Permalänk
Medlem

Tror mitt grafikkort har gått sönder!

jag lämnade datorn på inatt och det har hänt några gånger innan också. Men nu imorse när jag satt på skärmarna så var allting var helt fryst, gick varken o röra på musen eller ctrl + alt + delete. Så jag stängde av datorn via knappen istället. Men nu när datorn startar upp så reagerar ingen av mina 2 skärmar på när den startas och dessutom så stängs datorn av efter 10-15 sec? Sen fortsätter det så i en loop... Sätter på, stänger av sig automatiskt. Vad fan ska jag göra åt detta?
Hoppas det går att få någol hjälp härifrån!

Visa signatur

"Sleep is for people, without acces to the internet"

Permalänk
Medlem

Koppla in en skärm i moderkortets utgång och se om det fungerar (du kan behöva plocka ut grafikkortet).

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Koppla in en skärm i moderkortets utgång och se om det fungerar (du kan behöva plocka ut grafikkortet).

Ok tack! Ska testa det nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara fel på grafikkortet iallafall, inget händer när jag startar med eller utan grafikkortet när jag endast kopplat in skärmkabeln till moderkortet

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZzorraN:

Verkar inte vara fel på grafikkortet iallafall, inget händer när jag startar med eller utan grafikkortet när jag endast kopplat in skärmkabeln till moderkortet

testa clear cmos. Dra ut allt från datorn, ta bort batteriet ur datorn, tryck ett par gånger på power knappen, sedan sätter du tillbaka allt igen och testar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

testa clear cmos. Dra ut allt från datorn, ta bort batteriet ur datorn, tryck ett par gånger på power knappen, sedan sätter du tillbaka allt igen och testar.

Hittar inget cmos batteri :S
Bild :
https://imgur.com/a/nhS3g

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ta bort grafikkortet och kolla igen. Det bruka alltid finnas ett batteri som ser ut som ett mynt.

Vad heter moderkortet?

Grafikkortet behöver man ibland ändå ta bort också innan nollställningen fixar tillbaka bilden. Dessutom bör du fixa felet så du får bild via moderkortet innan du blandar in grafikkortet igen.

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga, har du dragit dit moderkortet med hjälp av distanserna? Ser ut som så på den bilden och om så är fallet mår nog inte moderkortet så bra.. Kan du ta ett kort på ett skruvhål, typ det nedre vänstra.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZzorraN:

Hittar inget cmos batteri :S
Bild :
https://imgur.com/a/nhS3g

är bakom grafikkortet, men det ser ut som att du har monterat moderkortet fel. Ser ut som att du har använt distanserna som skruvar och monterat moderkortet direkt mot chassiplåten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Måste bara fråga, har du dragit dit moderkortet med hjälp av distanserna? Ser ut som så på den bilden och om så är fallet mår nog inte moderkortet så bra.. Kan du ta ett kort på ett skruvhål, typ det nedre vänstra.

https://imgur.com/a/ePbAp
Känns väldigt konstigt om det beror på moderkortet i och med att det har funkar felfritt i 3 års tid nu och jag har inte rört där något under natten som datan frös sig. Vad innebär det att jag dragit dit moderkortet med hjälp av distanserna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@ZzorraN: Har du något mellanrum mellan chassit och moderkortet? Skulle vi kunna få en bild från sidan? För det där ser inte bra ut...

Det här är distanser. De ska sitta mellan chassit och moderkortet för att undvika att chassit leder ström till känsliga komponenter på baksidan av moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Ta bort grafikkortet och kolla igen. Det bruka alltid finnas ett batteri som ser ut som ett mynt.

Vad heter moderkortet?

Grafikkortet behöver man ibland ändå ta bort också innan nollställningen fixar tillbaka bilden. Dessutom bör du fixa felet så du får bild via moderkortet innan du blandar in grafikkortet igen.

Gigabyte Z97-HD3 heter moderkortet. Hittade cmos batteriet och tog ut det, tryckte några gånger på Start-Knappen och väntade lite med att stoppa tillbaks det, jag märkte att efter jag stoppat tillbaks batteriet igen så höll datorn igång längre än vad den gjorde innan, cirka 1 minut tog det innan datorn stängdes av och ingen lycka med att få igång skärmen.
https://imgur.com/a/llCDK

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiceIT:

@ZzorraN: Har du något mellanrum mellan chassit och moderkortet? Skulle vi kunna få en bild från sidan? För det där ser inte bra ut...

Det här är distanser. De ska sitta mellan chassit och moderkortet för att undvika att chassit leder ström till känsliga komponenter på baksidan av moderkortet.

Ja det är mellanrum
https://imgur.com/a/OFvLE

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@ZzorraN: Okej, ja, det ser lugnt ut

Permalänk

Ja dom mässingsfärgade skruvarna som du har skruvat fast moderkortet med ser onekligen ut som distanserna som man ska ha mellan moderkortet och chassit.

Permalänk
Medlem

Har du kontrolerat så distanserna faktiskt sitter rätt som ett par personer redan frågat?
Att det fungerat i 3år kan vara ren och skär tur.

Visa signatur

Bygger:
■i7-6850k ■Asus rampage V E10 ■Dominator 32Gb 3,2GHz
■Asus GTX 1080 x2 sli ■Samsung 850 PRO 512Gb + 128Gb
■Corsair ax1200i ■Acer 27" IPS

Permalänk
Medlem

Hur vet jag om dom sitter rätt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det ser ut som de sitter rätt på de nya bilderna du postade
Jag som vart lite seg med att skriva, sorry.

Visa signatur

Bygger:

Permalänk
Medlem
Skrivet av tibbar:

Det ser ut som de sitter rätt på de nya bilderna du postade
Jag som vart lite seg med att skriva, sorry.

Inga problems
Jag skrev en tråd på Flashback om detta där det var flertals som nämnde att nätaggregat antagligen är problemet och att man kan öppna upp nätagget och titta ifall något är bränt i den, känns som det är det ända jag inte gjort. Har tagit ut cmos batteriet och stoppat in den, tagit ut ett ramminne och prövat starta, testat ta ut skärmkabeln från DVI utgången på grafikkortet och prövat koppla in DVI kabeln till moderkortet istället både med grafikkortet inkopplat/urkopplat, rengjort hela datorn och alla komponenter från damm, bytt kylpasta och testat starta datorn utan några USB sladdar inkopplade. Finns det bara att skicka in den på reparation och finna problemet? :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du har alltså använt 2* uppsättning av distansmuttrar?
En skruvskalle bör användas, Tror ej de löd öarna runt hålet bara är för att skruven ska sitta bra...

Men har allt fungerat så länge så kanske det är nätdelen, luktar det "bränd elektronik" om nätdelen?

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem

LÖSTE DET!

Det visade sig vara 1 av mina 4 ramminnen som antingen gått sönder eller där man stoppar in ramminnet. Så kör med 3/4 ramminnen för tillfället.

Tack ändå alla för ni försökt o hjälpa till!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZzorraN:

LÖSTE DET!

Det visade sig vara 1 av mina 4 ramminnen som antingen gått sönder eller där man stoppar in ramminnet. Så kör med 3/4 ramminnen för tillfället.

Tack ändå alla för ni försökt o hjälpa till!

Härligt, skönt att det löste sig till sist!

Visa signatur

Bygger: