Datorn Fryser och måste startas om manuellt

Permalänk
Medlem

Datorn Fryser och måste startas om manuellt

Speldator problem (Stänger av sig själv)

OS - Windows 7 Professional 64 Bit
Moderkort - Z170 Pro Gaming (LGA 1151)
CPU - I7 6700k
CPU Kylare - Noctua NH-D15
Ram - Corsair Vengeance 2x8 =16gb 2400DDR4
GPU - MSI 980 TI -> Utbytt till EVGA FTW 960 och sedan tillbaka till MSI 980 TI (Nytt 980 ti, inte samma som förut)
Hårddisk - Samsung 240 SSD + Western digital black 1TB + Western digital green 2TB
Nätaggregat - Corsair CX750M -> Utbytt till EVGA Supernova G2 850
Chassi - NZXT Phantom

När jag spelar (Just nu WoW Legion) så efter ett par timmar (ibland ett dygn eller två) så fryser datorn helt och jag måste reboota manuellt via knappen på datorn.

I eventviewer så står det såhär: https://puu.sh/qWnru/f989bcd317.png
''Kernel-Power ID 41 (63)'' Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Det här felet kan orsakas om datorn har slutat svara, om den crashat eller om strömförsörjningen oväntat bryts.''

Temperaturen är normal. Kanske uppåt 50 grader på CPUn och 70 på GPUn.

Åtgärder som jag har provat: Harar bytt ut grafikkortet två gånger och bytt ut nätaggregatet då jag fick tips om att det kan vara det som får det att strula. Även uppdaterat drivrutiner till moderkortet till senaste.

Haft datorn sedan November och blivit mer och mer frekvent på senare tid och händer 1-2 gånger om dagen nu.

Vad kan orsaka detta och vad behöver jag göra? Tips tack!

All hjälp uppskattas tack så mycket på förhand!

Mvh Muukzor.

Edit1: Googlade, folk med Asus moderkort har haft samma problem med fast boot. Tagit bort fast boot nu. Även öppnat upp datorn och tagit ur och satt i sata kabeln till SSDn.

Permalänk
Medlem

Fryser den bara helt? Inte någon blåskärm eller så?
Kan vara din SSD som bråkar. Samsung har ett verktyg för att kolla status på din disk (Samsung Magician). Jag hade testat att installera Windows på en annan disk och se om problemet kvarstår då.

För att utesluta minnesfel kan du köra memtest86+ (låt det köra över natten).

Annars är ju nästa steg att testa med ett annat moderkort, 1151 är väl ganska vanlig ny för tiden så du kan har någon kompis du kan testa byta med en stund?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Fryser den bara helt? Inte någon blåskärm eller så?
Kan vara din SSD som bråkar. Samsung har ett verktyg för att kolla status på din disk (Samsung Magician). Jag hade testat att installera Windows på en annan disk och se om problemet kvarstår då.

För att utesluta minnesfel kan du köra memtest86+ (låt det köra över natten).

Annars är ju nästa steg att testa med ett annat moderkort, 1151 är väl ganska vanlig ny för tiden så du kan har någon kompis du kan testa byta med en stund?

Den fryser helt och jag startar om manuellt. Inget annat som händer.

Såhär ser Samsung Magician ut: http://i.imgur.com/T1q4AZe.png

Jag har fått någon enstaka blåskärm förut men inte ofta. 1 gång kanske. Omstarten har skett 20+ gånger.

Kan sata kabeln glappa?

Edit: Gjorde ett Performance test: http://puu.sh/r8VEh/a0e1d6db73.png

Sequential Read 547 out of 540. (Högre än max? O.o)
Sequential Write 423 out of 520.
Random read 93 331 out of 97 000.
Random Write 31 720 out of 88 000.

Har låg random write är allt jag ser. (Gjorde om testet och fick ungefär samma resultat. Däremot så börjar random write på typ 80 000 och sen stannar helt och går sakta ner till 31 720. Verkade konstigt.)

Permalänk
Medlem

Jo visst kan den glappa. Det är ju lätt att byta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@HerrNilsson: Kan påpeka att det hände nu precis igen.

2 timmar efter förra gången. Spelade wow i en arena.

Har bara hänt när jag är i spel vet jag.

Ska öppna upp och plugga in och ut sata kabeln.

Edit: Har öppnat burken. Kollat både sata till SSDn och sata till moderkortet. Enda jag märker är att där satan sitter är precis bredvid grafikkortet så det blir varmt. Om det kan ha något med det att göra?

Edit2: Tänker installera ett nytt windows på min sekundära hårddisk för att utesluta om det är SSD problem eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muukzor:

@HerrNilsson: Kan påpeka att det hände nu precis igen.

2 timmar efter förra gången. Spelade wow i en arena.

Har bara hänt när jag är i spel vet jag.

Ska öppna upp och plugga in och ut sata kabeln.

Edit: Har öppnat burken. Kollat både sata till SSDn och sata till moderkortet. Enda jag märker är att där satan sitter är precis bredvid grafikkortet så det blir varmt. Om det kan ha något med det att göra?

Edit2: Tänker installera ett nytt windows på min sekundära hårddisk för att utesluta om det är SSD problem eller ej.

Gör det. Ryck ut de andra diskarna så de inte bråkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem med min dator:

Windows 10 64 bit (anniversary update)
Moderkort: Asus z170-a (BIOS ver. 2001, senaste)
CPU: i5 6600k (ej överclockad)
GPU: Asus strix gtx 970
Kylare: be quiet! Pure Rock
Minnen: Corsair vengeance 2x4 8gb @ 2133 ddr4
SSD: Samsung evo 850 500gb
Hårddisk: WD blue 1tb
Nätagg: EVGA Supernova G2 750w Gold

Har haft den inlämnad flera gånger hos inet med olika fel, bl a defekt grafikkort och defekta minnen. Hade inne den en gång för detta fel, men de hittade inget. Har också uppdaterat alla tänkbara drivrutiner och uppdaterat BIOS på moderkortet (just asus har väldigt många updates på BIOS hela tiden där det endast står "improved system stability").

Är väldigt less på detta nu. De senaste spelen som detta hänt i är Overwatch och WoW. Men det har hänt tidigare i bl a Black Ops 3 och Rise of The Tomb Raider. Trodde först det var nvidias drivrutiner som spökade, men jag misstänker att det är något skumt med någon komponent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CJ_RS:

Har exakt samma problem med min dator:

Windows 10 64 bit (anniversary update)
Moderkort: Asus z170-a (BIOS ver. 2001, senaste)
CPU: i5 6600k (ej överclockad)
GPU: Asus strix gtx 970
Kylare: be quiet! Pure Rock
Minnen: Corsair vengeance 2x4 8gb @ 2133 ddr4
SSD: Samsung evo 850 500gb
Hårddisk: WD blue 1tb
Nätagg: EVGA Supernova G2 750w Gold

Har haft den inlämnad flera gånger hos inet med olika fel, bl a defekt grafikkort och defekta minnen. Hade inne den en gång för detta fel, men de hittade inget. Har också uppdaterat alla tänkbara drivrutiner och uppdaterat BIOS på moderkortet (just asus har väldigt många updates på BIOS hela tiden där det endast står "improved system stability").

Är väldigt less på detta nu. De senaste spelen som detta hänt i är Overwatch och WoW. Men det har hänt tidigare i bl a Black Ops 3 och Rise of The Tomb Raider. Trodde först det var nvidias drivrutiner som spökade, men jag misstänker att det är något skumt med någon komponent.

Vi har ju ungefär likadant moderkort, minnen och ssd. Annars så vet jag inte.

Upplever du också att det kan lagga ibland? Gjorde det precis för mig när jag körde Starcraft 2 (1-2 sekunders frys sen fungerar det igen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av muukzor:

Vi har ju ungefär likadant moderkort, minnen och ssd. Annars så vet jag inte.

Upplever du också att det kan lagga ibland? Gjorde det precis för mig när jag körde Starcraft 2 (1-2 sekunders frys sen fungerar det igen)

Nej, för mig laggar det nästan aldrig, det flyter på bra i alla spel. För mig fryser sig hela datorn så man måste stänga av den med power-knappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CJ_RS:

Nej, för mig laggar det nästan aldrig, det flyter på bra i alla spel. För mig fryser sig hela datorn så man måste stänga av den med power-knappen.

Var ungefär samma sak för mig. Hade bara lite smålagg i starcraft 2 på ultra. Annars flyter alla andra spel på bra.

Förövrigt så hände det igen och jag öppnade upp burken, i HWMonitor står GPU på 57 grader men känner jag på bakplåten som sitter på GPU:n så är det så varmt att jag vill inte hålla kvar fingret där. Sata porten sitter precis bredvid grafikkortet också och blir väldigt varm, kan det ha med saken att göra?

Snälla behöver tips X.X

Edit2: Är inte ssdn som är problemet. Jag satte fingret på sata kabeln och kände att den var varm under grafikkortet och drog ut den, men datorn fungerade fint endån. (Fast gick inte att öppna något på C disken och OS var dött men wow spelade vidare utan problem, ligger på D disken)

Så är inte SSD:n som är problemet heller.

Moderkortet? Ramminnena? Drivrutiner? Processorn?

Kollat nätaggregatet, grafikkortet och ssdn. Ska inte vara dem.

Under frågetecken - Ramminnen ,CPU+Kylare I7 6700K, Moderkortet Z170 pro gaming och OS win 7 pro 64 bit.
Ska ej vara fel på Samsung 240 SSD, Nätaggregat, Chassi, GPU MSI 980 TI

Ska installera ett windows till för att se att det ej är fel på OSet. Sen så vet jag inte... tips?

Permalänk
Medlem

Lånar tråden då jag har exakt samma problem. Har kört WoW legion helt problemfritt senaste veckorna men det började frysa helt plötsligt igår samt två gånger idag.

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro Retina 13" (Early 2020): CPU: Intel Core i5 2.0 GHz, Turbo Boost upp till 3,8 GHz :-: RAM: 16 GB :-: GPU: Intel Iris Plus Graphics :-: Hårddisk: 512 GB SSD :-:

Permalänk
Medlem
Skrivet av sutekido:

Lånar tråden då jag har exakt samma problem. Har kört WoW legion helt problemfritt senaste veckorna men det började frysa helt plötsligt igår samt två gånger idag.

Har du haft problem med andra spel eller har det endast hänt i WoW? För mig händer det i WoW och Overwatch just nu, men det är de två spel jag spelar just nu.

Jag har haft problem med andra spel innan, men jag kanske bara hade otur med krångliga drivrutiner eller liknande. Om det visar sig att flera personer har samma problem i samma spel kanske det lutar åt drivrutinproblem ändå...

Jag har nämligen spelat igenom både Mafia 2 och Life is Strange för någon månad sedan och stötte inte på dem här frysproblemen alls (förutom att själva spelen kraschade ett par gånger till desktop, men detta har ju inget med datorn att göra).

Permalänk
Medlem

@CJ_RS:

Endast WoW. Tror det är något med spelet om man kollar deras forum

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro Retina 13" (Early 2020): CPU: Intel Core i5 2.0 GHz, Turbo Boost upp till 3,8 GHz :-: RAM: 16 GB :-: GPU: Intel Iris Plus Graphics :-: Hårddisk: 512 GB SSD :-:

Permalänk
Medlem

Hett tips om man har en någorlunda modern dator som fryser fast & kräver en manuell "hard reboot":

- In i BIOS, stäng av allt som har med C-States att göra. C-States = Power saving för CPU:n. Det kan orsaka en hel del problem.

Visa signatur

CPU: 5900X RAM: 32GB DDR4 3600MHz PSU: Phanteks Revolt Pro 1000W GPU: 3090 ROG STRIX OC MB: MSI x570 MEG UNIFY Case: Phanteks Eclipse P600S