Nytt grafikkort, märklig GPU användning

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort, märklig GPU användning

Hej!

Nyligen satt in ett R9 fury i datorn. Märker en väldigt konstig GPU användning framförallt i WoW men även i Windows. GPUn går från 0-100 och hoppar fram och tillbaka hela tiden (i windows och i WoW), till och med när jag skriver detta och då kör jag inget spel eller liknande i bakgrunden. Även gjort en nyinstallation av Windows och formaterat i samband med att jag satte in kortet. Får även rätt kass FPS i WoW, kör i 2560x1440, på siffran ''8'' i WoWs grafikalternativ (8-10 är de olika inställningsmöjligheterna) utan AA och shadows. Ligger i snitt runt 50fps.

Ett R9 fury ska väl klara av WoW bättre än så? Processorn ligger inte på 100, utan max som 70% på någon av kärnorna. WoW fördelar faktiskt det rätt bra på kärnorna och de ligger runt 60% och jobbar för det mesta.

Vad kan det bero på? Ska dra ned BF1 betan och se vilken FPS jag får. All hjälp är välkommen.

Mvh

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

@cappe: låter som ett drivrutins problem. Kör du med Radeon Crimson suit drivers? Det programmet är riktigt smidigt å håller koll på allt åt dig. Eller kör du bara med dem som följde med kortet?

Vilket program. Mäter du gpu användningen med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

@cappe: låter som ett drivrutins problem. Kör du med Radeon Crimson suit drivers? Det programmet är riktigt smidigt å håller koll på allt åt dig. Eller kör du bara med dem som följde med kortet?

Vilket program. Mäter du gpu användningen med?

Använder MSI Afterburner för tillfället. Har inte laddat ned några drivrutiner alls faktiskt utan kör dem som kom automatiskt när jag installerade om datorn. Högerklickar jag på skrivbordet står det ''Radeon-inställningar''.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Om det är MSI Afterburner du använder så visar den fel för AMD kort, man måste ändra en inställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevve:

Om det är MSI Afterburner du använder så visar den fel för AMD kort, man måste ändra en inställning.

Om du syftar på ''enable unified gpu usage monitoring'' så har jag bockat i den. Något jag hittade på reddit som kunde orsaka problemet men det hjälpte inte.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Har inte laddat ned några drivrutiner alls faktiskt utan kör dem som kom automatiskt när jag installerade om datorn.

Varsågod...

http://support.amd.com/en-us/download/desktop?os=Windows+10+-...

Du bör tveklöst installera riktiga drivrutiner.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Om du syftar på ''enable unified gpu usage monitoring'' så har jag bockat i den. Något jag hittade på reddit som kunde orsaka problemet men det hjälpte inte.

Okej. Ladda ner Radeon Crimson och lyd förre inlägget mot msi afterburner. Testa evga precision X att kolla utilization med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Varsågod...

http://support.amd.com/en-us/download/desktop?os=Windows+10+-...

Du bör tveklöst installera riktiga drivrutiner.

Wow...hur kan jag ha missat detta. Googlade runt lite efter installationen igår och då skrev folk att det ''hänger med'' etc så tänkte inte mer på det. Avinstallerat dem som kom med och håller på att ladda ned de nya nu. Återkommer.

Mvh

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Har nu installerat om det. Dock kan jag inte hitta något radeon relaterat någonstans. Crimson finns inte när jag högerklickar på skrivbordet dock verkar spiksen från 0-100 vara borta. Fått 67 som högst i windows men nu ligger den på låga siffror stabilt.

Vad är felet?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

@cappe: det programmet ser du inte när du högerklickar på skrivbordet. Det är ett separat program du startar. Har du Windows 7 eller bättre söker du bara efter det efter du tryckt på Windows knappen. Sök/skriv Crimson.

Permalänk

börja med att avinstallera msi afterburner det programmet är mystiskt många som får udda problem hit o dit med det. är ditt kort överklockat från fabrik eller kör du standard ?
jag skulle som många skrivit redan installera om drivrutinerna etc, bytte du från ett gammalt kort till detta utan att rensa gamla drivare eller ? jag kör ju nvidia men väljer alltid avancerad installation då får jag valet att avinstallera gamla drivrutiner för grafikkortet. prova även att köra ccleaner den rensar register osv ifall det är något där som spökar från dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

@cappe: det programmet ser du inte när du högerklickar på skrivbordet. Det är ett separat program du startar. Har du Windows 7 eller bättre söker du bara efter det efter du tryckt på Windows knappen. Sök/skriv Crimson.

Kommer inte upp något när jag söker på det konstigt nog.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiftfett:

börja med att avinstallera msi afterburner det programmet är mystiskt många som får udda problem hit o dit med det. är ditt kort överklockat från fabrik eller kör du standard ?
jag skulle som många skrivit redan installera om drivrutinerna etc, bytte du från ett gammalt kort till detta utan att rensa gamla drivare eller ? jag kör ju nvidia men väljer alltid avancerad installation då får jag valet att avinstallera gamla drivrutiner för grafikkortet. prova även att köra ccleaner den rensar register osv ifall det är något där som spökar från dig.

Körde även AMD tidigare men installerade om hela windows etc när jag satte i nya kortet så bör inte vara det. BF1 flöt ok tror jag iaf, låg runt 50-60 fps med smådippar ner till 38 någon gång. Beror det på min CPU? Konstigt dock att GPUN ligger nära 100% hela tiden i wow medans CPUN inte ligger på 100. Bör väl snarare vara tvärtom?
Ska testa CCleaner även.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk

hur ser tempen ut för dig för grafikkortet ? du kan köra realtemp om du vill se för hela datorn. är typ 2 mb stort.

Men ja det borde vara tvärtom din cpu kan ju bottleneck:a ditt grafikkort men det borde inte få gpu:n att ligga på 100% iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiftfett:

hur ser tempen ut för dig för grafikkortet ? du kan köra realtemp om du vill se för hela datorn. är typ 2 mb stort.

Men ja det borde vara tvärtom din cpu kan ju bottleneck:a ditt grafikkort men det borde inte få gpu:n att ligga på 100% iaf

Tempen är som högst på 74 vilket inte bör vara ett problem. Konstigt av wow ska gå i taket sådär, bör vara cpun som är den begränsande faktorn då jag alltid hört att wow hänger mycket på cpun och inte gpun.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk

nä 74 är rätt normal temp vid belastning. japp wow är la lite speccielt

Permalänk
Medlem

hur går det för dig har det löst sig för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

hur går det för dig har det löst sig för dig?

Nej, den spikar från 0-100. Testade att capa fpsen till 60 och på allra lägsta inställningarna i WoW, trots att jag har lägsta inställningarna går GPUN från 0-100 och försöker hela tiden prestera. Sen är jag osäker angående klockningen på grafikkortet. På bilden ser ni både från MSI afterburner och HW monitor med WoW i bakgrunden, GPUN ligger på 100% men klockningen på kortet ligger på runt 400-500 och so max 625. Ska inte detta kortet ha en max klock på 1050? Detta är exakta grafikkortet jag har: http://cdon.se/hemelektronik/sapphire-radeon-r9-fury-nitro-ba...

På bilden ser ni även hur CPUN ser ut när jag spelar.
Förövrigt får jag även problem i BF1 nu. Låg på stabila 50-70 FPS sen droppade den plötsligt ner till 10 FPS och började toklagga. Fick stänga ner det i aktivitetshanteraren då det annars kraschar datorn. Alla program kan sedan skapa någon form av eftersläpning. Tidigare idag fick jag även en helt röd skärm när jag skulle stänga av Bf1 och fick starta om datorn med knappen på chassit. Bifogar bild efter att jag försökt dra runt webbläsaren lite här och var:

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk

Skulle föreslå att du installerar om grafikdrivrutinen igen då det låter som det fortfarande är konflikter.
Kör först DDU (Display Driver Uninstaller) så du helt rensar datorn från gamla drivrutiner.

http://www.guru3d.com/files-get/display-driver-uninstaller-do...

Nya drivrutiner: http://support.amd.com/en-us/download

Permalänk
Medlem
Skrivet av maltenizer:

Skulle föreslå att du installerar om grafikdrivrutinen igen då det låter som det fortfarande är konflikter.
Kör först DDU (Display Driver Uninstaller) så du helt rensar datorn från gamla drivrutiner.

http://www.guru3d.com/files-get/display-driver-uninstaller-do...

Nya drivrutiner: http://support.amd.com/en-us/download

Körde det programmet och installerade om. Tror det hjälpte lite i alla fall. GPUN ligger och hoppar från 50-100 istället för 0-100 i WoW nu. Vad jag inte förstår är varför spelet tar så mycket GPU och så lite CPU, alltid fattat att det ska vara tvärtom. Load ligger på 100% men den klockar bara sig till ca 600mhz (1050 max) så den bör ha mer kraft att ge? Varför är load 100% men klocken stannar kring 400-500 medans CPUN ligger och kämpar på ca 6 olika kärnor till 65% som högst?

I BF1 betan får jag ca 50-70 fps med allt på ultra i 1440p, är det bra värden? Dippar till 38 någon gång ibland men kanske beror på CPUN.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk

Stäng av energieffektivitet i crimson. Görs under spel->globala inställningar.

Fallout 4 dippar och segar ner ibland om det är på.

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätaggregat? Får systemet tillräckligt med kräm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maltenizer:

Stäng av energieffektivitet i crimson. Görs under spel->globala inställningar.

Fallout 4 dippar och segar ner ibland om det är på.

Gjorde det du skrev och nu går klocken upp i 1050 Mhz åtminstone! Ett problem mindre Dock bör GPUN inte ligga på 100% tycker jag utan CPU bör jobba mer, i alla fall vad jag tror.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tsk12:

Vad har du för nätaggregat? Får systemet tillräckligt med kräm?

Detta nätaggregatet kör jag med: https://www.komplett.se/product/340676, ca 3 år gammalt men bör inte vara ett problem tror jag?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]