Varför hatas feminister så mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det är nog uppmålningen av "Svenska vita cis-män" som om det vore onda som gör att folk reagerar.
Lämna oss Svenssons utanför eran vänsterlekstuga.

Man är inte elak för att man jobbat sig upp i livet, i Sverige är det fult att tjäna pengar och det syns väl i alla feministdebatter.

Jag förstår inte varför man ska bli upprörd om det inte ligger något i anklagelsen, och inte heller vad att "jobba sig upp i livet" har med det hela att göra, eller att det skulle vara fult att tjäna pengar.

Såvida du inte menar att det bara är Svenska vita CIS-män som jobbar sig upp i livet och tjänar pengar... För om det är så så är väl feminismen mer befogad än någonsin.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Ozzed:

Jag förstår inte varför man ska bli upprörd om det inte ligger något i anklagelsen, och inte heller vad att "jobba sig upp i livet" har med det hela att göra, eller att det skulle vara fult att tjäna pengar.

Det är dubbelmoralen som gör att iaf jag reagerar, jag blir knappast upprörd utan rycker mest på axlarna och tänker "Here we go again.. Alltid ska det letas syndabockar".

Skrivet av Ozzed:

Såvida du inte menar att det bara är Svenska vita CIS-män som jobbar sig upp i livet och tjänar pengar... För om det är så så är väl feminismen mer befogad än någonsin.

Om det skulle vara sant så är det knappast de "Svenska vita cis-männens" fel. Tycker man bör rannsaka sig själv istället för att skrika att det är orättvist. Vi har alla samma förutsättningar med utbildning i detta land.

Att sänka klyftorna mellan löner ska inte baseras på kön det ska baseras på prestation oavsett kön. Kön ska inte vara en bestämmande faktor i någonting, det är din prestation som ska vara det! Ingenting annat!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av huttala:

Att sänka klyftorna mellan löner ska inte baseras på kön det ska baseras på prestation oavsett kön. Kön ska inte vara en bestämmande faktor i någonting, det är din prestation som ska vara det! Ingenting annat!

Bra sagt! Varför inte mer fokus på just detta?

Sedan tror jag många missförstår varför många ogillar feminismen, det är inte jämställdhet sakerna inom den som folk ogillar utan fascismen inom den, även mildrade feminister förespråkar ofta fascism.
T.ex. kvoteringar, staten ska bestämma hur man fördelar sin fritid, staten ska styra vilka löner olika arbeten ska ha etc.
Om feministerna istället sa att kön är en ickefråga i allt, men ingen ska bli diskriminerad p.g.a. sitt kön så skulle i princip alla ställa upp på detta. Precis samma som hudfärg, det är fullkomligt irrelevant vilken sådan ens arbetskamrater har såvida ingen blir diskriminerad p.g.a. sin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det är dubbelmoralen som gör att iaf jag reagerar, jag blir knappast upprörd utan rycker mest på axlarna och tänker "Here we go again.. Alltid ska det letas syndabockar".

Om det skulle vara sant så är det knappast de "Svenska vita cis-männens" fel. Tycker man bör rannsaka sig själv istället för att skrika att det är orättvist. Vi har alla samma förutsättningar med utbildning i detta land.

Mycket utropstecken blir det... Inget vidare sätt att manifestera att du inte är upprörd eller känner dig träffad av anklagelserna.

Jag tycker också att lön skall vara baserat på prestation och inte på kön. Därför borde det ligga i allas intresse att den löneskillnad på ca 2% som finns mellan könen idag och som inte kan förklaras med andra faktorer än just kön ska bort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Ozzed:

Mycket utropstecken blir det... Inget vidare sätt att manifestera att du inte är upprörd eller känner dig träffad av anklagelserna.

Jag tycker också att lön skall vara baserat på prestation och inte på kön. Därför borde det ligga i allas intresse att den löneskillnad på ca 2% som finns mellan könen idag och som inte kan förklaras med andra faktorer än just kön ska bort.

Jag försöker vara tydlig

Varför livslönen skiljer finns redan förklarat tidigare i tråden. Att kvinnor väljer att jobba mindre i större utsträckning ska inte de som jobbar mer betala för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Av egen erfarenhet så är det många feminister vinklar sina anklagelser på ett sådant sätt att det är DU, som vit cis-man, som är problemet i samhället oavsett inkomst, världsbild eller livsfilosofi. Sedan är det också tyvärr min erfarenhet att försöka bemöta anklagelserna är likamed "patriarkaliskt motstånd" vilket leder till att det blir bara mer och mer högljutt.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag försöker vara tydlig

Varför livslönen skiljer finns redan förklarat tidigare i tråden. Att kvinnor väljer att jobba mindre i större utsträckning ska inte de som jobbar mer betala för.

Det blir inte tydligare för att du vräker på med massa utropstecken. Du upplevs bara som frustrerad och träffad.

Grejen är att om gruppen "kvinnor" väljer att jobba mindre än gruppen "män" så finns det ett strukturellt problem som måste lösas, anser jag. Det kan t. ex handla om att man ges olika förutsättningar för sitt "val" osv. Men hela den diskussionen är dragen i långbänk så det svider, så jag tror inte vi behöver avhandla det just här. Jag bara tycker det är lite märkligt att vissa å ena sidan är jättemycket för individen och individuella val och hatar kollektivism men ser inga som helt problem med att behandla gruppen "kvinnor" som ett kollektiv. Men som sagt. Den diskussionen är ihjältjatat för länge sedan.

Visa signatur

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Ozzed:

Det blir inte tydligare för att du vräker på med massa utropstecken. Du upplevs bara som frustrerad och träffad.

Det enda du har att komma med är att jag känner mig träffad när jag använder utropstecken i den text där vi borde vara på samma sida? Slut på argument?

Ang. det andra så är det som du säger ingen idé att ge sig in på det, lika bra att komma fram till att vi har olika syn på hur samhället ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Av egen erfarenhet så är det många feminister vinklar sina anklagelser på ett sådant sätt att det är DU, som vit cis-man, som är problemet i samhället oavsett inkomst, världsbild eller livsfilosofi. Sedan är det också tyvärr min erfarenhet att försöka bemöta anklagelserna är likamed "patriarkaliskt motstånd" vilket leder till att det blir bara mer och mer högljutt.

Jag har själv varit med om det där. Jag som man har fått klä skott för vad andra män har gjort. Men i de lägena är det ju bara att lyssna, ta in, och känna att det är i alla fall skönt att man själv inte har bidragit även om man får skulden då och då. Sen krävs det såklart ganska hög EQ och att man är lugn, metodisk, och logiskt lagd, och det är ju inte alla som är utan många reagerar nog "AH MEH VA FAAAAN GER DU DIG PÅ MIIIG FÖÖR???????!!!!!111" Och så blir de genast en del av problemet, en till i mängden som vägrar lyssna och förstå.

Men det är ju vad de väntar sig, och jag tror att kan man lyssna och vara inkännande och visa att det finns män som kan göra det också så förändrar man långsamt deras världsbild.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Grejen är att om gruppen "kvinnor" väljer att jobba mindre än gruppen "män" så finns det ett strukturellt problem som måste lösas, anser jag. Det kan t. ex handla om att man ges olika förutsättningar för sitt "val" osv.

Ja, det är rätt. Kvinnor ska tvingas att göra andra val. De ska fan inte ha rätten att välja färre arbetstimmar, för att spendera mer tid med barnen. Det är en rättighet som ska vara förbehållen män.
Hur tänkte du nu?

Jag slogs av en annan orättvisa som vi genast måste rätta till, och som kommer ge ett stort utslag på "livslönen" med en gång.
När familjer med barn splittras så följer barnen i det närmaste per automatik med mamman. Oavsett hur mycket pappan slåss för att få vara den som tar barnen, så är grundregeln att barnen ska följa med mamman. Vilket i praktiken betyder att så länge mamman vill ha barnen, får hon dem. Jag tycker vi ändrar på det med. Pappan får barnen om han vill ha dem, och först om pappan avsäger sig barnen, får mamman en chans.
Genast är det pappan som är hemma med sjuka barn, pappan som får ta ut all föräldraledighet, osv. Det torde jämna ut skillnader fort.

Ska jag vara helt ärlig med vad jag tycker, så anser jag fortfarande att staten ska ge fan i att lägga sig i familjeförhållanden där båda parterna frivilligt kommit överens. Men det verkar inte duga åt alla andra.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ja, det är rätt. Kvinnor ska tvingas att göra andra val. De ska fan inte ha rätten att välja färre arbetstimmar, för att spendera mer tid med barnen. Det är en rättighet som ska vara förbehållen män.
Hur tänkte du nu?

Jag slogs av en annan orättvisa som vi genast måste rätta till, och som kommer ge ett stort utslag på "livslönen" med en gång.
När familjer med barn splittras så följer barnen i det närmaste per automatik med mamman. Oavsett hur mycket pappan slåss för att få vara den som tar barnen, så är grundregeln att barnen ska följa med mamman. Vilket i praktiken betyder att så länge mamman vill ha barnen, får hon dem. Jag tycker vi ändrar på det med. Pappan får barnen om han vill ha dem, och först om pappan avsäger sig barnen, får mamman en chans.
Genast är det pappan som är hemma med sjuka barn, pappan som får ta ut all föräldraledighet, osv. Det torde jämna ut skillnader fort.

Ska jag vara helt ärlig med vad jag tycker, så anser jag fortfarande att staten ska ge fan i att lägga sig i familjeförhållanden där båda parterna frivilligt kommit överens. Men det verkar inte duga åt alla andra.
B!

Jag har också en offerkofta att ta på mig. Jag tvingas spendera 6h varje dag med dator på min fritid utan att få ett dugg betalt för detta, varför borde inte staten gå in och hjälpa såna som mig? Kanske kompensera min lön på mitt arbete, när jag bränner så mycket tid med datorn hemma?

Jo för att mitt fritidsintresse datorer inte är lika värdesatt som fritidsintresset fortplantning. Detta trots att jorden redan har för många människor som den har och för lite datanördar som sitter vid datorn om kvällarna.

Min åsikt är att folk ska skaffa hur många ungar de vill med vem de vill, jag har inga fördomar om de så väljer en annan art som partner. Men allt detta gnäll om att de tvingas till detta är ren och skär lögn, det handlar om ett rent fritidsintresse som de flesta väljer att dela med någon. De får då fördela sin tid mellan sina fritidsintressen hur de vill, passar det inte så är det enkelt att hitta en annan person som vill ta en större börda.

*edit*
Som sagt jag är ej emot att folk ska få skaffa barn och för barnens bästa ska föräldrarna få föräldraledighet etc. Men personer som tror att de gör en god gärning genom att föröka sig borde vakna upp, därav inte sagt att de ej ska få göra detta.
Men när de ska börja in och styra precis allt efter hur de beter sig och diktera regler eftersom de anser att kvinnor inte kan säga ifrån så har det gått för långt. Visst kan man tvinga föräldrar att göra olika saker, men många pratar om att kvinnor ska ha högre lön på sitt arbete som kompensation för att de på fritiden sysslar med ej arbetsrelaterade saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har själv varit med om det där. Jag som man har fått klä skott för vad andra män har gjort. Men i de lägena är det ju bara att lyssna, ta in, och känna att det är i alla fall skönt att man själv inte har bidragit även om man får skulden då och då. Sen krävs det såklart ganska hög EQ och att man är lugn, metodisk, och logiskt lagd, och det är ju inte alla som är utan många reagerar nog "AH MEH VA FAAAAN GER DU DIG PÅ MIIIG FÖÖR???????!!!!!111" Och så blir de genast en del av problemet, en till i mängden som vägrar lyssna och förstå.

Men det är ju vad de väntar sig, och jag tror att kan man lyssna och vara inkännande och visa att det finns män som kan göra det också så förändrar man långsamt deras världsbild.

Genast en del av problemet? Tja, vad sägs om att låta bli att försöka provocera fram en konfrontation genom att vråla i ansiktet på "offret" så pass att saliven skvätter åt alla håll och handgripligen försöka hindra hen att prata? Försök föra en diskussion istället, något jag har en känsla av att det hade fungerat bättre utan att man behöver vara iskall, samtidigt vara "förstående" och visa tecken med på "medkänsla".

Skrivet av anon159643:

Min åsikt är att folk ska skaffa hur många ungar de vill med vem de vill, jag har inga fördomar om de så väljer en annan art som partner.

