Apples garanti täcker inte vattenskador för Iphone 7 och Iphone 7 Plus

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när jag hade en HTC Desire HD som jag packade upp hemma, Innan jag gick ut kollade jag mig själv i spegel på toaletten och hade telefonen i fickan, vilket gjorde att den blev vattenskadad av det och slutade fungera. Observera att det var en toalett, inte ett badrum. Så inte ens någon fuktighet finns att tala om där. Som tur var hjälpte mitt försäkringsbolag mig genom att hävda att kraven var orimliga då tillverkarens krav krävdes torrare luft än i Sahara.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Inte förvånande. Känns som att vissa människor skulle utnyttja detta något extremt så fort de fick en repa på telefonen annars. Sedan funkar väl endast vattenskydd så länge man inte droppat den i backen etc någon gång, efter detta finns det risk att fukt kan ta sig in.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiley:

Jag blev lurad av Sony pga vattenskada, hade inte ens skiten undervatten och dom vägrade ta den på garantin. salty AF

På något sätt menar Sony på att det kommit in vatten i mobilen. Det kan ske på många olika sätt, behöver inte betyda att man doppat mobilen under vattenytan. Ett dåligt ditsatt/trasigt lock och lite regn räcker.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Hur bevisas alla andra garanti/reklamationsärenden?

Hur bevisar du att telefonen helt sonika dött utan att du gjort något? Hur bevisar man att lightningkontakten slutat fungera utan att du gjort något? Varför skulle vattenresistens skilja sig från alla andra fall?

Ja fråga det till företagen som erbjuder vatten"resistenta" produkter men inte låter garantin täcka vattenskador.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Jag säger bara en sak...

Eller två....

hehe

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Har använt min 6a många gånger när det regnar.
Då är ju 7an exakt samma telefon bara att de tagit bort 3.5mm uttaget.

Känner mig inte jättemotiverad att betala 8000kr för ny telefon
För övrigt så är problemet batteritiden på iphones inte att de behöver 20 kameror på baksidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Har använt min 6a många gånger när det regnar.
Då är ju 7an exakt samma telefon bara att de tagit bort 3.5mm uttaget.

Nej det är den inte. iPhone 7 är IP67 klassad och det är betydligt mer än avsaknad av 3.5mm uttaget som gör denna skillnad. Den är dessutom snabbare, har bättre skärm, bättre kamera, och större batteri. Men visst skillnaden är inte jättestor. Har själv en iPhone 6S och tänker inte uppgradera.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Har använt min 6a många gånger när det regnar.
Då är ju 7an exakt samma telefon bara att de tagit bort 3.5mm uttaget.

Känner mig inte jättemotiverad att betala 8000kr för ny telefon
För övrigt så är problemet batteritiden på iphones inte att de behöver 20 kameror på baksidan.

Tur att du då INTE behöver köpa vare sig telefon eller en Iphone telefon då. Det är nämligen HELT valfritt..
Sedan är det batteriproblemet inte Iphone specifikt utan Smartphone specifikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Ja fråga det till företagen som erbjuder vatten"resistenta" produkter men inte låter garantin täcka vattenskador.

Varför ska jag fråga dem? Jag frågar dig! Garanti är som sagt något som är helt frivilligt, de skulle rent teoretiskt kunna skriva att iPhones i färgen space gray inte heller täcks av garantin. Det gör inte någon som helst skillnad i reklamationsrättens mening.

De skulle kunna vara så att garantivillkoren är likadana i hela världen, och att de helt sonika inte vill att det ska täckas (jag säger inte att de gör rätt, jag tycker det är förbannat fegt att hävda att telefonen har vissa egenskaper, men att man sen inte låter garantin täcka även det). Men i Sverige har vi ju som sagt reklamationsrätten, vilket gör garantivillkoren helt obsoleta (så länge inte garantin ger mer än reklamationsrätten förstås).

Inom 6 månader efter köp är det alltså Apple som måste bevisa att telefonen har handskats på ett vårdslöst sätt, de kan inte säga "den är vattenskadad", de måste då kunna bevisa att telefonen varit på ett längre djup än 1,5 meter eller under längre tid än 30 minuter.

Hur man själv ska kunna bevisa det efter 6 månader är ju dock lite knivigare. Men det är samma förutsättningar som med vilka andra fel som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiley:

Jag blev lurad av Sony pga vattenskada, hade inte ens skiten undervatten och dom vägrade ta den på garantin. salty AF

Det är helt och håller upp till tillverkaren vad som ska täckas av garantin. Det du skulle ha gjort är att reklamera telefonen (om den nu var utlovad att klara någon IP-certifiering).

Permalänk
Medlem

Testade ett nytt tillbehör till min iPhone 6 i vintras, tvättmaskin. Den visade sig inkompatibel. Sjuan kanske är mer mottaglig.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Ja, man blir ju inte förvånad..
Hur är det med vattentäta klockor och garantier? Tänker på vanliga klockor, inte smartklockor.

