Rädda sista datan på en felande hårddisk?

Permalänk

Rädda sista datan på en felande hårddisk?

Hejsan!

Fått en extern USB hårddisk av en bekant, hårddisken dyker inte upp i datorn när den ansluts. Jag öppnade upp chassit och fann en standard 3,5" IDE hårddisk och köpte en IDE-SATA adapter på Kjell&Co. Då lyckades jag få liv i den!
Cirka 150gb bilder, jag satte igång en vanlig kopiering i windows och gick till jobbet. När jag kom tillbaka var explorer.exe extremt segt och överföringen hade stannat. Gick inte längre att navigera normalt i utforskaren.

Jag startade om datorn. Nu vill mitt bios/moderkort reparera hårddisken, när det är klart (~2 timmar) så startar datorn om och vill reparera igen.
Om jag väljer att avbryta repareringen så fastnar Windows i booten med att bara tänka en massa...

Jag är fullt medveten om att stor del av datan troligtvis är kaputt, men hur räddar jag resterande del?

Windows 10 Home
Asus Z170 Pro Gaming

Permalänk
Medlem

Ladda ner System Rescue CD, sedan Rufus. System Rescue CD är ett operativsystem du kan starta från t.ex. ett USB-minne om Windows krånglar som i ditt fall. Går det inte att komma åt eller kopiera filer i Windows så kan du utesluta fel genom att helt kringgå Windows. System Rescue CD är användbart vid systemreparation eller dataräddning. Programmet Rufus använder du sedan för att göra ett startbart USB-minne med System Rescue CD på, så att du kan starta datorn från det istället för Windows.

Tips: När du startar datorn från System Rescue CD så kommer du mötas av en terminal med en massa text, men du kan skriva "startx" för att starta fönsterhanteraren och därmed få ett mer lättanvänt grafiskt gränssnitt.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd