Sid Meier’s Civilization VI

Permalänk
Medlem

Tycker inte mer utzoom behövs, finns tactical view ändå. Däremot kanske man borde kunna binda ställen på kartan med F1-9 som i starcraft samt att stänga av att spelet väljer gubbar åt en., Vore även bra med en lista på alla enheter, den fanns i Civ5. Så jag kunde sortera alla bombplan, bomba skiten ur en stad för att sedan välja tanks, en efter en och flytta enligt listan istället för att bli runtskickad helt jävla random.

Finns en del att jobba på, det som stör mig någon så fruktansvärt är att de flesta grejerna jag stör mig på inte fanns i 5;an... så varför i helskotta gör de spelet sämre för!?=!?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knuppe:

Tycker inte mer utzoom behövs, finns tactical view ändå. Däremot kanske man borde kunna binda ställen på kartan med F1-9 som i starcraft samt att stänga av att spelet väljer gubbar åt en., Vore även bra med en lista på alla enheter, den fanns i Civ5. Så jag kunde sortera alla bombplan, bomba skiten ur en stad för att sedan välja tanks, en efter en och flytta enligt listan istället för att bli runtskickad helt jävla random.

Finns en del att jobba på, det som stör mig någon så fruktansvärt är att de flesta grejerna jag stör mig på inte fanns i 5;an... så varför i helskotta gör de spelet sämre för!?=!?

Får whiplashskador i ögonen när jag spelar. Försöker orka spela igenom ett helt game nu. Late game är riktigt segt. Future Tech och två civics om och om igen.

Ser framemot en expansion eller två. Behövs mer innehåll.

Ska kolla tactical view och se om det hjälper. Vill personligen ha mera ut zoom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Får whiplashskador i ögonen när jag spelar. Försöker orka spela igenom ett helt game nu. Late game är riktigt segt. Future Tech och två civics om och om igen.

Ser framemot en expansion eller två. Behövs mer innehåll.

Ska kolla tactical view och se om det hjälper. Vill personligen ha mera ut zoom.

Ja just ja en sak till där med future tech och sånt. I civ5 går det att sätta saker på "que" alltså i en kö så slipper man hålla på hela tiden.
Man kan tom. spara en que med ctrl-1 och ladda in den med alt-5 om jag minns rätt, sjukt smidigt!!

Tycker också late game är segt, men det är alltid där jag vinner med bombers/nukes och lite tanks. Tycker datorn har för stort övertag i början.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knuppe:

Ja just ja en sak till där med future tech och sånt. I civ5 går det att sätta saker på "que" alltså i en kö så slipper man hålla på hela tiden.
Man kan tom. spara en que med ctrl-1 och ladda in den med alt-5 om jag minns rätt, sjukt smidigt!!

Tycker också late game är segt, men det är alltid där jag vinner med bombers/nukes och lite tanks. Tycker datorn har för stort övertag i början.

Ja, har nukes och bombers. Har också en drös rocket artillery med modern armor i spetsen. Utsiktsballongerna är OP. Har inte sett AI använda sig av dessa alls.

AI får ju fuskbonusar efter en viss svårighetsgrad. Har ju alltid varit så men dåligt.

Visa signatur

flow är lek

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Knuppe:

Däremot kanske man borde kunna binda ställen på kartan med F1-9 som i starcraft samt att stänga av att spelet väljer gubbar åt en., Vore även bra med en lista på alla enheter, den fanns i Civ5.

Du kan sätta etiketter på kartan (under lenses), har dock inte pillat något med det så vet inte om de går att navigera mellan snabbt. Du kan stänga av/sätta på automagiskt enhetsval i %userprofile%\Documents\My Games\Sid Meier's Civilization VI\UserOptions.txt med raden AutoUnitCycle 0/1. Vänsterklick på en enhets truppslag/namn så får du upp en lista på samtliga dina enheter.

Visa signatur
Permalänk
Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem

Är det värt köpa detta nu eller vänta tills patcher och ev. expansioner släppts? Vill helst inte ha en sämre upplevelse än vad jag har i Civ 5, det jag hört om AI'n i detta så tror jag att jag väntar faktiskt.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrunkenMonkey:

Massa förbättringar angående AIn framförallt! Kanske värt att starta upp en ny save

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av oTiuZ:

Är det värt köpa detta nu eller vänta tills patcher och ev. expansioner släppts? Vill helst inte ha en sämre upplevelse än vad jag har i Civ 5, det jag hört om AI'n i detta så tror jag att jag väntar faktiskt.

Med förebehåll för att jag inte spelat med dagens patch, vilken innehåller en hel del viktiga ändringar, så finns det all anledning att vänta. Civ VI i sitt nuvarande tillstånd är ett tidsfördriv men ingen utmaning. När man spelat några omgångar och man vinner varje spel då AIn helt enkelt inte är bra nog för att kunna hantera grundläggande spelfunktioner blir det snabbt tradigt. Har inte spelat på tio dagar efter att jag vann en omgång på deity där jag spenderade en oförsvarbart stor del av tiden med att försöka undvika buggar och exploits (vilket bitvis är svårt, då det krävs en del uppmärksamhet från spelaren för att man skall koppla att AIn egentligen inte borde komma på besök varannan runda och vilja byta till sig ytterligare ett exemplar av kakao då de inte har någon nytta av dem, och att AIn absolut inte borde vilja betala flera tusen guld för varje ny böna).

Har man lågt ställda förväntningar och gillar att vinna oberoende av om man spelar bra eller dåligt funkar Civ VI utmärkt. Har man högre ställda krav funkar det inte särskilt bra. Det finns en god anledning till att spelet halkat ner från ~85% positiva recensioner på steam några dagar efter release, till 74% nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Såg att dom bundlat Civilization 6 så man får med en spelkupong vid köp av RX 480, men än så länge haft jag bara sett det på Inet. Någon som vet om det kommer gälla flera butiker?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oTiuZ:

Ja. Köp. Kööööp. Många störningsmoment men har lagt ner 62 timmar på det redan.

Lite lite innehåll kanske. Men det som finns är bra.

Visa signatur

flow är lek

Permalänk
Medlem

Nån som har nåt tips om att få upscaling att funka på 1440p upplösning? Ikoner och texter blir förjäkla smått på en 25" 1440p skärm nämligen.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, Ryzen 7 9800X3D, Hellhound 7900 XTX, 64GB Kingston Fury, SoundBlaster Z, Corsair HX1200i

Permalänk
Medlem

Testade på diety mot 2 på tiny karta, dvs jag +2 diety ai'n på karta gjord för 2 spelare. Inte någon hit. Tysken attackerade direkt och hade sina 5-6 städer och jag 2 st, tryckte ut en 3je under krigets gång. Höll på att vinna men så kom 3e ai'n och slog in sin religion i allas städer och tog hem vinsten, missade helt hans spridning och för att stå emot det hade jag behövt deklarera krig på honom också för att dräpa prästerna.

Vann nyligen 3vs mig på diety. Norge attackerade mig när jag just fått min 2a stad och han hade 6 städer. han var sjukt långt bort med sina 6-7 städer som växte till 10 under krigets gång. Efter att slagit tillbaka honom (man måste ha fet militär tidigt) så tog jag en av honom och av någon anledning befriade jag en city state på vägen. Det var svår att nå hans säder som låg långt bort och på svår terräng så jag han hann få ut knights under krigets gång vilket var drygt. Tog ett par till städer av honom. Sen blev hans städer för feta för mina enheter, 70+ i defence. Jag lät kriget fortgå och fick fram katapulter mot hans gräns som tog bra många turns att nå dit tillsammans med crossbowmen.
Under tiden byggde jag en del libs för att inte falla efter i mass-skapandet av enheter. Jag försökte att inte förlora enheter, viktigt att hålla dem vid liv. Så blev det dags för att uppgradera katapulterna och då kunde jag ta hans 70+ defense städer.
Riktigt långvarigt krig var det, fick muta de andra 2 ai'na med gratis resurser för att de inte skulle bli riktigt sura på mig och deklarera krig.
Efter hårt stridande så fick jag till en fred och nu hade jag alla norrmannens städer utom huvudstaden efter en deal. När den dealen gick ut tog jag krig på honom igen och ena ai'n blev sur och deklarerade krig på mig från andra fronten och den sista ai'n blev sjukt glad och hejade på mig.
Så blev det snabbt avslut för norrmannen och så slog man tillbaka fienden i öst. Flyttade om massor med trupper och invaderade. Längs vägen börjar jag få tag på industriella enheter. Mot slutet hade jag moderna enheter.
Problem längs vägen var happyness och cash men gck rätt fint att trycka ut lite sådana byggnader på bra ställen, happynes byggnaderna nära andra städer också så de kunde dra nytta.
När 2a ai'n nästan var utslagen så deklarerade den 3e ai'n som tidigare var nöjd hade nu blivit sur. Det var inge problem för nu hade jag lvl 4+ på många enheter som jag uppgraderat längs vägen.
Var faktiskt lite svettigt det där men också jäkligt kul. Lite väl mycket micro management var det jämfört med civ 5 kan jag tycka, att städer inte kan köa upp saker (eller jag inte hittat hur) störde en del.

