Permalänk

Ultimata speldatorn vintern 2016

Väntade på att Titan X skulle släppas, och nu är den här!

GPU: 2 x Nvidia Titan X Pascal 12GB + HD SLI bridge
Mobo: Asus ROG Strix x99
RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz
CPU: i7 6850K 3.6Ghz
PSU: EVGA SuperNova 1000W
HDD: 2 x Samsung 850 EVO 2TB SSD

Det som ännu inte levererats:
Låda: Corsair Obsidian 900D
Skärm: Asus 34" 3440x1440 100hz ROG G-sync
WC: EKWB full CPU+GPU+GPU loop för mer än 800W kylningseffekt, måltemp är 30 grader

Mer bilder när resten kommer och jag börjar bygga

Visa signatur

--
Sandman[.net]

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet. Du tänker använda dina GPU'er till mer än att bara spela va? Och varför inte köra på en 4K-skärm när du kör Titan-kort?

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Klarar den MS Röj?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Av ren nyfikenhet. Du tänker använda dina GPU'er till mer än att bara spela va? Och varför inte köra på en 4K-skärm när du kör Titan-kort?

4k finns inte med 100hz och Gsync vad jag vet i alla fall, och dessutom är detta inte en 16/9 skärm.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s294484673&o=produkt_pr... prisjakt med filter på 4k och minst 90hz.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

4k finns inte med 100hz och Gsync vad jag vet i alla fall, och dessutom är detta inte en 16/9 skärm.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s294484673&o=produkt_pr... prisjakt med filter på 4k och minst 90hz.

Kör själv samma upplösning och mina 2 980Ti klarar det galant, så var mer därför jag undrade. Fet setup hur som helst.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Underbart overkill

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

M2 Samsung disk bör man ha som C: disk

Läs/skriv sjukt snabbt

Visa signatur

AMD Ryzen 9 CPU 3950X + Asus Ryujin 360 AIO, ROG Crosshair VIII Formula X570 PSU Corsair AX1200i, Kingston Fury Beast 32GB DDR4 /3600 MHz - Phantek NV7, Merc6950XT 16GB - LG OLED55C36LC 55" 4K C3 OLED 120Hz 4K + LG TV 55" 55NANO866NA IPS 120Hz 4K (Game ATMOS 5.1.2 (Dynaudio /Monitor Audio speakers + only MWIII :-)

Permalänk
Medlem

Härlig dator, precis så det skall göras, lägg upp fler bilder när du satt ihop den.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Beatnutz:

Av ren nyfikenhet. Du tänker använda dina GPU'er till mer än att bara spela va? Och varför inte köra på en 4K-skärm när du kör Titan-kort?

4K är inte 21:9... that's why!

EDIT: Såg att frågan redan var besvarad. 3440x1440 är ganska tungdrivet och jag kan säga att jag får tumma på ett och annat i vissa spel för att hålla mig på 100+ fps i alla lägen.

Permalänk
Avstängd

Monsterdator!

~30c under full belastning? Lycka till Tror det blir svårt, trots extrem vattenkylning.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk

Sonen blev helt jiddrig när jag kom hem med grejerna. Och jag är i regel emot alla dessa moddar och blinkande moderkort, men jag tänkte kompromissa lite medan vi ändå väntar på vattenkylningskit:et från EKWB, så jag tänkte att vi kunde måla lådan.

Så steg ett är att slipa den grundligt.

Sedan maskera ordentligt

Sedan grunda med en grundfärg

Klart! Ser ut som en beige gammal PC, kanske ska behålla den så här?

Visa signatur

--
Sandman[.net]

Permalänk

Sen första lagret av gult. Tanken är att den ska vara svart inuti, med eventuellt lite rött ljus, och sedan gul och vit utanpå. Jag såg någon Borderlands-inspirerad mod för en stund sedan och även om jag inte tänkte gå fullt ut Borderlands, så lite åt det hållet.

Och andra lagret, har blandat två olika gula nyanser för att få till en lite flammig/sliten grund

Sen dags för mer maskning, riktigt pilljobb

Sen vit färg på sidoluckorna

Sen det svarta

Slutligen av med maskningen och sen lite mer svart för att skita ned den lite

Visa signatur

--
Sandman[.net]

Permalänk

Redo att börja bygga, komplett med ful duk och allt!

