i7-6700HQ VS i7-6820HK för spelande? (Samt andra frågor)

Permalänk

i7-6700HQ VS i7-6820HK för spelande? (Samt andra frågor)

Sitter just nu i valet att investera i en ny laptop och låta min nuvarande Acer Aspire Nitro *fullständigt modellnamn överflödigt* skänkas bort alternativt ha som streaming maskin av t.ex Swefilm, Spotify o.s.v kopplat via HDMI till min 46" TV.

Har sneglat runt lite på CDON i fråga om utbud av laptops med 10xx-serien från Nvidia och har funnit två alternativ från MSI - med nästan identisk hårdvara, med största skillnaden att ena har 2 SSD-diskar och saknar en intern DVD / Blu-Ray läsare OCH att den har en "kraftfullare" processor i fråga, medans den andra har en SSD-disk och en intern DVD (Blu-Ray) läsare..

Nu till min huvudfråga.

Vad är största skillnaden mellan en i7-6700HQ alternativt / och en i7-6820HK förutom klockfrekvenserna och CPU:ns cache minne (6MB kontra 8MB)? Har kollat på Intels hemsida, som inte gjorde mig klokare för fem öre kring det extra innehållet som 6820HK:n kommer med. Vilken av dessa två passar bäst för dedikerat spelande o.s.v. i allmänhet? Har allt det där extra som 6820:n levereras med någon betydelse för prestandan eller så i överlag?

I övrigt;

Laptopsmodellerna som jag har kollat på är följande varianter;

MSI 1

Och

MSI 2

Någon kunnig som kan hjälpa mig på rätt köl i den här knepiga djungeln?

Visa signatur

TV: Sony 49" UHD LED Smart TV KD49XE9005
Dator: Intel i7-6700HQ | 16GB | Nvidia GTX 1070 8GB | 256GB SSD+1TB HDD
Konsol: PS4 Pro 2TB SSHD + 5TB External HDD | PS3 Slim 1TB HDD | New Nintendo 3DS XL + 32GB MicroSD
Övrigt: iPhone 7 128GB

Permalänk
Medlem

Kan vara så att 6820hk är överklockningsbar om den följer samma namngivning som desktop delarna men för 2000 så är det inte värt det över den billigare tycker jag. Det skiljer bara 100MHz standard och 2mb cache men vikten är samma med samma grafikkrets

En extra koll så har den dyrare 2x128GB så troligen en raidlösing jämfört med en hel 256 i den billiga. Men fortfarande så hade jag köpt den billigare

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Skrivet av infigo:

Kan vara så att 6820hk är överklickningsbar om den följer samma namngivning som desktop delarna men för 2000 så är det inte värt det tycker jag. Det skiljer bara 100MHz standard och 2mb cache men vikten är samma med samma grafikkrets

Så jag bör / ska investera i den billigare ditot med i7-6700HQ kretsen?

Vad har cache mängden i en CPU för betydelse / funktionalitet för CPU:ns prestanda i fråga?

Visa signatur

Konsol: PS4 Pro 2TB SSHD + 5TB External HDD | PS3 Slim 1TB HDD | New Nintendo 3DS XL + 32GB MicroSD

Permalänk
Medlem

@Destroyedbeauty:
Det hade jag gjort iallafall

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Skrivet av infigo:

@Destroyedbeauty:
Det hade jag gjort iallafall

Tusen tack! Slår till på den billigare ditot i sådana fall så fort den kommer in på CDON:s lager i fråga!

I övrigt, en sista fråga..

Vad har CPU:ns Cache minne för betydelse för prestandan och funktionaliteten i överlag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destroyedbeauty:

Tusen tack! Slår till på den billigare ditot i sådana fall så fort den kommer in på CDON:s lager i fråga!

I övrigt, en sista fråga..

Vad har CPU:ns Cache minne för betydelse för prestandan och funktionaliteten i överlag?

Det bör göra saker mer responsivt tack vare att det är mycket snabbare än ram. Då kan viktiga saker sparas där tillfälligt när det finns plats och gör det lite rappare. Kan även hjälpa lite i spel. Dock 2000kr för 2MB är lite mycket.

Jag har precis bytt min 2450m i min lenovo t420 till en 2630qm och fick då förutom 4 kärnor och 8 trådar (jämfört med 2kärnor och 4 trådar innan) även 6MB L3 cache (jämfört med 3MB) och det kändes rappare i windows. Kan ha att göra med annat den brutalt snabbare processorn över lag men jag tror inte att de extra 2 kärnorna hjälpte just i desktop windows och läsa i pdfer.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av infigo:

Det bör göra saker mer responsivt tack vare att det är mycket snabbare än ram. Då kan viktiga saker sparas där tillfälligt när det finns plats och gör det lite rappare. Kan även hjälpa lite i spel. Dock 2000kr för 2MB är lite mycket.

Jag har precis bytt min 2450m i min lenovo t420 till en 2630qm och fick då förutom 4 kärnor och 8 trådar (jämfört med 2kärnor och 4 trådar innan) även 6MB L3 cache (jämfört med 3MB) och det kändes rappare i windows. Kan ha att göra med annat den brutalt snabbare processorn över lag men jag tror inte att de extra 2 kärnorna hjälpte just i desktop windows och läsa i pdfer.

Har aldrig haft problem med dom 6MB i Cache minne som CPU:n (i7-4720HQ) i min nuvarande laptop har.

Däremot så har jag alltid varit nyfiken på vad CPU:ns cache minne har för betydelse för prestandan i överlag. Är inte 6MB CPU-cache minne minimum för att få ett bra flyt i spel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Svårt att säga så i princip alla quadcore har 6mb och går man ner till någon och som har mindre så tappar man oftast mer till 2 kärnor och då är det svårt att jämföra då en quadcore presterar bra mycket bättre än en dualcore.

Kanske finns tester på det men det orkar jag inte googla fram just nu

Visa signatur