Permalänk
Medlem

Nybyggd dator: ingen signal till skärm

Hej,

Har satt ihop min första dator på många år (denna: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1449956-programmeringsd..., men har stött på ett problem. När jag startar den hör jag att CPU fläkten kör igång, och ledlampor börjar lysa, men jag får ingen signal till skärmen. jag har inget grafikkort utan kör med processorns inbyggda GPU

- Jag har testat både min nya skärm och min gamla skärm som jag vet funkar. Jag har testat både DVI- och displayport-kablar. Jag kan därför utesluta fel på skärmkablar/skärm
- Jag har testat att ta ut RAM: samma resultat.
- Jag har testat att ta ut även SSD disk: samma resultat.

Är det någon som kan hjälpa mig hur jag ska gå vidare för att finna vad som är fel? Tack!

mer info
Permalänk
Medlem

Kanske inte det roliga att höra men jag hade kopplat till en högtalare (sån liten man har inbyggd i vissa chassin) till moderkortet (vid pled, pwswitch etc) för att lyssna på beep-koder när man startar, det är för att felsöka sånt här. Om det nu inte är så att du har en LED på moderkortet som visar felkoder på något vis.

Permalänk
Medlem

@Gurk: På chassit har jag Power LED, Power SW, Reset SW och H.D.D LED. Ser inte ut som jag har någon speaker? Jag hör inget pip heller från moderkortet när jag startar. Jag hittar heller ingen information om hur man kan felsöka moderkortet. Moderkortet är ett ASUS H170I-PRO.

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in både 24-pin och 4-pin ström till moderkortet? Att glömma 4-pin är vanligt och ger problemet du får.

Men annars så fungerar det inte att ta ur minnena, de är nödvändiga för att datorn ska fungera. Däremot så kan du ta ur alla minnen utom ett, och även testa olika minnen i olika socklar.

Permalänk

Ofta följer det med en pytteliten högtalare/beeper i en påse med moderkortet, tror du skulle vara hjälpt av att montera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av znaky:

@Gurk: På chassit har jag Power LED, Power SW, Reset SW och H.D.D LED. Ser inte ut som jag har någon speaker? Jag hör inget pip heller från moderkortet när jag startar. Jag hittar heller ingen information om hur man kan felsöka moderkortet. Moderkortet är ett ASUS H170I-PRO.

Den sitter till vänster om breda EATX-kontakten till moderkortet Sidan 1-4 i din manual.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Har du kopplat in både 24-pin och 4-pin ström till moderkortet? Att glömma 4-pin är vanligt och ger problemet du får.

Men annars så fungerar det inte att ta ur minnena, de är nödvändiga för att datorn ska fungera. Däremot så kan du ta ur alla minnen utom ett, och även testa olika minnen i olika socklar.

Jag har kopplat in både 24pin och 4pin. Tog ut minnerna mest för att se om det gav något annat problem. Jag ska testa det som du tipsar om, att bara ha i ett minne och testa olika socklar. Vad är minimum man måste ha kopplat in för att få datorn att starta? CPU, RAM, ström? Är SSD ett måste?

Skrivet av ByteBitten:

Ofta följer det med en pytteliten högtalare/beeper i en påse med moderkortet, tror du skulle vara hjälpt av att montera den.

Bra tips! Läste en FAQ till moderkortet nu och där står det "Try to connect the Speaker (optional to purchase) to debug". Jag har sökt men hittar inte exakt vad detta är för speaker eller var jag kan köpa den. Någon som kan hjälpa till? moderkortet är H170I-PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av znaky:

Bra tips! Läste en FAQ till moderkortet nu och där står det "Try to connect the Speaker (optional to purchase) to debug". Jag har sökt men hittar inte exakt vad detta är för speaker eller var jag kan köpa den. Någon som kan hjälpa till? moderkortet är H170I-PRO

http://www.bde.se/hosko061.pdf
Sidan 38
5kr

Annars, ryck en ur ett gammalt chassi.

Permalänk
Medlem

På sida 1-4 i din manual står det om speakern som avses här.

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/H170I-PRO/E11627_...

