Varning: Nya drönarlagen tillåter vem som helst att gripa dig! [Drönarkameror kräver tillstånd]

Permalänk
Medlem

Flyg på privat mark, problemet löst?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Vad väljer du att göra under tiden?
Leva som kriminell (Fortsätta andvända din utrustning för att få jobbet gjort.)
Eller gå på A-kassa?

EDIT:
Med tanke på att fängelse ett år, finns i straffskalan, kan man väl kalla det "kriminellt" att andvända Drönaren utan tillstånd?

Drönar fotografering är en rätt liten del av vad jag håller på med, men jag drar ändå in runt 100k varje år på den verksamheten. Så det kommer kännas..

Kommer dock ställa kameradrönarna på hyllan så länge, men fortsätta flyga utan. För att hålla igång flygningen..
Får se om man blir nerslagen på köpet..

Skrivet av Blub:

I sann lagstadgaranda så skulle det inte förvåna mig om det tar ett par år att ändra tillbaka/skapa en fungerande lag : /

Är vad jag tror också, men hoppas att det går snabbare. Det är ju så många som har reagerat och det gäller även politiker..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Flyg på privat mark, problemet löst?

Det är ju inte själva flygningen som är problemet, det är samma som det har varit förut.

Det är ju kamera på drönaren som det i stort sett blivit total-stopp för.
Du får inte ens flyga på din egen tomt om det är så att du i bilden som blir får en en liten del av omgivningen utanför din tomt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Det är ju inte själva flygningen som är problemet, det är samma som det har varit förut.

Det är ju kamera på drönaren som det i stort sett blivit total-stopp för.
Du får inte ens flyga på din egen tomt om det är så att du i bilden som blir får en en liten del av omgivningen utanför din tomt.

Det bör kanske sägas också att det formellt sett inte spelar någon roll om marken är privat eller allmän heller. Det som avgör är om allmänheten har tillträde till marken. Det är alltså fritt fram att filma t.ex. i närheten av en bostad som man själv äger, men för att filma någonstans där allemansrätten gäller behöver man tillstånd. Om allmänheten har tillträde till marken, så spelar det ingen roll om den tillhör dig, din granne eller staten.

Permalänk
Medlem

@Nebudchanezzer: Nej men leta upp en skogsägare i närheten(eller någon annan med stort område), fråga om du får flyga där? Skulle du vara utanför "gränsen" är det svårt att avgöra iaf och relativt få personer som rör sig nära, ta med dig en liten skylt du sätter i marken där du står som säger "kamera övervakning pågår här" eller så, oavsett vad kan du nu peka på att du inte haft uppsåt.

Edit:
Kollade lite, tekniskt sett så behöver du inte ens fråga markägaren om lov så länge du följer allemansrätten och riktlinjerna för övervakning så verkar det lugnt

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@Nebudchanezzer: Nej men leta upp en skogsägare i närheten(eller någon annan med stort område), fråga om du får flyga där? Skulle du vara utanför "gränsen" är det svårt att avgöra iaf och relativt få personer som rör sig nära, ta med dig en liten skylt du sätter i marken där du står som säger "kamera övervakning pågår här" eller så, oavsett vad kan du nu peka på att du inte haft uppsåt.

Så markägaren ska åka dit för olovlig kameraövervakning, om inte du som flyger gör det?

Har du inte fått ett tillstånd för kameraövervakning, så kan du åka dit..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Så markägaren ska åka dit för olovlig kameraövervakning, om inte du som flyger gör det?

Har du inte fått ett tillstånd för kameraövervakning, så kan du åka dit..

Hur skulle markägaren åka dit?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Hur skulle markägaren åka dit?

Markägaren som gett tillståndet att filma över ägorna... Men det är ju mer troligt att den som flyger åker dit.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@DaBone:
Så länge marken inte är för näringsverksamhet är det ren privat mark AFAIK där inget tillstånd för övervakning krävs?

