Nybygge som strular (evga gtx 1080)

Permalänk

Nybygge som strular (evga gtx 1080)

Hej!

Jag har precis byggt ihop med första dator själv och som väntat så är det lite problem.

När jag slår på grafikkortet så börjar fläktarna snurra för att sedan stanna efter 15 sekunder.
Sedan så lyser inte heller mus och tangentbordet vid start.

Spec:
Evga FTW 1080
EVGA 750 BQ
i7 6700k
Pro gaming z170
Corsair VENGENCE 32GB 3000MHZ

Finns det någon som kan hjälpa mig att felsöka?

Uppskattar all hjälp!

Permalänk
Medlem

Börja med att koppla in din skärm till moderkortet istället och ta ut grafikkortet. Om det hjälper är det troligtvis grafikkortet som krånglar.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av BubbleBobble:

Hej!

Jag har precis byggt ihop med första dator själv och som väntat så är det lite problem.

När jag slår på grafikkortet så börjar fläktarna snurra för att sedan stanna efter 15 sekunder.

Spec:
Evga FTW 1080
EVGA 750 BQ
i7 6700k
Pro gaming z170

Uppskattar all hjälp!

Menar du att detta bara händer när grafikkortet är inkopplat och att det fungerar som det ska annars?

Permalänk

@DiceIT:

Tack för tipset.
Provade nyss det men skärmen var helt svart.

Permalänk

@kinc:

Vet ej hur det fungerar annars.
Men verkar vara något fel jag gjort då det skärmen var svart när jag kopplade in den till moderkortet?
Sedan är tangentbordet och musen helt död.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BubbleBobble:

Hej!

Spec:
Evga FTW 1080
EVGA 750 BQ
i7 6700k
Pro gaming z170

Uppskattar all hjälp!

Saker att kolla upp:

- Distanser till moderkortet
- Testa 1 Ram-minne, testa boota i alla slotsen och se om den kanske suttit fel tidigare. Finns i manualen vart den ska sitta (Moderkortet)
- Måste moderkortet flashas för att kunna funka med 6700k?
- Har du kopplat GPU strömmen till CPU kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Saker att kolla upp:

- Måste moderkortet flashas för att kunna funka med 6700k?

varför skulle det behöva flashas när det är gjort för skylake processorna?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk

@oouhdawg:

Det var inga distanser vad jag vet, det var som en inbyggd distans med gänga.
Minnena satte jag enligt manualens rekommendation (Typ i varannan slot)
Kopplade in VGA som det heter hos EVGA till grafikkortet som består av 2st 8pins platser.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av BubbleBobble:

@kinc:

Vet ej hur det fungerar annars.
Men verkar vara något fel jag gjort då det skärmen var svart när jag kopplade in den till moderkortet?
Sedan är tangentbordet och musen helt död.

Börja med att ta ut allt ur chassit och prova med moderkortet sittandes på dess kartong. Koppla in skärm till moderkortet utan grafikkortet först och om det fungerar kopplar du in grafikkortet. Om det förstnämnda inte fungerar börja med att plocka ur CPUn och kontrollera att socketen ser ut som den ska utan böjda pinnar. Ser allt bra ut monterar du tillbaka CPUn och provar med bara ett minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BubbleBobble:

@oouhdawg:

Kopplade in VGA som det heter hos EVGA till grafikkortet som består av 2st 8pins platser.

Har du montera utan distanser så är risken stor att moderkortet har gått sönder pga kortslutning.
Om fallet är så får du demontera allt och börja om från början och montera rätt med distanser.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

@BubbleBobble:

Det ska alltid finnas distanser mellan moderkort och chassi, sitter dessa fel eller saknas helt så kortsluts moderkortet..
Satt distanserna redan förmonterade?

Vilket chassi har du?

Visa signatur

• 9800X3D • Astral 5090 @ 4K 240Hz OLED •

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av BubbleBobble:

@oouhdawg:

Du måste använda exakt så många distanser som moderkortet har monteringshål och du måste kunna skruva fast moderkortet med samtliga, 9 i ditt fall.

Permalänk

@Mogwaii:

Moderkortet lyser samt alla fläktar snurrar som dem ska, även CPU fläktarna.
Kan det utesluta den teorin?

Permalänk

@D-ryd:

Jag har phanteks enthoo evolv atx tempered glass.

Permalänk
Medlem

Nu tar jag bara för givet att moderkortet stödjer inbyggd grafik.

Ta ut alla minnesstickor förutom en, ta ut grafikkort och annan kringutrustning. Koppla in skärmen på moderkortet. (Jag brukar även ta ut moderkortet ur chassit och låter det ligga på moderkortslådan bara för att vara säker att det inte blir något knas mellan moderkort och chassi).

Försök att starta datorn med så lite saker som möjligt och se om den bootar. Går den igång så lägger du till saker med en sak i taget.

Så går den igång, koppla in hårddisk/ar, bootar den med diskarna så kopplar du in grafikkortet, bootar den med grafikkortet så testa att lägga till en minnessticka. Sen fortsätter du tills du har allting inkopplat alternativt slutar boota, så ser du vad som bråkar.

Går den inte igång med något i, så kan det vara värt att ta bort cpukylare och cpu för att kolla att sockeln och cpu är oskadd. Är det oskadat vad du kan se så kan det vara värt att ta med nätagg till en datoraffär som även lagar datorer och kolla om dom kan kolla ditt nätagg med en nätaggstestare.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Har du aldrig förr byggt ihop en dator rekommenderar jag att ta hjälp av någon, alternativt läsa några guider - innan det blir dyrt för dig

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk

@SvanteP:

Tack så hemskt mycket för all förklaring, ska prova allt det.

Jag har missat distanserna ser jag nu, hittade dem efter jag sökt på hur dem ser ut. Ska montera dit dem och sedan prova moderkortet. Hoppas moderkortet är okej, men det får ju ström och alla fläktar i övrigt snurrar på bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BubbleBobble:

@SvanteP:

Tack så hemskt mycket för all förklaring, ska prova allt det.
Men är osäker nu när en del har nämnt distanser som ska sättas på moderkortet. Jag fann inga alls med chassit när jag höll på och monterade.

distanserna är dom som du skruvar fast moderkortet i så den inte åker omkring och inte har kontakt med själva chassit har den kontakt med chassit så kortsluts den.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk

@Joakim1024:
Blir det inte bra så lämnar jag in den till en datorfirma som kan hjälpa mig

Permalänk
Medlem

@BubbleBobble:

Enligt manualen sitter de redan förmonterade:
http://www.phanteks.com/assets/manuals/PH-ES515ETG_Western.pd...
9st distanser och ditt moderkort har 9st hål, så det ska inte gå att misslyckas där.

Visa signatur

Permalänk

@D-ryd:

Jaha, då hade jag moderkortet rätt från början alltså?
Då börjar jag med att göra som SvanteP säger och provar mig fram.

Permalänk
Medlem

@BubbleBobble:

Använde du 9st M3-skruvar för att sätta fast moderkortet i de 9st förmonterade distanserna?

Har du testat att återställa BIOS (Clear CMOS) förresten? (det första man ska göra när datorn inte går igång)
Står i manualen till moderkortet hur man gör.

Får du några pip (felkoder) från moderkortet?

Visa signatur

Permalänk

Ser ut så här, är dessa färdigmonterade distanser?

Se bild: http://imgur.com/0ah4RRk

Trodde dessa var distanser men det dessa så går det inte att fastsätta mdoerkortet

Se bild: http://imgur.com/ERBsd08

Permalänk
Medlem

Har du minnena i de ljusgrå slottarna? A2 och B2 enligt manualen.
Tolkar tidigare inlägg ovan som att du har 2x 16GB stickor?

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/Z170-PRO-GAMING/E...

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk

@bandite:
Ja det är i dem jag har installerat ram. Såg även det i manualen innan.

Ska försöka ta mer bilder sen så kanske det kan underlätta. Men ska prova moderkortet först.

Permalänk
Medlem

Har du anslutit både 24-pin och 8-pin ström från nätagg till moderkortet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BubbleBobble:

Ser ut så här, är dessa färdigmonterade distanser?

Se bild: http://imgur.com/0ah4RRk

Trodde dessa var distanser men det dessa så går det inte att fastsätta mdoerkortet

Se bild: http://imgur.com/ERBsd08

Det är färdigmonterade distanser (första bilden), helt rätt. Hela poängen med dem är så att moderkortets baksida inte ligger direkt mot plåten. Då kan det bli tokigt. Och i värsta fall dyrt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@BubbleBobble:

Ja den översta bilden är en distans, har man ett ATX-moderkort (som du har) så ska det sitta en distans på varje plats där det finns ett A och samma antal distanser som det finns hål på moderkortet. (ditt moderkort har 9st hål)
Använde du 9st M3-skruvar för att sätta fast moderkortet i dem?

Tror vi kan utesluta distanserna nu, ska inte gå att misslyckas där när de redan sitter förmonterade med rätt antal som ditt moderkort ska ha.

Ta lite fler bilder, överallt inuti datorn, så kanske vi hittar något fel.

Visa signatur

Permalänk

@bandite:

Nej, det har jag inte!
Vart skall 8pin sitta (vad kallas kabeln)? 24 satt jag dit han skulle.
En 8pin för CPU satte jag också dit.

Permalänk
Skrivet av D-ryd:

@BubbleBobble:

Ja den översta bilden är en distans, har man ett ATX-moderkort (som du har) så ska det sitta en distans på varje plats där det finns ett A och samma antal distanser som det finns hål på moderkortet. (ditt moderkort har 9st hål)
Använde du 9st M3-skruvar för att sätta fast moderkortet i dem?

Tror vi kan utesluta distanserna nu, ska inte gå att misslyckas där när de redan sitter förmonterade med rätt antal som ditt moderkort ska ha.

Ta lite fler bilder, överallt inuti datorn, så kanske vi hittar något fel.

Jag använde bara 4 skruvar när jag installerade moderkortet. Ska göra det, ska bara montera alla skruvar i moderkortet. Måste ta bort min Noctua d15s först
Måste jag montera ny kylpasta då samt ta bort den gamla?