Permalänk
Medlem

Någon som har nåt smakprov som ni filmat med Ph3 4k?

@aandreee:

Jag jobbar på det i alla fal, har precis fått min men prioriterar att lära mig navigera först.
Det är galet mycket "compass error". vilket innebär att man måste vara på helspänn som nybörjare.

Jag försöker se det positivt vilket innebär att man måste lära sig att "flyga" själv vilket jag tror kan vara en investering för framtiden

Är väldigt tveksam till kvaliteten på DJI (3 serien i alla fall) då den första som jag fick var trasig vid ankomst vilket innebar att jag var tvungen att skicka tillbaks den.

Till din fråga:

Kort sagt det man kan se är det är skillnad i kvalitet mot 1080 i detaljnivå i alla fall.
Håller på att lära mig inställningarna för kamera mm.

Generellt sett är det bra kvalitet på Video skulle jag säga men ur ett fotoperspektiv är det inte mycket att hurra för. Kanske beror på att det blir Compass Error och att maskinen inte är still som den borde vara med fungerande GPS.

Permalänk
Medlem

Compass Error

@NevamiiZ:

Fick min 3 4k i början av september och har exakt samma problem som många nu för tiden.

Har flugit på ca 8 ställen från Sundsvall och uppåt mot Norrlandskusten och det är likadant överallt.

Jag försöker se det positivt, vilket innebär att man får lära sig att flyga i ATTI mode en hel del vilket är en investering.

Tror dock att det blir till att skicka på "garanti åtgärd" om ett litet tag för så här ska det inte vara med 10-12 satelliter.

Permalänk

Uppdatering compass error

Även jag har haft en del problem med compass error. Tidigare har hela tiden kört en kalibrering innan jag flygit. Nu har jag testat 5 flygningar där jag INTE kalibrerat innan. Sedan dess har jag aldrig haft någon compass error. Jag tror alltså att man ska se till att kalibrera på ett bra ställe och sedan räcker det (såvida man inte ska flyga på ett helt annat område, flera mil bort)

Lite nyfiken om du skickade in din på service eller hur det blev?

Skrivet av §zgeMbit/s§:

Flög senast idag på ett jättefält där jag också kalibrerade mitt i ett naturreservat.
Flygning 3, ca 7 min, 5 compass error.
Flygning 2, 8:30 min, 4 compass error.
FLygning 1, 15 min, 15 compass error

Ingen vet vad det beror på, men det finns många gissningar: Dålig batch från Dji, felaktig kalibrering, firmware uppdatering som strular till det..
Finns det någon som flyger i Stockholm och som inte får kompass errors? Jag vill gärna flyga på samma ställe som ni och jämföra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyby:

Är det någon som har tagit med drönaren på flyget utomlands?

Är det handbagage som gäller? Tänkte mest på batterierna

Har inte åkt än men kommer ha dom som handbagage p.g.a. dom nya reglerna ombord gällande Lithiumbatterier. Blir en vanlig ryggsäck med något liknande dessa:
http://www.ebay.com/itm/131615334991

Batteripolerna tejpade med eltejp--->1 st förseglingsbar liten påse per batteri--->LiPo väska-->ryggsäck.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Skitbeaver:

Även jag har haft en del problem med compass error. Tidigare har hela tiden kört en kalibrering innan jag flygit. Nu har jag testat 5 flygningar där jag INTE kalibrerat innan. Sedan dess har jag aldrig haft någon compass error. Jag tror alltså att man ska se till att kalibrera på ett bra ställe och sedan räcker det (såvida man inte ska flyga på ett helt annat område, flera mil bort)

Lite nyfiken om du skickade in din på service eller hur det blev?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ett fel på drönaren om du har "compass error = going out from gps mode" hela tiden. Affären där min är köpt har sagt att de har varit i kontakt med DJI och att jag behöver skicka in den för reparation. Har dock inte gjort det än.

Jag har jämfört min P3P direkt mot en phantom 4 som aldrig får compass error, flugna på samma ställe och kalibrerade på samma sätt.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem

Batterier på flyget.

Skrivet av Veni:

Har inte åkt än men kommer ha dom som handbagage p.g.a. dom nya reglerna ombord gällande Lithiumbatterier. Blir en vanlig ryggsäck med något liknande dessa:
http://www.ebay.com/itm/131615334991

Batteripolerna tejpade med eltejp--->1 st förseglingsbar liten påse per batteri--->LiPo väska-->ryggsäck.

Tack för tipset, är lite osäker på vad de säger i kontrollen och framför allt när man åker tillbaka hem.
Reglerna ska ju vara internationella men vissa flygbolag har mest troligt olika regler.

Det är kanske lite extra nojigt nu med tanke på Samsungs mobil.

Vore ju trist om man blev stoppad för att personalen inte känner till alla regler.

Permalänk
Medlem

I praktiken så skulle dom i så fall få stoppa alla enheter med Lithiumbatterier att komma ombord.

Det jag har läst mig till nätet från andra är att det gäller i första hand Lithiumbatterier som inte är anslutna/sitter i sin apparat, d.v.s. typiskt med drönare när man har mer än ett batteri med sig. Och då är det som extra batterier till sin telefon(inte nu längre), dator(vissa stora fortfarande) samt kameror som är dom vanligaste ombord.

Så länge man visar att man vidtagit åtgärder så tror jag att jag kommer att klara mig(runt 11-13 batterier blir det för min del ovanför mig). Det viktigaste är att man har batterierna nära sig ifall dom skulle börja brinna ombord och att man gjort allt för att motverka kortslutningar.

Vi får helt enkelt hoppas på att där inte kommer jävligare regler som reglerar mängden(finns redan idag men då är det över 99,99 Wh styck och då får man endast ha två sådana med sig).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Kolla flygbolagets regler

@Veni:

Jag kikade runt lite på flygbolagens hemsidor för att se vad som gäller och det är ju precis som du skriver om styrkan som avgör.

Phantom batterierna är ju under gränsen så det ska inte vara nåt problem överhuvudtaget. Ett bolag angav till och med som exempel på att Drönar batterier är OK som både incheckat och handbagage.

Bör alltså inte vara nåt problem alls.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så kan man bara ta dem i handbagaget... men det kan ju ha ändrat sig.

Glöm inte att ladda ur dem innan resan först. En LiPo-brand på ett flygplan lär ju inte vara så roligt..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

En ny drönare Mavic Pro finns nu att beställa på http://store.dji.com/product/mavic-pro?from=store_index_banne...

Video med Jon Olsson när han flyger med den
https://www.youtube.com/watch?v=4i9Uo_szlqU

Permalänk
Medlem

Går det använda andra batteri pack i en Dji p3a?
Eller måste man köra med deras egna ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ex3me:

En ny drönare Mavic Pro finns nu att beställa på http://store.dji.com/product/mavic-pro?from=store_index_banne...

Video med Jon Olsson när han flyger med den
https://www.youtube.com/watch?v=4i9Uo_szlqU

Trevlig produkt. Lite som systemkamera med stora tunga objektiv vs bra kompaktkamera. Bättre bilder med systemkameran men bökigt att bära med sig varje gång och kanske man missar bra tillfällen/händelser medans en kompaktkamera stoppar man lätt på sig och kan ta med den överallt. Också att man snabbt kan ta en bild om något plötsligt dyker upp.

Permalänk
Inaktiv

Värt att notera, den har samma sensor i kameran som Phantom 4, men mindre FOV.

Helt klart intressant, dubbelt upp av alla sensorer med?!

Statiskt jämförelse av kameran Mavic vs P4.

https://www.dropbox.com/s/ibfb9qr15n...0test.zip?dl=0

Permalänk
Medlem

Är det någon som flyger i Stockholm? Hur stor hänsyn behöver man egentligen ta till kontrollzoner etc?

Permalänk

Hejsan. Köpte en Dji Phantom 3 4K för några veckor sedan. Allt fungerar klockrent förutom två saker. För det första har jag problem att spela in hemmaposition, vilket kan vara dumt om den skulle tappa batteri fort eller likn. Men det där vet ni ju redan. För det andra så har jag jätteproblem när jag spelar in film. Oftast blir filmerna väldigt hackiga och man får inget flyt i dem alls. Någon som vet? För långsamt minneskort?

//Dennis

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Är det någon som flyger i Stockholm? Hur stor hänsyn behöver man egentligen ta till kontrollzoner etc?

En kontrollzon är en kontrollzon. Punkt. Klart att du måste visa hänsyn. Det är riktiga flygplan med folk i som flyger där på låg höjd..

Om du inte gör det och du upptäcks, så måste de stänga ner flygplatsen, tills de vet att ingen flyger där.
Om du åker fast, lär du få en saftig bot och eventuellt betala skadestånd..

Som tagits upp tidigare i tråden ska man ringa till flygledaren på flygplatsen, om man vill flyga inom en kontrollzon. Flygledaren kommer säga om det går eller inte och inom vilka tider. De kommer vilja ha ditt telefonnummer, om det skulle dyka upp något plan som vill landa/starta, så du kan återvända och inte vara i vägen.

Just i Stockholm lär det vara lite värre med att få tillstånd, då det är så mycket trafik, men har för mig att det också tagits upp tidigare i tråden. Var något ställe man kunde flyga på vissa tider har jag för mig..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Väldigt sugen på Mavic nu, får ta och spara lite pengar och läsa lite reviews om hur den automatiska "follow" funktionen fungerar när det kommer till skid/snowboardåkning, vilket är det jag filmar mest.
Är helt färsk på drönare och DJI, har tex Ph4/3 också follow funktion och isåfall hur funkar den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

En kontrollzon är en kontrollzon. Punkt. Klart att du måste visa hänsyn. Det är riktiga flygplan med folk i som flyger där på låg höjd..

Om du inte gör det och du upptäcks, så måste de stänga ner flygplatsen, tills de vet att ingen flyger där.
Om du åker fast, lär du få en saftig bot och eventuellt betala skadestånd..

Som tagits upp tidigare i tråden ska man ringa till flygledaren på flygplatsen, om man vill flyga inom en kontrollzon. Flygledaren kommer säga om det går eller inte och inom vilka tider. De kommer vilja ha ditt telefonnummer, om det skulle dyka upp något plan som vill landa/starta, så du kan återvända och inte vara i vägen.

Just i Stockholm lär det vara lite värre med att få tillstånd, då det är så mycket trafik, men har för mig att det också tagits upp tidigare i tråden. Var något ställe man kunde flyga på vissa tider har jag för mig..

Tack för svaret. Detta förstår jag - men jag inser att jag formulerade mig luddigt/fel.

Det jag avser är egentligen:
1) Jag bor precis på gränsdragningen av en kontrollzon. Hur noga är det egentligen? Antar att det är bättre att vara safe than sorry, samtidigt vet jag med mig att det kommer att begränsa mitt flygande något oerhört om jag varje gång måste söka tillstånd. Jag kommer helt enkelt hellre skita i det.

2) Kommersiell trafik. Hur noga regleras detta? Tänker i termer av en monetiserad YouTube-video med några tusen views.

Permalänk
Skrivet av izzie:

Tack för svaret. Detta förstår jag - men jag inser att jag formulerade mig luddigt/fel.

Det jag avser är egentligen:
1) Jag bor precis på gränsdragningen av en kontrollzon. Hur noga är det egentligen? Antar att det är bättre att vara safe than sorry, samtidigt vet jag med mig att det kommer att begränsa mitt flygande något oerhört om jag varje gång måste söka tillstånd. Jag kommer helt enkelt hellre skita i det.

2) Kommersiell trafik. Hur noga regleras detta? Tänker i termer av en monetiserad YouTube-video med några tusen views.

Rätta mig om jag har fel, men har inte de större drönartillverkarna (DJI mfl) funktioner i mjukvaran som gör att det inte ens går att lyfta i en No Fly Zone?

Permalänk
Medlem

24 eller 25 fps är olämpligt att använda om man sen ska spela upp det på en 60Hz skärm. Det blir ur synk med skärmen och kommer att hacka onaturligt i panoreringar utan att det för den sakens skull ger någon "filmkänsla". Det är ett missförstånd att 24 fps automatiskt ser ut som en film. Ska 24 fps spelas upp så måste det vara på en skärm/TV/projektor som kan spela upp just den bildfrekvensen, som det görs på bio t.ex. Annars blir det inte "som på film" utan bara... fel.

Annars, spela in i 30 eller 60 fps. Såvida man inte gillar hackande filmer såklart, vissa gillar ju looken.

Edit: Det var mest ett svar till tidigare frågor i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tack för svaret. Detta förstår jag - men jag inser att jag formulerade mig luddigt/fel.

Det jag avser är egentligen:
1) Jag bor precis på gränsdragningen av en kontrollzon. Hur noga är det egentligen? Antar att det är bättre att vara safe than sorry, samtidigt vet jag med mig att det kommer att begränsa mitt flygande något oerhört om jag varje gång måste söka tillstånd. Jag kommer helt enkelt hellre skita i det.

2) Kommersiell trafik. Hur noga regleras detta? Tänker i termer av en monetiserad YouTube-video med några tusen views.

I mina ögon är en gräns, en gräns.. Bästa du kan göra är att ringa kontrolltornet och fråga eller flyga på annat håll utanför zonen.

Är nog ingen större kontroll på detta, men finns chans att åka dit. Ofta genom tips har jag fattat det som..

Skrivet av highscore:

Rätta mig om jag har fel, men har inte de större drönartillverkarna (DJI mfl) funktioner i mjukvaran som gör att det inte ens går att lyfta i en No Fly Zone?

Det finns en inbyggd mjukvara för detta, men hur bra den är, är en annan femma. En kontrollzon är oftast rektangulär eller något i den stilen och sträcker sig flera kilometer. DJI:s "no fly" zoner är cirkelformade och sträcker sig inte alls lika långt..
Finns massor med youtube-klipp där folk flyger bara någon till ett par kilometer från riktigt stora flygplatser och det med de senaste modellerna av DJI:s drönare.

Har själv flugit i kontrollzoner utan problem efter att ha ringt kontrolltornen och det borde inte fungerat om mjukvaran var som den skulle vara. Har dock inte flugit alldeles intill någon större trafikerad flygplats..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

24 eller 25 fps är olämpligt att använda om man sen ska spela upp det på en 60Hz skärm. Det blir ur synk med skärmen och kommer att hacka onaturligt i panoreringar utan att det för den sakens skull ger någon "filmkänsla". Det är ett missförstånd att 24 fps automatiskt ser ut som en film. Ska 24 fps spelas upp så måste det vara på en skärm/TV/projektor som kan spela upp just den bildfrekvensen, som det görs på bio t.ex. Annars blir det inte "som på film" utan bara... fel.

Annars, spela in i 30 eller 60 fps. Såvida man inte gillar hackande filmer såklart, vissa gillar ju looken.

Edit: Det var mest ett svar till tidigare frågor i tråden.

Bra sagt, många förstår inte detta.

Jag hittade ett inlägg från ett engelskt forum som förklarar detta lite mer ingående:

What's important to realise is that there is a difference between "persistence of vision" and "flicker'. Many people (especially teachers) confuse the two.

When you see an image it is "retained" for about a 15th of a second. This is why early films were shot at 16 frames per second. Nowadays the "minimum" is 18 fps, to allow a bit of leeway.

However, you can see "flicker" at anything less than 30 flashes a second. So how can you watch a film at 24 frames per second, or TV at 25? The answer is that each picture is shown twice! In cinemas each frame is shown twice, so you get 24 frames per second but 48 "flashes". This is where a lot of people mix up the two. On a computer animation the picture is only refreshed when something changes, so a 25 fps animation will "flash" 25 times a second, slow enough for your brain to pick up on it. When you convert it to video, and show it on a TV, this "stutter" will appear to have gone as the conversion automatically converts it to 50i.

Even better... You are very sensitive to movement at the edge of your vision (needed to spot the sabre-toothed tiger a few thousand generations ago) and in low-light conditions. Which is why you sometimes get the impression out of the corner of your eye that a neon or fluorescent is flickering but when you look directly at it... It's not.

Permalänk

@Frux: Så du rekomenderar alltså att jag provar att köra 30fps istället? Jag fick nämligen en väldigt hackande bild i datorskärmen, men är dock osäker på om den körs 50 eller 60hz.

Permalänk

Fps

Men om jag vänder på frågan och ställer en allmän fråga till er andra här på forumet. Hur brukar ni ställa in er dji-drönare när ni ska spela in film?

//Dennis

Permalänk
Medlem

Nån mer som förbeställt mavic? det kliade allt för mycket i mina fingrar... hur ska man berätta detta för frugan? kanske ge hon en glass före? :'D

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Little_Devil3:

Men om jag vänder på frågan och ställer en allmän fråga till er andra här på forumet. Hur brukar ni ställa in er dji-drönare när ni ska spela in film?

//Dennis

Beror ju lite på vad det är man filmar och hur högt man är t.ex..

Filmar oftast nära objekt och därför kör jag 1080P 60FPS, för att undvika "hack" i filmen. Blir ett bättre flyt då..
Är jag längre ifrån och filmar landskap etc. så kan jag ge mig på 4K och 24/30FPS t.ex.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Little_Devil3:

@Frux: Så du rekomenderar alltså att jag provar att köra 30fps istället? Jag fick nämligen en väldigt hackande bild i datorskärmen, men är dock osäker på om den körs 50 eller 60hz.

Om du ställer frågan så kör din skärm 60 Hz. Din film behöver vara en multipel av det för att kunna spelas upp med flyt i bilden. Dvs 60 fps eller hälften av det, 30 fps.

Har inte koll på just DJI men ibland används föråldrade namn i t,ex Sonys kamerainställningar, som PAL-läge (där filmerna spelas in i 24, 25 eller 50 fps) eller NTSC-läge (30/60 fps). Datorskärmar kör 60Hz som standard så ställ isf in NTSC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vad jag vet så kan man bara ta dem i handbagaget... men det kan ju ha ändrat sig.

Glöm inte att ladda ur dem innan resan först. En LiPo-brand på ett flygplan lär ju inte vara så roligt..

Passerade precis säkerhetskontrollen på Arlanda inga som helst problem, de kollade inte ens.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Little_Devil3:

Hejsan. Köpte en Dji Phantom 3 4K för några veckor sedan. Allt fungerar klockrent förutom två saker. För det första har jag problem att spela in hemmaposition, vilket kan vara dumt om den skulle tappa batteri fort eller likn. Men det där vet ni ju redan. För det andra så har jag jätteproblem när jag spelar in film. Oftast blir filmerna väldigt hackiga och man får inget flyt i dem alls. Någon som vet? För långsamt minneskort?

//Dennis

Jag köpte min i september ochså och jag undrar vad du menar med "spela in hemma position"? När jag startar maskinen så får jag ett meddelandet om att "home point updated". Är det detta som du har problem med?

Avseende filmningen så är ju det en hel vetenskap. Använder du kortet som följde med? Det gör jag och jag har provat många lägen upp till 4k och javisst hackar det men det är nog mera ett dator problem än filmningen i sig. Jag kör mina filmer på Mac och det funkar hur bra som helst. På Windows är det lite trögare.

Ska du göra nåt åt dina filmer? Själv kör jag davinci resolve som är gratis och funkar hyffsat i alla fall, har inte börjat med någon riktig redigering ännu typ color grading mm. Mest bara klippning. I denna programvara bör du skapa "optimized media" samt skapa en sk. Proxy för att få det att flyta i redigeringsläget. Har sedan exporterat till olika format oftast HD till youtube. Det färdiga resultatet hackar ej.

Om du ska köra filmen till youtube eller vimeo typ är diskussion om PAL/NTSC inte relevant anser jag då detta är olika standards som har med tv att göra och härstammar från tjock tv'ns tid.

Enda anledningen till att köra Ntsc är att då får du 60 fps tillgängligt som val i dina inställningar för kameran. PAL har bara 50 fps.

Jag ser inte någon som helst skillnad på resultatet av dessa varianter. (Kvalitetsmässigt)

Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ex3me:

En ny drönare Mavic Pro finns nu att beställa på http://store.dji.com/product/mavic-pro?from=store_index_banne...

Video med Jon Olsson när han flyger med den
https://www.youtube.com/watch?v=4i9Uo_szlqU

DJi screwed GoPro

GoPro har kommit med en ny drönare som heter Karma

Jämfört med DJi PHANTOM 4 är den mycket smidigare. Inte lika bra som drönare, men mycket smidigare. Vilket gör att den blir betydligt lättare att ta med sig även om man inte kör bil.

Först när jag såg videon för Karma så blev jag imponerad och tyckte det var häftigt att man nu (eller snart) kan skaffa en drönare som verkar bra och ändå går att ta med sig utan att köra bil.

Så har DJi varit tysta med sin Mavic Pro och inte sagt något om den nya Mavic Pro...
...tills dagen efter GoPro visade upp sin Karma.

DJi Mavic Pro som är betydligt mindre och smidigare än GoPro karma och och verkar på flera sätt vara bättre som drönare än Karma. Bättre batteritid, har diverse sensorer för att undvika att krascha in i saker, är snabbare, fler funktioner gällande flygningen som follow me.

GoPro Karma rekommenderat pris 1099$
DJi Mavic Pro rekommenderat pris 999$

Karma är ändå ett bra paketpris eftersom kameran den använder är en GoPro Hero 5 Black.
Denna kamera går att ta loss och använda med många olika fästen till många olika aktiviteter.

Mavic Pro kameran är fast monterad på drönaren och att spänna fast en Mavic Pro på bröstet eller hjälmen när man åker skidor eller cyklar eller massa andra aktiviteter är inte direkt smidigt.

Även gimballen från Karma går att ta loss och använda utan drönaren i ett handtag som heter Karma Grip.

För vissa funktioner kräver Mavic Pro att man monterar en smartphone i dess kontroller.
De flesta har en smartphone och är troligen villiga att använde den ihop med sin Mavic, så inget problem för de flesta.
Men om man av någon anledning inte har en smartphone eller inte kan eller vill använda sin nuvarande smartphone med Mavic, så att man måste köpa en ny smartphone också så blir det en extra kostnad.

GoPro karma kontrollen har inbyggd skärm så man behöver inget extra.

Så på vissa sätt är GoPro Karma ett mera komplett paket.

Men Mavic Pro är mindre, lättare och verkar bättre att flyga med.
Så jag tror att Mavic Pro releasen kraftigt kommer minska antalet sålda GoPro Karma.

Påminner lite om AMD. Så fort de kommer med något nytt så ska Intel eller Nvidia komma med något ännu bättre (fast kanske inte just dagen efter).

Vill man ha "allt" så är det väl bäst att köpa en DJi Mavic Pro för flygning/flygfilmning och en GoPro Hero 5 Black, eventuellt också ett Karma Grip, för övrig action kamera användning.
Att den lösningen blir betydligt dyrare än att bara köpa ett komplett Karma paket, samt att det kan upplevas smidigare att bara köpa en artikel där allt ingår än att köpa flera saker separat gör väl att den nog ändå kan säljas en del Karma.

Men annars verka Mavic Pro i luften och Hero 5 Black för annat vara en bättre lösning om pengar inte är något problem.