Jag vet inte vad du hade för sexualundervisning i skolan, om du har nu gått i skolan. Men försök med någon annan art än just Homo Sapiens har inte gått så där jättebra även om det ivrigt försöks runt om i världen.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ursäkta? Den genomsnittlige feministen hatar antagligen inte mer än den genomsnittlige liberalen eller den genomsnittlige socialdemokraten..

Du bevisar just problemet som TS tar upp. Du orkar inte läsa på om vad feminism är så du bestämmer dig för att föra fram påhitt i hopp om att ha något att säga. Feminism handlar nästan utomstående om jämlikhet och rättvisa. Att det skulle handla om hämnd är inte i närheten av sant. Och är inte alla ideologiers grund att någon "vill ha" något (Kan vara allt från ett klasslöst samhälle till bättre förutsättningar för en viss grupp)? För om ideologier inte drog samman personer som "ville något" så skulle de sakna syfte eller hur?

Njae. Patriotism är en form av nationalism däremot är den en ganska extrem sådan (om man menar att USA = patriotism dvs). Däremot så kan man ju dra slutsatsen att Nationalism inte per automatik är Nazism. Nazism må grunda sig delvis på en extrem nationalism men det betyder inte att all nationalism är i grund och botten rasistisk på samma sätt som "Feminazis" inte representerar feminism. Eller om man skulle ändra lite i ditt argument... All nationalism är inte per automatik patriotism.

Feminism har inget med mäns, handikappades eller homosexuellas rättvisa och jämställdhet att göra, det är egalitärianism.

Och det är det jag tycker vi borde ändra. Hela den här tråden propsar ju på ett egalitärt samhälle (vilket jag är helt på också), inte ett feministiskt samhälle. Semantik kan man tycka, men med tanke på hur befläckat ordet feminism är så kanske det är bättre att säga att man är egalitär nu.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Hur tänkte du nu?

B!

Angående det första du skriver så är det en strawman rakt av så jag nedlåter mig inte att besvara det.

Angående det andra du skriver så tycker jag inte att det skall vara "tvärt om" utan systemet borde istället utgå ifrån den som är lämplig att ta hand om barnen. Ingen ska ha mer fel eller rätt baserat på kön.

Skrivet av Solaris:

Genast en del av problemet? Tja, vad sägs om att låta bli att försöka provocera fram en konfrontation genom att vråla i ansiktet på "offret" så pass att saliven skvätter åt alla håll och handgripligen försöka hindra hen att prata? Försök föra en diskussion istället, något jag har en känsla av att det hade fungerat bättre utan att man behöver vara iskall, samtidigt vara "förstående" och visa tecken med på "medkänsla".

Det här med saliv och handgripligen försöka hindra någon från att prata känner jag inte igen. Men om det nu görs i syfte att provocera så bevisar man ju bara att man är "testorestonstinn" om man låter sig bli provocerad.

Det är egentligen ingen skillnad på den typen av konfrontation eller andra, om du befinner dig i en situation där någon gapar och skriker så är det sämsta du kan göra att gapa och skrika tillbaka. Behåll lugnet, lyssna, höj inte rösten. Tillslut kommer personen sluta skrika, eftersom det i sig är ett tecken på att man känner sig utsatt och behöver hävda sig, så vill du kunna "föra" samtalet/grälet/diskussionen så är det viktigt att du är oberörd av gap och skrik. Det är inte konstruktivt att gapa och skrika tillbaka, någonsin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De som hatar feminism vet oftast om att de har diverse strukturella fördelar och det är svårt att kämpa flr något som innebär att man blir av med fördelar.

Själv ställer jag mig bakom både feminazis och feminister. Jag tycker att man har rätt att vara arg om ens kön strukturellt missgynnats i tusentals år.

Sen tror jag också att folk har en väldigt utbredd dubbelmoral. Å ena sidan gapar man om att "folk är så jävla lättkränkta nufärtiden", och sedan blir man en jättebebis för att man blir ihopklumpad med andra "Svenska Vita Män".

Jag är själv Svensk vit man men vet med mig att jag är oskydlig till mycket som "vi" beksylls för så varför ska jag ta åt mig för?

Du menar alltså att man har rätt att vara arg på folk enbart på grund av deras kön? Bra då vet vi, du stödjer sexism.

Ganska ironiskt att prata dubbelmoral när man stödjer radikala feminister.

Så du tycker inte det är fel att beskylla en grupp människor baserat på både deras hudfärg och kön? För det är precis det man gör när man beskyller den "vita mannen". Dubbelmoralen som gäller här också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Du tror att "laga bilen" eller "snickra på huset" är något som bara män gör och som de gör i samma utsträckning som kvinnor städar, diskar, tvättar, lagar mat, tar hand om barn eller andra hushållsnära uppgifter?

Ett tips, starta dagbok om ni har en partner, se till att logga allt arbete i/med hemmet/familjen. ALLT. Alla hämtningar, alla blöjbyten, alla lagade måltider. Trots att jag är mån om detta och verkligen vill se till att göra lika mycket var det skrämmande att se hur stor skillnaden ändå är.

Intressant uttalande, på vilket sätt har kvinnor det "oftast bättre än män i Sverige"? Jag kan peka ut väldigt många sätt de har det sämre, så som lön, pension, hushållsarbete etc etc.

Jag tror inte det som du påstår, att bara män sysslar med snickeri. Jag sa att dom gör det i större utsträckning bara, och ville lyfta fram sånt som inte feminister tar upp. Att det bara skulle vara kvinnor som sysslar mest med hemma-sysslor stämmer inte, finns män som städar oftare och byter mer blöjor en sin partner.

Det är ett icke problem som du och andra förstorat upp bara. Att underklassen är överrepresenterad av män tar ni inte upp? Det är också fler män en kvinnor som blir fysiskt misshandlade. Fler män en kvinnor som är arbetslösa i sverige. Varför visar ni bara en sida? var lite opartisk och objektiv istället så ska du se att det finns ojämlikheter åt båda hållen.

Lönen är samma för båda könen så där har du fel. Bara för att du inte hjälper till lika mkt hemma betyder inte att andra män gör det, jag tar inte ansvar för vad du och andra män gör som är en del av problemet med jämställdhet. Du talar inte för alla män bara för att du är en man, du talar bara ifrån dig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Du menar alltså att man har rätt att vara arg på folk enbart på grund av deras kön? Bra då vet vi, du stödjer sexism.

Ganska ironiskt att prata dubbelmoral när man stödjer radikala feminister.

Så du tycker inte det är fel att beskylla en grupp människor baserat på både deras hudfärg och kön? För det är precis det man gör när man beskyller den "vita mannen". Dubbelmoralen som gäller här också?

Det vore intressant att veta hur du drar de slutsatserna från mitt inlägg.

Alternativet skulle vara att du försöker dig på en Strawman, DVS drar orimliga slutsatser från det jag sagt, och sedan förväntar du dig att jag skall försvara de orimliga slutsatserna.

I vilket fall känns det som jag behöver mer informatoon innan jag kan bedöma om det är värt att bemöta ditt inlägg.

Men oavsett vad, i vilken situation det än må vara, och vad det än gäller, så är det kontraproduktivt att skrika tillbaka på någon som skriker på dig. Det blir bara värre.

Och ytterligare... Det är nog inte bara där det råder dubbelmoral i så fall...

Det är inte helt ovanligt att vita CIS-män hatar att bli ihopklumpade som sådanna med sedan glatt klumpar ihop "invandrare" när de sitter och krigar på Flashback, så...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det vore intressant att veta hur du drar de slutsatserna från mitt inlägg.

Alternativet skulle vara att du försöker dig på en Strawman, DVS drar orimliga slutsatser från det jag sagt, och sedan förväntar du dig att jag skall försvara de orimliga slutsatserna.

I vilket fall känns det som jag behöver mer informatoon innan jag kan bedöma om det är värt att bemöta ditt inlägg.

Men oavsett vad, i vilken situation det än må vara, och vad det än gäller, så är det kontraproduktivt att skrika tillbaka på någon som skriker på dig. Det blir bara värre.

Och ytterligare... Det är nog inte bara där det råder dubbelmoral i så fall...

Det är inte helt ovanligt att vita CIS-män hatar att bli ihopklumpade som sådanna med sedan glatt klumpar ihop "invandrare" när de sitter och krigar på Flashback, så...

Frågan är väl hur du inte kan förstå vad du själv skriver. "Jag tycker att man har rätt att vara arg om ens kön strukturellt missgynnats i tusentals år." Med andra ord är det okej att vara sexistisk för andra har varit det förr som ett sätt att hämnas.

Om du tror det är en strawman, så kanske du ska börja dra en funderare på hur du formulerar dig.

Vad snackar du om skrika för helt plötsligt? Om vi nu ska gå in på det kan jag säga att riktiga feminazis skiter fullständigt i om du håller käften helt och hållet, dom skriker på ändå, och där har du verkligen ett gäng som använder strawman hela tiden och hycklar som bara den, dessa människor stödjer du ju tydligen.

Nu är du allt sexistisk (och rasistisk) igen som antar att alla som är emot invandring är vita heterosexuella män. Du gör ett fantastiskt jobb må jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Frågan är väl hur du inte kan förstå vad du själv skriver. "Jag tycker att man har rätt att vara arg om ens kön strukturellt missgynnats i tusentals år." Med andra ord är det okej att vara sexistisk för andra har varit det förr som ett sätt att hämnas.

Om du tror det är en strawman, så kanske du ska börja dra en funderare på hur du formulerar dig.

Vad snackar du om skrika för helt plötsligt? Om vi nu ska gå in på det kan jag säga att riktiga feminazis skiter fullständigt i om du håller käften helt och hållet, dom skriker på ändå, och där har du verkligen ett gäng som använder strawman hela tiden och hycklar som bara den, dessa människor stödjer du ju tydligen.

Nu är du allt sexistisk (och rasistisk) igen som antar att alla som är emot invandring är vita heterosexuella män. Du gör ett fantastiskt jobb må jag säga.

Det är du som inte förstår vad jag skriver. Vad får någon ut av att du misstolkar det jag skriver, blåser upp det, och förväntar dig att jag skall stå till svars? Inget, så därför tänker jag inte bemöta de anklagelserna.

Såhär då: Håller du med om att kvinnor strukturellt har missgynnats i tusentals år?

Om inte, så behöver vi inte fortsätta diskussionen, utan du kan gå och läsa bland annat bibeln, när kvinnor fick rösträtt, när män i Sverige lagligen ägde sin hustru osv osv.

Ytterligare ett steg skulle kunna vara att du känner till allt det där men tänker att "Äh vad fan... Det var ju förr liksom.... Spela roll nu", och i så fall behöver vi inte heller fortsätta diskussionen, eftersom vår moral är såpass fundamentalt skiljd från varandra att vi aldrig kommer förstå hur den andra tänker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är du som inte förstår vad jag skriver. Vad får någon ut av att du misstolkar det jag skriver, blåser upp det, och förväntar dig att jag skall stå till svars? Inget, så därför tänker jag inte bemöta de anklagelserna.

Såhär då: Håller du med om att kvinnor strukturellt har missgynnats i tusentals år?

Om inte, så behöver vi inte fortsätta diskussionen, utan du kan gå och läsa bland annat bibeln, när kvinnor fick rösträtt, när män i Sverige lagligen ägde sin hustru osv osv.

Ytterligare ett steg skulle kunna vara att du känner till allt det där men tänker att "Äh vad fan... Det var ju förr liksom.... Spela roll nu", och i så fall behöver vi inte heller fortsätta diskussionen, eftersom vår moral är såpass fundamentalt skiljd från varandra att vi aldrig kommer förstå hur den andra tänker.

Blåser upp det? Behöver jag inte, och det säger en del.

Ja det är väl en självklarhet, men hur rättfärdigar det att vara sexistisk?

Ingen som säger att det som hänt i historien inte spelar roll, men det rättfärdigar inte till någon form av hämnd, vilket är precis vad feminazisterna vill ha, hämnd för något som hänt andra kvinnor pga andra män. Dom skiljer dessutom på könen mest av alla.

Tror faktiskt att du inte inser hur snedvriden syn du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Jag tror inte det som du påstår, att bara män sysslar med snickeri. Jag sa att dom gör det i större utsträckning bara, och ville lyfta fram sånt som inte feminister tar upp. Att det bara skulle vara kvinnor som sysslar mest med hemma-sysslor stämmer inte, finns män som städar oftare och byter mer blöjor en sin partner.

Jag har redan presenterat forskning på att kvinnor gör 75% av hushållssysslorna, så antingen kontrar du den med egen forskning och statistik eller så spelar dina "erfarenheter" exakt noll roll.

Citat:

Det är ett icke problem som du och andra förstorat upp bara. Att underklassen är överrepresenterad av män tar ni inte upp? Det är också fler män en kvinnor som blir fysiskt misshandlade. Fler män en kvinnor som är arbetslösa i sverige. Varför visar ni bara en sida? var lite opartisk och objektiv istället så ska du se att det finns ojämlikheter åt båda hållen.

Det här är bara kass argumentationsteknik, jag argumenterar för jämställdhet i alla led och jag HAR tagit upp avseenden som män missgynnas, även i den här tråden. Så igen, du har FEL.

Citat:

Lönen är samma för båda könen så där har du fel. Bara för att du inte hjälper till lika mkt hemma betyder inte att andra män gör det, jag tar inte ansvar för vad du och andra män gör som är en del av problemet med jämställdhet. Du talar inte för alla män bara för att du är en man, du talar bara ifrån dig själv.

Prove it, återigen har jag visat två olika källor på att lönen inte alls är samma. Kan du ge mig motsvarande eller tänker du återigen bara dra fram "fakta" ur luften?

Ditt sista stycke är intressant dock, det är fint att jag inte talar för alla män, det har jag aldrig påstått. Kan du nu vara så vänlig att överföra den tanken på vad ni refererar till "feminazis", så att de inte talar för alla feminister?

Varför är det omöjligt?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Prove it, återigen har jag visat två olika källor på att lönen inte alls är samma.

Fast det har du inte. Du har visat källor på att livslönen inte är samma. Du har samtidigt helt ignorerat frågeställningar runt hur giltiga de siffrorna är för dina syften.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Är något av en lurker här på swec, tycker ofta du skriver ganska vettiga saker men detta var redigt otippat.

Du skriver att du ställer dig bakom feminazis pga att kvinnor varit förtryckta i tusentals år, stödjer du rasism mot vita också? Svarta har ju trotsallt förslavats. Med sådana resonemang så har vi vääääldigt mycket våld och kaos framför oss.

Tycker du brukar vara hyfsat logiskt stark men dethär var faktiskt riktigt oroväckande. Det är inte menat som något personligt påhopp, blir bara något orolig när jag ser sånthär då det är en sån enorm logiskt kortslutning i mitt tycke.

Bonus edit: Till alla antifeminazis kommer även grädden på moset med detta resonemang, efter årtusenden av förtryck mot män så är det enligt ovanstående logik männens tur att förtrycka kvinnorna i en något kortare period(enligt min fria tolkning) än den föregående för att det sedan skall vända till kvinnornas förtryck. Så det är bara att hålla ut i några tusen år, sen jävlar är det er tur!

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag ursäktar om det här låter respektlöst, men uttrycket "Gammalt groll" faller mig på läppen.

Visa signatur

Dator: i5 3570K, EVGA GTX 1060 SC 6GB, Gigabyte Z77M-D3H, 16GB Corsair Vengeance LP DDR3, 1TB WD Blue, Intel 530 120GB och FD Core 1000
F.d Supermusen: Microsoft USB wheel mouse cream white, 1999 års modell.
Nuvarande mus: Steelseries kana v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Kan du nu vara så vänlig att överföra den tanken på vad ni refererar till "feminazis", så att de inte talar för alla feminister?

Varför är det omöjligt?

Vadå ni? Du delar in grupper väldigt populistiskt må jag säga. Citerar du mig så får du fråga mig personligen. Feminister försöker föra alla kvinnors talan ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det har du inte. Du har visat källor på att livslönen inte är samma. Du har samtidigt helt ignorerat frågeställningar runt hur giltiga de siffrorna är för dina syften.
B!

