Permalänk

Ny dator, fpsen går åt skogen.

Tjenare.

Pröjsade just för en ny dator

i5 4690k 3,50 GHz
8 GB DDR3
4 Cores
Gtx 970 4096 MB
128 GB SSD

Ny dator men demo version (stått i butiken om jag förstått rätt)

Iaf jag starta upp den ladda ner Steam mm. Till en början fungerade spelen bra (csgo) men efter sisådär 2-3 minuter så började fpsen långsamt att sjunka tills den hadr sjunkit från 270 till 23.

Jag kan tänka mig att det beror på att nånting blir för varmt i datorn men jag vet verkligen inte. Är intr jätte påläst om datorer så jag tar all hjälp jag kan få.

Tack i förväg.

Permalänk
Medlem

Lägg in nått program för att se temperaturer, exempelvis coretemp för cpu och afterburner för grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainTMM:

Tjenare.

Pröjsade just för en ny dator

i5 4690k 3,50 GHz
8 GB DDR3
4 Cores
Gtx 970 4096 MB
128 GB SSD

Ny dator men demo version (stått i butiken om jag förstått rätt)

Iaf jag starta upp den ladda ner Steam mm. Till en början fungerade spelen bra (csgo) men efter sisådär 2-3 minuter så började fpsen långsamt att sjunka till den hade gått från 270 till 23.

Jag kan tänka mig att det beror på att nånting blir för varmt i datorn men jag vet verkligen inte. Är intr jätte påläst om datorer så jag tar all hjälp jag kan få.

Tack i förväg.

Du har formatera om datorn och installera Windows på nytt va?
I och med att det är demo ex vet man inte alls vad som ligger inne på den i så fall.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Du har formatera om datorn och installera Windows på nytt va?
I och med att det är demo ex vet man inte alls vad som ligger inne på den i så fall.

Inte säker på vad du menar med att formera om datorn, men den kom ren och återställd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Lägg in nått program för att se temperaturer, exempelvis coretemp för cpu och afterburner för grafikkort

Tack det ska jag göra så fort jag har åtkomst åt datorn. Vad ska jag göra om det är så att datorn blir för varm?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Dalton Sleeper: Testade att instrallera programmen du sa och efter att haft på csgo i bakrunden så kunde jag se hur värmen i burken långsamt gick upp på afterburner tills den var på typ 95 eller nåt och då började jag lagga som fan i cs. Så tydligen är det väl fläkten som är dålig, men vad ska jag göra då?

Permalänk

@CaptainTMM: lämna tillbaka den om den inte är för gammal låter väl rimligt. det hade jag gjort iallafall.

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainTMM:

@Dalton Sleeper: Testade att instrallera programmen du sa och efter att haft på csgo i bakrunden så kunde jag se hur värmen i burken långsamt gick upp på afterburner tills den var på typ 95 eller nåt och då började jag lagga som fan i cs. Så tydligen är det väl fläkten som är dålig, men vad ska jag göra då?

Låter som värmeproblem. Datorn blir helt enkelt för varm och klockar ner sig för att hålla sig under maxtemp, det som följer är att prestandan sjunker.. Ta den dit du köpte den och be dom fixa det..

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Thumbii:

Låter som värmeproblem. Datorn blir helt enkelt för varm och klockar ner sig för att hålla sig under maxtemp, det som följer är att prestandan sjunker.. Ta den dit du köpte den och be dom fixa det..

Köpte den via näten, och deras affär ligger rakt åt hellskota. Det är en HP dator kan jag inte bara ta den till nån affär som håller på med datorer? Tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@CaptainTMM:

öppna och kolla hur dammigt det är och om alla fläktar snurrar, har den stått som demoex så kan det vara ganska dammigt

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Permalänk
Skrivet av Dusken912:

@CaptainTMM:

öppna och kolla hur dammigt det är och om alla fläktar snurrar, har den stått som demoex så kan det vara ganska dammigt

Öppnade den innan, knappt dammigt alls

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@CaptainTMM: om alla fläktar snurrar så skulle jag chansa på väldigt dåligt luftflöde i burken eller dålig kontakt mellan kylare och gpu/cpu om det blir så varmt

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Permalänk

@Dusken912: Jag har inte öppnat den medans den är på, ska jag göra det eller?

Permalänk
Avstängd

@CaptainTMM: det är enklaste sättet att se så alla fläktar snurrar

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Permalänk

@Dusken912: Är det säkert då? Och vad gör jag om de inte snurrar haha

Permalänk
Avstängd

@CaptainTMM: stoppa inte in fingrarna i en snurrande fläkt så är det säkert! är det någon som inte funkar så hör du av dig till företaget som du köpte den av förhoppningsvis löser dom det smidigt är det cpu kylarn så skulle du kunna byta den

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Permalänk
Skrivet av CaptainTMM:

@Dusken912: Är det säkert då? Och vad gör jag om de inte snurrar haha

Du lär inte ha sönder något genom att ha av sidopanelen medans datorn är igång.
Om en fläkt inte snurrar när du spelar (det vill säga när temperaturen ska ha gått upp), så kan du anta att den är sönder och behöver bytas ut. Då lär du behöva kontakta stället där du köpte datorn ifrån för att få det fixat, men om det t ex är en vanlig fläkt som du kan köpa själv och åtgärda så är det att föredra. Du sparar antagligen mycket tid och besvär då, fast och andra sidan så har du köpt en "färdig" dator så tror inte du har kunskapen eller viljan till detta.

Permalänk

@Dusken912:köpte den online, därifrån hade dom köpt in den från HP så tror inte det går. Kanske bara kan gå till någon affär isf och fråga om hjälp där?

Permalänk

@Haidailai: Öppnade just upp datorn och fläkten fungerade bra, men fläkten till grafikkortet snurrade ej så jag antar att det är där problemet ligger.

Permalänk

@Dusken912: Öppnade just upp datorn och fläkten fungerade bra, men fläkten till grafikkortet snurrade ej så jag antar att det är där problemet ligger.

Permalänk
Avstängd

@CaptainTMM: testa med ett spel igång också, det kan vara så att fläkten inte ska gå igång i idle. klart du kan lämna in den i någon butik men då kan du tyvärr inte räkna med garanti! om inte annat kanske du har någon kunnig vän i närheten?

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Permalänk
Skrivet av CaptainTMM:

@Haidailai: Öppnade just upp datorn och fläkten fungerade bra, men fläkten till grafikkortet snurrade ej så jag antar att det är där problemet ligger.

Var detta under spelande? Det vill säga när du märker att FPSen går ner?

Vissa grafikkort är såkallat semi-passiva och låter fläktarna snurra enbart när det behövs (vid belastning).

Permalänk

@Dusken912: Haha jo det kan hända, tack så extremt mycket för hjälpen!

Permalänk

@Haidailai: Nej även utan spel på så stod fläkten till grafikkortet stilla, testade även med spel på men lycka stilla då.

Permalänk
Skrivet av CaptainTMM:

@Haidailai: Nej även utan spel på så stod fläkten till grafikkortet stilla, testade även med spel på men lycka stilla då.

Så om jag förstår det rätt. Utan belastning - grafikkortsfläkten står stilla. Med belastning (spelande) - grafikkortsfläkten står stilla.
Hur många grader håller ditt grafikkort under samma period?

Permalänk

@Haidailai: Under samma period?

Permalänk

@Haidailai: 42 grader när jag inte spelar om jag läser av afterburner rätt, sedan när jag spelar så går graderna långsamt upp tills den kommer till typ 95 och då crashar datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainTMM:

@Haidailai: 42 grader när jag inte spelar om jag läser av afterburner rätt, sedan när jag spelar så går graderna långsamt upp tills den kommer till typ 95 och då crashar datorn.

Testa ändra Fan speed manuellt i afterburner. Du måste troligtvis trycka på auto för att få ändra på det. Glöm inte trycka verkställ.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

@Pelegrino: Vad ska jag ändra den till? högsta?

Permalänk
Avstängd

@CaptainTMM: prova att ändra den till högsta funkar det då så är det troligen fel på fläktstyrning på kortet eller drivrutiner.
om den inte hoppar igång då så är fläkten trasig

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz