Permalänk
Bildexpert 📺

@Sweede @Sahlen903 Liten marginal av "död" yta utanför ramen är så gott som standard för det är så panelerna är konstruerade. Jag kan inte minnas något modernt exempel på motsatsen utan det är så det ser ut.

Har tydligen (som det förklarats för mig) att göra med tillverkningen som möjliggör de tunna kanterna till att börja med. Med äldre skärmar, vanligtvis med lysrörsbelysning bakom skärmen behövdes en annan typ av list för att dölja konstruktionen som håller panelen på plats. Men på den tiden förekom också att listen ibland täckte delar av bilden, samt att man får reflektioner från skärmen i listen när det ligger dikt an.

Permalänk
Skrivet av XyGamer:

@Sahlen903:

Inget jag märkt av men kan ta en närmare titt när jag är hemma!
Btw, grattis till oss som fick tag i denna superskärm för 5k, nu kostar den 6500kr igen

Okej, det verka vara så helt enkelt, jag som var lite petig kanske. Ja man är ganska glad att man fick kamma hem denna för 5k

Skrivet av Sweede:

Det är samma för mig.

Okej, ja då är jag inte ensam om det då, men inget man tänker på efter en stund vid den nya skärmen

Skrivet av Laxpudding:

@Sweede @Sahlen903 Liten marginal av "död" yta utanför ramen är så gott som standard för det är så panelerna är konstruerade. Jag kan inte minnas något modernt exempel på motsatsen utan det är så det ser ut.

Har tydligen (som det förklarats för mig) att göra med tillverkningen som möjliggör de tunna kanterna till att börja med. Med äldre skärmar, vanligtvis med lysrörsbelysning bakom skärmen behövdes en annan typ av list för att dölja konstruktionen som håller panelen på plats. Men på den tiden förekom också att listen ibland täckte delar av bilden, samt att man får reflektioner från skärmen i listen när det ligger dikt an.

okej, ja då får jag gå det du säger jämförde bara snabbt mot min gamla hederliga LED 1080p som helt enkelt fyllde ut bilden mer ut i kanterna. men var tvungen att kolla så det inte var något fel på min skärm. Tack för infon (Y)

Permalänk
Medlem

@Sahlen903:
Skärmen ser ut så, ramen bygger ju ut några cm också så du skulle ju inte kunna se kanten på panelen från sidan om det inte var lite dödyta.

Permalänk
Medlem

Hur får man bort rutan med "G-sync ON" uppe till vänster när man spelar?
Jävligt störigt och jag hittar ingen inställning för att den skall försvinna

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Skrivet av Johnnymann:

Hur får man bort rutan med "G-sync ON" uppe till vänster när man spelar?
Jävligt störigt och jag hittar ingen inställning för att den skall försvinna

Testa att gå på nvidias kontrollpanel -> bildskärm -> G-SYNC-indikator. Den ska inte vara ikryssad.

Visa signatur

i9 9900k @ 4.9GHz | ASUS ROG Strix Z390-F Gaming | Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC | Corsair Hydro H100i RGB Platinum | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB @ 3200Mhz | Corsair RM850x 850W v2 White Series | Fractal Design Meshify C | Samsung NVMe 970 EVO Plus 500GB | Samsung 850 EVO 250GB | Western Digital Black 1TB 7200rpm |

Acer XB271HU | Vortex Pok3r RGB Cherry MX Nature White | Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

Helst sjukt ju, har kollat o manualen där det står:
"Du kan ta reda på om G-SYNC har aktiverats i spelet genom att klicka på Bildskärm på menyraden i NVIDIA-kontrollpanelen och sedan välja Visa G-SYNC visuell indikator.

Indikatorn visas på skärmen och anger om G-SYNC är aktiverat."

MEN, jag har inget sådant alternativ i nVidias kontrollpanel????

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Helst sjukt ju, har kollat o manualen där det står:
"Du kan ta reda på om G-SYNC har aktiverats i spelet genom att klicka på Bildskärm på menyraden i NVIDIA-kontrollpanelen och sedan välja Visa G-SYNC visuell indikator.

Indikatorn visas på skärmen och anger om G-SYNC är aktiverat."

MEN, jag har inget sådant alternativ i nVidias kontrollpanel????

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

@Sweede:
Tackar, men redan vart där, visade sig att jag hade för bråttom.
När jag väntat nån minut så popped den upp.
Ingen aning varför den segade så

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk

hej igen, tänkte höra med er om hur era backlightbleed tester ser ut? Jag har provat kan tycka att det som syns kring ramen är rätt normalt och mycket lite bleed mot för min gamla skärm. Men det jag har ringat in med rött, är det normalt och vad är det isåfall?

http://s32.photobucket.com/user/sahlen903/media/Test_zpsm0ika...

