Nu händer det igen!! Ramminne för hög!

Permalänk

Nu händer det igen!! Ramminne för hög!

Hej! Jag lade här förut om ram minne..men nu ha det skett igen! Jag surfa vanlig mozilla så ligger den runt 70-85 % på minne för bara surfa. Sen spela jag Battlefield 1 så ligger den runt 99 % men ibland är det bra men kan hända då och då jag få lagg i spel..

Jag ha Kingston HyperX Predator Beast 8GB 2400MHz DDR3

Jag är urless på det just nu.. Varför dyka det upp?

Bör jag uppdatera till 16 gb ram minne?

Jag ha Evga 980TI, Intel 4670k och MSI GD45 z87

Här är länk till olika

http://imgur.com/a/725Il

http://imgur.com/a/mRL5J

http://imgur.com/a/tjY74

Skulle vara stor tacksam om ni hjälper mig med det. Jag orkar inte ha så här.. Om ni säger det är rekommenderas att köpa 16 gb för Battlefield 1 men frågan är kommer det försvinna problem?

*Edit Först trodde jag att det var Firefox som spöka sig men jag prova stänga av firefox men det händer inget så det är inte firefox som spökar. Och även när jag starta om dator eller knapp på så den funkar som vanlig runt 20-30 % sen stiga den upp rejält efter 1-2 timmar..

Visa signatur

Chassi: Corsair 6500X - Processor: AMD Ryzen 9 9900X - Moderkort: Gigabyte B650E Aorus Elite X AX ICE - Kylning: Corsair iCUE Link Titan RX RGB 360 Vit - Raminne:G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Trident Z5 Royal Neo Guld AMD EXPO - Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB TUF Gaming White OC - Nätagg: Corsair RM750x Shift 750W Vit - M.2: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB x2

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk

har du provat att sätta dom i de andra portarna på moderkortet, alltså om dom sitter i vita portarna nu sätt båda i dom gråa

Permalänk

Nätverk menar du? Eller USB? Jag är trögt just nu.. blev lite irriterad på dator..

Skrivet av Swiftfett:

har du provat att sätta dom i de andra portarna på moderkortet, alltså om dom sitter i vita portarna nu sätt båda i dom gråa

Visa signatur

Chassi: Corsair 6500X - Processor: AMD Ryzen 9 9900X - Moderkort: Gigabyte B650E Aorus Elite X AX ICE - Kylning: Corsair iCUE Link Titan RX RGB 360 Vit - Raminne:G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Trident Z5 Royal Neo Guld AMD EXPO - Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB TUF Gaming White OC - Nätagg: Corsair RM750x Shift 750W Vit - M.2: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB x2

Permalänk

Nej alltså de fysiska ramminnes portarna på moderkortet. så öppna datorn kolla vilka färger dom sitter i o ändra så att dom sitter i dom andra, kanske kan hjälpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dansken88:

Nätverk menar du? Eller USB? Jag är trögt just nu.. blev lite irriterad på dator..

Han menar att du fysiskt byter plats på dina ramminnen till andra slots. Det är 2x4GB du har, eller?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Killer Network Manager, där har du problemet. Avinstallera direkt.

Googla bara på Killer Network Manager memory leak.

Om det inte är felet, kör en virussökning med Malwarebytes o både felsäkert och vanligt läge

Permalänk

Oh ja.. Tack! Ja det är 2x4GB.. ok ska testa snart

Skrivet av MoNkeY-05:

Han menar att du fysiskt byter plats på dina ramminnen till andra slots. Det är 2x4GB du har, eller?

Visa signatur

Permalänk

Hur ska jag använda internet sen då? Men förut var det problem på Killer Network men efter jag ha installera nytt version och det funka bättre.. Men som sagt, ska jag avinstallera Killer networt sen drivrutiner jag på nätverk? Alltså jag få med moderkort den ingår Killer Network..

Skrivet av DozeN:

Killer Network Manager, där har du problemet. Avinstallera direkt.

Googla bara på Killer Network Manager memory leak.

Om det inte är felet, kör en virussökning med Malwarebytes o både felsäkert och vanligt läge

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dansken88:

Hur ska jag använda internet sen då? Men förut var det problem på Killer Network men efter jag ha installera nytt version och det funka bättre.. Men som sagt, ska jag avinstallera Killer networt sen drivrutiner jag på nätverk? Alltså jag få med moderkort den ingår Killer Network..

Du avinstallerar drivrutinen och sedan när du installerar igen så väljer du custom installation och installerar endast drivrutinen, inte Killer network manager.

Om du tittar på dina skärmdumpar ovan så ser du att du har 4GB+ i Icke växlingsbar pool. Det är minne som Killer network manager läckt och som du inte får tillbaka med mindre än att du startar om. Det är det som är ditt problem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dansken88:

Jag vet inte, har inte själv haft Killer NIC minnes problemet men jag tror att du kan surfa utan det programmet installerat. Någon här kanske kan berätta mer? Sök runt på google också, finns många trådar om just detta problem.

Edit: Gör så som @giplet säger, låter som en bra lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dansken88:

Se till att installera endast drivrutinen, och inte Killer Network Manager. Om du går till MSIs sida för ditt moderkort så kan du ladda ner "Killer Network Driver (driver only)". Det är den du vill ha, så avinstallera allt med Killer du har installerat nu och installera den istället.

"Killer Ethernet: Kill Your Lag ... and memory"

Permalänk
Medlem

Missar jag problemet eller?
Är det så att hans Killerprogramvara tar mycket RAM-minne?

Annars är det väl mest skitsamma, RAM är till för att användas? Jag ser inte alls problem med att RAM används. Operativsystemet tar väl gärna om det finns. Firefox 32 bit kan väl inte ta mer än 4 GB RAM heller? Så där är det ju lugnt.

BF1 rekommenderar visserligen 16 GB RAM så vill man ha det är det ju fritt fram att skaffa det, men att RAM används sålänge man inte upplever att det är för lite är ju inget större problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanH79:

Killer Network Manager är känd för att läcka minne som ett såll, vilket leder till att minnet efter ett tag tar slut och datorn börjar swappa och bli seg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JohanH79:

Annars är det väl mest skitsamma, RAM är till för att användas? Jag ser inte alls problem med att RAM används.

Problemet är att minnet inte används utan tas av Killer Network Manager som sen aldrig släpper det fritt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanH79:

Annars är det väl mest skitsamma, RAM är till för att användas? Jag ser inte alls problem med att RAM används. Operativsystemet tar väl gärna om det finns. Firefox 32 bit kan väl inte ta mer än 4 GB RAM heller? Så där är det ju lugnt.

BF1 rekommenderar visserligen 16 GB RAM så vill man ha det är det ju fritt fram att skaffa det, men att RAM används sålänge man inte upplever att det är för lite är ju inget större problem.

Ja.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Minnesläckage

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd

@JohanH79: Den programvaran är ökänd för sina minnesläckor, så det är ett legitimt problem.

Rent skräp är vad det är.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB