Permalänk
Medlem

anställ han, han borde vara gammal nog för att bli lagligt anställd

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Acceleration
Angle Snapping
CPI
FPS and Pixel Resolution
Jitter
Interpolation
LOD
Microswitches
Perfect Control Speed/Malfunction Rate
Polling Rate

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

trådlösa gaming möss.

trådlösa gaming möss.

"Citera mig ALLTID"

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Vore ascoolt om ni kunde köpa in någon liten robotarm som förprogrammerades för något test där ni direkt kan jämföra olika möss mot varandra för en testslinga med olika hastigheter och acceleration osv. Kanske är väl dyrt, men om ni gör det så är ni nog unika.

Permalänk
Medlem

En lysande ide att fråga läsarna vad de vill läsa!

Jag för min del tycker:
1) Ofta saknas information om musens dimensioner och hur de lämpas för handstorlek och typ av grepp. Tex "hur bekvämt är det med palmgrip om man har en stor hand?"

2) "Kategori" av möss. En jobbmus och en spelmus skiljer sig. Basera testerna efter detta.

Permalänk
Inaktiv

Längd man behöver trycka för att aktivara knappar.
Kan vara allt när man ska skjuta någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Möjligtvis ta lite bilder på hur det ser ut med olika "greppstil". Palm, claw osv.

Då måste man göra det med fler olika storlekar på händer.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Coca:

Då måste man göra det med fler olika storlekar på händer.

Måste vet jag inte, såklart så är det bättre. Men jag tänkte mera på att bara få en enkel överblick hur en mus fungerar i olika slags grepp-stil.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Snusfri

Skulle gärna se hur olika stora händer fungerar med olika möss.
För mig med stora norrländska skogshuggarnävar (st 12) så är nästan alla möss för små för att jag skall kunna använda dem bekvämt.

Så om ni har folk på redaktionen med både lite större och lite mindre händer, låt dem få testa musen lite samt gärna ett foto så man får en bättre bild av hur musen skulle kunna fungera för en själv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Administrativ avgift

Hållbarhet, hur mycket kan man scratcha på dom? Ev reparation av mössen , teardown? De flesta möss är ganska lika i sensorer osv det som spelar roll är vad dom tål förutom med trådlösa osv.

Trådlösa: Hur mycket tål batterierna? laddningstid?
@Kenneth Mina 50 cent

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Vattentäthet! Vet inte hur många möss som har gått sönder pga mina extremt svettiga händer

Visa signatur

| Intel Core i7 5820K 3,3GHz @ 4,2 GHz |PowerColor Radeon HD6950 PCS++ 2 GB | ASRock X99 Extreme4| G.Skill Ripjaws 4 Red DDR4 PC21300/2666MHz Intel X99 CL15 4x4GB | EVGA SuperNOVA G2 750W |Intel 530 Series SSD 240GB |NZXT Source S340 | Cooler Master Nepton 280L |

Permalänk
Inaktiv

Kompabiliet i OSX och Linux vore intressant, Steam finns ju till båda plattformarna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts tidigare: Ta en titt på Rocket jump ninja

http://www.rocketjumpninja.com/find-a-mouse/

Att han ger rekommendationer för olika handstorlekar och grepp är guld värt.

Permalänk
Hedersmedlem

Tester på mössens storlek, helst med folk som har större händer än femåringar vilket dagens möss verkar vara anpassade för (hej Razer etc). Det är mitt viktigaste krav när jag köper möss. När jag jobbade extra i datorbutik var det lätt att testa själv men numera så är det svårare.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av adzer:

Som redan nämnts tidigare: Ta en titt på Rocket jump ninja

http://www.rocketjumpninja.com/find-a-mouse/

Att han ger rekommendationer för olika handstorlekar och grepp är guld värt.

Guld, tack! Trist att det finns så få möss i storlek större.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Alla mustester borde ha med en del som berättar dom uppenbara inställningar, som t e x att pekarhastigheten ska vara inställd på 6/11 i windows. Många som missar det och ändrar efter eget behov, och tror att det blir bättre, fast det blir sämre.

Många som efterfrågar storleken på musen.
Samtidigt är ju detta jättesvårt.
På jobbet har några strl:6 i handskar några har strl:12.
En modell från samma fabrikat (vi kan ta MX 518 som ex) görs ju oftast i en storlek!
Den tillverkaren som börjar producera samma modell i olika storlekar, kommer att få ett stort plus i kanten

En sak jag tänkt på, när det gäller trådbundna möss, är styvheten på sladden.
Några är stela som satan, och några är följsamma.....

rättstavning och radbrytning
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

RJN har en aspekt som är bra. Men han har 0 tekniska aspekter vilket är dåligt.
Allt tekniskt SKA finnas med i en review om jag ens ska bry mig om det imo.

http://www.overclock.net/t/1608862/sponsored-logitech-g-pro-g... Ex på tekniska detaljer som jag vill veta om en mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Det finns väl inte längre några spelmöss som INTE har bra precision i spel, eller vanliga möss som INTE funkar bra i Windows? DPI brukar räcka och bli över, bara att ställa in sensitivity efter tycke och smak. Ser hellre fokus på det som faktiskt märks skillnad på. Ergonomi (vikt, grepp osv), tillhörade mjukvara och batteritid för trådlösa möss.

Verkar som att 80-90% av mössen på marknaden har dålig sensor så jo det är något värt att testa.
Men skulle säga att 99% av kunderna inte bryr sig om mouseacc, anglesnapping, prediction och mer skräp som mössen dras med.

Skrivet av angel of liberty:

För dem som inte nödvändigtvis har jättestora händer, så vore det fint om det var litet lättare att få en känsla för om den fungerar för mindre och medelstora händer och inte enbart för jättestora karlhänder.

Finns det möss som passar stora händer? Har provat nästan alla på marknaden och alla är för små för palmgrip

Har storlek 12~ på handskar, känns som att alla möss är gjorda för små barn.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Ser hellre fokus på det som faktiskt märks skillnad på. Ergonomi (vikt, grepp osv), tillhörade mjukvara och batteritid för trådlösa möss.

Håller med till 100%!

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk

Hör väl egentligen inte till trådens ämne, men hade velat se ett test av trackpads på laptops. Är Apples så mycket bättre än alla andras?

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Släpp ett bowlingklot från 1 meters höjd så lär man se vad för kvalitet det handlar om. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För min del får det gärna vara mer fokus på hur musen känns "när man vant sig", då det är det jag bryr mig mycket om. Idag känns det som att olika nätsidor spenderar spaltmeter på själva mjukvaran, som man ändå kanske bara latjar runt med i någon timme innan man tröttnar och sedan bara "använder" musen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

"Citera mig ALLTID"

tack

Visa signatur
Permalänk

Skulle vilja se hur länge mössen håller och vilket kvalité som kretsarna har.
Det vore bra att kunna läsa om kretsarna är av samma tillverkare som kanske tillverkar andra eller samma kretsar till andra möss som håller bra osv.
Hade tex en deathadder som kort efter garantitiden gått ut började med dubbelklick och allt möjligt.

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem

Möss för vuxna då vi har större händer än barn. Billiga möss (typ 99kr från Klas i sjön) då de samlar influensa och baciller från hela familjen. Sen en kategori till. Gaming möss (ej spel specifika).
Nej vänta, en kategori till; proffs möss (ergonomiska), de som "folket" vill ha för foto och video redigering.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Jag ser gärna fler frågetrådar för alla andra hårdvarutester ni utför.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testa gärna hur känslig musen är för "fel" underlag. Jag har själv en Logitech G9x (laser) som funkat på ALLA underlag jag testat, inklusive vita blanka bordsskivor, trä, jeans osv. Vissa möss kräver att man har en förhållandevis matt och mörk enfärgad yta, och somliga möss flippar ur helt om underlaget har prickar/ränder eller något annat mönster.

Permalänk
Medlem

Ni får hemskt gärna prova musen med andra operativsystem än Windows med. OSX, Ubuntu (GNU/Linux...), kanske något för Raspberry Pi. Rätt vad det är kommer det något konstigt som inte uppför sig 100% om inte tillverkare Xs flashiga Windows mjukvara är installerad. Har hänt med tangentbord, så kan väl lika gärna drabba möss med.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Tycker att det vore intressant att veta hur sensorn är placerad på undersidan. Långt fram, långt bak, mitten, höger/vänster.

Permalänk
Medlem

Jämförelsebilder bredvid många vanligt (och ovanligt) förekommande möss hade varit guld, då dom flesta vet vilken typ av form och storlek dom föredrar skulle det göra det mycket enklare att veta om en mus över huvud taget är intressant (spelar ingen roll hur bra den är tekniskt om den känns för stor/liten tex).

Ta reda på vilken "native" dpi sensorn går i, och vilka steg som inte är konstigt interpolerade, se till att testa denna dpi setting om ni gör benchmarks etc. Helt ointressant att se tex hur en mus trackar i typ 12000dpi när det inte inte ger någon fördel jämfört med tex native på 2000 eller whatever.