Permalänk
Medlem

@Gurk: bra ide, jag ska ta en titt i mitt gamla chassi!

Permalänk

Kolla även på moderkortet då de senaste jag fått är en liten svart pryl ca 1cm i diameter som hänger direkt i kontakten.

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem vid nybyggd dator, se sign.

Skärm och hdmi alternativt displayport funkade klockrent med gamla datorn, men när jag pluggade in nya datorn fick skärm ingen signal.

Köpte en Dual-link DVI och då fick skärmen signal även med nya datorn.....

Kanske värt att prova?

Visa signatur

CPU: iIntel Core i5 6600K @4,3Ghz (Cooling-CPU Be Quiet! Shadow Rock Slim) | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 8GB GAMING | MoBo: Asus Z170I Pro Gaming Socket 1151, Mini-ITX, Z170 | PSU: Be Quiet! 530W 80+ Bronze Modulär | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) 3000MHz / DDR4 | SSD: Samsung SSD Basic 840-Series 250GB HDD: 500GB WD Black Caviar 7200rpm | Chassi: Fractal Design Define Nano Svart | Skärm: Acer 27" Predator XB271HUA G-Sync
Bärbar: Asus Zenb0ok UX32VD

Permalänk
Medlem

Jag flyttade över speaker från min gamla dator och tydligen så är det fel på CPU, minne eller ström. Jag tror dock det är fel på mitt moderkort, så jag har beställt nytt. Funkar det fortfarande inte får jag köpa ny CPU, osv. Kan bli dyr dator det här. Kanske ska hålla mig till mac i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av znaky:

Jag flyttade över speaker från min gamla dator och tydligen så är det fel på CPU, minne eller ström. Jag tror dock det är fel på mitt moderkort, så jag har beställt nytt. Funkar det fortfarande inte får jag köpa ny CPU, osv. Kan bli dyr dator det här. Kanske ska hålla mig till mac i framtiden

Beklagar! Det brukar vara lite allvarligare när det beter sig såhär. Du kan kanske se över så du inte har något halv-enkelt som en böjd cpu-pin eller en minnesplats som är trasig (byta från 1-3 till 2-4, en sticka i taget), testa ett låne-agg som du inte skruvar i.

Permalänk
Medlem

Klassikern; har du använt distanserna när du monterade moderkortet?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Beklagar! Det brukar vara lite allvarligare när det beter sig såhär. Du kan kanske se över så du inte har något halv-enkelt som en böjd cpu-pin eller en minnesplats som är trasig (byta från 1-3 till 2-4, en sticka i taget), testa ett låne-agg som du inte skruvar i.

Ja, jag får testa mig fram lite!

Skrivet av MoNkeY-05:

Klassikern; har du använt distanserna när du monterade moderkortet?

Jag tror det satt distanser i chassit som jag fäste skruvarna i. Detta ska jag dubbelkolla när jag kommer hem. Jag hade ingen aning om att detta var viktigt att vara noggrann med så möjligt jag gjort ett misstag här. Tack för värdefull input!

Permalänk
Medlem

@znaky
Fick du nån ordning på det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

@znaky
Fick du nån ordning på det?

Jag åkte till en datorbutik och dom sa det skulle ta cirka 3 timmar med timpris på 1000NOK. Det tycker jag inte det var värt. Så nu ger jag upp. Lägger ut datorkomponenterna till försäljning. Det jag inte får sålt åker ner i källarn. Jag har inte tid att greja med detta mer . Jag har dock fått fantastisk hjälp här på detta forum! Ni är väldigt snälla och hjälpsamma, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av znaky:

Jag åkte till en datorbutik och dom sa det skulle ta cirka 3 timmar med timpris på 1000NOK. Det tycker jag inte det var värt. Så nu ger jag upp. Lägger ut datorkomponenterna till försäljning. Det jag inte får sålt åker ner i källarn. Jag har inte tid att greja med detta mer . Jag har dock fått fantastisk hjälp här på detta forum! Ni är väldigt snälla och hjälpsamma, tack!

Det var tråkigt att höra!

Visa signatur