Det har med opartiskhet och objektivitet att göra, har man inte detta så kan man häller inte föra en diskussion med en sådan person. Dom intressanta diskussioner får man när 2 st med dessa egenskaper debatterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Prove it, återigen har jag visat två olika källor på att lönen inte alls är samma. Kan du ge mig motsvarande eller tänker du återigen bara dra fram "fakta" ur luften?

Här finns en rapport som inte säger att det är samma lön men att löneskillnaden inte går att tillskriva diskriminering, det kan mycket väl vara så att det är pga meriter.
http://www.mi.se/files/PDF-er/att_bestalla/loneskillnader/ski...

"Det är inte möjligt att med hjälp av standardvägning eller regressionsanalys svara på frågan om det föreligger osakliga löneskillnader. Anledningen är följande. En osaklig löneskillnad definieras som en skillnad i utfall som beror enbart på kön. Med andra ord, en osaklig löneskillnad mellan könen förekommer om skillnader i lön kvarstår när man tagit hänsyn till alla systematiska skillnader i egenskaper mellan könen. I praktiken är detta i stort sett omöjligt att göra med hjälp av standardvägning eller regressionsanalys. Lönesättningen grundas ofta på information som saknas i statistiken, till exempel de krav som ett jobb ställer i form av meriter, kompetens, motivation och andra egenskaper som anställda eller arbetssökande har. På grund av detta är det svårt att fastställa om skillnader i utfall mellan kvinnor och män beror på relevanta skillnader i egenskaper – som inte kan observeras i statistiken, men som är uppenbara när lönen bestäms – eller på diskriminering."

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

B!

Att du ifrågasätter siffrorna utifrån vad du tycker känns inte riktigt rimligt att bemöta, det är officiella siffror av ett fackförbund som inte har någon anledning att favorisera ett av sina medlemmars kön över det andra. Om du skulle bemött det med något annat än spekulationer eller funderingar, alltså med någon substans, så hade jag gärna svarat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten1:

Här finns en rapport som inte säger att det är samma lön men att löneskillnaden inte går att tillskriva diskriminering, det kan mycket väl vara så att det är pga meriter.
http://www.mi.se/files/PDF-er/att_bestalla/loneskillnader/ski...

"Det är inte möjligt att med hjälp av standardvägning eller regressionsanalys svara på frågan om det föreligger osakliga löneskillnader. Anledningen är följande. En osaklig löneskillnad definieras som en skillnad i utfall som beror enbart på kön. Med andra ord, en osaklig löneskillnad mellan könen förekommer om skillnader i lön kvarstår när man tagit hänsyn till alla systematiska skillnader i egenskaper mellan könen. I praktiken är detta i stort sett omöjligt att göra med hjälp av standardvägning eller regressionsanalys. Lönesättningen grundas ofta på information som saknas i statistiken, till exempel de krav som ett jobb ställer i form av meriter, kompetens, motivation och andra egenskaper som anställda eller arbetssökande har. På grund av detta är det svårt att fastställa om skillnader i utfall mellan kvinnor och män beror på relevanta skillnader i egenskaper – som inte kan observeras i statistiken, men som är uppenbara när lönen bestäms – eller på diskriminering."

Då läser vi den olika, det här är talande delar för mig:

Citat:

För att kunna genomföra en djupare analys av hur mycket enskilda faktorer påverkar
löneskillnaden mellan kvinnor och män kompletteras standardvägning med så kallad
regressionsanalys. En sådan analys visar att det faktum att kvinnor och män arbetar
inom olika yrken förklarar en stor del av löneskillnaden mellan könen. Används samma
förklarande faktorer som vid standardvägningen blir den oförklarade löneskillnaden
4,2 procentenheter.

Detta trots att kvinnor är i genomsnitt äldre än männen i studien och:

Citat:

Kvinnor och män har också olika hög utbildning. Kvinnor har i genomsnitt högre
utbildning än män. Av kvinnorna har 41,6 procent en längre eftergymnasial utbildning
eller forskarutbildning, medan motsvarande siffra för män är 29 procent.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

...,när kvinnor fick rösträtt,...

det var ett år i mellan att män och kvinnor fick rösträtt, och det verkar inte varit ett val där i mellan så det var väl kanske inte just något att hänga upp sig på.
http://www.inarchive.com/page/2010-11-06/http://rixlex.riksda...