Permalänk
Proffsmoddare

AVOID | by timpelay

Ett nytt projekt tar sin början, denna gång en casemod baserat på Cooler Master Mastercase 5 Maker. Det har redan gjorts en stor mängd byggen med detta chassi så ska bli kul att göra ett eget, dock blir det svårare att sticka ut. Men jag tänker försöka hålla fokus på mina egna idéer.

Detta projekt innebär två nya delar för mig. Dels har jag inte byggt såhär stort (ATX) tidigare och dessutom blir det min första custom loop.

Vad är planen då? Chassit har ett ganska hårt utseende som jag tänkte spinna vidare på. Tanken är att bygget ska se farligt ut, och backa upp det med hårdvara därefter. Det är här kopplingen till projektnamnet baseras.

Målet är färdigt bygge till DHW16, vi får se hur det går!

Specs:

  • Chassi - Cooler Master Mastercase Maker 5

  • Moderkort - Gigabyte GA-X99-Ultra-Gaming

  • CPU - Intel i7 5960X Extreme Edition

  • RAM - 8x4GB (32GB) Crucial Ballistix Elite DDR4 3200MHz

  • PSU - Cooler Master V1000

  • SSD - 2x Crucial MX300 525GB

  • GPU - Gigabyte GTX 980Ti Xtreme Gaming

  • Vattenkylninig – Alphacool

Stort tack till mina sponsorer som gör detta möjligt!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Cooler Master Mastercase 5 Maker

Jag vann detta chassi på DHS16 i casemod-tävlingen som gick av stapeln i Jönköping. Sedan dess har chassit stått och mognat här hemma över sommaren i väntan på inspiration och tid. Nu har jag laddat med en plan och hårdvara.

Smyger igång med att helt enkelt visa utgångsläget.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Efter att snabbt ha strippat ner chassit till en nästintill naken ram (vilket var riktigt smidigt) så kunde jag börja fundera på hur saker och ting ska placeras.

Chassit har stöd för 3x 140 mm fläktar i fronten, men det är bara plats för en 360 radiator. Eftersom jag vill ha stora fläktar så var alternativen att köra en 280 rad utan modifikation eller en 420 med modifikation. Jag valde det senare alternativet och med radiatorn monterad inuti chassit och dess anslutningar nedåt, behövs det kapas ur i botten för att den ska få plats.

Jag sågade ut konturen för radiatorn och avvaktar med urtag för anslutningarna. I dagsläget är det inte bestämt slang/rör så tar det när dessa delar är spikade. Smidigt är att chassit står upphöjt på fötter, vilket ger ett lagom utrymme för rördragning på undersidan! Bilder på detta kommer när anslutningarna ska dit.

Aquatuning levererar all vattenkylning och därför kommer jag bygga uteslutande med Alphacool. Ska bli intressant att se vad deras prylar går för både vad det gäller design/kvalitet och prestanda.

Cooler Master gillar givetvis byggen i sitt chassi och skickade mig gladeligen det som saknades, ett nätaggregat och ett gäng av deras nya fläktar av modellen Masterfan. Det tackar jag för!

Jag spinner vidare på en layout med ett stående grafikkort. Det ser så himla tanigt ut med ett enkelkort till ATX moderkort annars. Tanken är att göra i ordning ett ordentligt fäste i chassits baksida för att kunna montera grafikkortet enligt bilden. För mig är det även viktigt att monteringen blir genuin och och stilfull. Grafikkortet ska sitta på plats ordentligt. Vilket kort det blir är dock ännu inte klart. I väntan på besked så får en gammal trogen vän stå mall.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Hårdvara, håll i hatten!

Jag har velat bygga med detta moderkort sedan första gången jag såg det! Gigabyte X99 Ultra Gaming.
Äntligen har möjligheten kommit. Stort tack till Gigabyte som levererar!

Socket 2011-3 är ett stort kliv upp från 115X, även rent fysiskt. Inte nog med att kortet väntas bjuda på prestanda, Gigabyte har även satsat hårt på estetik och belysning. Här skymtas LED-rader mellan ramslotsen. Det är även synkroniserad RGB på diverse andra strategiska ställen runt om på kortet. Ska bli intressant att se hur effektfullt det kan belysa.

Do Not Disturb, I'm dealing with frickin' awsome hardware.

Crucial är än en gång fantastiska och levererar exakt vad jag behöver. Deras nya High Speed Ballistix Elite DDR4 3200MHz. Det är 8st 4GB-moduler, totalt 32GB. Jag önskade dessa framför 8GB moduler just för att fylla alla slots och nyttja moderkortets potential. Ett alternativ hade såklart varit 64GB RAM, men det finner jag inte nödvändigt. Jag har toppat runt 32GB användning vid konvertering av filer i CAD, men det har varit väldigt sällan.

Till sist, kronjuvelen, Intel i7 5960X Extreme Edition. Jag är nästan lite rädd för den.

Med en bräda fylld till bredden med hårdvara i toppklass gäller det att få kopplingen mellan komponenter och chassi att sitta. Det ska jag ta tag i härnäst!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Entusiast

Spännande... följer!

Permalänk
Proffsmoddare

Jag tyckte de löstagbara panelerna hade god potential att bli något unikt. Därför har jag valt att öppna upp mittenpartierna och på så sätt vässa dessa maximalt. Sticksåg, handfil och handslip fick ordning på grejerna. Fronten blir nu ett enda stort luftintag till fläktarna och 420 radiatorn. Inga fingrar där inte. Toppen får ett helt öppet avslut bakåt och de båda panelernas utformning knyter samman utseendet från alla håll.

Nu har jag plötslit full insyn till fläktarna i fronten, ganska brutalt sett rakt framifrån faktiskt. Dessutom insyn genom chassits ovandel där jag planerar att hålla rent från både fläktar och radiator, och istället göra ett fönster för att kunna se komponenterna och vattenkylningen både från sidan och nu även ovanifrån!

Kanske lite knepigt att se det framför sig när panelerna inte är monterade, men det klarnar så fort de monteras på chassit. Frågan är nu ifall de ska få behålla sin mattsvarta färg, som jag visserligen tycker passar temat perfekt, eller om lack vore på sin plats. Avvaktar med att bestämma så kanske det ger sig självt.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Permalänk
Proffsmoddare

Istället för att byta kylflänsarna på ramminnena så har jag valt att modifiera de som sitter på och sedan bulta vattenblocken direkt ovanpå! Ballistix Elite passar mitt tema perfekt och har dessutom fördelen (i detta fall) att de är helt plana på toppen. Nu är det ju självklart att dessa minnen klarar sig utmärkt med original kylning, dock så kommer jag inte ha ett så stor luftflöde över minnena i och med vattenkylning av CPU. Dessutom vill jag ha det enhetligt och största anledningen är faktiskt utseendet på vattenkylningen.

Det jag gjort är alltså att jag borrat och gängat den övre delen på minneskylarna och kan då fästa vattenblocken rakt ovanpå.

Eftersom moderkortets vita och röda detaljer inte alls passar tog jag mig friheten att avlägsna emblemen på kylflänsarna och lackade sedan dessa två i mattsvart för att matcha övriga delar.

Medan färgen torkade jobbade jag vidare på radiatorns placering. Eftersom chassit inte är gjort för en 480 rad som jag nämnde tidigare så har jag tagit upp hål i chassits botten och låter radiatorn sticka ut under. Den främre chassifoten kommer sedan skydda radiatorn och kopplingarna från stötar eller liknande. Dessutom täcker den det mesta och installationen blir inte synlig från sidan.

Både front och topp på chassit har öppnats upp helt och en sida är därför helt utan fästen. Toppens baksida hålls på plats av en båge tvärs över chassits bakkant. Denna båge har jag nu kapat av och enbart sparat mindre fästöron på båda sidorna som kommer göra samma nytta som bågen, men inte synas. Dessa nitas tillbaka så som de satt från början.

Färgen hade nu torkat och moderkortet har fått sitt slutliga utseende. All black skulle jag vilja säga. Exakt som jag vill ha det!

Jag gjorde i ordning en mittenplatta för chassit där genomföring från reservoaren placeras. Denna platta kommer dock bara få agera mall då jag ska använda mig av ett annat material.

Den öppnade toppen kan nu monteras och designen börjar visa sig!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Eftersom jag valt att montera grafikkortet stående behövde jag dels göra hål för utgångarna och ordna med ett ordentligt fäste. Perforeringen i chassits baksida var utmärkt placerad för detta ändamål då jag vill ha ut grafikkortet en bit från moderkortet för att göra plats för vattenrör. Jag gjorde helt enkelt ett lagom stort hål och använder sedan en hållare tagen från ett In Win chassi som skruvas med rätt distanser direkt ned i gängade hål i mittenplattan i chassit. Samtidigt distanserar jag en vinklad PCIe riser på rätt plats och skruvar även den i mittenplattan. Nu kan grafikkortet stabilt fästas på sin nya plats!

Den numer öppna fronten får LED-lister på varsin sida lite halvt dolda i ljudisoleringen. På så vis är de näst intill osynliga när de är släckta. Likadant på andra sidan och sedan kan jag skapa lite häftiga effekter. Tanken är ju som sagt att fronten ska se farlig ut.

Stort tack till Crucial som återigen levererar. Denna gång deras nyaste serie av SSDer, MX300. Dessa två 525GB ska få en mindre make-over så jag förbereder montering i chassits nedre del. Jag funderade ganska länge på var dessa skulle placeras och var ett tag inne på chassits baksida. Men den tänker jag hålla nästintill ren, förutom projektloggan. Som synes på bilden med PCIe risern så använder jag mig av plexiglas. Jag har valt en opalvit variant som med en svartmålad baksida får en lite spöklik känsla och ett riktigt djup. Skyddsplasten är blå och jag sparar den + maskeringstejp på så länge som möjligt för att undvika repor. Men det är därför det ser ut som skit med hängande plast, dock roligare att ta bort när det är helt klart!

För att jag har så gott om tid (läs ingen alls) så gör jag separata genomföringar för alla kablar. Både för dubbla 8-pin till grafikkortet och 24-pin till moderkortet. För att krångla till det ytterligare använder jag inga extensions. Tur att nätaggregatet är helt modulärt! Som synes använder jag helsvarta kablar och svart sleeve för att på ett snyggt sätt tona ner kablarna. Jag är personligen inget fan av sleeve i alla dess kombinationer och färger så vill att fokus hamnar på annat, men för det tänker jag inte skippa några detaljer.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmobbare

Pew pew! Mer frostat åt folket!

Permalänk
Medlem

Följer! Ser tjusigt ut!

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem

Trevliga moddar måste jag säga.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Laine:

Pew pew! Mer frostat åt folket!

Tycker det ger en go känsla!

Skrivet av grimboso:

Följer! Ser tjusigt ut!

Skrivet av jmeistr:

Trevliga moddar måste jag säga.

Tack så mycket! Visas på DH för er som vill se det live!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Sedan dag ett har jag haft en tanke om rördragning. En loop utan grafikkort kan lätt bli tråkig så jag funderade ut en lite annorlunda väg för att få se mycket av rören och ta vara på symmetrin X99 erbjuder med sina dubbla minneskluster. Det blir en lite fallande känsla på rören ner bakom det stående grafikkortet.

Loopen är sådan att: Res - Pump - Rad - Höger minnesbank - Vänster minnesbank - Res

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Projekt-loggan måste självklart finnas med på chassit, denna gång blev det en handgjord sådan. Jag hade tyvärr inte tid att lämna iväg för vatten/laser-skärning vilket annars hade varit mitt förstahandsval. Så istället gjorde jag i ordning en mall och sticksågade därefter konturen för loggan. En helkväll med filarna och det blev faktiskt riktigt rakt och fint, redo för en skiva plexi och RGB-leds!

Såhär ser större delen av rördragningen ut. Ganska smidigt att kunna montera en "enhet" istället för var rör för sig.

Fläktbladen har målats i transparent UV-reaktiv färg och känslan börjar väckas till liv nu när ledsen kan tändas upp!

Detta var nog allt från mig, sista posten får bli slutbilder. Ni som var på Dreamhack har redan sett bygget live och det finns ju faktiskt en video-intervju hos Nordic Hardware. Nu ska jag fotografera det färdiga bygget och hoppas kunna visa på den känslan jag hela tiden varit ute efter.

Tack!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare
Permalänk
Proffsmoddare

@MetallicAcid: Thanks Justin, much appreciated!!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Snyggt byggt!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmoddare

@C4B12: Tack Johan!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Nu finns galleriet uppe!

Galleri - AVOID

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Snygg färg combo och att ställa GPU´n upp på plexiglaset. Tummen upp!!

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]