W.

En Noctua NH-L9x65 går kanske in i chassit, den är 65mm hög vilket är maxhöjd enligt spec på chassit. Men även den är lite klen, Noctua rekommenderar max 84W TDP med den. Så du bör nog fundera på att antingen byta chassi för att få in en större kylare, byta CPU till en strömsnålare, eller kolla om det går att få in någon vattenkylningslösning.

Ah, tack för detta! Jag är inte på något sätt låst till detta chassit, kan gå på ett traditionellt tower istället. Rekommedera gärna ett i ungefär samma prisklass! Gärna så tyst som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tack för era svar!

Ja, jag vet som sagt inte! Det bör väl finnas en anledning till att det är dyrare, antar jag? Detta är fabriksöverklockat, men jag vet inte hur man skall förhålla sig till det riktigt.

Ah, tack för detta! Jag är inte på något sätt låst till detta chassit, kan gå på ett traditionellt tower istället. Rekommedera gärna ett i ungefär samma prisklass! Gärna så tyst som möjligt.

Jag ser nu varför den du valt är så pass mycket dyrare, den har 6gb minne istället för det billigare 3gb. Jag skulle inte tro att du kommer spela något med ett 1060 som överstiger 3gb så jag hade valt en billigare modell (bortsett från ITX-versionerna, vilket står i namnen).

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiieempu:

Jag ser nu varför den du valt är så pass mycket dyrare, den har 6gb minne istället för det billigare 3gb. Jag skulle inte tro att du kommer spela något med ett 1060 som överstiger 3gb så jag hade valt en billigare modell (bortsett från ITX-versionerna, vilket står i namnen).

Cool!

Vad tror vi, gänget?

Edit: Nytt moderkort

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9670966/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiieempu:

Jo ett gtx 1060 med 3GB är inge vidare.

Hitta ett 1060 med 6GB minne. samt försök att ta en cpu med Hyperthreading och fyra kärnor om du ska redigera film. i7 6700 utan K
finns ifall du inte överclockar.

Sedan så kommer ett 1060 inte klara av 144 FPS om du inte sänker inställningarna rejält.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9670980/

här är mitt förslag närmare 11k, i ditt eget paket har du en upplåst processor med ett låst moderkort och det är en aning dumt att köpa.

3gb 1060 är inget jag skulle rekommendera då spel redan idag använder 4gb vram eller mer (gta v t.ex).

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9670980/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9670980/
här är mitt förslag närmare 11k, i ditt eget paket har du en upplåst processor med ett låst moderkort och det är en aning dumt att köpa.

3gb 1060 är inget jag skulle rekommendera då spel redan idag använder 4gb vram eller mer (gta v t.ex).

Tack! Men varför ett 480 istället för ett 1060 när 1060 presterar bättre på de flesta ställen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tack! Men varför ett 480 istället för ett 1060 när 1060 presterar bättre på de flesta ställen?

i dx11 så brukar 1060 vinna ja men nu är det 3gb kortet vi snackar om det känns rätt så värdelöst idag och 1060 presterar inte särskilt mkt bättre än rx 480 ändå och kollar man på dx12 vilket bf1 kommer använda sig av också så presterar rx 480 bättre än 1060 och amds kort generellt presterar bättre i dx12 och vulkan än vad nvidias kort gör.

och 4gb rx 480 är definitivt det mer prisvärda alternativet om man ställer det mot 3gb 1060, 3gb vram är inte något som jag ens skulle kolla på.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

i dx11 så brukar 1060 vinna ja men nu är det 3gb kortet vi snackar om det känns rätt så värdelöst idag och 1060 presterar inte särskilt mkt bättre än rx 480 ändå och kollar man på dx12 vilket bf1 kommer använda sig av också så presterar rx 480 bättre än 1060 och amds kort generellt presterar bättre i dx12 och vulkan än vad nvidias kort gör.

och 4gb rx 480 är definitivt det mer prisvärda alternativet om man ställer det mot 3gb 1060, 3gb vram är inte något som jag ens skulle kolla på.

