Söker förklaring på fryslagg

Permalänk
Medlem

Söker förklaring på fryslagg

Hej Vänner,

Jag behöver Er hjälp!
Sedan jag köpte Battlefield 1 för några dagar sedan så har det näst intill varit ospelbart, trots en helt OK dator.
Just nu har jag samtliga inställningar "in game" på LOW och har provat alla olika kombinationer med upplösning och annat.

När jag spelar så får jag från start fryslagg 2-5 sek helt oregelbundet och skulle jag uppskatta så sker detta ca 1 gång i minuten.
Jag har ständigt ikonen "low framerate" blinkades till höger och ligger mellan 20-90 fps, mestadels runt 40.

Jag har formaterat om datorn, laddad ner dom senaste drivrutinerna/uppdateringarna och spelar alla andra spel utan problem.

Datorspecifikationen ser ni till höger i bilden, tillsammans med mina värden som jag har haft under ca 30 minuters spel.

CPU laddar 100% och GPU är inte långt ifrån...Trots lägsta möjliga settnings i spelet.
Temperatur är OK.

BILD: http://imgur.com/a/MKFNM

Tack på förhand, all hjälp uppskattas!

Mvh,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granish:

Hej Vänner,

Jag behöver Er hjälp!
Sedan jag köpte Battlefield 1 för några dagar sedan så har det näst intill varit ospelbart, trots en helt OK dator.
Just nu har jag samtliga inställningar "in game" på LOW och har provat alla olika kombinationer med upplösning och annat.

När jag spelar så får jag från start fryslagg 2-5 sek helt oregelbundet och skulle jag uppskatta så sker detta ca 1 gång i minuten.
Jag har ständigt ikonen "low framerate" blinkades till höger och ligger mellan 20-90 fps, mestadels runt 40.

Jag har formaterat om datorn, laddad ner dom senaste drivrutinerna/uppdateringarna och spelar alla andra spel utan problem.

Datorspecifikationen ser ni till höger i bilden, tillsammans med mina värden som jag har haft under ca 30 minuters spel.

CPU laddar 100% och GPU är inte långt ifrån...Trots lägsta möjliga settnings i spelet.
Temperatur är OK.

BILD: http://imgur.com/a/MKFNM

Tack på förhand, all hjälp uppskattas!

Mvh,

Vad är det mer som körs på datorn?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

Detta har tagits upp tidigare och det verkar vara kopplar till CPU. Personer med i5 eller andra fyrkärniga CPU'er utan hyperthreading upplever detta problem. Jag har själv en i5 men märker inte av detta.

Permalänk
Medlem

Var där inte en tråd likt detta för mindre än en vecka sedan? Tror det var energi alternativen som var satt fel, och med tanke på att din 4690k inte ens kör upp i Turbo 3,9Ghz så kan det vara samma sak.

Permalänk

Det diskuteras i denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1449348-battlefield-1-p...

Min i5 är iof klockad till 4,2 så jag klarar mig kanske pga. det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Var där inte en tråd likt detta för mindre än en vecka sedan? Tror det var energi alternativen som var satt fel, och med tanke på att din 4690k inte ens kör upp i Turbo 3,9Ghz så kan det vara samma sak.

Detta låter som problemet.

Om jag vore TS skulle stänga av alla energisparalternativ i windows och gå in i bios och göra samma sak. Dvs stäng av EPU Power Saving mode och ställ upp CPU current Capability till max vad moderkortet tillåter (heter så på asus-moderkort iaf). Dom sista spelar inte någon roll om du inte överklockar kanske men man ska alltid överdriva!

Edit: Men det låter definitivt som en CPU-flaskhals. Hade samma för 7 år sedan på min 1055t-prolle i Black Ops.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Hej och tack för alla förslag.

För att uppdatera Er och förhoppningsvis kunna hjälpa andra som har liknande problem, jag gjorde följande:

-Uppdaterade från Windows 7 -> Windows 10.

Allt löste sig och spelet flyter på underbart.
Tack för alla svar Gents!