Ohh vilket roligt ämne!
Vill först börja med att tacka Gurk för historien tidigare. Sprita ner ansiktet totalt efter rakningen. Jag vet hur det svider när man tar ett eller två sprut med parfym. Haha.
Angående frågan om rakapparat och knivar.
Du är ute efter en ny produkt att raka dig med?
Perfekt! Klart du skall ha det. Och du är dessutom villig att lägga en liten peng på det? Ännu bättre.
Om vi börjar med rakapparaterna.
I grunden, ja då är det ju Philips eller Braun.
Vilken som är bäst? Ja det är nog mest en smaksak.
Braun har 3,5,7 eller 9 serien.
I samtliga av dessa kan du också få med eller utan en ladd- och rengörningsstation.
Philips är ganska snarlika.
3, 5, 7 eller 9000-serien.
Tror att även Philips har rengörningsstationer (?)
Så Braun eller Philips?
Jag personligen klarar inte av Philips. Tycker inte riktigt de passar mig och jag tycker inte om hur man utformat apparaten med 3 huvud som skall följa konturerna på ansiktet. Så i och med detta har jag valt att använda Braun sedan jag började raka mig. Och dessa fungerar väldigt bra för mig.
Men dittan eller dattan - smaksak tycker jag.
Däremot kan jag inte rekommendera en specifik rengörningsstation. Vätskan är ganska dyr och det är inte vidare svårt att ta hand om en rakapparat - ta bort huvudet, skölj i vatten, blås/skaka bort överflödigt vatten och torka lite nätt. En gång i månaden eller liknande smörjer du in huvudet väldigt nätt.
En rakapparat för 1000kr håller i 10 år utan större problem. Jag vill påstå att om du väljer en billigare eller dyrare (om väljer en 3 eller 9 serie) så håller dessa lika länge. Och skall man ha en maskin i 10 år. Då är de extra 1500 kronorna extra man lägger inte så mycket i längden. Men prova dig fram. Media Markt/Elgiganten/liknande. Åk dit och prova. Känn och kläm.
-----
Sedan kommer vi till knivar då som du har varit inne och luskat på nu lite gran.
Det finns i grovt 2 olika tycker på knivar.
Rakknivar (egentligen cut-throat (men för enkelhetens skull kallas dessa här rakknivar))
Shavetter
En rakkniv är, precis som det låter, en kniv. Den är allt ifrån underhållsfri och du kniven slits allt eftersom (precis som dina köksknivar). Så du får underhålla den med en strigel (en läderrem oftast). Jag misstänker att du bryner kniven med stringeln. Efter ett tag kommer inte kniven att bli vass längre - då måste den slipas.
(Samma princip gäller för köksknivar. Du kan bryna och du kan slipa knivar. Bryna kan du göra varje gång du skall använda kniven, slipa gör du 1 gång/året om du är en seriös knivutövare i köket med kvalitativa knivar).
Är du däremot lite mer nybörjare, eller inte tycker att du skall börja med det mest avancerade direkt - ja då finns shavetten. Det är en rakkniv med utbyttbara blad - rakblad.
Vill du inte lägga en förmögenhet på att raka dig med kniv till en början. Då hittar du fullgoda shavetter för 100kr. Bladen kan du köpa i 4 eller 5 olika skärpor. Så första gången väljer du lite mindre skärp. Sedan provar du dig uppåt och ser vad du tycker passade bäst.
Blad är inte dyrt och håller kanske 4 gånger/st (på mig i alla fall). Har du pansarskin får du kanske byta oftade. Är du smoothskin håller de längre.
Om du rakar dig med kniv/shavette då behöver du även raktvål och en borste.
Lite kort om borstar:
Rakborstar görs i grävlingshår. I alla fall "riktiga" borstar.
Om den är gjort i grävlingshår, då finns det 5 olika klasser på borstarna. "Pure Badger" är sämst (åtminstone på pappret) och "Silvertip Badger" är bäst.
Utöver detta behöver du ju tvål som sagt.
Köper du en ordentlig raktvål så håller dessa i mer än 1 år om du rakar dig 1-2 gånger/veckan. De är väldigt dryga. Kostar kring 200kr/st (men finns i olika prisklasser).
-------
Sedan kan du göra rakningen nästan hur avancerad du vill beroende på hur din hårväxt ser ut och hur kul du tycker det är.
Där finns pre-shave, aftershave, skäggoljor och en hel uppsjö av andra produkter också.
De flesta här behöver du egentligen inte bry dig om - men det är ganska kul att nörda ner sig ibland.
Använder du endast rakapparat - ja då behöver du knappast heller bry dig.
-------------
Jag själv har 2 st schavetter, 1 st rakapparat (Braun 3-serie från 2009) och 1 st billig hårtrimmer. Skulle behöva en näshårstrimmer också, men har inte kommit så långt ännu.
Braunen använder jag numera fränst för nackhåret och mellan ögonbrynen när jag inte orkar norpa.
Hårtrimmern är för när jag vill behålla stubb/kortare hår.
Schavetten använder jag för att snygga till sidorna/raka av mig allt.