Permalänk
Medlem

Kvalitéts-rakapparat??

Hallo!

Vänder mig återigen till detta forum där jag fått hjälp med så mycket annat!

Letae just nu efter en rakapparat, budgeten spelar mindre roll. Viktigt är dock att det är något av bra kvalité och gärna hyfsad garanti. Övriga krav är mer flytande men tänkte framförallt se om ni rekommenderade något särkilt!

Med vänlig hälsning,
Daniel

Permalänk
Medlem

Detta är ett roligt ämne, jag är lite äldre och har provat massor utav olika rakblad, olika rakapparater, rakkniv och ibland till och med lånat ... *suck* ... frugans ... rakhyvel.

Min erfarenhet är att du får vad du betalar för vad det gäller rakapparat. Jag tycker personligen att en rakapparat med roterande knivar som dessutom följer konturerna på ansiktet ger den absolut bästa rakningen (obs: för att vara en rakapparat).

Det som fungerat bäst för mig är en lite dyrare sådan och när jag googlar lite snabbt här på philips (som har väldigt bra sådana) så verkar Philips 9000 vara det du ska kika åt. Min har (även den som 9000-serien) en sådan där rengöringslåda som rakapparaten åker ner i när den håller på och laddas så det är en bakteriefri och ren apparat du kör med nästa gång. Fungerar riktigt bra faktiskt.

Det följde med andra huvuden vilket har kommit till användning när jag trimmat pollisarna eller muschen vid läpparna (ser ut som en vanlig trimmer med det på).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Detta är ett roligt ämne, jag är lite äldre och har provat massor utav olika rakblad, olika rakapparater, rakkniv och ibland till och med lånat ... *suck* ... frugans ... rakhyvel.

Min erfarenhet är att du får vad du betalar för vad det gäller rakapparat. Jag tycker personligen att en rakapparat med roterande knivar som dessutom följer konturerna på ansiktet ger den absolut bästa rakningen (obs: för att vara en rakapparat).

Det som fungerat bäst för mig är en lite dyrare sådan och när jag googlar lite snabbt här på philips (som har väldigt bra sådana) så verkar Philips 9000 vara det du ska kika åt. Min har (även den som 9000-serien) en sådan där rengöringslåda som rakapparaten åker ner i när den håller på och laddas så det är en bakteriefri och ren apparat du kör med nästa gång. Fungerar riktigt bra faktiskt.

Det följde med andra huvuden vilket har kommit till användning när jag trimmat pollisarna eller muschen vid läpparna (ser ut som en vanlig trimmer med det på).

Tack så hemskt mycket för det utförliga svaret! Ska kolla närmare på den modellen du rekommenderat! Har funderat på rakkniv jag med men kan aldrig bestämma mig vad jag ska köpa haha. Det verkar som att det är antingen Philips eller Braun som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Tack så hemskt mycket för det utförliga svaret! Ska kolla närmare på den modellen du rekommenderat! Har funderat på rakkniv jag med men kan aldrig bestämma mig vad jag ska köpa haha. Det verkar som att det är antingen Philips eller Braun som gäller.

Dråplig historia med rakkniv:

När jag var yngre bodde jag i örebro och min frissör var en sådan hederlig äldre herre en riktig barberare som till och med hade en sån snurrande polkagris-skylt utanför sin salong. Han visade mig sina gamla rakknivar och fick mig väldigt intresserad av att lära mig att raka mig med kniv. Jag tänkte att det där är ju rätt "manligt" att kunna. (Datanörd som man är så, ja... allt manligt man är får man ju jobba sig till med så att säja). Så till min 30-årsdag fick jag en rakkniv modell 1000kr, borste, tvål tvålkopp, strigel och allt annat jag googlat att jag behövde. Så jäkla nöjd var jag dessutom när jag står där i badrummet med handdukar och lite sjysst gammal musik och ska ha en riktigt underbar "migsjälv-stund". Den där kniven var dessutom så innihelskotta vass, testade på armen lite och det bara rasade av hår... så visst, vispade upp eget rakskum, la på det och slängde handduken över axeln och skulle börja... hade sparat ihop 4-dagars fjun dessutom så jag skulle se resultatet.

Det hände *ingenting*, jag skrapade och skarapade och inte ett enda skäggstrå lossnade.

Efter ett par förtvivlade minuter springer jag till datorn och gogglar... "how to shave with a straight razor" och hittar ju såklart en steg för steg manual och jo, jag gjorde ju fel. "Håll rakkniven i en aggresiv vinkel mot skägget på ca 30 grader". Jag mitt nöt höll ju typ 90 grader! In i badrummet och körde igen, och då jäklar ramlade det av. Det blev nästan babylent på första försöket dessutom. Men för att göra det extra bra körde jag en gång till och det blev... sjukt bra. Lite rosig i huden för jag hade ju skavt många gånger och var lite ovan. Hur som helst, tvättade av allt och tog fram rakvattnet och blaskade upp mycket i händerna och klappar mig på kinderna. Och ungefär där svartnade det för ögonen och nästa jag minns är att jag ligger och skriker i falsett i badrumsmattan. Gud i himmeln vilken smärta.

"Det här kan ju inte stämma" och "nog för att det krävs lite karla-karl för sånt här, men det här är ju löjligt?" for genom skallen när jag vinglade tillbaks till datorn och läste klart den där guiden. I slutet där stod det "Observera att du ska använda ett mildare rakvatten, 15-20% alkohol, då du utsätter huden för mycket högre stress än när du rakar dig med rakapparat eller hyvel".

Givetvis har jag aldrig berättat den detaljen förrän efteråt när mina kamrater också har provat.

Självklart ska du också prova detta, det är väldigt roligt och ja... det ger mycket vuxenpoäng.
http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20110106/guide-till-vat...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Hallo!

Vänder mig återigen till detta forum där jag fått hjälp med så mycket annat!

Letae just nu efter en rakapparat, budgeten spelar mindre roll. Viktigt är dock att det är något av bra kvalité och gärna hyfsad garanti. Övriga krav är mer flytande men tänkte framförallt se om ni rekommenderade något särkilt!

Med vänlig hälsning,
Daniel

BRAUN är överlag riktigt bra märke tycker jag.
Använder själv denna https://www.lyko.se/braun/braun-shaver-cool-tec-ct2s-white
Gillar den skarpt och den har fördelen att fungera både som (wet/dry)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Dråplig historia med rakkniv:

....ungefär där svartnade det för ögonen och nästa jag minns är att jag ligger och skriker i falsett i badrumsmattan. Gud i himmeln vilken smärta....

Hahaha! Jag tror jag håller mig till rakapparat än att det ska svartna för ögonen med kliv

Bra tråd, också ute efter en rakapparat då min "me-time" är mer framför datorn än framför spegel Vill gärna ha en snabb och okomplicerat rakning.

@Gurk Tror du att phlips 9000 serien är också bra för den som rakar både skägg och huvud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

"Det här kan ju inte stämma" och "nog för att det krävs lite karla-karl för sånt här, men det här är ju löjligt?" for genom skallen när jag vinglade tillbaks till datorn och läste klart den där guiden. I slutet där stod det "Observera att du ska använda ett mildare rakvatten, 15-20% alkohol, då du utsätter huden för mycket högre stress än när du rakar dig med rakapparat eller hyvel".

Givetvis har jag aldrig berättat den detaljen förrän efteråt när mina kamrater också har provat.

Självklart ska du också prova detta, det är väldigt roligt och ja... det ger mycket vuxenpoäng.
http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20110106/guide-till-vat...

Haha! Summann kardemuma, alltså ska jag läsa mig till väldigt noga innan jag spontant hoppar på tåget om rakknivar :)!

Skrivet av micke7406:

BRAUN är överlag riktigt bra märke tycker jag.
Använder själv denna https://www.lyko.se/braun/braun-shaver-cool-tec-ct2s-white
Gillar den skarpt och den har fördelen att fungera både som (wet/dry)

Hm okej! Går det föresten att ställa in på vissa rakapparater olika längd man kan tänkas ha kvar så att säga? Eller är det enbart från
100->0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Hahaha! Jag tror jag håller mig till rakapparat än att det ska svartna för ögonen med kliv

Bra tråd, också ute efter en rakapparat då min "me-time" är mer framför datorn än framför spegel Vill gärna ha en snabb och okomplicerat rakning.

@Gurk Tror du att phlips 9000 serien är också bra för den som rakar både skägg och huvud?

Jag blev lite osäker för jag har ett väldans knöggligt huvud själv. Men, det är ju hårdare underlag än på hals/kinder så det är väl kanske jämförbart med käkbenspartiet som är hårdare? Där tar iaf min rakapparat och gör ett väldigt bra jobb. Så hade jag haft kortare hår än vad min trimmer tar så hade jag kört med rakapparaten, japp.

Själv är jag av samma åsikt, mer tid framför skärmen! Så jag kör rakning när jag duschar, för då kombinerar man nästan hela morgon-grejen. Om man först duschar varmt som fan öppnar sig porerna och stubbet blir mjukt, lätt att raka med hyveln... sedan duschar man kallt och vaknar till, så blir skinnet mjukt och fint. Sen lite lukta gott och på med kläderna och swisch iväg till jobbet.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Haha! Summann kardemuma, alltså ska jag läsa mig till väldigt noga innan jag spontant hoppar på tåget om rakknivar :)!

Hm okej! Går det föresten att ställa in på vissa rakapparater olika längd man kan tänkas ha kvar så att säga? Eller är det enbart från
100->0?

Ja, den Magnus Samuelsson gör reklam för, babyliss-grunkan klarar av det.
För en massa år sedan fanns en hipster-rakapparat som lämnade så du såg ut att ha ett 3-dagarsskägg vilket då var väldigt sexy. Så, jo det finns men... alltså, tar inte det bort ídén med rakningen en smula?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Ang rakknivar så vill jag säga emot, använder rakkniv sedan 6 månader tillbaka och min hud är mycket mindre irriterad av rakkniven än av Gilette Fusion hyvel. Enda stället hittills som dey blivit mer irriterat på är under armarna, men även det har börjat bli bättre med övning. Köpte min kniv på tradera för typ 100kr och lät sedan slipa för 200 till (den var nog vass för att skära av håret men lät slipa ändå för säkerhets skull). Dessa pengar är få helt klart intjänade redan i att slippa köpa rakblad!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Haha! Summann kardemuma, alltså ska jag läsa mig till väldigt noga innan jag spontant hoppar på tåget om rakknivar :)!

Hm okej! Går det föresten att ställa in på vissa rakapparater olika längd man kan tänkas ha kvar så att säga? Eller är det enbart från
100->0?

Japp, Denna tex http://www.elgiganten.se/product/personvard/rakapparat-och-tr...

Permalänk
Medlem

Braun. Mina har alltid hållit 8-10 år. Nytt skärhuvud efter 3-4 år. Sist bytte jag maskin mest för jag ville ha en ny modell.

Nuförtiden rakar jag mig också med hyvel 1-2ggr i veckan. Gillette. Torka av med handduk efteråt är tricket, brukar behöva byta blad i den efter 6 månader. Från nyskick mattas dom bara till en viss grad, sen håller dom sig där länge så länge man torkar av dom.

Permalänk
Medlem

Har tänkt att köpa en ur Philips 9000-serie. Blir troligtvis denna..
https://www.netonnet.se/art/halsapersonvard/personvardforman/...

Har en Philips nu och den har gått och gått i 15år nu.. Fungerar fortfarande, men original-bladen börjar bli lite slöa. Visst kan man säkert få tag i nya blad, men känner att det skulle vara roligt med lite ombyte.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Köpte precis Braun 5 series och är helnöjd. Har testat Philips med 3 huvuden och blemv jättemissnöjd.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1433265

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Ang rakknivar så vill jag säga emot, använder rakkniv sedan 6 månader tillbaka och min hud är mycket mindre irriterad av rakkniven än av Gilette Fusion hyvel. Enda stället hittills som dey blivit mer irriterat på är under armarna, men även det har börjat bli bättre med övning. Köpte min kniv på tradera för typ 100kr och lät sedan slipa för 200 till (den var nog vass för att skära av håret men lät slipa ändå för säkerhets skull). Dessa pengar är få helt klart intjänade redan i att slippa köpa rakblad!

Jag håller med, det var första gången jag körde som det blev sådär... riktigt dumt. Men efter ett tag blir det mycket bättre än med hyvel eller apparat. (Fast det tar lite tid).

