Samsung stryper laddning av Galaxy Note 7 via mjukvaruuppdatering

Permalänk
Melding Plague

Samsung stryper laddning av Galaxy Note 7 via mjukvaruuppdatering

För att förhindra fler explosiva incidenter släpper Samsung en mjukvaruuppdatering för Galaxy Note 7, vars laddning av batteriet begränsas till 60 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vad bra, då var det löst. Vem behöver batterikapacitet, liksom?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Vad bra, då var det löst. Vem behöver batterikapacitet, liksom?

Du förstår att detta är en temporär lösning för att förhindra skador fram tills enheten blivit utbytt va?

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Avstängd

Kommer ändå att fortsätta köpa mobiler från Samsung även om dom hade ett litet bug jag är en trogen kund.

Det är ju bra att Samsung tar sitt ansvar och löser detta på bästa sätt synd bara att det tar så lång tid, bara dom löser det innan äpplet kommer ut.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av Vaun:

Du förstår att detta är en temporär lösning för att förhindra skador fram tills enheten blivit utbytt va?

Japp.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Avstängd

Varken extra värme till vintern eller fulladdat batteri ..nä fy fan en sån blir det inte

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Kommer ändå att fortsätta köpa mobiler från Samsung även om dom hade ett litet bug jag är en trogen kund.

Det är ju bra att Samsung tar sitt ansvar och löser detta på bästa sätt synd bara att det tar så lång tid, bara dom löser det innan äpplet kommer ut.

Samma här, trivs helt enkelt med Samsung då S6 är den bästa jag haft på mycket länge. Testade LG ett tag men tyckte inte om den telefonen. En polare har haft Sony i alla år men gillar verkligen inte deras gränssnitt eller design. Äpplet är inte att tänka på, räcker att ha den som jobbtelefon. Sen finns ju såklart kinatelefonerna men är lite skeptisk även om många verkar gilla One+.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

undrar om man någonsin får flyga med en så här i handen, kommer dom som är fixade få en egen märkning?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Känner på nåt sätt på mig att detta inte är det enda problemet som kommer komma fram med denna modell.
Det mesta som har gått fel har ju gått fel tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Nej man kan lika gärna kasta denna mobilen om man har den detta är ju bara total katastrof för samsung, dom kan lika gärna remote disable som det där ryktet jag läste för några dagar sen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Det mesta som har gått fel har ju gått fel tyvärr.
Skickades från m.sweclockers.com

Skulle till och med vilja gå så långt som att påstå att 100% av det som gått fel har gått fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Vad bra, då var det löst. Vem behöver batterikapacitet, liksom?

Skicka in mobilen och utsätt dig själv inte för fara, liksom?

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Känns tryggt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Du förstår att detta är en temporär lösning för att förhindra skador fram tills enheten blivit utbytt va?

Klart att det är en temorär lösning, men vem kommer köpa den när den är "fixad". Det har gått så långt så den är bannad av världens alla flygbolag.

Det bästa samsung kan göra är återkallning och släppa en nya telefon.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Klart att det är en temorär lösning, men vem kommer köpa den när den är "fixad". Det har gått så långt så den är bannad av världens alla flygbolag.

Det bästa samsung kan göra är återkallning och släppa en nya telefon.

Lite detta har jag funderat på också. Hur ska man bevisa att det är en S7 note som inte har batteriproblem för en flygvärdinna? Tror inte det hjälper att säga "jag lovar att den inte börjar brinna".

Hela detta batteriproblem känns så otippat från en tillverkare som Samsung.

Fövrigt är jag imponerad so far en bra nivå på tråden hade det varit Apple hade det sett annorlunda ut av alla anti-fanboys.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra. Det är liksom inte värt att riskera att den exploderar. Det alla som har en är naturligtvis att lämna in den och få den utbytt, nu.

Jag hoppas de löser detta snavbbt så att folk kan börja fokusera på annat är batteriproblem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Klart att det är en temorär lösning, men vem kommer köpa den när den är "fixad". Det har gått så långt så den är bannad av världens alla flygbolag.

Det bästa samsung kan göra är återkallning och släppa en nya telefon.

precis, sen kommer det finnas folk som inte har den "fixade" mobilen utan går omkring med den gamla ovetandes.
så frågan är om alla flygbolag som bannat den ska börja granska allas mobiler?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Låter bra som temporär lösning, dock så är inte Samsungtelefoner intressant för mig numera, inte PGA detta utan på deras Edge skärmar..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heffaklumpmamma:

Vad bra, då var det löst. Vem behöver batterikapacitet, liksom?

Skrivet av robbankentor:

Klart att det är en temorär lösning, men vem kommer köpa den när den är "fixad". Det har gått så långt så den är bannad av världens alla flygbolag.
Det bästa samsung kan göra är återkallning och släppa en nya telefon.

Skrivet av Ozzed:

Bra. Det är liksom inte värt att riskera att den exploderar. Det alla som har en är naturligtvis att lämna in den och få den utbytt, nu.

Jag hoppas de löser detta snavbbt så att folk kan börja fokusera på annat är batteriproblem.

Även om Microsoft i många fall är rätt usla på kundupplevelse, så skulle jag i detta fall föredra att Samsung tog över Microsofts "Vi tvingar på W10 användare uppdateringar" strategi, skicka ut en uppdatering som inte går att neka som försätter mobilen i ett läge där den inte går att använda, utan bara kan säkerhetskopieras till en dator för att sedan skickas in för utbyte, eller så det kommer upp "Om 24h kommer enheten stängas av och inte gå att starta mer, ta omedelbart en backup på dina filer" så kommer telefonerna skickas in, annars kommer (säkert) många att skippa att skicka in enheterna för utbyte, med tänket "det händer inte mig".

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Även om Microsoft i många fall är rätt usla på kundupplevelse, så skulle jag i detta fall föredra att Samsung tog över Microsofts "Vi tvingar på W10 användare uppdateringar" strategi, skicka ut en uppdatering som inte går att neka som försätter mobilen i ett läge där den inte går att använda, utan bara kan säkerhetskopieras till en dator för att sedan skickas in för utbyte, eller så det kommer upp "Om 24h kommer enheten stängas av och inte gå att starta mer, ta omedelbart en backup på dina filer" så kommer telefonerna skickas in, annars kommer (säkert) många att skippa att skicka in enheterna för utbyte, med tänket "det händer inte mig".

Tror något åt det hållet krävs.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Kommer ändå att fortsätta köpa mobiler från Samsung även om dom hade ett litet bug jag är en trogen kund.

Exploderande mobiltelefoner är alltså "ett litet bug"?

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Utveckla? Vad är det med edgeskärmarna?

Permalänk
Medlem

Pepsin

Varför inte släppa en uppdatering som gör telefonen obrukbar och bara visar ett meddelande att man ska kontakta Samsung för att få den utbytt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Varför inte släppa en uppdatering som gör telefonen obrukbar och bara visar ett meddelande att man ska kontakta Samsung för att få den utbytt?

Skickades från m.sweclockers.com

Tror nog det finns någon lag/regel som förhindrar detta? Annars vore det kalas ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Skicka in mobilen och utsätt dig själv inte för fara, liksom?

Mata inte trollet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Varför inte släppa en uppdatering som gör telefonen obrukbar och bara visar ett meddelande att man ska kontakta Samsung för att få den utbytt?

Skickades från m.sweclockers.com

För att Remote disable vore extremt dumt. Tänk om du sitter i jobb intervju med drömjobbet på gång så bryts det pga denna uppdatering och du har plötsligt ingen möjlighet att återkomma via telefon till företaget.

(nu brukar ju data iofs stängas av eller låg prioriteras när man ringer så borde väl inte hända då )

Permalänk
Medlem

ALLA ICR Li-poly är hyffsat farliga, gäller för alla telefoner med sådana celler. Hur många Note 7 har börjat brinna/explodera pga detta, finns det siffror?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oyes:

@ggustavsson: Utveckla? Vad är det med edgeskärmarna?

Inget direkt att utveckla, gillar inte Edgeskärmarna enbart korkat påfund bara som gör den användbara ytan på skärmen mindre....
Möjligen ser snyggt ut men 100% opraktiskt...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Remote disable känns inte speciellt troligt. Du kommer ju inte ens kunna ringa ett larmnummer vid en nödsituation då. Men de skulle kunna släppa en OTA som är obligatorisk som poppar upp en nagscreen varje femte minut som uppmanar dig att ta kontakt med Samsung Service, där det står närmast adress till de servicecenter som ligger närmast dig där du är just nu baserat på din GEO.

Fast oavsett så är de inte bara Samsung som dikterar vad de vill göra med mjukvaran i telefonerna. Operatörer och lagar sätter käppar i hjulen för vad som släpps ut.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Inget direkt att utveckla, gillar inte Edgeskärmarna enbart korkat påfund bara som gör den användbara ytan på skärmen mindre....
Möjligen ser snyggt ut men 100% opraktiskt...

En praktisk funktion är att man klart och tydligt ser om någon ringer när mobilen ligger med skärmen nedåt.

På vilket sätt skulle kurvningen på skärmkanterna göra den användbara ytan mindre?