Uppgradera min dator med nya delar

Permalänk
Medlem

Uppgradera min dator med nya delar

Hallå!

Det är så att min dator nu har några år på nacken och jag känner väl att det kanske är dags att uppgradera sig lite. Eftersom jag inte är någon expert inom detta området så tänkte jag passa på att fråga er Sweclockare

Såhär ser min spec ut för tillfället:

Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge)
Gigabyte GeForce GTX 670 2048MB OC
ASRock Z77 EXTREME4 ATX
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP,
Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze

Jag har funderat på att uppgradera mitt grafikkort till ett något bättre/nyare. Om jag skulle göra tex ett GTX 970, vad skulle vara lämpligt att uppgradera mer då? Eller klarar dessa delar av att köra ett GTX 970?
Nyare CPU?

Tackar för svar!

Permalänk

Tycker du tänker rätt med ny GPU om det är spel som är prioritet, köp till en CPU-kylare och klocka upp en aning så står sig hela paketet några år till. Gjorde själv en liknande uppgradering och tycker det känns värt!

Permalänk
Medlem

@Benham20: Köper du ett beggad 970? Annars är ju ett 1060 att föredra, skiljer inte så mycket i pengar.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBanana:

Tycker du tänker rätt med ny GPU om det är spel som är prioritet, köp till en CPU-kylare och klocka upp en aning så står sig hela paketet några år till. Gjorde själv en liknande uppgradering och tycker det känns värt!

Ja, spelar ju lite då och då och skulle vara nice att höja FPSen lite. Men om jag nu ska köra på ett GTX 970 eller 1060, krävs bättre nätagg då eller klarar jag mig med det jag har?
Och ang CPU kylare, pratar du om kylpasta?

Skrivet av Subiray:

@Ollwee: Köper du ett beggad 970? Annars är ju ett 1060 att föredra, skiljer inte så mycket i pengar.

Nae tänkte inte beggat, kan man lita på det? Har aldrig köpt begagnade grafikkort eller andra delar till en dator .
Ja googla lite och märkte att priset var ju inte så stor skillnad, så du menar att 1060 är en aning bättre än 970?

Tackar för svar!

Permalänk
Skrivet av Benham20:

Ja, spelar ju lite då och då och skulle vara nice att höja FPSen lite. Men om jag nu ska köra på ett GTX 970 eller 1060, krävs bättre nätagg då eller klarar jag mig med det jag har?
Och ang CPU kylare, pratar du om kylpasta?

750W kommer du långt på så ingen fara där!
Med CPU kylare menar jag byta ut den standardfläkten du troligen har till t.ex Cryorig H7 eller Hyper 212. Du byter hela kylanordningen så att den kan transportera bort mer värme - vilket kommer behövas om du klockar upp processorn.

Permalänk
Medlem

@Benham20:
Jajamen, 1060 mätte nästan 20% bättre i prestanda än ett 970. Lägg till att nya drivrutiner för grafikkorten oftast bara kommer att ge synlig förbättring för 10-serien

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBanana:

750W kommer du långt på så ingen fara där!
Med CPU kylare menar jag byta ut den standardfläkten du troligen har till t.ex Cryorig H7 eller Hyper 212. Du byter hela kylanordningen så att den kan transportera bort mer värme - vilket kommer behövas om du klockar upp processorn.

Ok, men då blir det nog ett nytt grafikkort samt CPU + kylare då
Ang klockning så har jag tyvärr ingen aning hur man gör det. Jag har lite problem med min dator (tex att den inte stänger av sig efter man tryckt "stäng av" utan den är på ändå + lite andra saker att ibland när jag startar datorn så är det ingen internetkoppling så måste dra in/ut ethernet kablen några ggr för att det ska funka - dock är detta inte varenda gång utan bara någon gång då och då. Så funderar på att lämna in den och då tänkte jag att teknikerna där kanske kan hjälpa mig med installation av de nya delarna.
Tackar för hjälpen!

Skrivet av Subiray:

@Ollwee:
Jajamen, 1060 mätte nästan 20% bättre i prestanda än ett 970. Lägg till att nya drivrutiner för grafikkorten oftast bara kommer att ge synlig förbättring för 10-serien
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12178?key=a21539a22e0869a94111ad25a35a5869

Oj! Ja då kanske det är värt. Har hört att coil whine är rätt vanligt nu förtiden (eller det kanske gällde 1070 korten)? Men något märke/märken du rekommenderar för 1060 korten?

Tack!