Permalänk
Medlem

@Sahlen903:

Vissa har mer vissa mindre, men tycker mig detta ser ganska mycket ut (kanske beror på fotot). Nog inget oroväckande ifall du inte märker något vid spelandet!
Själv hade jag en enorm tur med min skärm. Aldrig sett en sådan jämnt bakgrundsbelysning, plus alla pixlar hela. Där vann jag lotteriet kan man säga
Rog Swiften som jag hade tidigare hade en hel del backlight bleed, som sagt vanligt!

Permalänk
Skrivet av XyGamer:

@Sahlen903:

Vissa har mer vissa mindre, men tycker mig detta ser ganska mycket ut (kanske beror på fotot). Nog inget oroväckande ifall du inte märker något vid spelandet!
Själv hade jag en enorm tur med min skärm. Aldrig sett en sådan jämnt bakgrundsbelysning, plus alla pixlar hela. Där vann jag lotteriet kan man säga
Rog Swiften som jag hade tidigare hade en hel del backlight bleed, som sagt vanligt!

Okej, ja jag kan nästan påstå att de är lindrigare på fotot än verkligheten, bara mobilkamera och ja tog bilden då det var mörkt. Det kan märkas ibland då det är mörka miljöer i spelen. Så ja jag skulle nog påstå att jag stör mig på det, säkert pga priset på skärmen.. man ställer ju lite högre krav ska man prova att reklamera? Vet ju inte vad som är mycket o lite. Lite erfarenhet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sahlen903:

hej igen, tänkte höra med er om hur era backlightbleed tester ser ut? Jag har provat kan tycka att det som syns kring ramen är rätt normalt och mycket lite bleed mot för min gamla skärm. Men det jag har ringat in med rött, är det normalt och vad är det isåfall?

http://s32.photobucket.com/user/sahlen903/media/Test_zpsm0ika...

Dom där "böjarna" har jag med, det skumma verkar vara att jag tror inte dom var där från början, haft skärmen 1 vecka nu.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Skrivet av Sweede:

Dom där "böjarna" har jag med, det skumma verkar vara att jag tror inte dom var där från början, haft skärmen 1 vecka nu.

Okej, ja jag håller med dig, dom fanns inte där ifrån början är ja ganska säker på.. jag började lägga märke till det då ja hade haft skärmen igång med skrivbordet i Windows över en natt då ja glömde släcka den.. Typ som en fastbränning? Kan kanske vara värt att skicka in den kanske? Jag har stört mig ibland på det där under vissa spelsekvenser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sahlen903:

Okej, ja jag håller med dig, dom fanns inte där ifrån början är ja ganska säker på.. jag började lägga märke till det då ja hade haft skärmen igång med skrivbordet i Windows över en natt då ja glömde släcka den.. Typ som en fastbränning? Kan kanske vara värt att skicka in den kanske? Jag har stört mig ibland på det där under vissa spelsekvenser.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte hur dom ställer sig men stör det under använding måste det vara tillräckligt för att reklamera. Jag avvaktar lite och se om det ändrar sig. Skriv gärna hör eller i PM om du går vidare med reklamation.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Skrivet av Sweede:

Jag vet inte hur dom ställer sig men stör det under använding måste det vara tillräckligt för att reklamera. Jag avvaktar lite och se om det ändrar sig. Skriv gärna hör eller i PM om du går vidare med reklamation.

Okej, ja jag vet bara att de är ju dom som bytt typ 3 skärmar på kort tid pga bleeding.. så nog tror jag dom lyssnar på en och se vad dom kan göra om man påstår att man stör sig. Men ska nog chilla ett tag och se om det blir jämnare bleeding med tiden. Borde isf gå på garantin som räcker 1-2 år säkert

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej alla igen!. Suttit och funderat på en sak om skärmen xb270HUd ...
Fungerar inte G-sync om man överklockar den från 144 till 165Hz?
Har läst det någonstans, men det var ang en Asus ROG Strix skärm... är det samma på alla G-sync skärmar?
Är det att G-sync bara fungerar mellan 0-144Hz? eller varierar det från skärm till skärm?

MVH.

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺

@rewoX: Varierar från skärm till skärm vilken övre frekvens som gäller. G-Sync-skärmar är som regel så "överklockad" de kan bli och de som har en "överklockning" till 165 Hz utnyttjar marginalen för vad som är möjligt med bildsignalen. Att det ens kallas "överklockning" har att göra med att äldre grafikkort kanske inte klarar av alstra en bildsignal med tillräcklig bandbredd.

https://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-t...

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack för svaret! För det känns nämligen som att min skärm tappat G-Sync,
Skärmen är ju som standard på 144Hz men jag har överklockat den i OSDn till 165Hz...
Står såklart som aktiv i NVidia inställningarna men upplever lite "Tearing", framförallt ovanför 144Fps, har inte reflekterat så mycket om det även är "Tearing" under 144fps också.
Så känns som att min skärm kör Gsync mellan 0-144.

Så bör nog testa ställa in den på standardinställningar och pröva igen om det blir skillnad

EDIT:

Så det jag sitter och klurar på är helt enkelt att om G-Sync blir helt avstängt pga Överklockningen eller om den helt enkelt bara slutar fungera över 144fps...

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺

@rewoX: Ifall modellen du har ursprungligen enbart är gjord för 144 Hz och saknar 165 Hz-överklockningen i skärmmenyerna, kan det mycket väl vara en övre gräns för G-Sync. Detta ifall du då överklockar på annat vis via en Custom resolution.

Du kan alltid dubbelkolla genom att aktivera en G-Sync-indikator i nvidia kontrollpanel. Lägger upp texten "G-Sync" på skärmen när det är G-Sync. Samt också kontrollera vilken fps du renderar spelen. Ser du tearing kan det vara för att du renderar spelen i högre frekvens än vad skärmen kan visa, dvs du är utanför G-Sync-gränsen.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Ja den är till en grund på 144Hz, men som sagt så kan den överklockas genom dess egna "OnScreen" meny upp till 165Hz som jag kör med just nu.
Ska testa det där du tipsa om och se vad som händer
Tack så länge!

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺

@rewoX: Ifall skärmen överklockas via den egna menyn ska G-Sync fungera till 165 Hz (om inte handbok etc. uttrycker något annat). Upplever du att du får tearing så är G-Sync inte aktiverat eller så renderar du spelen i mer än 165 Hz. Mjukvaran/spelet kan också påverka hur upplevelsen blir.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Hittade felet... det är Windows 10 som spökar... fick ställa in "Vertikal sync" till On i Nvidia kontrollpanelen, tidigare stod den på "Använd 3D inställningarna" eller något i den stilen, så nu funkar det som det ska!!

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺

@rewoX: Ifall V-sync: on tar bort tearing och du har G-Sync aktiverat finns det två förklaringar:

1. Du renderar spelen i frekvenser över 165 Hz (eller 144 Hz) och slår därmed av G-Sync för att går över till v-sync on/off. I fall detta är läget, till exempel om du kör cs:go finns det ofta anledning rent spelmotormässigt att hålla sig på v-sync: off eftersom spelmotor internt kan arbeta med högre frekvenser.

2. G-Sync är inte igång av någon anledning och du kör skärmen med traditionell v-sync on/off.

För att gå djupet – såvida du inte förstås är nöjd som det är – behöver du alltså stämma av vilken frekvens, fps, du renderar spelen i samt i fall G-Sync är på eller inte. Verktyg finns i Nvidia-kontrollpanelen, spelen du kör, men också i skärmen och i exempelvis i Steam.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Felet med Tearing var mest tydligt i PUBG (det lirar jag mest)
I CSGO en del också men där har jag "unlimited fps" så där ligger jag på 270-300 fps hela tiden...
I PUBG låser jag både menyn och ingame FPSen till skärmens frekvens som i nuvarande stund är satt till 144Hz.
Som tidigare nämnt så försvann tearingen genom att ställa i Vertikal synk på On i Nvidia Globala "3D inställning, blev inte det här typiska "V-sync"-eftersläp/input lag vilket förvånade mig.

Kan vara PUBG som kanske har något strul mot Gsync? Va tror du?

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av rewoX:

Kan vara PUBG som kanske har något strul mot Gsync? Va tror du?

Kan vara – men om du kör 144 fps i PUBG och ligger och pressar 270+ fps på cs:go så har G-Sync noll och ingen effekt för dig eftersom du kör ovanför gränsen för när G-Sync kan verka. Antagligen därför du märker skillnad i bild på V-sync on/off eftersom G-Sync är urkopplat.

Kör lite Assasins Creed Odyssey på Very High och det kan vara en kamp att få över 60 fps. Då har G-Sync den effekt det är till för.

https://www.sweclockers.com/test/26384-snabbtest-grafikpresta...

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jo det förstår jag angående CS, men som sagt så låser jag FPSen i PUBG & BF1 till 144Hz/144Fps för att gsync ska vara till hjälp hela tiden mot screen tearing men får ändå screen tearing... framförallt märkbart var det i PUBG så misstänkte att det måste vara nån inställning i Nvidia.
Ska pröva lite fler spel också
Tack så länge!

EDIT: Men G-sync ska väl inte stänga av sig om jag byter från en CS-match till PUBG? Bara för att jag kört i högre fps än skärmens frekvens?
G-sync ska väl hjälpa i alla spel inom 0-144Fps.
Aja märkligt fall xD

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺

@rewoX: G-sync slås också ut om du kör borderless eller windowed mode utan att först aktivera att G-Sync ska fungera även i windowed mode.

Annars är G-Sync verkligen som synligast och mest effektiv i de lägre frekvenser när man pendlar runt 50-80 fps och traditionell V-sync on/off är pest eller kolera. Det råder lite olika uppfattning om det men över 100 fps där någonstans brukar adaptiv synkronisering upplevas allt mer som överflödig. Det vill säga man märker ingen skillnad.