Om ni hade en oanständig summa pengar, vilka delar skulle ni välja?

Permalänk
Medlem

Om ni hade en oanständig summa pengar, vilka delar skulle ni välja?

Tänkte att det vore kul att få fram lite information om olika lite lyxigare komponenter då många av dessa aldrig kommer upp som nyheter här på Sweclockers.
Därför ställer jag frågan, om ni hade väldigt mycket pengar, över 100 miljoner att spendera som ni ville vad för slags stationär dator skulle ni bygga eller köpa?😂

Permalänk
Medlem

Ett stort rpi kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Därför ställer jag frågan, om ni hade väldigt mycket pengar, över 100 miljoner att spendera som ni ville vad för slags stationär dator skulle ni bygga eller köpa?😂

En som fungerar... för det är banne mig nästan omöjligt att hitta en som fungerar 100%, varje dag, varje gång du behöver den och efter varje ny "mjukvara"

Permalänk
Medlem

skulle bygga normal highend burk, typ i7 med GTX 1080 SLI och en fet skärm, sen bara för att jag hade råd skulle jag byggt/köpt något groteskt VR monster med diverse tillbehör, typ som i videolänken nedan bara för att det vore coolt.

självklart skulle jag även ha en 6-8 gästburkar med bra specs för polare som är över

https://youtu.be/aTtfAQEeAJI?t=16

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Avstängd

Jag skulle byggt en Ultra-end PC, med den senaste 8K tekniken till skärmar det finns.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

För dom stålarna kan man köpa en schysst filserver (Supermicro 36bay, fullsmetad med disk) + ordentlig Workstation... o andra sidan hade jag inte varit hemma.
Semester 24/7 resten av livet på Jamaica och LA

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

jag skulle sikta på att få till Tony Starks setup som han har i verkstaden.

Mer sannolikt skulle jag också vilja ha flera high-end maskiner så man kunde köra LAN med VR och hela skiten. Skulle lägga mycket på skärmarna framförallt.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

En som fungerar... för det är banne mig nästan omöjligt att hitta en som fungerar 100%, varje dag, varje gång du behöver den och efter varje ny "mjukvara"

Jaha så jäkla sant, egen tekniker till burken kanske som får se till att den alltid fungerar när du ska använda den?😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta hade varit trevligt. Det räcker dock med 69000kr
http://www.pc-cooling.de/Cases/Jonsbo/600047075/Jonsbo+UMX4+B...
+
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9721683/

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

skulle bygga normal highend burk, typ i7 med GTX 1080 SLI och en fet skärm, sen bara för att jag hade råd skulle jag byggt/köpt något groteskt VR monster med diverse tillbehör, typ som i videolänken nedan bara för att det vore coolt.

självklart skulle jag även ha en 6-8 gästburkar med bra specs för polare som är över

https://youtu.be/aTtfAQEeAJI?t=16

Den var riktigt ball 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jaha så jäkla sant, egen tekniker till burken kanske som får se till att den alltid fungerar när du ska använda den?😂

Kanske en ide. Får väl anställa ett gäng kunniga från Sweclockers som kan underhålla ens datorer

Permalänk
Medlem

Ingen spacead datorlåda till det?
Och kanske handgjord vattenkylning med guldrör, guldtank, ja du fattar, alla delar i guld för bästa värmeledning?😆

Permalänk
Medlem

@Dem8n: Det blir så tungt

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag har en "önskelista" på inet.
Kan bifoga den bara för att, den hade ju kunnat uppdateras om det fanns oanständiga mängder pengar dock!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9721712/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Jag har en "önskelista" på inet.
Kan bifoga den bara för att, den hade ju kunnat uppdateras om det fanns oanständiga mängder pengar dock!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9721712/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9721712/

Varför så liten CPU kylare till så kraftig CPU

(Vet ITX, men det måste finnas bättre sätt/alt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Varför så liten CPU kylare till så kraftig CPU

(Vet ITX, men det måste finnas bättre sätt/alt)

Fanns inte så många att tillgå med höjdrestriktionerna.
Det kan säkert finnas bättre alternativ, jag står inte inför köp så har inte maximerat det mer än för att få en kostnadsuppskattning.

Permalänk
Medlem

En sjujäkla bo på Hawaiisuperdator!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

3 stycken Color Edge skärmar, EVGA X99 Classified, 5690X, dubbla Titans, nya 960 i RAID 0 sen ett par 8TB i RAID också, Ett par SSD diskar i RAID också, sen egen vattenkylning.

Man får inte glömma VR.

