ASUS Z170I PRO GAMING mITX

Permalänk
Medlem

ASUS Z170I PRO GAMING mITX

Hej!

Jag sitter här och kastar mina pengar på skärmen när jag ser detta moderkort, men ingenting händer! Ingen butik på prisjakt har det i lager eller ens ett leveransdatum. Jag har vaktat prisjakt i över en vecka nu och bland andra komplett har flyttat fram sitt "bekräftade" leveransdatum en dag i taget sedan dess. När kommer detta moderkort till butiker? Det är ett av få som jag vill ha och som min m.2 SSD passar, så är väldigt mån om att få veta när denna fina skapelse faktiskt på riktigt kommer till butikerna!

MVH

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marticus:

Hej!

Jag sitter här och kastar mina pengar på skärmen när jag ser detta moderkort, men ingenting händer! Ingen butik på prisjakt har det i lager eller ens ett leveransdatum. Jag har vaktat prisjakt i över en vecka nu och bland andra komplett har flyttat fram sitt "bekräftade" leveransdatum en dag i taget sedan dess. När kommer detta moderkort till butiker? Det är ett av få som jag vill ha och som min m.2 SSD passar, så är väldigt mån om att få veta när denna fina skapelse faktiskt på riktigt kommer till butikerna!

MVH

Hej,

Du får nog hålla i pengarna lite till, för återförsäljare ska få in det under v.44.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

har samma problem jag har köpt ett likadant men jag har bytt nu till Gigabyte kortet Z170n wifi, lite motstridigt men jag har nog inte mycket till val inget annat verkar finnas. hoppas nu att det är shysst det ska ha liknade specs vad jag kan läsa.

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av accel1:

har samma problem jag har köpt ett likadant men jag har bytt nu till Gigabyte kortet Z170n wifi, lite motstridigt men jag har nog inte mycket till val inget annat verkar finnas. hoppas nu att det är shysst det ska ha liknade specs vad jag kan läsa.

Återkom gärna med åsikter om det, vet inte om jag orkar vänta till vecka 44.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Samma sak här.. Orkade inte heller vänta längre, slog till på MSI gaming kortet istället. Snarlika specs, funkar perfekt so far!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | MSI B450M Mortar | Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB | Corsair Vengeance LPX 16GB - 3200MHz | FD Define C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooth:

Samma sak här.. Orkade inte heller vänta längre, slog till på MSI gaming kortet istället. Snarlika specs, funkar perfekt so far!

trist bara att MSIs modell inte stödjer min m.2 SSD, den är för lång.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

@Marticus: Nä, det är lite segt. Har ingen M2 för tillfället. Men man blir lite sugen på att testa, och även testa den långa varianten ändå (låna från någon om det inte funkar ).

Läste denna recension, känns som de hintar lite.. " The only minor niggle on the drive front is that the full length M.2 cards are not officially supported but having said that, give it a shot… you may be able to work something out…" http://www.hardwareheaven.com/2015/10/msi-z170i-gaming-pro-ac-review/

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | MSI B450M Mortar | Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB | Corsair Vengeance LPX 16GB - 3200MHz | FD Define C |

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att vänta på:

Permalänk
Medlem

@Blk:

Verkar vara riktigt trevligt med både U.2 och eventuellt Thunderboltstöd. Dock är jag lite orolig för att ljudkortet kommer försvåra vissa kyllösningar.

Själv slog jag till på asrocks fatality kort, men livet kom i vägen, så börjar bygga denna vecka.
Inte utan att jag tvekat på att lämna tillbaka asrock å satsa på något av ASUS kort istället.

Permalänk
Medlem

när kommer den? Pris?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

@Marticus:

Det får du fråga @ASUS_Caroline om, men hon får nog inte svara ännu.
Men i morgon efter deras ROG event, så kanske hon vet det

Permalänk
Medlem

Har nu haft ett gigabyte Z170n Wifi med skylake 6700k i par veckor funkar strålande har inte märkt nått fel på det moderkortet, jag orkade inte vänta på ASUS mitx kort som många andra.

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Medlem

Jag la mina ambitioner på is och väntade. Moderkortet i rubriken skickas imorgon till mig /hype

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Jag får antagligen mitt z170i pro gaming på onsdag, tyvärr har jag inte bestämt mig vilken processor jag ska köpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Jag får antagligen mitt z170i pro gaming på onsdag, tyvärr har jag inte bestämt mig vilken processor jag ska köpa.

Skickades från m.sweclockers.com

jag valde 6600k

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Sparkar liv i denna igen!

Några tankar eller erfarenheter att dela om detta kortet nu med lite användning i ryggsäcken?

Funderar på detta då mitt asrock fatality verkar förstöra processorer... Vet inte om jag vågar chansa på ett nytt sådant kort. Är ont om 6700k som det är...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gray:

Sparkar liv i denna igen!

Några tankar eller erfarenheter att dela om detta kortet nu med lite användning i ryggsäcken?

Funderar på detta då mitt asrock fatality verkar förstöra processorer... Vet inte om jag vågar chansa på ett nytt sådant kort. Är ont om 6700k som det är...

Skickades från m.sweclockers.com

Inga klagomål. Bra för överklockning, inbyggd Qfan för fläktstyrning, kanonbra ljud och eq går att justera som man vill. Rekommenderas varmt!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Gray:

@Blk:

Verkar vara riktigt trevligt med både U.2 och eventuellt Thunderboltstöd. Dock är jag lite orolig för att ljudkortet kommer försvåra vissa kyllösningar.

Själv slog jag till på asrocks fatality kort, men livet kom i vägen, så börjar bygga denna vecka.
Inte utan att jag tvekat på att lämna tillbaka asrock å satsa på något av ASUS kort istället.

På mitt kort så är inte ljudkortet ivägen för varken gpu eller min stora torn-kylare.. Visserligen mATX men borde inte va så stor skillnad där...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike:

Pratar vi z170i pro gaming eller maximus VIII impact nu?

Permalänk
Skrivet av Gray:

@StuntmanMike:

Pratar vi z170i pro gaming eller maximus VIII impact nu?

Jag pratar maximus/mobo där asus skickar med ett separat internt ljudkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike:

Misstänkte det

Jag var bara så inställd på att vi pratade Z170i pro gaming att jag helt undrade vad jag svamlade om i det du citerade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gray:

@StuntmanMike:

Misstänkte det

Jag var bara så inställd på att vi pratade Z170i pro gaming att jag helt undrade vad jag svamlade om i det du citerade!

Jag pratade om PRO Gaming iaf haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Jag pratade om PRO Gaming iaf haha

Skickades från m.sweclockers.com

Det var det jag hade tänkt med att blåsa liv i topicen igen, men vi har ju pratat lite olika kort i tråden så det blev kors och tvärs.
Har iaf lämnat tillbaka mitt Asrock som åt upp processorer så nu får jag sannolikt ett nytt sådant kort inledningsvis. Lite orolig att använda det blir jag dock med den tråkiga historia vi har ihop. Ska se om jag får byta ut det mot ett ASUS istället.
Dock så verkar folk mer nöjda med Asrock-kortet än ASUS-kortet (pro gaming) när man gör lite snabb research på amazon, newegg och dylikt.

Alla dessa beslut...

med blev mer
Permalänk

Det som jag gillar med ASUS är m:2 platsen på baksidan. Vet inte om Asrock har det också annars är det ju det som tar hem vinsten! ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gray:

Det var det jag hade tänkt med att blåsa liv i topicen igen, men vi har ju pratat lite olika kort i tråden så det blev kors och tvärs.
Har iaf lämnat tillbaka mitt Asrock som åt upp processorer så nu får jag sannolikt ett nytt sådant kort inledningsvis. Lite orolig att använda det blir jag dock med den tråkiga historia vi har ihop. Ska se om jag får byta ut det mot ett ASUS istället.
Dock så verkar folk mer nöjda med Asrock-kortet än ASUS-kortet (pro gaming) när man gör lite snabb research på amazon, newegg och dylikt.

Alla dessa beslut...

Jag hade asrock innan detta kortet, dock z68, men jag skulle tro att du fick ett riktigt måndagsexemplar så du ska inte behöva va orolig att köra asrock igen. Båda korten är bra, kolla vilket som har funktionerna och eventuellt utseendet du är ute efter. Jag körde Asus för m.2 platsen på baksidan, sen att resten av kortet är kanonbra är ju inte fel det heller hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det som jag gillar med ASUS är m:2 platsen på baksidan. Vet inte om Asrock har det också annars är det ju det som tar hem vinsten! ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Undrar kring temperaturen på en Samsung 950 Pro M.2 fastsatt på baksidan av Z170I PRO gaming, i ett case som Node 304.
SSD:n skulle isf vara rätt instängd med bara ett par millimeter från bottenplåten.

Visa signatur

Asus X570-F, Ryzen 5800X3D, ROG Strix 3090 OC, G.Skill 32GB 3600MHz CL14, 980Pro 2x1TB, Dark Power Pro 12 1200W, ROG Strix XG27AQM

Permalänk

@Serrano: Jag har svårt att se att det skulle skapa några problem... Jag menar vilka chassin hade det inte hamnat en plåt därvid...

Permalänk
Medlem

Testar om jag kan få liv i den här tråden. Har nyligen köpt detta kort och efter en smidig installation i mitt define nano S, ska jag efter att ha uppdaterat allt nödvändigt, sätta igång och spela.
BIOS är uppdaterat till senaste.

Tyvärr möts jag av knastrande ljud. Testar att avinstallera ljudkortsdrivare och installerar gamla - knastret är ännu värre. Installerar då den senaste drivisen för Realtek HD audio och ljudet blir avsevärt bättre, dock fortf med en del knaster.

Lurarna, Kingston HyperX Cloud2, fungerar felfritt på min gamla burk.
Har testat alla olika uttag samt uppdaterat drivisar för dessa. Sökte lite på nätet om det här problemet och finner en del foruminlägg där andra användare också har stött på problem med ljudet.

Har ni lite mer erfarna användare av detta moderkort stött på liknande eller kanske rentav samma problem och löst detta? Kan jag ha fått ett dåligt exemplar?
I övrigt fungerar allt som det ska.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

MVH
Fredrik