Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av MrShizzle:

@tvelander: Självaste Tvelander!

En annan lite mer generell fråga kanske, processorn och båda grafikkorten kommer vattenkylas, endast M2 och SSD-lagring kommer användas. Ska man kanske vattenkyla minnesstickorna också? Planerar att införskaffa Dominator och självklart dra upp dessa över 3.6GHz.

Köp färdiga minnen i 4Ghz istället.

Kyla minen är tvär jobbigt på DDR4 det inte stöjds 100 % trust me not worth the hassle.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@tvelander: Utbudet verkar väldigt begränsat, eller det kanske bara finns G.Skill?

Det var mer för den estetiska smaken jag tänkt, men då skippar jag det. Eventuellt får det kanske bli det i ett nästa bygge.

Edit: Rättar mig själva, hittade en del andra tillverkare nu med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

@tvelander: Självaste Tvelander!

En annan lite mer generell fråga kanske, processorn och båda grafikkorten kommer vattenkylas, endast M2 och SSD-lagring kommer användas. Ska man kanske vattenkyla minnesstickorna också? Planerar att införskaffa Dominator och självklart dra upp dessa över 3.6GHz.

Normalt behöver man inte vattenkylda hårdiskar om du inte vill vara extrem kylare .
Vid hård överklockning kan det vara bra att vattenkyla minnena och volt bryggorna på moderkortet.

Bruka beställa de mesta från http://www.aquatuning.se/

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

@Jygge: Hårddiskarna ska såklart inte vattenkylas, ett par SSDs och en M2 disk kommer inte vara i behov av det...

Såg nu att det finns minnen på över 4Ghz, tveksam att det kommer behövas något mer än befintlig kylfläns.

Permalänk
Medlem

@tvelander:
Oj, jösses!
Hur ser värmeutvecklingen ut i ditt system om du spelar länge, bänkar eller stressar?

Jag vet inte riktigt vad man ska kolla efter i vattentemperatur, men har gissat att man ska akta sig för att komma över 50°C ungefär. Min D5-pump säger max 60°C.
Skönt att veta att det är jag som bara är överförsiktigt då.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Slarre:

@tvelander:
Oj, jösses!
Hur ser värmeutvecklingen ut i ditt system om du spelar länge, bänkar eller stressar?

Jag vet inte riktigt vad man ska kolla efter i vattentemperatur, men har gissat att man ska akta sig för att komma över 50°C ungefär. Min D5-pump säger max 60°C.
Skönt att veta att det är jag som bara är överförsiktigt då.

Får kolla så fall men vet att det är inga problem

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@Tvelander har i min jakt på potentiella chassin fastnat för ett sånt du har, InWin909.
Kan du rekommendera det starkt eller har du svurit över axeln när du pillat med det?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av MrShizzle:

@Tvelander har i min jakt på potentiella chassin fastnat för ett sånt du har, InWin909.
Kan du rekommendera det starkt eller har du svurit över axeln när du pillat med det?

Inte värt pengarna nej, köpte mitt för 1800kr tycker ej värt 4k.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@tvelander: ahapp. Då får jag leta vidare.. Försöker hitta något som sticker ut, något som "ingen" annan har.

Permalänk
Medlem

Själv ska jag inom snar framtid montera på en Phobya Xtreme SUPERNOVA 1260 radiator - Full Copper den är fet 😊

Inte för att jag måste men den ger mig en tyst dator

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

@Jygge: Får man fråga vart du har tänkt skyffa undan den? Ersätta en av sidoplåtarna eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

@Jygge: Får man fråga vart du har tänkt skyffa undan den? Ersätta en av sidoplåtarna eller?

Kolla in min tag har en fet låda som tar den 😀

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

@Zpnk jag funderar starkt på hard tubing också!
Det ser så fruktansvärt mycket bättre ut. Självklart är det mer som kan gå fel och det tar längre tid. Tror dock att det i slutändan skulle betala för sig gällande nedlagd tid.

Ett hett tips. Börja med slang. Gärna en tunnare, typ 13/10mm. Tjockare/grövre blir bara jobbigare att böja.

Skrivet av MrShizzle:

@Zpnk: Nej, du har så rätt. Här har jag hela tiden sagt 480 när det mycket korrekt är 420...

Front: 420mm – Top: 420mm – Back: 140mm – Base: 280mm

Tänk på att de där chassi måtten är ute vid plåten. När du väl börjar fylla ditt chassi, kommer du snart upptäcka att det inte alls rymms. Exempel, det står att chassit klarar 360 i tak och front. Smäller du i ett 80 tjockt 360 i fronten, fins det troligtvis inte längre kvar plats för en 360 i taket, då den i fronten inkräktar på det utrymmet.

Skrivet av MrShizzle:

@Slarre: Efter lite forskning får det bli en 360 och en 420.

Dubbelkolla att de båda får plats.

Jag köpte en radiator åt gången, så jag kunde mäta precis vad som går in.
Jag började också med 13/10 slang, tills jag var helt klar med placering av alla komponenter. Sedan gick jag på hardtubing. Det är mycket snyggare, men ett jäkla bök så fort man behöver lossa på nått. Därför bör man absolut börja med slang först.
Med ett par radiatorer och CPU/GPU i loopen, kostar anslutningar för slang ca 500kr, vilket är mer eller mindre bortkastade pengar, när man väl byter till rör, för då behöver man andra fittings. Men jag ångrar inte en sekund att jag spenderade dem. Man håller inte på med vattenkylning för att det är billigt

När du ändå har spenderar byxorna på, passa på att köpa delar till avtappning och en 24-pin adapter så du kan starta nät agget utan att den är kopplad till mammabrädan. För dränering, respektive avluftning.
Man kan kortsluta stiften med ett gem, jag började med det. Men man kan göra fel, så det är en billig försäkring att köpa adaptern.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Det kommer troligtvis bli slang från början, lite extra tid med det så kan det bli riktigt bra också.
Står dock tveksam i vad det kommer bli för chassi dock, så vi får se lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

@Turbonisse: Det kommer troligtvis bli slang från början, lite extra tid med det så kan det bli riktigt bra också.
Står dock tveksam i vad det kommer bli för chassi dock, så vi får se lite.

Du skrev att du ville ha något udda. Du vill ha plats för två jätte radiatorer. Det finns precis ett sådant. En liten tillverkare i Californien. Garanterat inte många som har ett, om inte för annat, så för priset. Jag har sett ett par beggade, sista året...
CaseLabs
Tror inte du hittar nytt under 5K, men vilket chassi! 560mm (4x140) radiatorer får plats utan problem.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Enligt hemsidan har dom tillfälligt stoppat custom orders.. :/ Tips på flera alternativ?
Priset var inte något som satte käppar i hjulet på den där sidan dock.

Permalänk
Entusiast

Caselabs... där kommer du passera 6k innan allt är klart. Tror jag landade på 7.5k på det jag ville ha

(frakt och moms inräknat då)

Köra på nåt som ingen annan har, då får du bygga själv? Hex Gear R80 finns det några kvar i lager av, du kan köpa accent pack och liknande för att kanske hitta en unik färgkombination iaf?

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Funderar faktiskt på ett R80 eller eventuellt ett InWin 805, alternativt 909...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MrShizzle:

@Zpnk: Funderar faktiskt på ett R80 eller eventuellt ett InWin 805, alternativt 909...

Kollade på de två också. Otroligt fina, men out of the box så var det för dåligt med radiatoryta för min smak.

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Jo, det är just där skon klämmer... Verkar svårt med ett vettigt chassi som har "allt".
I slutändan kommer jag väl sitta med ett 900D...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

@tvelander: ahapp. Då får jag leta vidare.. Försöker hitta något som sticker ut, något som "ingen" annan har.

hexgear r80, parvums atx (20% rabatt just nu om jag inte sett fel) eller caselabs

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MrShizzle:

@Zpnk: Jo, det är just där skon klämmer... Verkar svårt med ett vettigt chassi som har "allt".
I slutändan kommer jag väl sitta med ett 900D...

Det sneglade jag också på... otroligt med yta där. Men det kändes för tråkigt för mig. En massa HDD-burar, 5.25"-plats som man måste borra bort osv osv... Var nära att ändå slå till på ett 900D då jag väntat sen i maj på det här chassit (som förhoppningsvis kommer imorgon)

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Hade man haft pengarna att lägga på ett chassi... http://www.xforma.com/mbx_mkii/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MrShizzle:

@Zpnk: Hade man haft pengarna att lägga på ett chassi... http://www.xforma.com/mbx_mkii/

Närmare 17-18k efter lite extrasaker, frakt och moms... som hittat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Närmare 17-18k efter lite extrasaker, frakt och moms... som hittat

Skickades från m.sweclockers.com

Blir lite fundersam över R80 dock, vad har leveranstiden varit för ditt chassi?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MrShizzle:

Blir lite fundersam över R80 dock, vad har leveranstiden varit för ditt chassi?

La beställning förra fredagen. Har inte gått att beställla tidigare då de inte funnits i lager

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Ah, okej! Det fick dock bli ett 909 då det efter mycket tänkande och ritande passar bättre med mina planer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Ok skämtsamt men ändå, jag tycker faktiskt det låter som en cool ide.

Absolut avskyr fula radiatorer (dock finns ju dom som ser liite bättre ut men ändå) folk hänger hur som helst utaför, ibland på chassit vare sig på toppen el baktill,inte direkt min stil iaf.
Fast om man kan hitta en hyffsta effektiv men tunn radiator med mycket yta och sedan DIY lösning till sido plåt?
Någon skicklig moddare kan säker få till det snyggt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MrShizzle:

@Zpnk: Ah, okej! Det fick dock bli ett 909 då det efter mycket tänkande och ritande passar bättre med mina planer.

Vad blir det för radiatorer då?

Permalänk
Medlem

@Zpnk: EK-CoolStream PE 360 där bak, och EK-CoolStream SE 240 i den "liggande" fronten.
Eventuellt, kanske, kanske, blir det ett 900D. Sen dra till med dremel lite här och där.
Ett sånt projekt kommer dock ta betydligt längre tid.