Spotify skriver väldigt mycket data till ens SSD/HDD

Permalänk
Medlem

Spotify skriver väldigt mycket data till ens SSD/HDD

Tjena!

En vän skickade precis den här länken till mig. Samt den här bilden:
Spotify har skrivit ~60GB under 2 timmar

Jag öppnade Samsung Magican för att se om det verkligen stämde, vilket det gjorde. Spotify har skrivit runt 3TB till min SSD på 2 veckor typ. Någon annan här som märkt av samma problem?

Själv så kommer jag att använda Web-versionen tills detta problem är löst.

Har ni själva några egna lösningar på problemet så får ni gärna posta dem nedan

Förtydligad titel
Visa signatur

ASUS PRIME AP201 WHITE | TUF Z390M-PRO GAMING | Intel Core i7 9700K 3,6Ghz | Corsair 16GB CL15 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 4070 Ti 12GB TUF Gaming OC | Corsair RM 850W 80+ Gold | 870 EVO SATA SSD 4TB | 970 EVO 500GB NVME
CITERA SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Draycer:

Tjena!

En vän skickade precis den här länken till mig. Samt den här bilden:
Spotify har skrivit ~60GB under 2 timmar https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/14940204_10154071812343581_8209545335591363575_o.jpg

Jag öppnade Samsung Magican för att se om det verkligen stämde, vilket det gjorde. Spotify har skrivit runt 3TB till min SSD på 2 veckor typ. Någon annan här som märkt av samma problem?

Själv så kommer jag att använda Web-versionen tills detta problem är löst.

Har ni själva några egna lösningar på problemet så får ni gärna posta dem nedan

Finns ingen lösning du accepterade det nya avtalet att spotify har rätt att utnyttja dina hårddiskar.

Det finns en lösning säg upp spotify.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

@Draycer: Hur hittar du den infon i Magician? Jag ser ingen sån info. :-?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Finns ingen lösning du accepterade det nya avtalet att spotify har rätt att utnyttja dina hårddiskar.

Det finns en lösning säg upp spotify.

Varför vill Spotify använda ens hårddiskar?

Permalänk

https://community.spotify.com/t5/Desktop-Linux-Windows-Web-Pl...

Testade jag också bara att dra igång spotify och mycket riktigt ligger den och tuggar massa Mb hela tiden, utan att jag ens spelar någon musik. Sjukt kasst, men känns skönt att jag av gammal vana alltid håller antalet program som autostartar väldigt minimalt.

edit: Hoppsan, såg att du redan länkat till samma länk i ditt inlägg TS

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Finns ingen lösning du accepterade det nya avtalet att spotify har rätt att utnyttja dina hårddiskar.

Det finns en lösning säg upp spotify.

va e det här för barskt och drygt svar? Klart som fan det finns en lösning, en är webversionen. Det är inte en rimlig mängd data, och varför ska en streamingtjänst skriva data motsvarande ett AAA spel varannan timma?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Fanns, vad jag tycker är ett ganska bra, svar i länken du skickade om man kollar igenom kommentarerna: https://community.spotify.com/t5/Desktop-Linux-Windows-Web-Pl...

Permalänk
Medlem

https://community.spotify.com/t5/Desktop-Linux-Windows-Web-Pl...

Har du kollat om lösningen som Dreadlord postat?

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Jag har svårt att tro att spotify har skrivit 60GB på 2h, det är totalt vansinne.

Lösningen på problemet är att man ej ska undvika att installera bloatware på sin arbetsdator, antagligen ska man använda webclienten eller ska man göra installationen på en maskin där man har full kontroll, fast då blir det att streama ljud i streams fall och det blir ej bra.
Så kör med webbclienten som sagt.

*edit*
Kollade länken och flera hade samma problem och ännu värre, att man godkänner att ens dator dagligen får bli våldtagen vid installation av steam säger lite om man ska gå med på det eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

va e det här för barskt och drygt svar? Klart som fan det finns en lösning, en är webversionen. Det är inte en rimlig mängd data, och varför ska en streamingtjänst skriva data motsvarande ett AAA spel varannan timma?

Skrivet av Rasmus117:

Varför vill Spotify använda ens hårddiskar?

För att minska trycket på sina servrar använder spotify användarnas hårddisk och bandbredd för att streama vidare. Finns en tråd om det här på Swecklockers

Och så här blir det när man bara accepterar avtal utan att läsa vad man ingår i.

Som den ända lösningen är visst att bara ha webb-versionen.

Slutade att använda spotify så fort jag såg avtalet. Varför ha spotify när t.ex Youtube finns och m.m

7 Rättigheter du ger oss Som ersättning för de rättigheter som beviljas dig under Avtalen ger du oss rätt att (1) låta Spotify-tjänsten använda processorn, bandbredden och lagringshårdvaran på din Enhet för att underlätta tillhandahållandet av Tjänsten, längre ner på det stycket Du ger Spotify en icke-exklusiv, överlåtbar, underlicensierbar, royaltyfri, evig (eller, i jurisdiktioner där detta inte är tillåtet, för en period som motsvarar den tid som Avtalen gäller plus tjugo (20) år)

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

@Draycer: Hur hittar du den infon i Magician? Jag ser ingen sån info. :-?

Höftade på ett ungefär. Vet ungefär hur mycket data som var skriven till min SSD för 2 veckor sen, ~4,4TB. När jag kollade idag så låg den siffran på ~7,3TB istället. Jag vet även att jag ej gjort några tunga skrivningar till min SSD under de senaste veckorna.

Visa signatur

ASUS PRIME AP201 WHITE | TUF Z390M-PRO GAMING | Intel Core i7 9700K 3,6Ghz | Corsair 16GB CL15 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 4070 Ti 12GB TUF Gaming OC | Corsair RM 850W 80+ Gold | 870 EVO SATA SSD 4TB | 970 EVO 500GB NVME
CITERA SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA

Permalänk

Vet att man tidigare använt sig av samma teknik som uTorrent. Trots allt är ludde som utvecklat just den klienten ansrälld på Spotify.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk

blev att avinstallera spotify dirrekt när jag läste detta och kommer börja använda youtube mer istället.

spotifys webbklient suger så den går inte heller att använda , händer ofta att spelaren hänger sig eller att man inte kan lägga till låtar i sina listor och ibland när man loggar in är det bara en grå ruta så man får logga ut och in igen. Så inge spotify för min del tills dom fixat tillbaka gammla bra spotify som det var tidigare.

Visa signatur

Processor: i7, 4790k grafikort: EVGA 970 8GB ACX 3.0 SC Minne: Hyper X savage 16GB Hårddisk: Samsung 850 250Gb + 1TB diskModerkort:GA-Z97X-GAMING3 Nätagg: Fractal Design Integra M 650W upplösning: 2560x1440*144Hz IPS OS: win10

Permalänk
Medlem

En fråga från en okunnig.

Sker detta enbart på datorer eller även på mobiler och plattor? Behöver man vara rädd om sin datamängd i telefonen?

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Avstängd

Läste det innan också, men det stämmer varken på min dator hemma eller på jobbdatorn.

Väldigt låg diskaktivitet.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Har läst tråden, men inte kollat om lösningen funkar.

Visa signatur

ASUS PRIME AP201 WHITE | TUF Z390M-PRO GAMING | Intel Core i7 9700K 3,6Ghz | Corsair 16GB CL15 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 4070 Ti 12GB TUF Gaming OC | Corsair RM 850W 80+ Gold | 870 EVO SATA SSD 4TB | 970 EVO 500GB NVME
CITERA SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA

Permalänk
Medlem

Ni som vet, hur skadligt är detta för ens SSD?

Finns det någon lösning?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KnapptEnHammock:

blev att avinstallera spotify dirrekt när jag läste detta och kommer börja använda youtube mer istället.

spotifys webbklient suger så den går inte heller att använda , händer ofta att spelaren hänger sig eller att man inte kan lägga till låtar i sina listor och ibland när man loggar in är det bara en grå ruta så man får logga ut och in igen. Så inge spotify för min del tills dom fixat tillbaka gammla bra spotify som det var tidigare.

Skrivet av DozeN:

Ni som vet, hur skadligt är detta för ens SSD?

Finns det någon lösning?

Märk väl att när jag läste om detta lät det mer som en bugg som verkligen inte drabbar alla. Har änsålänge ingen närstående som har sett detta.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

@Draycer: Hur hittar du den infon i Magician? Jag ser ingen sån info. :-?

Samma här, ser bara total 17.18TB written. Drygt två år sen jag skaffade min SSD, antar att jag inte är drabbad av detta Spotify problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Varför ha spotify när t.ex Youtube finns

Du skämtar va?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Ni som vet, hur skadligt är detta för ens SSD?

Finns det någon lösning?

Like skadligt som när webläsaren skriver 10 000 cache filer på några timmar. Där kan man dock använda sig utav en RAM disk. Vet inte om man kan styra Spotifys filer till en RAM disk, dock så känns det som du behöver en massa RAM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Du skämtar va?

oja vinkla ens kommentar är du reporter?

Skrev m.m(mycket mera) efter det så mena självklart inte bara youtube. Jag anser Youtube är bra medans andra anser det mindre bra alla har ägna val och intryck.

Youtube har ju en hel del men inte allt därför får man kombinera andra gratisalternativ.

jag la ner spotify direkt när jag såg deras nya användaravtal.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Samma här, ser bara total 17.18TB written. Drygt två år sen jag skaffade min SSD, antar att jag inte är drabbad av detta Spotify problem

Jag har 31 TB skrivet på min 120 GB Samsung 830 som har använts som systemdisk i snart 6 år. Ser inte heller i Task Manager att Spotify skriver en massa data till disken så jag är rätt så lugnt gällande detta. Samma i Resource Monitor. Visst skrivs det när jag spelar men vi snackar några KB/s, inte MB/s.