Börjad med CPU och vattenblock till CPU'n.

Sen strippades Titan X-korten ned till helt nakna

På med kylpaste-padsen, eller vad man nu ska kalla dem.

Och sen vattenblocken, ser bra ut!

I med moderkortet i lådan. Lådan är verkligen gigantisk! Jag kan ha gjort ett misstag. Moderkortet ser galet litet ut i lådan.

Och provmonterar grafikkorten

Och sen ska alla sladdar från PSU'n kopplas in, meckigt som tusan

Fick lov att flytta hårddiskarna upp i lådan för att få rum med den enorma radiatorn i botten. Helt plötsligt är det inte fullt lika rymligt i lådan. Jag har även monterat vattenblocks-kopplingen mellan grafikkorten. Fortfarande sladdar som går lite väl mycket huller om buller, ska städa upp bland dem.

Visa signatur

--
Sandman[.net]

Permalänk

Uppstädning bland sladdar samt vattenpump monterad och vattenblock på GPU:erna. Det riktigt suriga var att med vattenblocket där så passar inte Nvidias HB-bridge för SLI. What the hell! Läste mig till att vissa hade kapat de spetsiga kanterna på bryggan och fått den att passa. Får se hur jag löser det.

Visade sig att böja hårdplaströr var klurigare än jag trodde plus att med radiatorn i botten så var dom inte tillräckligt långa så jag har beställt mjukplaströr som ska komma idag

Visa signatur

--
Sandman[.net]

Permalänk
Skrivet av Beatnutz:

Av ren nyfikenhet. Du tänker använda dina GPU'er till mer än att bara spela va? Och varför inte köra på en 4K-skärm när du kör Titan-kort?

Jag har alltid varit av filosofin att om jag köper värstingkort idag så håller dom längre än bara till i morgon om du hajkar vad jag menar

Skrivet av DozeN:

Klarar den MS Röj?

Tveksamt, kanske i 20fps.

Skrivet av Aeig:

Härlig dator, precis så det skall göras, lägg upp fler bilder när du satt ihop den.

Ja, jag hade råkat skapat en tråd till, vilket var korkat, men nu har jag lagt upp allt i den här tråden med

Skrivet av Fisken1986:

Monsterdator!
~30c under full belastning? Lycka till Tror det blir svårt, trots extrem vattenkylning.

Radiatorn ska ge upp till 867W kylning. Grafikkorten har en TDP på 500W tillsammans, och CPU'n har en TDP på 140W... Så borde vara rumstemperatur på hela loopen. Men teori och praktik är olika saker, får testa lite och sen rapportera.

Sen rapporteras ju TDP lite olika, men känns som att det finns lite marginal.

Visa signatur

--
Sandman[.net]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrSandman:

Väntade på att Titan X skulle släppas, och nu är den här!

http://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/183229?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IjE4MzIyOSIsImZpbHRlcnMiOlsidD1sYXJnZSJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiJhZDkzMzEyZjZhM2JmYTgwMjgwODQ2MWM1NzRjMjk4ZiJ9

GPU: 2 x Nvidia Titan X Pascal 12GB + HD SLI bridge
Mobo: Asus ROG Strix x99
RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz
CPU: i7 6850K 3.6Ghz
PSU: EVGA SuperNova 1000W
HDD: 2 x Samsung 850 EVO 2TB SSD

Det som ännu inte levererats:
Låda: Corsair Obsidian 900D
Skärm: Asus 34" 3440x1440 100hz ROG G-sync
WC: EKWB full CPU+GPU+GPU loop för mer än 800W kylningseffekt, måltemp är 30 grader

Mer bilder när resten kommer och jag börjar bygga

Ser väldigt brutalt ut, nice!

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrSandman:

Jag har alltid varit av filosofin att om jag köper värstingkort idag så håller dom längre än bara till i morgon om du hajkar vad jag menar

Förstår dig.. .men antar bara att det kommer att svida när 1080Ti letar sig ut på marknaden. Fast det senaste jag hört
i ryktesväg angående dem så kommer dom att vara dyrare än 1080 vid launch. Så priserna närmas sig Titan-priser. Du är nog golden.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Härligt när man fläskar på med komponenterna!