Om man bara värmer upp och mjukar upp skägget så är det väldigt enkelt, kolla 17 sekunder in:
https://www.youtube.com/watch?v=01O15najyLU

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Jag håller med, det var första gången jag körde som det blev sådär... riktigt dumt. Men efter ett tag blir det mycket bättre än med hyvel eller apparat. (Fast det tar lite tid).

Om man bara värmer upp och mjukar upp skägget så är det väldigt enkelt, kolla 17 sekunder in:
https://www.youtube.com/watch?v=01O15najyLU

Nu är banan för off-(road)topic lagd.. om man då skulle snegla på rakknivar istället för rakapparater innan man slår hammaren i bordet och kastar pengar på någon/något? X)
Vad rekommenderar ni att man kikar på rakknivsmässigt som konkurrerar väl emot Braun/Philips rakapparater?

Permalänk
Medlem

@CooingPendulum:

Tradera! Det finns fina rakknivar i massor.
http://www.tradera.com/search?sortBy=TimeLeft&q=rakkniv
Det du ska se efter är att det inte är några sprickor eller jack i eggen, "ryggen" ska inte vara sliten efter att ha slipats många gånger, inge gravrost.
Samt att skicket i övrigt ser ok ut. Räkna dock med att det kan behövas slipning innan den är rakklar.

Jag tycker det är mer coolt med en gammal svensk rakkniv än en nyproduktion från kina. Eskilstuna är väl typ känt för att ha levererat bra rakknivar genom tiderna, kan ju vara värt att googla namnet på den som har gjort kniven för att få lite info.

Edit: Ditt fel detta, nu sitter jag och blev sugen på att shoppa fler knivar. Jag har tre, jag använder en, jag behöver inga fler....-.-

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Vilken bra tråd! Har varit sugen på en ny rakapparat ett tag nu då jag inte är helt nöjd med min Philips (ingen aning om modell) som kostade mig ca 600kr. Har inte hållit efter den som man ska så den är ju i de skicket den är också Har alltid haft apparater med 3 huvuden, men hur är skillnaden om man kollar på de som har den andra designen om man säger så?

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Ohh vilket roligt ämne!

Vill först börja med att tacka Gurk för historien tidigare. Sprita ner ansiktet totalt efter rakningen. Jag vet hur det svider när man tar ett eller två sprut med parfym. Haha.

Angående frågan om rakapparat och knivar.
Du är ute efter en ny produkt att raka dig med?
Perfekt! Klart du skall ha det. Och du är dessutom villig att lägga en liten peng på det? Ännu bättre.

Om vi börjar med rakapparaterna.
I grunden, ja då är det ju Philips eller Braun.
Vilken som är bäst? Ja det är nog mest en smaksak.
Braun har 3,5,7 eller 9 serien.
I samtliga av dessa kan du också få med eller utan en ladd- och rengörningsstation.

Philips är ganska snarlika.
3, 5, 7 eller 9000-serien.
Tror att även Philips har rengörningsstationer (?)

Så Braun eller Philips?
Jag personligen klarar inte av Philips. Tycker inte riktigt de passar mig och jag tycker inte om hur man utformat apparaten med 3 huvud som skall följa konturerna på ansiktet. Så i och med detta har jag valt att använda Braun sedan jag började raka mig. Och dessa fungerar väldigt bra för mig.
Men dittan eller dattan - smaksak tycker jag.

Däremot kan jag inte rekommendera en specifik rengörningsstation. Vätskan är ganska dyr och det är inte vidare svårt att ta hand om en rakapparat - ta bort huvudet, skölj i vatten, blås/skaka bort överflödigt vatten och torka lite nätt. En gång i månaden eller liknande smörjer du in huvudet väldigt nätt.
En rakapparat för 1000kr håller i 10 år utan större problem. Jag vill påstå att om du väljer en billigare eller dyrare (om väljer en 3 eller 9 serie) så håller dessa lika länge. Och skall man ha en maskin i 10 år. Då är de extra 1500 kronorna extra man lägger inte så mycket i längden. Men prova dig fram. Media Markt/Elgiganten/liknande. Åk dit och prova. Känn och kläm.

-----

Sedan kommer vi till knivar då som du har varit inne och luskat på nu lite gran.
Det finns i grovt 2 olika tycker på knivar.
Rakknivar (egentligen cut-throat (men för enkelhetens skull kallas dessa här rakknivar))
Shavetter

En rakkniv är, precis som det låter, en kniv. Den är allt ifrån underhållsfri och du kniven slits allt eftersom (precis som dina köksknivar). Så du får underhålla den med en strigel (en läderrem oftast). Jag misstänker att du bryner kniven med stringeln. Efter ett tag kommer inte kniven att bli vass längre - då måste den slipas.
(Samma princip gäller för köksknivar. Du kan bryna och du kan slipa knivar. Bryna kan du göra varje gång du skall använda kniven, slipa gör du 1 gång/året om du är en seriös knivutövare i köket med kvalitativa knivar).

Är du däremot lite mer nybörjare, eller inte tycker att du skall börja med det mest avancerade direkt - ja då finns shavetten. Det är en rakkniv med utbyttbara blad - rakblad.
Vill du inte lägga en förmögenhet på att raka dig med kniv till en början. Då hittar du fullgoda shavetter för 100kr. Bladen kan du köpa i 4 eller 5 olika skärpor. Så första gången väljer du lite mindre skärp. Sedan provar du dig uppåt och ser vad du tycker passade bäst.
Blad är inte dyrt och håller kanske 4 gånger/st (på mig i alla fall). Har du pansarskin får du kanske byta oftade. Är du smoothskin håller de längre.

Om du rakar dig med kniv/shavette då behöver du även raktvål och en borste.

Lite kort om borstar:
Rakborstar görs i grävlingshår. I alla fall "riktiga" borstar.
Om den är gjort i grävlingshår, då finns det 5 olika klasser på borstarna. "Pure Badger" är sämst (åtminstone på pappret) och "Silvertip Badger" är bäst.

Utöver detta behöver du ju tvål som sagt.
Köper du en ordentlig raktvål så håller dessa i mer än 1 år om du rakar dig 1-2 gånger/veckan. De är väldigt dryga. Kostar kring 200kr/st (men finns i olika prisklasser).

-------

Sedan kan du göra rakningen nästan hur avancerad du vill beroende på hur din hårväxt ser ut och hur kul du tycker det är.
Där finns pre-shave, aftershave, skäggoljor och en hel uppsjö av andra produkter också.
De flesta här behöver du egentligen inte bry dig om - men det är ganska kul att nörda ner sig ibland.
Använder du endast rakapparat - ja då behöver du knappast heller bry dig.

-------------

Jag själv har 2 st schavetter, 1 st rakapparat (Braun 3-serie från 2009) och 1 st billig hårtrimmer. Skulle behöva en näshårstrimmer också, men har inte kommit så långt ännu.
Braunen använder jag numera fränst för nackhåret och mellan ögonbrynen när jag inte orkar norpa.
Hårtrimmern är för när jag vill behålla stubb/kortare hår.
Schavetten använder jag för att snygga till sidorna/raka av mig allt.

Permalänk
Medlem

Herregud, trodde aldrig att detta ämnen kunde väcka så stort intresse haha! Verkligen kul att se.
Förstår att rakapparater handlas troligen enklast genom någon känd elektronikaffär, men hur är det med rakknivar? Har sett en sida som heter Gents, men förövrigt verkar det vara lamt utbud på säljare?

Permalänk
Medlem

Som sagt innan, tradera har massor.

Vill man få mycket svar på sweclockers ska man skriva trådar om sådant som inte handlar om datorer och dess kringutrustning. Varje gång det kommer upp en tråd om tex vinterdäck så är det bara att springa fort för att hämta popcorn för de exploderar alltid!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar en enkel batteridriven skäggtrimmer. Sparar pengar och är bekvämt att inte behöva tänka så ofta på att hålla efter. Funkar fint att hålla efter en gång i veckan.

Sen verkar det vara trendigt, så skadar väl inte att damerna uppskattar det.

Permalänk
Medlem

Kan inte uttala mig om just den, men har en Babyliss hårklippare som är något av det sämsta jag varit med om. Distanserna är plastskit som går sönder bara man tittar på dem, och en ny distans kostar lika mycket som maskinen.

Har egentligen bara haft och har fortfarande min första rakapparat, en Phillips som jag gav runt 1000kr för ca 6 år sedan. Fungerar fortfarande fint utan problem. Har aldrig smörjt den eller liknande, bara sköljt av den efter varje rakning, enkelt när den är vattentät.