Edit:
Du har faktiskt rätt, det måste vara inhägnat på något sätt, inte mycket men någon avgränsning för att räknas som plats dit allmänheten inte har tillträde så man får sätta upp staket med

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Markägaren som gett tillståndet att filma över ägorna... Men det är ju mer troligt att den som flyger åker dit.

Markägaren kan inte ge något sådant tillstånd. På en plats där allmänheten har tillträde måste den som vill genomföra kameraövervakningen (inte nödvändigtvis markägaren) ha tillstånd från länsstyrelsen. På en plats där allmänheten inte har tillträde krävs inget tillstånd, men på sådana platser får man bara övervaka om den som blir övervakad samtycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@DaBone:
Så länge marken inte är för näringsverksamhet är det ren privat mark AFAIK där inget tillstånd för övervakning krävs?

Njae, även om det är privat mark så brukar allmänheten ha tillträde till marken i och med allemansrätten och således kan man inte använda sig av undantaget i 5§ Kameraövervakningslag.

Om jag inte missminner mig så har det varit en liknande problematik med jägare (verkligen sjukt osäker här) som satt upp jaktkameror/åtelkameror på sina marker där även det har ansetts vara nödvändigt med tillstånd från länsstyrelsen.

Och vidare som kommentar på din edit, någon inhägnad borde i min mening inte krävas. Någons tomt är vanligtvis inte en plats dit allmänheten har tillträde och att gå så långt att hävda som att den måste vara inhägnad är nog att ta i.

Permalänk
Medlem

@Shrimpey:
Mjo rättade mig själv ovan, om det inte är någon avgränsning behovs det.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

När mobiler räknas som enheter med huvudfunktionen att kunna privatkopiera media, datorer som tv-mottagare, och nu drönare som övervakningskameror, då vet man att sveriges rättssystem har gått helt åt helvete.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasund:

Markägaren kan inte ge något sådant tillstånd. På en plats där allmänheten har tillträde måste den som vill genomföra kameraövervakningen (inte nödvändigtvis markägaren) ha tillstånd från länsstyrelsen. På en plats där allmänheten inte har tillträde krävs inget tillstånd, men på sådana platser får man bara övervaka om den som blir övervakad samtycker.

Lite det jag ville säga, men kanske var lite för otydlig. Då markägaren inte kan ge tillstånd, så kan han eventuellt åka dit..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av haxxelhoff:

Vill varna samtliga som använder sig utav drönare för att vem som helst har rätt till att gripa dig om du använder drönare.

I och med att drönare nu räknas som övervakning och brott mot kameraövervakningslagen kan leda till fängelse så har alltså vem som helst rätt att gripa dig. Dvs göra ett envarsgripande.

Straff m.m. för brott mot kameraövervakningslagen.
45 § Till böter eller fängelse i högst ett år döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot någon av bestämmelserna i
1. 8 § om tillståndsplikt,
2. 12–15 §§ om anmälningsplikt,
3. 25 § om upplysningsplikt,
4. 32 § första stycket om bevarandetid, och
5. 34 § om överföring till tredjeland.

Envarsgripande
Alla brott gör dock inte att envarsgripanden är tillåtna, utan för att ett envarsgripande ska få göras måste det finnas fängelse i straffskalan för det aktuella brottet.

Varna alla du känner! Ställ drönaren på marken tills denna lag är upphävd. UAS Sverige har satt igång mot denna lag och den kommer förmodligen att ändras inom snar framtid i och med att den sätter tusentals i knipa och arbetslöshet.

Tack för mig!

Titeln på forumtråden är fel. Finns ingen ny "drönarlag". Den lag som hänvisas till är från år 2013.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Titeln på forumtråden är fel. Finns ingen ny "drönarlag". Den lag som hänvisas till är från år 2013.

Nytt domslut är väl mer rätt, men den befintliga lagen tolkas på ett nytt sätt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Lite det jag ville säga, men kanske var lite för otydlig. Då markägaren inte kan ge tillstånd, så kan han eventuellt åka dit..

Nja, vad skulle han då åka dit för? Han har ju inte bedrivit någon kameraövervakning, så därmed har han inte heller brutit mot kameraövervakningslagen. Man kan inte bli straffad för brott om det inte finns en uttrycklig strafföreskrift i lagen. Det enda jag möjligen skulle kunna tänka mig vore medhjälp/anstiftan till brott mot kameraövervakningslagen, men det känns väldigt långsökt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Att filma landskap är inte samma sak som att kränka den personliga integriteten. Sluta känn dig kränkt och väx upp. I den här takten så kommer folk inte att få ha kameror utanför hemmet.

Självklart är det inte samma sak, det behöver du knappast upplysa mig om. Inte heller antyder jag något sådant. Som jag skrev i ett senare inlägg: "Det gäller att se till den stora bilden", vilket betyder att enskilda situationer inte ger diskussionen rättvisa.
Enligt länsstyrelsen: "Det är bildkvalitén som är avgörande och det räcker att man kan känna igen personer utifrån karakteristiska kläder, rörelsesätt eller på något annat sätt.", således innebär det att landskapsfotografering inte är måltavla här (men försvåras av andra lagar).
Vad jag syftar på är att majoriteten som gnäller knappast är landskapsfotografer, utan personer som vill leka med drönare i tätbebyggda utan hänsyn till andra. Att bara tänka på sig själv är kännetecknande för ett omoget beteende.

Dock svara du inte på min fråga...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Egentligen så tycker jag att det är bra med regler som sållar bort skit från oss här som är mer seriösa modellflygare, så att vi slipper få dåligt rykte, eller hur.
Även om jag håller med om att det är mycket tråkigt att det ens behövs.

Så bara för att man har en kamera på sin drönare/modellflyg så är man inte "mer seriös" som du kallar det? Att folk köper drönare och flyger oansvarigt, t.ex. inom kontrollzoner har inget att göra med om man använder kamera eller ej.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Avstängd

Nej, jag syftade på när folk flyger i flygförbuds zoner och liknande, tex nära flygfält och liknande, på samma höjd som riktigt flyg använder, osv.

Anledningen till att du behöver tillstånd att publicera flygfoton över terräng har med militära bestämmelser att göra, det är gamla lagar.

(Jag är själv intresserad av flygfoto från raketer, som går på ännu högre höjder, men man behöver som sagt tillstånd varje gång man önskar gå över föreskrivna höjder, det har med flygsäkerhet att göra)

Ju mindre skit folk skapar, desto lättare blir det ju för oss som är mer serilöst intresserade av att fotografera i luften, som sagt om vi kan deklarera vad vi håller på med.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad jag syftar på är att majoriteten som gnäller knappast är landskapsfotografer, utan personer som vill leka med drönare i tätbebyggda utan hänsyn till andra. Att bara tänka på sig själv är kännetecknande för ett omoget beteende.

Det behövs det ju inget nytt domslut för, det har varit förbjudet sedan RC-flygningens början.

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Nytt domslut är väl mer rätt, men den befintliga lagen tolkas på ett nytt sätt.

Det som är nytt är den prejudicerande domen i Högsta Domstolen som kommer att statuera exempel i nya rättsfall.

Måste bara säga att detta är mycket tragiskt, både ett felaktigt beslut som för väldigt tråkiga konsekvenser.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Den biten är däremot fånig håller jag med om, men sköter man sin flygning på ett vettigt vis och kan deklarera öppet vad man håller på med så är det ju inte ovanligt att jag tex kan får beställningar på flygbilder från personer som normalt skjuter ned drönare med hagelbössan.

Däri ligger skillnaden anser jag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Benedict: Varför inte flyga som vanligt?
När polis eller allmänhet skall stoppa dej, så förhindrar du brott!
Så länge drönaren flyger över gatan, snor biltjuvarna INTE bilar på den gatan, den gamla kärringen kan lugnt gå förbi de två busarna med sin rulator utan att bli av med handväskan, o.s.v.