Dessa åker in på service och trycktestning för att garantin skall hålla iaf min klocka jag äger!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiley:

Jag blev lurad av Sony pga vattenskada, hade inte ens skiten undervatten och dom vägrade ta den på garantin. salty AF

Jag fick en ny Xperia Z1 Compact efter en vattenskada, inget tjafs, tog bara ett par dagar. Hade iofs köpt den på Dustin, a.k.a. världens bästa kundservice.

IANAL, men om tillverkaren hävdar att produkten uppfyller en certifiering och det sedan visar sig att den inte gör det borde det räknas som fabrikationsfel och gå under allmän reklamationsrätt som gäller oavsett tillverkarens garantivillkor. Men det kluriga är väl att bevisbördan i sådant fall ligger på konsumenten och vad som är tillräckligt starka bevis ligger väl mycket på den individuella kundservicekontakten.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Förmodligen för att det är Apple och det finns inget annat vettig och rapportera just nu så man skriva helt enkelt icke nyheter som nyheter.

Ja varför inte nämna nya LG mobilen dom släppts?

Apple och samsung verkar ju vara mer intresant på swec. När ändå swec tar upp mobiler så kunde även nämna andra märken, enligt mig är lg mest intressant (slipper moduler och kan sätta i nytt batteri).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Ganska lätt att kolla detta, vare sig med GPS eller barometern i telefonen.

Hur då?

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

@Blomman90: Anledningen (vad jag antar) är att folk lättare kan missbruka garanti som täcker vattenskador, det är svårt att förstöra insidan av en telefon utan att lämna spår från demontering. Men föra in vatten är enkelt och svårt (omöjligt?) för tillverkaren att avgöra om detta skett p.g.a djuphavsdykning eller vattenpölsbesök. Är inte telefonen helt solid utan ett enda hål så anser jag att det är lätt att förstå varför garanti inte täcker vattenskador, men vi är alla olika. Vatten"täthet" för telefoner är en egenskap under ansvar, inte ett godkännande att tvätta enheten i tvättmaskinen, säga "hoppsan den dog" och sen skicka in till ÅF och kräva ny enhet.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Ja för 3310 är ju känd för sin vattentålighet...

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Apple service har alltid kontrat garantikrav med beskyllning om vattenskada på de mest besynnerliga ställen i mobilerna. Kusinens mobil fick rödskärm men nekades reparation för påstådd vattenskada i kontakten till frontkameran av alla ställen !? Han erbjöds att köpa ny mobil mot att slippa service avgiften.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Vi skickar då in både samsung och Sony på trycktest på garantiärenden. Klarar dom inte testerna med luckorna stängda får kund en ny. Är telefonen stötskadad faller det givetvis. Klarar telefonen trycktest har kund alltså inte stängt luckorna och får tillbaka en trasig telefon.
Att säga att Sony och Samsung inte tar det på garanti är fel. Men telefonerna ska vara i nyskick och haft stängda luckor.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

@Blomman90: Anledningen (vad jag antar) är att folk lättare kan missbruka garanti som täcker vattenskador, det är svårt att förstöra insidan av en telefon utan att lämna spår från demontering. Men föra in vatten är enkelt och svårt (omöjligt?) för tillverkaren att avgöra om detta skett p.g.a djuphavsdykning eller vattenpölsbesök. Är inte telefonen helt solid utan ett enda hål så anser jag att det är lätt att förstå varför garanti inte täcker vattenskador, men vi är alla olika. Vatten"täthet" för telefoner är en egenskap under ansvar, inte ett godkännande att tvätta enheten i tvättmaskinen, säga "hoppsan den dog" och sen skicka in till ÅF och kräva ny enhet.

Jag kan ju inte svara för hur tillverkaren ska visa orsaken till felet. Men samtidigt är det osannolikt att folk kommer börja djuphavsdyka för att telefonen ska bli vattenskadad. För mig kan man inte marknadsföra en telefon som IP67 om man sedan inte vill stå för det. Då får man helt enkelt låta bli att marknadsföra den delen!

Att du säger att "vattenresistens" är en egenskap under ansvar är ju något du själv hittat på. Om de säger att telefonen är certifierad att vara nedsänkt 1 meter under vattnet i 30 minuter så är det vad den ska klara. Det är alltså ett godkännande att bruka telefonen under dessa förutsättningar. Tillverkaren ger ju även andra riktlinjer i form av till exempel temperaturer produkten klarar av att operera inom. Hur ska de kunna avgöra ifall du varit till Sydpolen med din telefon eller om du faktiskt legat innanför de givna riktlinjerna?

Ser du någon tillverkare som säger att skärmen på deras telefon är okrossbar? - Nej, för det stämmer inte, även om de hela tiden försöker göra dem mer och mer stryktåliga.