EDIT: Sen en riktigt fet HiFi-anläggning + lurar/amp/dac etc.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Tänkte att det vore kul att få fram lite information om olika lite lyxigare komponenter då många av dessa aldrig kommer upp som nyheter här på Sweclockers.

Undrar nyfiket om vad för nyhets-exempel du syftar på?

Till ämnets fråga.
Troligtvis blade server skåp som befinner sig i ett avlägset rum för att varken synas eller höras.
Huvuddator innehållandes 8 cpu:er med hög enkel-trådad prestanda (turbo) samt många kärnor, 8 grafikkort och 4tb ram.
en lagringsserver, enbart ssd:er givetvis.
en provisioning server för network boot av diskless slaves.
Resterande typ 30 platser med diskless slaves för beräkning.

Åtkomst via optiskt KVM som thunderbolt till bl.a.:
Arbetsplatsen, 3st 4K 120hz skärmar.
Vardags/medierummet, 3st 4K 120hz projektorer.

Men detta är bara en avlägsen dröm... då det finns tyvärr inga 4K 120Hz projektorer idag.

Permalänk
Medlem

jag hade blivit egen isp med försäljning av internet och molnlagring där vinsten investerades tillbaka till dom kunderna jag hade. Alla nya erbjudande som skulle komma och priser skulle gälla nya som gamla kunder inget skillnad där. Sånt som inte många företag gör idag.

Visa signatur

IT-tekniker på Witofix
www.wifixit.se

Permalänk

@Dem8n: Denna kissemissen ^^
"1 CPU 8 (10) Gamers", byggd utav killarna på Linus Tech Tips.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4460 3,2 GHz, 6MB
RAM: ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION
GPU: EVGA GeForce GTX 750Ti SC 2GB
MB: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3
Tagga för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Om jag ville bränna 100 miljoner kronor på en dator så kunde jag troligtvis skaffa en budgetlaptop via Stockholms läns landstings upphandlingsavtal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Fanns inte så många att tillgå med höjdrestriktionerna.
Det kan säkert finnas bättre alternativ, jag står inte inför köp så har inte maximerat det mer än för att få en kostnadsuppskattning.

Ahh okej, logisk förklaring

Skrivet av GarfieldPower:

3 stycken Color Edge skärmar, EVGA X99 Classified, 5690X, dubbla Titans, nya 960 i RAID 0 sen ett par 8TB i RAID också, Ett par SSD diskar i RAID också, sen egen vattenkylning.

Man får inte glömma VR.

EDIT: Sen en riktigt fet HiFi-anläggning + lurar/amp/dac etc.

Nää... Verkligen?

Hade nog hellre tagit några PM1633a SSD till lagring istället.
Menar... om priset nu inte spelar någon roll.. varför inte ta några 15-16TB SSDer direkt?

Permalänk
Medlem

Hade jag vunnit 100 miljoner så hade jag fan inte suttit och häckat framför en dator det är en sak som är säker.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

@Dem8n: Det blir så tungt

Vad gör det? Har man dem slantarna så har du nog råd med en nån som bär den åt dig där det väl behövs.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU
Kingston Fury Renegade NVMe Gen4 2TB
LG 32" UltraGear 32GS95UV 4K/240hz

Permalänk
Medlem

Nu tog jag i så jag storknade men...

Hade faktiskt låtit Inet bygga denna också Har man pengar så har man.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9721814/

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Desktop maskin:
CPU: Xeon E5-1680 v4
Moderkort: Asus kort i workstation klassen som stödjer CPUn.
128GB ECC minne.
4st Titian XP kort.

Samt:
Custom chassi/kylning fräst ur ett block solid silver ca 19800 ton med accesslucka upptill i glas.
"Chassit" plaseras sedan på en solid grund och ett hus byggs runt om/över blocket med kontoret direkt ovanpå och glasluckan upplyst i golvet mitt i rummet.

Sedan så sitter man helt enkelt på sparbanken och medan den blir värd mer så passar man på att använda den som kylning.

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem

Rätt så lagom burk samt lite ny kringutrustning...
Sen är det klart, när man väl hade fått sätta ihop alla delarna och gråtit som ett barn av lycka hade man beställt nya strömkablar, custom vattenkylning och experimenterat med upplägget i lådan ytterligare en gång.

Permalänk
Medlem

Först och främst hade jag skaffat ett rejält hus med 2 nerdrooms; hifi & projektor (+ps4 etc) i ena, samt ett gameroom med pc & ett par bra flipperspel i det andra.
Sen hade jag sett till att ha 2 schyssta datorer (hade inte byggt för 100k utan 30k per dator kanske) med ett par ganska maffiga skärmar.
Sen hade jag skänkt massor.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8