Så nu har vi nästa praxis som skall utredas. Vad är "förhindra brott" i detta sammanhang?

Förhindra brott citatet lär köras stenhårt.

-hallå vad gör du?
-Förhindrar brott?????

Visa signatur

Black sheep

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasmuslian:

Det som är nytt är den prejudicerande domen i Högsta Domstolen som kommer att statuera exempel i nya rättsfall.

Måste bara säga att detta är mycket tragiskt, både ett felaktigt beslut som för väldigt tråkiga konsekvenser.

Högsta förvaltningsdomstolen är det som har dömt i målet (inte samma domstol som Högsta domstolen). Jag tycker nog att det är ganska svårt att hävda att beslutet är felaktigt. Hade det varit tydligt vad som gällde, så hade inte HFD tagit upp målet till prövning. Drönarkameror låg i en gråzon i förhållande till kameraövervakningslagen, men domstolen ansåg att den rimligaste tolkningen av lagen innebar att drönarkameror kan betraktas som övervakningskameror. Om det inte är så vi vill ha det, så måste vi förmå politikerna att ändra lagen. Det är riksdagen som beslutar lagens utformning, inte domstolarna.

Håller dock med om att domen medför en del trista konsekvenser, men förhoppningsvis kan kameraövervakningslagen ändras så småningom så att den blir lite mer nyanserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gruvan88:

Förhindra brott citatet lär köras stenhårt.

-hallå vad gör du?
-Förhindrar brott?????

Som någon skrev tidigare i tråden, behöver man tillstånd även om syftet är att förhindra brott. När man ansöker om tillstånd ska dock länsstyrelsen särskilt beakta "om övervakningen behövs för att förebygga, avslöja eller utreda brott, förhindra olyckor eller andra därmed jämförliga ändamål".

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

@Nebudchanezzer: Nej men leta upp en skogsägare i närheten(eller någon annan med stort område), fråga om du får flyga där? Skulle du vara utanför "gränsen" är det svårt att avgöra iaf och relativt få personer som rör sig nära, ta med dig en liten skylt du sätter i marken där du står som säger "kamera övervakning pågår här" eller så, oavsett vad kan du nu peka på att du inte haft uppsåt.

Edit:
Kollade lite, tekniskt sett så behöver du inte ens fråga markägaren om lov så länge du följer allemansrätten och riktlinjerna för övervakning så verkar det lugnt

Domslutet i fråga har just satt stopp för sådant, då det har bestämt att en kamera på en drönare är att likställa med en övervakningskamera.
Då måste man ha tillstånd från länsstyrelsen för att få flyga.

Det är skillnad på privat mark (där gäller allemansrätten, vilket ger allmänheten tillgång) och tomtmark (det som finns runt hus eller tilltänkta hus).
Man får alltså flyga/fota på sin egen tomtmark (så länge bilden inte innehåller något av omgivningen utanför tomtmarken) men inte någon annanstans.

Permalänk
Medlem

@Nebudchanezzer:
Mjo rättade det ovan, det krävs inhägnad av någon form, staket, buske eller liknande enligt datainspektionen men finns det så räknas det som att allmänheten inte har tillträde.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att "drönare" inkluderas i kameraövervakningslagen, rätt självklart egentligen.
Det är ju inte OK att smygfotografera ens på offentlig plats, så varför skulle "drönare" (dom är ju egentligen inte drönare) vara undantagna detta ?

Och detta är ju på inget sätt ett problem för dom som klarar att att sköta sig när dom flyger med sina leksaker.
Låt bli att filma folk som inte vill bli filmade helt enkelt, och ge f-n i att ladda upp tveksamt material på nätet.
Busenkelt !

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

@Nebudchanezzer:
Mjo rättade det ovan, det krävs inhägnad av någon form, staket, buske eller liknande enligt datainspektionen men finns det så räknas det som att allmänheten inte har tillträde.

OK, missade det, så kan det gå när man har flera bollar i luften samtidigt