Permalänk
Medlem

Är en mobil ip67 klassad och beskrivs med det så ska den klara 1 1/2m djupt vatten i 30 minuter.

står det i beskrivningen så gäller detta, annars är det falsk marknadsföring.
om jag skulle köpa en ip 67 mobil som blir vattenskadad med alla skydd osv på, tro fan att jag skulle driva igenom detta för en ny mobil. Anledningen till att jag köpte den var ju för att klara mig från vattenskada.

som någon över sagt. i sverige måste en vara stämma överrens med beskrivningen

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Vi skickar då in både samsung och Sony på trycktest på garantiärenden. Klarar dom inte testerna med luckorna stängda får kund en ny. Är telefonen stötskadad faller det givetvis. Klarar telefonen trycktest har kund alltså inte stängt luckorna och får tillbaka en trasig telefon.
Att säga att Sony och Samsung inte tar det på garanti är fel. Men telefonerna ska vara i nyskick och haft stängda luckor.

Jo, det låter ju rimligt. Fördelen med de två senaste Samsung lurarna (S6- och s7-familjen) och även iPhone 7 är att det helt saknar luckor. Så i dessa fall kan inte användaren göra något fel, bortsett från att på andra sätt ha skadat telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jay-C:

Jag fick en ny Xperia Z1 Compact efter en vattenskada, inget tjafs, tog bara ett par dagar. Hade iofs köpt den på Dustin, a.k.a. världens bästa kundservice.

IANAL, men om tillverkaren hävdar att produkten uppfyller en certifiering och det sedan visar sig att den inte gör det borde det räknas som fabrikationsfel och gå under allmän reklamationsrätt som gäller oavsett tillverkarens garantivillkor. Men det kluriga är väl att bevisbördan i sådant fall ligger på konsumenten och vad som är tillräckligt starka bevis ligger väl mycket på den individuella kundservicekontakten.

Jo exakt. orkade inte bråka.
Det var nått år sen också när man inte hade erfarenhet av att bråka med kundtjänster

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Finns ingen telefontillverkare som ger garanti för vattenskador, varken samsung eller sony.

Så är inte förvånad, fick slåss emot netonet (som för övrigt är den sämsta sidan med förmodligen sveriges mest inkompetenta och kunskapsbefriade support). De de var fabrikationsfel på min z3. Skärmen hade lossnat och på så vis kom vatten in i mobilen och den gick sönder. Dem rövhögarn sa att de var mitt eget fel. Som om att en skärmjävel på en mobil lossnar av dagligt användande utan att de ens är en repa på skärmen..

Tror om man har en mobil som är vattentät så ska man inte testa gränserna. Man kan nog vara glad om den fungerar bra när de väl händer att mobilen utsätts för vatten. Om inte är de nice att ha så man enkelt kan göra ren mobilen.

Ja det är oftast inte värt det att jaga hundralappar när man ska köpa något, för tiden man får lägga ut på att få ett fel åtgärdat gör det totalt ovärt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Dem8n:

Precis, gav upp när jag insåg att de skulle ta mer än ett halvår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Tur att du då INTE behöver köpa vare sig telefon eller en Iphone telefon då. Det är nämligen HELT valfritt..
Sedan är det batteriproblemet inte Iphone specifikt utan Smartphone specifikt.

Nope. Min smartphone, en Xperia z5 Compact laddar jag 2 gånger i veckan, så det är snarare modell specifikt problem, sen brukar alla Apples modeller ha det problemet, men exempelvis Sony har ett par modeller som inte har problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Tycker också det är ganska logiskt. annars skulle de få en uppsjö av ärenden när folk vrakdyker med sina telefoner och sen gråter när den går sönder.

Täcks t.ex. Xperias vattentåliga modeller av garnatin vid vattenskada? Skulle bli förvånad om de gör det.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Så vad gör då klassificeringen för nytta om man ändå inte får använda enheten enligt standarden?

Vad jag förstått så ska standarden tolkas som att telefonen tål en del vatten och smuts, men om den blir vattenskadad så har den fått för mycket vatten på sig. Rimligt?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Tycker också det är ganska logiskt. annars skulle de få en uppsjö av ärenden när folk vrakdyker med sina telefoner och sen gråter när den går sönder.

Täcks t.ex. Xperias vattentåliga modeller av garnatin vid vattenskada? Skulle bli förvånad om de gör det.

I början gjorde dom det när dom hade reklamerna med telefonen nedsänkt i vatten, men inte längre eftersom luckorna med tiden började glappa osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Här är en som reparerar just såna här telefoner som är totalt oförvånad.. Faktum är dock att Apple har rätt, man uppnår vattentålighet med gummilister som oftast och specialtejper, och gummi slits, tejp slits också, t.om däck går det hål i om man kör för långt!

Ser fram emot att ta emot era iphone 7;or i vårt labb för att återställa data om några månader, vi får rejält betalt för det, och iphone 7 kommer vi se fler av än någon annan modell för folk förstår inte att där vatten kan komma in så kan t.ex sand komma in med och slita ut skyddet än snabbare, därtill så kommer folk garanterat inte att förstå att det här inte är en telefon du kan ha i fickan när du dyker... hehe

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN