ASUS hybrid sprucken vid dockning.

Permalänk
Medlem

ASUS hybrid sprucken vid dockning.

Hej.
Jag har haft en Asus t200ta-cp017h i snart ett och ett halvt år.
Har haft några pixlar som inte fungerat, varit vita. samt att touchen strular med att där man trycker motsvarade inte vad som visades.
Detta i snart en månad som jag märkt.
Nyligen så när jag skulle docka plattan till tangentbordet så smällde det till och skärmen gick sönder/ fick sprickor.

Dold text

Jag var i kontakt med ASUS kundtjänst och pratade med dem och dem bad mig att skicka bilder på detta för att kontrollera innan dem tar in datorn till service. Vilket sedan dem bad mig att skicka in datorn men sa att det finns möjlighet att det inte täcks av garanti.

Jag fick bekräftelse att igår kväll att datorn ankommit och att dem ska kontrollera den så fort som möjligt.
Idag klockan 9 så fick jag ett mejl som var ren copy paste att detta är en sprucken skärm gäller inte på garanti.
Ingenting nämnt om pixlar, touch eller angående att hur skärmen har gått sönder.

Hela plattan och tangentbordet är utan skador, inga tappskador eller liknande.
Har kollat upp nu angående ASUS hybrider och hittat massor att detta ska vara vanligt med ASUS transformer.
Med att när man dockar dem så spricker skärmen.
Annat exempel.

Tänkte höra vad jag ska göra, för service ber nu att svara på deras kostnadsförslag.

Dold text

Mvh Daniel

Permalänk
Vila i frid

Ta smällen på din hemförsäkring om det går. Självrisken är oftast bara 1500 eller ingen alls beroende på hur den ser ut.

Permalänk
Medlem

Bara genom att se på den bilden du har, så är det inget som jag tror ens kommer gå i närheten av garanti, för mycket sprickor åt olika håll och kanter

Hade det varit en såndär liten hårfin sak, utan såna som sticker iväg åt olika håll, så kanske, har sett lite för mycket olika mobiler och sånt med liknande och vet väl på ett ungefär hur det brukar döma för garantiärenden

Sen så är det väl så, vilket märke och plattor du än söker på,inte för att vara nedlåtande, men man kan få tusentals träffar på vad som helst i princip vad du än söker på, och eftersom plattor osv flyttas runt mycket och liknande så kan du ge dig tusan på att greta 42 med sonen på 12 som aldrig skulle tappa sin dyrbara platta skriver på diverse ställen att skiten självspruckit även om det ser ut som att de kört över det med lastbil

Sen är det inte verkstadens jobb öht att tala om för dig HUR det har skett utan att det inte är inom garanti

Sen om skärmen är sådär skadad, hur tusan ska de ens kunna avgöra om inte dina skador orsakat pixelfel osv,?just sayin:)

Kan bara hålla med ovan, ta det på försäkring

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Kollat drulleförsäkring?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Alltså jag tror du har svårt att få det på garantin men jag skulle nog kriga lite iaf för vad jag ser så är det alldeles från dockningsporten(om det är dockningsporten, är det inte det så faller min argumentation rätt hårt) som det har spruckit "Pga vad jag misstänker är bristande konstruktion så klarar inte enheten av belastningen som uppkommer vid anslutning av tangentbord." eller något i den stilen. Säg att det är solklart att det inte är några stötmärken på kanten och ändå har den spruckit från kanten invid dockningsporten så du hävdar tillverkningsfel.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Alltså jag tror du har svårt att få det på garantin men jag skulle nog kriga lite iaf för vad jag ser så är det alldeles från dockningsporten(om det är dockningsporten, är det inte det så faller min argumentation rätt hårt) som det har spruckit "Pga vad jag misstänker är bristande konstruktion så klarar inte enheten av belastningen som uppkommer vid anslutning av tangentbord." eller något i den stilen. Säg att det är solklart att det inte är några stötmärken på kanten och ändå har den spruckit från kanten invid dockningsporten så du hävdar tillverkningsfel.

Kollade lite bilder runt på nätet på den där, och den har ju en hel lång dockning över halva maskinen, så hur skulle det vara dockningsporten tänkte du som gjort det, ser ju ut som på typ alla andra såna där väl vad jag kan se?

Kan man inte lika gärna ha satt i den för hårt eller råkat klämma den eller nåt sånt ?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

@SkyThread: tror det är Hybridernas svaga punkt just vid gångjärn / dockning det blir för mycket press mot glaset och så spricker det, när man stänger datorn.

ja är glaset sprucket så blir det oftast Copypaste på svaret både från stora firmor som Asus, återförsäljare, och reparatörer..

hade du frågat Asus om döda pixlar, vita prickar, och strul med touch så hade du fått ett helt annat svar om glaset varit helt,
varför väntade du över ett år på en reklamation på e defekt vara? (läs på dina Skyldigheter & rättigheter enligt Konsumentköplagen..)

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Kollade lite bilder runt på nätet på den där, och den har ju en hel lång dockning över halva maskinen, så hur skulle det vara dockningsporten tänkte du som gjort det, ser ju ut som på typ alla andra såna där väl vad jag kan se?

Kan man inte lika gärna ha satt i den för hårt eller råkat klämma den eller nåt sånt ?

Den här bilden ser inte ut som att det är en lång längs halva sidan utan snarare två "piggar". då blir det definitivt belastningar på små ytor.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Den här bilden ser inte ut som att det är en lång längs halva sidan utan snarare två "piggar". då blir det definitivt belastningar på små ytor.

Asus t200

problemet är inte piggarna utan andra sidan som ligger mot glaset, har sett massor med liknande skador just där.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Hej SkyThread,

Förmodar att du redan fått svar genom vår Facebook men för transparensens skull så bifogar jag svaret även här:

"Vi önskar att du hade anmält ditt supportärende angående pixlarna och touch-panelen innan skärmen spruckit. När en produkt fysiskt är trasig (sprucken skärm i detta fall) är det svårt att fastställa att detta inte orsakats av användaren.
Du skulle fortfarande kunna kontakta ASUS Support igen om du känner att kommunikationen kring reklameringen av pixelfel och touch ej gått fram, men som jag nämnde, det kan vara svårt att påvisa pixelfel då skärmen är sprucken.
Om jag missförstått ärendet får du gärna förklara.

Har du fått kostnadsförslag för reparation? Kanske kan du även kolla om det går under hemförsäkring?"

Hoppas detta ger lite klarhet i ärendet