Följer

Visa signatur

Grubblare

Permalänk

Satan vad sjuk overkill! Vad gick kalaset på? Funderar på en titan själv nämligen

Permalänk
Skrivet av Grolian11:

Satan vad sjuk overkill! Vad gick kalaset på? Funderar på en titan själv nämligen

Det kostade en slant, helt klart. Men bra lär det nog bli!

Visa signatur

--
Sandman[.net]

Permalänk

Dags för slangar! Jag hade beställt hårda PVC-rör och skulle böja dem själv, men det visade sig vara svårare än jag trodde, samt att när radiatorn är i botten så nådde inte dom rören jag beställt upp till tanken igen. Så det blev mjuka slangar i stället.

Och så blandar vi till lite vinbärssaft! Blev en rätt frän röd färg, "blood red" heter den och blandades ut med batterivatten från Biltema.

Och så här ser det ut när det systemet är fyllt. Ser riktigt bra ut!

Visa signatur

--
Sandman[.net]

Permalänk
Medlem

i ett sånt här monster bygge tycker jag inte att du ska snåla in på sleevade psu kablar i nån cool färgmatchning

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

i ett sånt här monster bygge tycker jag inte att du ska snåla in på sleevade psu kablar i nån cool färgmatchning

Instämmer samt kanske gå på en mer matchande färg på vatten t.ex gul, så skulle det bli en 5/5

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Skrivet av Noob I am:

Instämmer samt kanske gå på en mer matchande färg på vatten t.ex gul, så skulle det bli en 5/5

Tanken var att rött för innanmätet skulle matcha snyggt mot det gula exteriöra. Men jag är lite missnöjd med LED-stripsen jag köpte. Måste hitta en bra nyans på dem.

Visa signatur

--
Sandman[.net]

Permalänk

Datorn är färdigbyggd! Jag får ut en 120-130 FPS i Battlefield 1 med alla inställningar på Ultra i 3440x1440.BF1 anses väl fortfarande som en av de mest krävande? Över 300 FPS i Overwatch, men det är ju väldigt enkel grafik. Hamnar runt 180-200 i Just Cause 3 på maxinställningar. Så det flyter på finfint!

Ska lägga ut mer bilder när jag fotat lite mer

Visa signatur

--
Sandman[.net]

Permalänk
Skrivet av DozeN:

Klarar den MS Röj?

Tveksamt!

OnT ser grymt ut!

Visa signatur

Rig 1: Z170A MPOWER, i7 6700k, 2x8GB 3200MHz , 1080Ti , m.2 960 Evo 500GB, 2x850 Evo 500GB.
Squad server: Asrock z97, i7 4790k, 16GB DDR3 @2400MHz, 850 Evo 500GB

Permalänk
Medlem

Ultimata? ingen 6900K! coolt bygge

Permalänk
Skrivet av Viochee:

Ultimata? ingen 6900K! coolt bygge

Övervägde en 6950K, men som speldator så ligger ändå mest åtgång på GPU:erna så det kändes onödigt, tror inte det skulle ha gjort någon skillnad alls.

Visa signatur

--
Sandman[.net]

Permalänk

Jag slet bort plastbiten från SLI-bryggan och då passade den upp och ned. Då slipper jag också att den lyser grönt mitt i lådan. När riggen var halvfylld så fick jag läckage vid kylningsblocket som sitter på grafikkorten, Helvete! Antog att jag hade missat med någon packning som hamnat snett och blev svettig som fan. Som tur var så rann det inget utan vi hann torka undan det och lägga riggen på "ryggen". Efter lite skruvande och åtdragande så insåg vi att de slangfästena som EK hade skickat bara passar på två av de fyra anslutningarna som finns till blocket, de andra två är djupare, så man kan inte dra åt dem så att packningen sluter tätt. Så det blev att koppla om den slangen (som jag hade velat gå rakt ned) så löste det sig. För säkerhets skull så lät jag den stå över natten så att eventuella droppa skulle ha torkat.

Färdigt! Här är nya lådan bredvid den gamla Fractal XL, som ser ynkligt liten ut i jämförelse

Och lite glory shots så klart!

Och så här ser själva spelplatsen ut, monitorn är riktigt nice!

Visa signatur

--
Sandman[.net]