Stor brist på NES Classic (here we go again Nintendo...)

Permalänk
Medlem

Så, en tusenlapp, för en "10 in 1" enhet, som emulerar en gammal klassisk konsol.
Visst, bonusen är att det är från den ursprungliga tillverkaren, men det är fortfarande en emulator. Uppskalad grafik, lite patcha för en "bättre" upplevelse, och sannolikt med betydligt mer reservkraft än originalet någonsin hade... Det negativa är då snarast att Nintendo garanterat låst ner hårdvaran så att det kommer vara skitsvårt att lägga till en kortläsare, eller en USB enhet för att lägga till fler, eller byta befintliga spel.
Men jag är rätt säker på att jag kommer köpa en i alla fall... Om ett halvår / år.
B!

Edit

Skrivet av anon200632:

Stött på patrull med Micron minnen kanske?

Verkar osannolikt, med tanke på att det inte är något fel på Microns minnen.
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

La min beställning på kvällen den 14:e Juli. Har inte fått något mail om sen leverans än.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

Så, en tusenlapp, för en "10 in 1" enhet, som emulerar en gammal klassisk konsol.
Visst, bonusen är att det är från den ursprungliga tillverkaren, men det är fortfarande en emulator. Uppskalad grafik, lite patcha för en "bättre" upplevelse, och sannolikt med betydligt mer reservkraft än originalet någonsin hade... Det negativa är då snarast att Nintendo garanterat låst ner hårdvaran så att det kommer vara skitsvårt att lägga till en kortläsare, eller en USB enhet för att lägga till fler, eller byta befintliga spel.
Men jag är rätt säker på att jag kommer köpa en i alla fall... Om ett halvår / år.
B!

Edit
Verkar osannolikt, med tanke på att det inte är något fel på Microns minnen.
/Edit

Tänkte mest om de haft voltproblem om de gått från samsung minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Oavsett vad man hade för problem med grafikkorten, och deras minnen, så är det lösbart, antingen genom att byta en ensam resistor, eller genom att ändra ett par bitar i firmware, det är inget som skulle ställa till det på deras produktionslinje. Jag är lite tveksam till om Samsung / Micron problemen på 1070 var vMem relaterad, men har inte tillräckligt mycket info för att kunna uttala mig i någon av riktningarna, men oavsett om det var spänning, eller andra inställningar som spökade, så är det en skitsak att fixa i firmware, speciellt om man känner till vad "felet" är, vilket rimligtvis Micron gör vid det här laget.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Skrivet av -=Mr_B=-:

Oavsett vad man hade för problem med grafikkorten, och deras minnen, så är det lösbart, antingen genom att byta en ensam resistor, eller genom att ändra ett par bitar i firmware, det är inget som skulle ställa till det på deras produktionslinje. Jag är lite tveksam till om Samsung / Micron problemen på 1070 var vMem relaterad, men har inte tillräckligt mycket info för att kunna uttala mig i någon av riktningarna, men oavsett om det var spänning, eller andra inställningar som spökade, så är det en skitsak att fixa i firmware, speciellt om man känner till vad "felet" är, vilket rimligtvis Micron gör vid det här laget.
B!

Har nu även hört rykten om att extra kontrollen som man ska kunna köpa löst för att spela två spelare samtidigt i vissa spel inte kommer lanseras samtidigt som NES Classic.

Vet inte om det hör ihop med produktionsproblemen...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Caoz:

Ni får ta denna info som ni vill, har hört detta ryktesvägen. Jag kan inte verifera sanningshalten i den, eller svara på några fler frågor kring infon. Men de flesta åf hade fått ex antal enheter allokerade som skulle täcka många men inte alla förhandsbokningar. Däremot verkar Nintendo ha stött på produktions/kvalitétsproblem och därför väldigt sent berättat för åf att de blir väldigt begränsad tillgång på dessa (Därför ni helt plötsligt får meddelande om att ni inte får era ex). Enheterna kommer därför bli extremt limiterade. Löftet är att alla som bokat fram till början av oktober ska ha sina enheter senast q1 2017.

Riktigt trist detta. Jag tänkte ge bort en i julklapp och troligen skaffa en till mig själv med. Känns som ett givet köp som 30+'are.

Permalänk
Medlem

Bokade på Webhallen 14/7, frågade dom om jag skulle få den i första leveransen men icke så det blev till att avboka den och fixa en Raspberry Pi med retropie på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Riktigt trist detta. Jag tänkte ge bort en i julklapp och troligen skaffa en till mig själv med. Känns som ett givet köp som 30+'are.

Tack. Bara påminn mig om att jag inte är 25 längre, GÖR det.
:- p
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltså va fan, Inet säger 84 dagar till leverans. "Suck"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

Fått mejl från Dustin: "Beräknad leveransdatum 2017-02-06" Kul...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av silent87:

Bokade på Webhallen 14/7, frågade dom om jag skulle få den i första leveransen men icke så det blev till att avboka den och fixa en Raspberry Pi med retropie på!

Vafan... Den kom väl upp den 14:e på webhallen? 😢

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

B!

Äsch, 30+ är ju nya 25!

Men nog går tiden fort allt. Minns ju fortfarande när jag spelade NES första gången. 1989 eller om det var 1990. Fan en evighet sedan...

Skrivet av Kent:

Fått mejl från Dustin: "Beräknad leveransdatum 2017-02-06" Kul...

Datumet ser inte korrekt ut, rätt säker på att det är 3017-02-06 som lär gälla, iallafall för sena beställare.

Permalänk
Medlem

@hultron: japp jag bokade ganska omgående.

Permalänk
Medlem

Hur få har de ens tillverkat kan man undra?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Bokade enhet + extrakontroll 22/7 på MediaMarkt. Fick mail 24/10 att jag skulle få enheten på releasedagen som plannerat, men att kontrollern kommer först 2017 någon gång. Blev lite besviken först, men efter att ha läst den här tråden så ska jag nog vara j-vligt glad ändå. ..fast jag lär inte ropa hej innan jag har den i handen, man vet aldrig vad de får för sig...

Visa signatur

CPU: i7 8700K GPU: Gigabyte RTX 2080 GAMING OC RAM: Corsair 16GB DDR4 3000MHz CL15 Mobo: Asus TUF Z390-PLUS Gaming PSU: Corsair HX850i 850W 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

som nåon annan sagt när det gäller förköp av spel:

Ge fan i att förboka och stötta sånhär hype-skit
kan inte företag leverera vid releasedatum så ska man inte ha möjligheten.
Bättre då att man har en releasefest och släpper vid en tidpunkt. Vill man ha den först så får man köa.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Det värsta med eletronik är att de alltid gör för lite för att möta efterfrågan.. 6700k, GTX 1000 serien, ned classic osv.. Hur tänker de?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Det värsta med eletronik är att de alltid gör för lite för att möta efterfrågan.. 6700k, GTX 1000 serien, ned classic osv.. Hur tänker de?

Frågan är hur ni som gnäller tänker och hur lite kunskap om serieproduktion ni har. Att ha en produktion som motsvarar efterfrågan vid varje givet tillfälle skulle bli väldigt dyrt. Vad jag tycker är mer märkligt är varför en bristvara forfarande säljs till ett så lågt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snody:

Frågan är hur ni som gnäller tänker och hur lite kunskap om serieproduktion ni har.

***bort/mod***

§1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

***bort/mod***

Fast i sak har han rätt. Att massproducera, och lagerföra så många enheter att man mättar marknaden vid lansering skulle göra dem betydligt dyrare, och fördröja lanseringen med minst ett halvår. I en värld där köparen förlorar intresset redan efter ett par veckor, är det inte ett alternativ.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast i sak har han rätt. Att massproducera, och lagerföra så många enheter att man mättar marknaden vid lansering skulle göra dem betydligt dyrare, och fördröja lanseringen med minst ett halvår. I en värld där köparen förlorar intresset redan efter ett par veckor, är det inte ett alternativ.
B!

Jag menar inte att marknaden ska mättas på en dag, jag menar exempelvis 1080 asus strix. Har väntat sedan mitten av Juni. typ 3600 timmar eller 216 000 minuter. Fortfarande inget i saldo.. Nej, jag väntar till 1080Ti istället. Och inte asus, de har tappat mitt förtroende. Well played.

De har ju sagt det själva förresten, det handlar inte om priser, lagerföring osv, det handlade om att efterfrågan var mycket större än vad man trodde det skulle vara. Undra hur många miljarder de förlorade på det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

B!

Du närmar dig 40.... det är därför du är retro

Tror btw också att @kaya hade en liten poäng här (typ som du också har). Det är bättre att sälja 100k ex med ha-begär där produkterna flyger från hyllan till högt pris än att sälja 500k ex där du får lägga häften på lager och sen rea ut dem. Genom att inte täcka marknaden så ger man produkten ett andrahandsvärde också.

Skrivet av xcluzive:

Undra hur många miljarder de förlorade på det

0.

De kan bara tillverka fler... det är trots allt en retro produkt. Den blir inte gammal... Det är först när marknaden är mättad som den blir värdelös.

Permalänk
Medlem

Fick besked av Discshop att jag inte skulle få leverans det här året. Surt. Tyckte det var rätt längesen jag bokade men tydligen räckte inte det.
Frågan är om några butiker kommer ha exemplar på releasedagen som inte är förbokade? Siba i Göteborg skulle inte ha.. NetOnNet kanske?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem

Beställ http://www.funstockretro.co.uk/sega-mega-drive-genesis-wirele... istället 2 trådlösa kontroller

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Ja fast den där är ju inget vidare. Ser otroligt billig ut, många top-spel fattas, ingen HDMI, de trådlösa kontrollerna ser ut att vara IR? Måste ju vara bättre att köpa en Raspberry Pi och köra Retropie?

Men visst, NES Classic verkar ju vara i princip omöjlig att få tag på i dagsläget.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

De får allt kasta med en ny TV också, för att det ska vara ett vettigt alternativ. Det är ju det faktumet att man kör med vettiga, för tiden, outputs på den nya NES'en som gör det intressant. Hålla på med gamla tiders videosignaler, då kan man lika gärna damma av den gamla konsolen...
Det vore mer "korrekt" i alla fall, eftersom alla de nya lösningarna lutar sig på emulering, i någon form.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

De får allt kasta med en ny TV också, för att det ska vara ett vettigt alternativ. Det är ju det faktumet att man kör med vettiga, för tiden, outputs på den nya NES'en som gör det intressant. Hålla på med gamla tiders videosignaler, då kan man lika gärna damma av den gamla konsolen...
Det vore mer "korrekt" i alla fall, eftersom alla de nya lösningarna lutar sig på emulering, i någon form.
B!

Var hittar du den infon? http://res.cloudinary.com/dekmsqlfb/image/upload/v1478039483/... är ju deras egen sida, där står ju verkligen ingenting förutom att den ska funka med alla tv-apparater och stöder sparningar.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Var hittar du den infon? http://res.cloudinary.com/dekmsqlfb/image/upload/v1478039483/... är ju deras egen sida, där står ju verkligen ingenting förutom att den ska funka med alla tv-apparater och stöder sparningar.

Hittade Review, ok, den håller inte riktigt;)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är infrarött för trådlösa handkontroller inte riktigt bra som lösning, men det som verkligen dödar Segas alternativ är det faktumet att man har komposit video. Det hjälper så klart inte att man kör på mono ljud. (Genesis/Megadrive fanns i flera versioner, och bara 3'an hade monoljud. 1'an hade stereo i hörlursuttaget, 2'an hade stereo i AV uttaget på baksidan.)

Annars är retro megadrive systemet intressant, eftersom det kan köra original spelkassetter. Eller, för den som är sugen på att köpa lite extra kringutrustning, så går det att spela spel från SD-kort. Det skulle bara haft bättre teknik rakt igenom, men jag antar att vi får vänta till 30'års jubileumsutgåvan...
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Tyvärr så är infrarött för trådlösa handkontroller inte riktigt bra som lösning, men det som verkligen dödar Segas alternativ är det faktumet att man har komposit video. Det hjälper så klart inte att man kör på mono ljud. (Genesis/Megadrive fanns i flera versioner, och bara 3'an hade monoljud. 1'an hade stereo i hörlursuttaget, 2'an hade stereo i AV uttaget på baksidan.)

Annars är retro megadrive systemet intressant, eftersom det kan köra original spelkassetter. Eller, för den som är sugen på att köpa lite extra kringutrustning, så går det att spela spel från SD-kort. Det skulle bara haft bättre teknik rakt igenom, men jag antar att vi får vänta till 30'års jubileumsutgåvan...
B!

Håller med till fullo, tänk om NES Classic hade möjlighet att köra orginal-kassetter, mmm!

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -