Rx 480 + Freesync vs GTX 1060

Permalänk
Medlem

Rx480 absolut. Finns fler fördelar. Du har redan freesync plus att du kan köra cf i framtiden. Är ju inte mer än några fps som skilljer korten åt.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Inaktiv

G-Sync har till skillnad från AMD en framebuffer inbyggt i skärmen som lägger på extra fördröjning. Sist jag tittade hade Nvidia en fördel med sitt spann. Om frame-raten sjunk under spannet som sync stödjer. Så valde g-sync att duplicera bilden tills det kom inom ett spann som fungerade.

Går man efter pris så vinner AMD. Har man däremot ett grönt grafikkort så är det G-Sync som gäller.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon185723:

G-Sync har till skillnad från AMD en framebuffer inbyggt i skärmen som lägger på extra fördröjning. Sist jag tittade hade Nvidia en fördel med sitt spann. Om frame-raten sjunk under spannet som sync stödjer. Så valde g-sync att duplicera bilden tills det kom inom ett spann som fungerade.

Går man efter pris så vinner AMD. Har man däremot ett grönt grafikkort så är det G-Sync som gäller.

och free-sync funkar inte i windowmode

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tvelander:

och free-sync funkar inte i windowmode

Gäller det Borderless Fullscreen också?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sisyfos:

Gäller det Borderless Fullscreen också?

Det bör inte fungera i borderless Fullscreen. Borderless Fullscreen är window mode utan kanter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon185723:

Det bör inte fungera i borderless Fullscreen. Borderless Fullscreen är window mode utan kanter.

Mjo jag är medveten om det, men lite olikt Windowed är det väl? Det är därför jag undrar.
Surt i så fall för i vissa spel är Fullscreen eller Borderless Fullscreen horribelt för både FPS och frametimes har jag märkt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Sisyfos:

Mjo jag är medveten om det, men lite olikt Windowed är det väl? Det är därför jag undrar.
Surt i så fall för i vissa spel är Fullscreen eller Borderless Fullscreen horribelt för både FPS och frametimes har jag märkt.

Mm därför jag inte köper free-sync atm.

Jag har G-SYNC Laptop med 980M och 6700k så har inga problem lira dom spel jag vill ha G-SYNC i windowmode på min RoG Swift, har 2x native displayport på laptopen så.

Men still segt inte kunna använda sina 4x Fury X som man vill.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Yes! En Internet-poäng till mig

Det låter väldigt onödigt

Nae men det är klart att det alltid finns rum för mera kraft när man har ett GTX 1060 och försöker spela i 144FPS, min poäng är bara att det är långt ifrån hopplöst att göra det med ett GTX 1060 och personligen har jag hellre ett sämre grafikkort+en 120/144Hz-skärm än ett bättre grafikkort och en 60Hz-skärm. Oavsett om Freesync/G-sync finns på skärmen.

Det är inte många som håller med mig om det, but that's me!

Du har absolut en poäng. Det beror dock helt på vad man lirar för spel.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av exarel:

Men det är inte så då att 1060 är så pass mycke bättre så att den blir bättre än att ha 480 och freesync?
Är inte så kunnig på det där med freesync och G-sync

Freesync och G-sync är så gott som samma, Nvidia använder en modul i skärmen men AMD använder den öppna standarden som redan finns på flera skärmar.

Du har en AMD skärm, valet är självklart: Klipp ett 480

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Vill bara påpeka att Freesync även duplicerar bilden om det hamnar under spannet idag. Den funktionen aktiverades i någon drivrutin förra vintern.

Det är väl begränsningen med windowmode som de behöver jobba på. Men det fungerar mycket bättre idag total sett än det gjorde i början. Finns ingen skillnad i upplevelse när det är igång jämfört med G-sync.

Permalänk
Skrivet av heatm:

@harmonica22: nVidia optimerar sina drivrutiner skitbra så länge kortet är nytt. Om 2 år kommer dom inte bry sig ett skit om 1060 och det kommer gå samma öde som 770 och 780, dvs dom suger stenhårt i nyare titlar tack vare att nVidia inte optimerar drivrutinerna för sina gamla kort.

AMD kör ett annat race (eller har gjort iaf) där dom oftast haft mycket head room kvar i sina grafikkort och det är svårt att pressa ur all kraft dom har. Dom har inte samma super tighta arkitektur som nVidia har där grafikkort och drivrutiner samspelar för att få superbra effektivitet. AMD kör mer på råkraft vilket gör att korten drar lite mer ström för samma FPS men å andra sidan så känns det som att dom inte blir lika känsliga för drivrutinoptimeringar. GTX 770, som var ett topkort för några år sedan är hopplöst långsamt idag i nya spel (som ett 1050 typ... inte Ti-modellen). 7870 kom ut när min farfar var ung och det har hållit sjukt bra genom åren.

Det har såklart att göra med att AMD kört på samma arkitektur och i stort sätt bara rebrandat korten. Men det är även en fundamental företagskultur i min mening.

Det var mina 2 cents om den frågan.

Det låter som urdålig support isåfall, det kan väl ändå inte stämma? Då skulle ju alla köpt amd om nu amd uppdaterar en längre tid framöver dem skulle väl förlora kunder på det? Men jag har ett gammalt 8800gt som jag ändå till i år (eller var det förra året har jag kunnat ladda ner någon uppdatering från nvidias kontroll panel) och då är kortet från stenåldern 2008 om jag minns rätt?

Skrivet av anon185723:

8GB vram är bara värt om du kör crossfire. Ett ensamt RX480 kommer behöva sänka inställningarna för att orka driva spel som kräver mer än 4GB vram.

Skrivet av heatm:

Du vinner. Nu har du poängterat att ett spel som ser ut som TF2 och det bäst optimerade spelet som släppts nyligen kan köras i 144 FPS på högre än LOW. Du har köpt ett grymt kort för en 144 MHz-skärm.

Vill du att jag ska börja radda upp alla spel som INTE funkar lika bra?

Hittar du någon spel som inte kan visas i 144fps på en 1080p skärm (med rx 480) ?

Ta doom tex recommended video card:
Video Card: NVIDIA GeForce GTX 970 (4GB) or better / AMD Radeon R9 290 (4GB) or better
Och rx 480 klarar doom galant efter vad jag sett iaf i 1080p. Och eftersom spelet rekommenderar 4gb ram så är det väl bättre att inte vara på gränsen är min slutsats iaf ?

Skrivet av loffis:

rx480 med 8gb kostar inte 3000:-. Du hittar XFX (ej referens) för 2690:- både på komplett och NetonNet. Finns i lager hos bägge.
Ett 1060 6Gb kostar någonstans mellan 2800 till 2900 om du skall köpa från någon av de mer kända firmorna. Tittar bara på priser där de finns i lager.

Jo 300kr skillnad det stämmer men 300kr är väl egentligen inte så stor skillnad, först när det börjar röra sig om 500kr+ så börjar jag iaf dra in ekonomin i det.

Skrivet av hajvan:

RX480 alla dagar veckan om man har en freesync skärm.
kör själv ett 480 och en 1080p 144hz skärm med freesync, funkar klockrent.

för 1080p duger ett 480 utmärkt.

Kommer du upp i 144fps med den utrustningen på dem nyaste spelen (kör du på högsta settings?)

Skrivet av Lorault:

Dock rättar inte AMD buggarna med sina äldre kretsar. Nvidia ger fortfarande "support" till 400-serien.
Korten i den serien ska antagligen få DX12-support. AMD har övergett 5000 och 6000-serien.

Vad är poängen med att ge stöd om man inte fixar buggarna rättar dem buggarna för dem nyare korten? *confused*

Skrivet av Sherman_Strike:

Free-sync fungerar med Nvidia kort, då AMD är snälla nog att dela med sig av sin teknologi, medans Nvidia inte gör det.. Om någonting så har Nvidias teknologi sabbat för AMD, medans AMD har försökt att hjälpa alla.
Sidenote, RX 480's körs bättre på DirectX 12 än DirectX 11, medans GTX 1060 körs bättre på DirectX 11 än DirectX 12. Sedan har du Vulkan, måste jag säga mycket mer?

All jokes aside, jag har länge varit ett så kallat "Nvidia fanboy", men efter alla problem som jag hade med deras drivrutiner, 2 av dem som 1. resulterade i att det såg ut som att någon hade släng min skärm från toppen av en flygplanshangar, rakt ner i marken, och sedan kört över den med en pansarvagn, och 2. Förstörde mitt älskade monster till grafikkort, mitt Gigabyte GTX 680 SOC Windforce x5...

Jag skulle säga, skaffa ett RX 480.

Men dx12 måste väl vara framtiden dx11 kommer ju bli äldre och nyare spel kommer övergå till dx12 då är det väl bara smartare att köpa rx 480 som stöder det bättre än 1060?

Permalänk
Medlem

Det verkar alltså luta mot Rx 480 så jag kan använda Freesync.
Men ska man välja XFX, Msi eller Asus. Verkar ju som de är bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Det låter som urdålig support isåfall, det kan väl ändå inte stämma? Då skulle ju alla köpt amd om nu amd uppdaterar en längre tid framöver dem skulle väl förlora kunder på det? Men jag har ett gammalt 8800gt som jag ändå till i år (eller var det förra året har jag kunnat ladda ner någon uppdatering från nvidias kontroll panel) och då är kortet från stenåldern 2008 om jag minns rätt?

Det är dålig support men folk köper inte kort för att dom ska funka bra om 2-3 år. Det inkluderar mig. Man kollar på aktuella benchmarks som ofta är ifrån nyare spel och sen gör man sitt köp efter detta.

Men nVidias ständiga strävan att förbättra arkitekturen och göra den så effektiv som möjligt gör det svårare för dom att stödja gamla kort. AMD har sin GCN-arkitektur och den har inte förändrats mycket på senare år. Det har gjort att deras kort håller bättre. nVidia har dock ingen skyldighet att stödja gamla kort så det är upp till dom. Det är ju i deras intresse att folk köper nytt också, bara dom inte köper AMD.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Skrivet av exarel:

Det verkar alltså luta mot Rx 480 så jag kan använda Freesync.
Men ska man välja XFX, Msi eller Asus. Verkar ju som de är bäst

Har själv ett MSI Gaming X - fantastiskt tyst (förutom lite coil whine på mitt exemplar). I stock settings går fläkten på ca 19-24% fart och ~65-69 grader. Det klockar dock rätt kasst (Max volt i wattman ger 1365 Core och jag jobbar fortfarande på att få minnet över 2175 stabilt).

Har läst mycket bra om XFX GTR - verkar gå att överklocka bra, och har relativt tysta fläktar jämfört med många modeller.

Asus känner jag inte till så mycket, men det lilla jag läst har varit positivt (förutom att de senast jag kollade är betydligt dyrare än många andra likvärdiga varianter).

Sapphire Nitro är billigast av eftermarknadsvarianterna, men även en av de mer högljudda enligt vad jag har läst.

Permalänk
Skrivet av heatm:

Det är dålig support men folk köper inte kort för att dom ska funka bra om 2-3 år. Det inkluderar mig. Man kollar på aktuella benchmarks som ofta är ifrån nyare spel och sen gör man sitt köp efter detta.

Men nVidias ständiga strävan att förbättra arkitekturen och göra den så effektiv som möjligt gör det svårare för dom att stödja gamla kort. AMD har sin GCN-arkitektur och den har inte förändrats mycket på senare år. Det har gjort att deras kort håller bättre. nVidia har dock ingen skyldighet att stödja gamla kort så det är upp till dom. Det är ju i deras intresse att folk köper nytt också, bara dom inte köper AMD.

Folk köper inte kort för att dem ska funka bra om 2-3år? rellay? Jag tror folk gör det, det är väl därför alla pratar om framtidssäkra korten, köpa 8gb ram istället för 4gb eller 6gb istället för 3gb. Jag själv skulle aldrig köpa ett kort för 3000kr bara för att kunna spela dagens spel bra. Då kan jag ju komma undan billigare men antar du menar allt på ultra om 2-3år med 1060/rx 480 inte kommer funka, det är jag medveten om men antar jag inte är så kräsen.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite då jag också funderar på 480 eller 1060.

1.Vilka spel konkret kräver mer än 4gb "grafikminne"? Någon nämnde att det blir tufft för dessa kort då med den lägre minnesmängden. Bör väl fungera rätt bra om man inte går över 1920x1080?

2. Ang Freesync, det funkar inte i windowsmiljön, eller program/spel som kör i Borderless fullscreen? Vilka spel handlar det om isåfall?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Folk köper inte kort för att dem ska funka bra om 2-3år? rellay? Jag tror folk gör det, det är väl därför alla pratar om framtidssäkra korten, köpa 8gb ram istället för 4gb eller 6gb istället för 3gb. Jag själv skulle aldrig köpa ett kort för 3000kr bara för att kunna spela dagens spel bra. Då kan jag ju komma undan billigare men antar du menar allt på ultra om 2-3år med 1060/rx 480 inte kommer funka, det är jag medveten om men antar jag inte är så kräsen.

Jag tror du tar det för personligt. Jag pratar om beteenden i de stora massorna. Det kommer ut ett nytt grafikkort, då kollar man de nya benchmarksen som kommer ut och köper utefter det som ser bäst ut just då. Självklart så ska folk som köper kortet då använda det om 2-3 år också men man tror då att ett kort som presterar bra i nutiden kommer göra det i framtiden, vilket inte varit sant den senaste tiden. Det finns en orsak varför folk med kepler- och fermi nvidia-kort varit vansinniga för att deras kort i teorin haft bättre teoretisk prestanda än många kort som kom senare men det har inte visats sig i spel.

De flesta köper så klart grafikkort för att dom ska hålla länge. Det har dock visats sig att nVidia inte alltid varit rätt väg att gå om man har den mentaliteten trots att deras kort varit snabbare vid lansering. Samma öde är jag rädd att mitt GTX 980 Ti kommer gå tyvärr.

Visa signatur

#ryssjävlar

Permalänk
Skrivet av heatm:

Jag tror du tar det för personligt. Jag pratar om beteenden i de stora massorna. Det kommer ut ett nytt grafikkort, då kollar man de nya benchmarksen som kommer ut och köper utefter det som ser bäst ut just då. Självklart så ska folk som köper kortet då använda det om 2-3 år också men man tror då att ett kort som presterar bra i nutiden kommer göra det i framtiden, vilket inte varit sant den senaste tiden. Det finns en orsak varför folk med kepler- och fermi nvidia-kort varit vansinniga för att deras kort i teorin haft bättre teoretisk prestanda än många kort som kom senare men det har inte visats sig i spel.

De flesta köper så klart grafikkort för att dom ska hålla länge. Det har dock visats sig att nVidia inte alltid varit rätt väg att gå om man har den mentaliteten trots att deras kort varit snabbare vid lansering. Samma öde är jag rädd att mitt GTX 980 Ti kommer gå tyvärr.

Det jag ugår ifrån när någon säger framtidssäkert är att man pratar om några år framåt alla vet ju att de inte är ''framtidssäkert i all oändlighet'' Ja jag har blivit övertygad om att gå amd route. Men det jag inte förstår är när man kollar i ''köpråd delen av forument'' är att folk nästan uteslutande rekommenderar nvidia kort 1060 är det vanligaste, kommer inte ihåg när jag senast såg någon rekommendera ett amd kort. Nvidia verkar ha mer köpare, kollar man på prisjakt och skriver grafikkort så ser man alla inget amd bara 1060 1070 och 1080 dyker upp. Och om vi kollar på 970 tex många reviews ser inte det på motsvarande amd kort. Samma sak med inet bäst säljande kort nvidia samma sak överallt i princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Det jag ugår ifrån när någon säger framtidssäkert är att man pratar om några år framåt alla vet ju att de inte är ''framtidssäkert i all oändlighet'' Ja jag har blivit övertygad om att gå amd route. Men det jag inte förstår är när man kollar i ''köpråd delen av forument'' är att folk nästan uteslutande rekommenderar nvidia kort 1060 är det vanligaste, kommer inte ihåg när jag senast såg någon rekommendera ett amd kort. Nvidia verkar ha mer köpare, kollar man på prisjakt och skriver grafikkort så ser man alla inget amd bara 1060 1070 och 1080 dyker upp. Och om vi kollar på 970 tex många reviews ser inte det på motsvarande amd kort. Samma sak med inet bäst säljande kort nvidia samma sak överallt i princip.

Jo, det är lite konstigt att alla rekommenderar nVidia helt blint. Samtidigt är det inte det då AMD inte kan lansera kort. När Rx 480 kom så hade det en horribel stockkylare som gjorde att kortet trottlade och presterade värre än vad kretsen faktiskt klarar av. Det verkar dessutom som att GloFo har fått bättre kontroll över produktionen för det börjar dyka upp bra kretsar som överklockar bra och går svalare än vad många reviewexemplar gjorde. Rx-kretsen är extremt känslig för temperatur när det gäller överklockning och när det gäller boosting. Så att lansera det med en minst sagt undermålig kylare är rena rama skämtet ur ett marknadsföringsperspektiv. Ingenjörerna vet nog detta men det verkar som om det är marknadsavdelningen som styr på AMD och dom satte ett för lågt pris på kortet som gjorde att kylaren fick inhandlas från de mörkare regionerna på Ebay.

AMD suger helt enkelt på publicitet och har alltid gjort det. Man skulle ju kunna tycka att dom borde lärt sig vid det här laget.

Ska du ha ett kort för överklocking ska du ha XFX RX 480 GTR. Strömförsörjningen på det kortet är absurt overkill. MSI's kort är också dope.

Kolla från 49:40 i denna video.

Visa signatur

#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Jo, det är lite konstigt att alla rekommenderar nVidia helt blint. Samtidigt är det inte det då AMD inte kan lansera kort. När Rx 480 kom så hade det en horribel stockkylare som gjorde att kortet trottlade och presterade värre än vad kretsen faktiskt klarar av. Det verkar dessutom som att GloFo har fått bättre kontroll över produktionen för det börjar dyka upp bra kretsar som överklockar bra och går svalare än vad många reviewexemplar gjorde. Rx-kretsen är extremt känslig för temperatur när det gäller överklockning och när det gäller boosting. Så att lansera det med en minst sagt undermålig kylare är rena rama skämtet ur ett marknadsföringsperspektiv. Ingenjörerna vet nog detta men det verkar som om det är marknadsavdelningen som styr på AMD och dom satte ett för lågt pris på kortet som gjorde att kylaren fick inhandlas från de mörkare regionerna på Ebay.

AMD suger helt enkelt på publicitet och har alltid gjort det. Man skulle ju kunna tycka att dom borde lärt sig vid det här laget.

Ska du ha ett kort för överklocking ska du ha XFX RX 480 GTR. Strömförsörjningen på det kortet är absurt overkill. MSI's kort är också dope.

https://www.youtube.com/watch?v=6Lw5Yryb168

Har han en väldigt bra mick som inte fångar upp ljud runt om? 16:00 kör han fläktarna i 100% men så högljudda är dom inte.

edit: Han sa senare in i klippet att det var en bra mick som inte plockade upp mycket ljud.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ett till med Xfx Gtr: https://www.youtube.com/watch?v=zWASNajSdpg

Kanske inte är ett så dumt köp ändå. Tänkte att han hade fått ett "unikt" exemplar först, men kanske inte är så?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Kanske inte är ett så dumt köp ändå. Tänkte att han hade fått ett "unikt" exemplar först, men kanske inte är så?

handplockat handplockat handplockat.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Men varför köra på rx 480 som är 10-15% svagare prestanda låter som en stor förlust här? Sen har väl rx 480 korten högre temperaturer och låter mer 1060 är mer kvalite rakt igenom som jag förstått. Står själv inför samma val och kan inte riktigt bestämma mig .

En freesync skärm kommer inte ge dig mer fps, så kan man inte omformulera frågan: En 1060 med 144hz skärm (som kommer ge dig mer fps) eller en rx 480 med freesync skärm?

Med GTX 1060 är det omöjligt att köra SLI medan RX 480 har möjligheten att köra crossfire vilket är en stor fördel. Sen 10% prestanda är inte något du kommer märka av egentligen.
Vad är det som gör att GTX 1060 skulle "låta mer kvalitet" ? Har ju helt med partnertillverkaren att göra vissa snålar och andra levererar ok produkter (gäller på båda sidor) ex köper du ett EVGA som folk tycker är så bra får du se upp så du inte får brända VRM
Kör man ett trångt Mini ITX chassi så har däremot GTX 1060 en fördel i att det drar lite mindre energi. Men har man ett vanligt Matx/ATX spelar den skillnaden ingen roll.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Man ska nog inte räkna med att alla kort är sådär bra. XFX kan inte göra något åt AMD's kretsar. Det dom kan göra är att se till så att resten av kortet är riktigt bra, vilket dom gjort.

Visa signatur

#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Man ska nog inte räkna med att alla kort är sådär bra. XFX kan inte göra något åt AMD's kretsar. Det dom kan göra är att se till så att resten av kortet är riktigt bra, vilket dom gjort.

Samma med klippet ett par inlägg ovanför. Han säger själv att han fick det skickat av XFX men att dom säger att det inte är handplockat. Samtidigt säger han att det förmodligen är 1% av korten som klockar sådär bra. Ja, då har både Jayztwocents och han fått ett, sammanträffande? Låter långsökt.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Även om allt inte är 100 så har jag sökt på div andra utländska forum efter uttalanden och xfx gtr värkar vara ett bra köp. Man ska undvika rs tydligen, sen vet man aldrig sanningshalten i allt, men blir det ett 480 så letar jag nog efter ett sådant om det inte finns ett annat märke som är bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av heatm:

https://www.youtube.com/watch?v=6Lw5Yryb168

Skrivet av jOnÄTÄn:

Med GTX 1060 är det omöjligt att köra SLI medan RX 480 har möjligheten att köra crossfire vilket är en stor fördel. Sen 10% prestanda är inte något du kommer märka av egentligen.
Vad är det som gör att GTX 1060 skulle "låta mer kvalitet" ? Har ju helt med partnertillverkaren att göra vissa snålar och andra levererar ok produkter (gäller på båda sidor) ex köper du ett EVGA som folk tycker är så bra får du se upp så du inte får brända VRM
Kör man ett trångt Mini ITX chassi så har däremot GTX 1060 en fördel i att det drar lite mindre energi. Men har man ett vanligt Matx/ATX spelar den skillnaden ingen roll.

Ja det är en fördel det går väl inte och se 10% fps skillnad det stämmer nog men ska man resonera så kan man lika gärna gå ner en prisklass finns flera kort som ligger tight där på benchmarken. Med kvalite menar jag att dem håller lägre temperatur och sen att dem inte låter lika högt som amd korten. Hitta det perfekta amd kortet/eftermarknadskylaren till mig då? Msi rx 480 ska visst inte vara den bästa om man vill överklocka och rx xfx 480 rx/gtr låter högt enligt vissa personer när jag läser på newegg/amazon (men om man kan utgå från vad enstaka personer säger vet jag inte) för majoriteten har gett den 4stjärnor. Men det gjorde dem med sapphrine 480 också, och den ska visst låta som en jetmotor så stjärnor kan jag nog inte gå efter ändå. Mina krav är lågt ljud och helst inte alltför hög temperatur (skulle vara kul att kanske överklocka någongång i framtiden) iaf vilket ska jag välja? Tar jag xfx gtr 480 så kanske jag blir besviken om det nu skulle vara så att den låter för mycket. Men detta är mina enda 2 vettiga val känns det som just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Ja det är en fördel det går väl inte och se 10% fps skillnad det stämmer nog men ska man resonera så kan man lika gärna gå ner en prisklass finns flera kort som ligger tight där på benchmarken. Med kvalite menar jag att dem håller lägre temperatur och sen att dem inte låter lika högt som amd korten. Hitta det perfekta amd kortet/eftermarknadskylaren till mig då? Msi rx 480 ska visst inte vara den bästa om man vill överklocka och rx xfx 480 rx/gtr låter högt enligt vissa personer när jag läser på newegg/amazon (men om man kan utgå från vad enstaka personer säger vet jag inte) för majoriteten har gett den 4stjärnor. Men det gjorde dem med sapphrine 480 också, och den ska visst låta som en jetmotor så stjärnor kan jag nog inte gå efter ändå. Mina krav är lågt ljud och helst inte alltför hög temperatur (skulle vara kul att kanske överklocka någongång i framtiden) iaf vilket ska jag välja? Tar jag xfx gtr 480 så kanske jag blir besviken om det nu skulle vara så att den låter för mycket. Men detta är mina enda 2 vettiga val känns det som just nu.

Att läsa användarrecensioner på Prisjakt amazon osv är inte särskilt pålitligt eftersom folk inte vet vad de pratar om i många fall. Sen kan de ha ett defekt kort och istället för att byta ut de så tror de att det ska vara så och ger ett dåligt omdöme.
Vissa är självklart pålitliga osv men hur ska man veta om personen ljuger eller talar sanning.?
Gigabyte g1
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3794244 eller samma fast med 8GB
http://www.guru3d.com/articles_pages/gigabyte_radeon_rx_480_g...

Asus strix om du gör en egen fläktkurva https://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/RX_480_STRIX_OC/22.h... Finns ingen anledning att hålla kortet runt 65c i vilket fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

RX 480 är det bättre valet, speciellt då en FreeSync skärm redan finns till hands.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Att läsa användarrecensioner på Prisjakt amazon osv är inte särskilt pålitligt eftersom folk inte vet vad de pratar om i många fall. Sen kan de ha ett defekt kort och istället för att byta ut de så tror de att det ska vara så och ger ett dåligt omdöme.
Vissa är självklart pålitliga osv men hur ska man veta om personen ljuger eller talar sanning.?
Gigabyte g1
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3794244 eller samma fast med 8GB
http://www.guru3d.com/articles_pages/gigabyte_radeon_rx_480_g...

Asus strix om du gör en egen fläktkurva https://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/RX_480_STRIX_OC/22.h... Finns ingen anledning att hålla kortet runt 65c i vilket fall.

Lustigt att du nämner det kortet jaytwocents gjorde en video om den där han beskriver hur besviken han är på det kortet pga för höga temps. https://www.youtube.com/watch?v=9MWMyQ-slLI

Så då är man på ruta ett igen hade velat ha bra temps och ljud. Som sagt verkar svårt och hitta ett bra rx 480 som håller temperatur och ljudnivå. Kanske msi är det säkraste om man skulle köra sli i framtiden, borde kanske testa ett rx gtr 480 se om jag nöjer mig med ljudnivån där.