Mindre uppgradering, men vad köpa?

Permalänk

Mindre uppgradering, men vad köpa?

Goddagens!

Jag är ingen spelare av rang. Inte ens av lägre rang. (För gammal...;)
Dock spelar jag emellanåt när det "plötsligt händer" och då gärna typ Skyrim och nu Fallout 4 om jag ska nämna några som drar lite datorkraft ivf.
Jag kör det mesta på Ultra i Fallout 4 just nu och det funkar rätt bra. Blir lite körigt när det händer mycket på skärmen dock vilket jag kan leva med, men ifall det går att lösa utan en större förmögenhet så...

Så, ifall man ska sikta på att köpa nåt i höst (kanske black friday?) vad rekommenderas?
Gissar på grafikkortet...och är inte ute efter det senaste. Säg runt 2000 om någon känner för att inte bara rekommendera komponent utan även vilken sort

Min utrustning är enligt nedan.

Intel Core i5-4570
280X R9 Powercolor
MSI Z87-G45
16 GB ram

Permalänk
Hedersmedlem

Du har SSD redan eller?

Du ser ut att ha en ganska balanserad maskin redan vilket gör det svårare men jag själv hade nog uppgraderat grafikkortet först också. Det känns ju dock ganska onödigt om du nu redan klarar av spelen du vill på höga inställningar. Dessutom är segmentet grfikkort-för-cirka-2000kr ganska fattigt just nu, det som finns där nytt är AMD RX 470 vilket kanske är 20-30% bättre än ditt 280X.

Jag tycker det känns mer värt att leta efter begagnade kort typ GTX 970 eller 980 som går att få för spannet 1500-300 kronor, speciellt om du väntar någon månad. Det hade gett en ganska mycket större prestandaökning.

Permalänk

@Andreaz1:

Yes, ssd finns redan.
Misstänkte att jag låg i ett mellanläge
20-30% känns väl lite onödigt. Ska väl till minst 50% om det skall vara värt det. Begagnat kan funka om jag hittar nåt vettigt.
Nån idé om vad man minst bör skaffa om man siktar på 50% förbättring? AMD el Nvidia spelar ingen roll.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu kikar jag endast på den här sidan: http://www.sweclockers.com/test/22547-amd-radeon-rx-480-fran-... så lite reservation för att prestandaindex inte ger hela bilden men det är ändå det enklaste sättet att jämföra kort så här.

Där ser det ut som att GTX 1060 eller 980, alternativt AMD R9 Nano eller Fury är det du ska satsa på om du vill ha den sortens prestandaökning.

Permalänk

Lite över din budget, men såg detta från en annan tråd:
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Ett kap i mina ögon.

Visa signatur

MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB, EVGA Supernova G2 650W, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP, ASUS Z87-A ATX, Intel Core i7 4770K 3.5 GHz, Samsung 840 EVO 250GB, 2TB Toshiba 7200rpm 64MB, Win 7 x64.