Antar att det inte drabbar alla.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Like skadligt som när webläsaren skriver 10 000 cache filer på några timmar. Där kan man dock använda sig utav en RAM disk. Vet inte om man kan styra Spotifys filer till en RAM disk, dock så känns det som du behöver en massa RAM!

För några år sedan så kunde man göra det, men att man va tvungen att kolla så det stämde varje gång den uppdaterade. ska undersöka om man kan göra detta igen.
Det går inte att gå runt detta genom att spara cachen iaf. Kommer nog personligen börja att använda webplayern mer och sedan kanske gå över till att använda connect på en stereo (som jag ändå tänkt köpa) och styra med en platta eller mobil. Man borde kunna strypa mercury så den inte kan tanka upp så mycket.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Slutade att använda spotify så fort jag såg avtalet. Varför ha spotify när t.ex Youtube finns och m.m

7 Rättigheter du ger oss Som ersättning för de rättigheter som beviljas dig under Avtalen ger du oss rätt att (1) låta Spotify-tjänsten använda processorn, bandbredden och lagringshårdvaran på din Enhet för att underlätta tillhandahållandet av Tjänsten, längre ner på det stycket Du ger Spotify en icke-exklusiv, överlåtbar, underlicensierbar, royaltyfri, evig (eller, i jurisdiktioner där detta inte är tillåtet, för en period som motsvarar den tid som Avtalen gäller plus tjugo (20) år)

Det där är ju inget nytt, det har varit med i avtalet sen urminnes tider. Här kan du t.ex. läsa avtalet från 2008, se sektion 10 för användandet av datorresurser där samma saker står.

Permalänk
Medlem

Bara en fundering; borde man inte kunna flagga uppkopplingen som "metered" om man kör win 10 och få slippadet här problemet? Eller stökar den inställningen med en massa spelgrejor (spelar inte och kör bara Spotify i telefonen, därav frågan)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Jag hittade mappen på ett annat ställe hos mig.
C:\Users\[DIN ANVÄNDARE]\AppData\Local\Spotify\Data

Lite tråkigt eller till och med missledande att Spotify inte accepterar inställningen för Cache utan fortsätter använda C: för lagring trots allt. Tittar jag på datumen så verkar båda användas. Men den på HDD är extremt liten (600KB) och den på SSD (C:) är 1,7GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Jag hittade mappen på ett annat ställe hos mig.
C:\Users\[DIN ANVÄNDARE]\AppData\Local\Spotify\Data

Lite tråkigt eller till och med missledande att Spotify inte accepterar inställningen för Cache utan fortsätter använda C: för lagring trots allt. Tittar jag på datumen så verkar båda användas. Men den på HDD är extremt liten (600KB) och den på SSD (C:) är 1,7GB.

Spotify använder sig både utav "Storage" och "Data". Storage brukar vara i några MB medan Data brukar vara i någon till några GB. Man kan ändra vart Storage skall ligga via Spotify mjukvaran (Advanced Settings) men man kan inte ändra vart Data skall ligga via Spotify's mjukvara, dock så kan man stänga ner Spotify och sedan ta bort Data mappen för att sedan göra en Directory Junction för Data till en annan hårddisk, detta har fungerat utmärkt för mig i flera månader nu. Utöver det så har jag också blockerat Spotify från att modifiera mercury.db och mercury.db-wal, vet inte om det är nödvändigt men... *shrugs*

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Spotify använder sig både utav "Storage" och "Data". Storage brukar vara i några MB medan Data brukar vara i någon till några GB. Man kan ändra vart Storage skall ligga via Spotify mjukvaran (Advanced Settings) men man kan inte ändra vart Data skall ligga via Spotify's mjukvara, dock så kan man stänga ner Spotify och sedan ta bort Data mappen för att sedan göra en Directory Junction för Data till en annan hårddisk, detta har fungerat utmärkt för mig i flera månader nu. Utöver det så har jag också blockerat Spotify från att modifiera mercury.db och mercury.db-wal, vet inte om det är nödvändigt men... *shrugs*

Tack för förklaringen. Jag slog precis som du på en junction och ser ut att fungera bra.

I inställningsmenyn på Spotify heter inställningen "Cache". Vilket inte direkt logiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Tack för förklaringen. Jag slog precis som du på en junction och ser ut att fungera bra.

I inställningsmenyn på Spotify heter inställningen "Cache". Vilket inte direkt logiskt.

Jag vet helt ärligt inte vad nyttan med valet i Spotify är, det påverkar enbart en map som har några MB som mest men inte Data mappen som kan uppgå till flera GB... Har använt Spotify i flera år nu och genom åren så kan jag säga att det känns som att Spotify's programmerare inte vet vafan de håller på med, inte deras design avdelning heller för den delen. Jag delar åsikten med de som tycker att Spotify klienten blir sämre och sämre för varje iteration, kan inte tänka på en enda uppdatering som gjort det bättre sedan de lade till cross-fade för flera år sedan...