Permalänk
Medlem

Något jag tycker är viktigt gällande rakapparater är att de går att köra både på batteri och nätström.

Jag har själv en gammal dyr Braun vars batteri har börjat bli dåligt. Den suger dock kraft fortare än laddaren laddar batteriet, varför den inte går att använda särskilt bra när den laddar. Det går heller inte att byta batteri så den åker nog på sopen snart.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

För ca ett år sedan köpte jag en Braun Series 7 790cc i hopp om att det var en mycket bra maskin.
Dessvärre är jag mycket missnöjd och använder den ytters sällan.

Sådant jag upplever som negativt med Braun Series 7 790cc

  • Måste raka på samma skäggområde 5 - 10 ggr innan allt skägg ska försvinna

  • Rakningen tar längre tid än med t.ex. med Gillette Mach 3

  • Dyr rakapparat

  • Dyr i drift med rengöringsvätskor som dunstar och räcker ca 1 - 2 månader

  • Dyrt att byta rakhuvud

Saker jag upplever som positivt med Braun Series 7 790cc

  • Batteridrift

  • Kanske bekvämt att ha med på resa

  • Medföljde en tvättstation och ett fint reseetui

  • 60 dagars köp och prova-garanti

  • Den funkar faktiskt hyggligt bra på långt (4 - 8mm) skägg

Kan inte rekommendera Braun Series 7 790cc till någon. Önskar jag kommit fram till detta snabbare och lämnat tillbaka den inom 60 dagar.

Om jag är snabb kan en rakning med Gillette Mach 3 ta ca 10 - 15 minuter medans en rakning med Braun Series 7 790cc tar ca 20 minuter för att uppnå samma resultat.

Mitt nästa mål för att uppnå den perfekta rakningen är att köpa och testa en säkerhetshyvel. Läs mera i denna tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1435833-rakning

Permalänk
Avstängd

Braun

Braun är bra. Börja titta på serie 3 och uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Herregud, trodde aldrig att detta ämnen kunde väcka så stort intresse haha! Verkligen kul att se.
Förstår att rakapparater handlas troligen enklast genom någon känd elektronikaffär, men hur är det med rakknivar? Har sett en sida som heter Gents, men förövrigt verkar det vara lamt utbud på säljare?

Gents är nog en av de svenska återförsäljare som har störst utbud, men det finns ju ju tex även shavingroom.se och grooming.se.

Vill du TESTA kniv så kan det vara vettigt att börja med en shavette. Det är ju, i princip, en rakkniv med utbytbar klinga, vilket gör att du slipper delen med undehållet av kniven. En shavette är även mycket billigare. Skulle du bli biten och skaffa en "riktig" kniv senare så är det ju bara att stoppa shavetten i necessären.
Även om jag tycker bättre om att göra mitt eget lödder med raktvål och borste så kan man ju börja enkelt och använda skum på burk, om syftet är mest att testa tekniken.

Annars behöver man ju inte köpa dyraste grejerna. Jag köpte Gents "egen" syntetborsteför lite sedan att ha som sekundär borste i necessären och blev förvånad över hur bra den var jämfört med min "riktiga" borste i grävling.
Prorasos tvålar är bra, tycker jag, och rätt billiga. De går att hitta avsevärt billigare än på Gents, om man vill.

Så skulle du handla från Gents skulle jag kolla på dessa:

https://www.gents.se/gents-rakborste-i-syntet-ebony (finns även i vitt)
https://www.gents.se/dovo-shavette-rakkniv-htm (tar både vanliga rakblad och Dovos egna långa blad som liknar en kniv mer)
https://www.gents.se/proraso-shaving-soap-bowl-refreshing-euc... (finns även i två andra dofter)

och så någon form av blad till shavetten. Antingen Dovos egna långa blad eller de kortare som används i säkerhetshyvlar.

Då har du ett startkit som inte kostar både skjortan och armen men som ändå är vettigt.

Själv rakar jag mig vanligen med säkerhetshyvel (Merkur 39C), men har en shavette i necessären.

Jag har aldrig riktigt fattat grejen med apparat. Man får stå och gno i evigheter och ändå lämnar den två dagars stubb, men visst. Man kan ju i princip göra lite allt möjligt annat under tiden eftersom det inte kräver någon spegel eller större uppmärksamhet.