Cool! Så detta kommer jag alltså kunna spela BF4 på med hyfsat bra grafik i 144hz 1080p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Cool! Så detta kommer jag alltså kunna spela BF4 på med hyfsat bra grafik i 144hz 1080p?

https://www.youtube.com/watch?v=-Xp6n0Cpuw8

det där verkar vara 8gb kortet men 4gb kommer nog prestera nästan lika så någonstans mellan 70-100fps beroande på var du är i spelet och sänker du grafiken så lär du komma upp i 144+fps.

och värt att tillägga testet i videon var i dx11 så när spelet kommer ut och dx12 stöds så kommer du nog få några extra fps.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@izzie: Jag brukar bara bygga med 1 moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l_aurell:

@izzie: Jag brukar bara bygga med 1 moderkort.

Haha. ÄH!

Nu då? Jag har stuvat om lite och kan tänka mig ett rx480 med 8gb. Är det en bra version jag valt?

OCD-kuken i mig tycker väldigt mycket om att det landade på 11k blankt.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9671135/

Edit: Eller hellre detta kort?
https://www.inet.se/produkt/6912214/sapphire-radeon-rx-470-8g...

Permalänk
Medlem

Det där är ett 470 om du inte uppmärksammat det, det presterar ca 15% sämre än 480 enligt Sweclockers prestandaindex.

När det gäller ditt val av moderkort så bör du förresten vara medveten om att det använder det ökända Killer-nätverkskortet, som orsakat mycket strul p.g.a. dåliga drivrutiner. Det kan hända att de fått ordning på det nu, men annars finns t.ex. Asus Z170-P för ungefär samma pris. Komplett har även en bra rea på MSI Z170A SLI Plus just nu, men då får du kanske vänta några dagar innan du får det eftersom de är slut i lagret.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker att du lika gärna kan köra på Fractal Design Define Nano med ett mini-ITX-moderkort. Det finns ingen anledning att ha ett chassi som till sista delen är fyllt av luft

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det där är ett 470 om du inte uppmärksammat det, det presterar ca 15% sämre än 480 enligt Sweclockers prestandaindex.

När det gäller ditt val av moderkort så bör du förresten vara medveten om att det använder det ökända Killer-nätverkskortet, som orsakat mycket strul p.g.a. dåliga drivrutiner. Det kan hända att de fått ordning på det nu, men annars finns t.ex. Asus Z170-P för ungefär samma pris. Komplett har även en bra rea på MSI Z170A SLI Plus just nu, men då får du kanske vänta några dagar innan du får det eftersom de är slut i lagret.

Jävlar vilken djungel detta är. Tack!

Jag har för övrigt bestämt mig för att gå för ett gtx 1060 6gb nu. Det slår 480 8gb i nästan alla tester, och jag kommer antagligen uppgradera om typ två är ändå.

Permalänk
Medlem

@izzie: Din senaste kundvagn tycker jag du har landat bra med. Processorn är helt rätt enligt din budget, GTX 1060 lika så. Chassit är trevligt och kylaren är bra. Lyssna på tidigare kommentar om moderkortet. Jag kan rekommendera MSI Z170 Krait Gaming (används i Inets taurus om jag inte minns fel) eller ASUS Z170 Pro Gaming (används i Sweclockers vinterdator).

500W på nätagget är helt rätt också, du kommer troligtvis ligga mellan 250-300W i load och de flesta nätaggregat är som effektivast runt 50% belastning. Om jag skulle bygga hade jag dock valt ett modulärt nätaggregat, t.ex. CX650M som är nedsatt just nu. Vill du spara dom pengarna, köp Fractal Design EFFEKT istället. De är mycket kompetenta, och prispressade nätaggregat (saknar 80+ p.g.a. att de ej säljs i USA för 110V).

Ytterligare besparing kan göras på SSDn där du lika väl kan ta 750 EVO.