Tipps, början av liret, 2 scouts, tryck ut monument, warrior, builder sen massor med warriors/ slingers i massor. Så kan du upptäcka och slå ut barbs samt andra ai'n borde inte anfalla dig för snabbt. Sen om läget passar kan du anfalla dem

Edit: Fuskade eller missbrukade aldrig systemet, så som att sälja enheter, känns inte roligt att köra ett spel för mig om man fuskar, då försvinner hela poängen.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Jag ber om ursäkt om detta har nämnts tidigare, men lite mods börjar dyka upp nu.
Den mest användbara enligt mig är Production Queue:
https://forums.civfanatics.com/resources/production-queue.255...
Enkelt att installera, modden gör som den ska.

Edit: För övrigt är spelet riktigt roligt fram tills late-game. I början går det ganska så fort, men mot slutet känns det väldigt långsamt. För att få spelet att kännas roligare brukar jag köra Epic speed för att dra ut på början av spelet, dock så lär det väl göra slutet av spelet så gott som ospelbart (har inte orkat köra färdigt ett epic spel än).

Permalänk
Medlem

Gillar du civ men tycker det blir lite mycket micro management, rätt segt på slutet tex, samt lite omoget än så länge så testa Stellaris. En annan scen kan vara rolig samt det är inte turn based men lugnt och mysigt och du kan pausa och höja sänka hastighet, du kan även köa upp actions vilket jag saknar i civ.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Någon som vet om CIV6 kommer till Linux nångång, dom lovade ju Linux förut när dom berättade att CIV 6 skulle komma tidigare iår.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande bara haft tid att prova i 1,5 timme dvs klicka runt lite och bygga några grejer, men det första helt spontana intrycket är faktiskt lite motigt.

- Gillar inte det nya utseendet på den outforskade kartan. Jag förstår vad de har velat göra med pergament-utseendet, och det är kul att de vågar göra nåt nytt, men allt flyter ihop för mig rent visuellt. I tidigare Civ så kändes det naturligt att kartan blev nertonad bara och fokus hamnade automatiskt där man är. Är nog delvis en vanesak.

- Mycket av det grundläggande GUIt känns igen från Civ V såklart men jag blir påmind om att det egentligen aldrig har varit särskilt bra eller tydligt. Inte så lätt att få en snabb överblick över vad som händer, inforutor och listor utspritt lite här och där. Det funkar efter ett tag för att man lär sig var grejerna finns, inte för att det är så himla logiskt alltid.

- Känns lite fel att Ned Stark (Sean Bean) pratar hela tiden hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

AI får ju fuskbonusar efter en viss svårighetsgrad. Har ju alltid varit så men dåligt.

Du menar som i typ alla andra spel där fiender får ökad träffsäkerhet eller du får mindre träffyta etc när svårighetsgraden ökar?

Har aldrig förstått gnället om fuskbonusar/ai cheating. Människans fuskbonusar är alltid långt större eftersom våra hjärnor är mer avancerade än datorn. Och de som grävt i koden har gång på gång bevisat att random är random, och ai fuskar inte med combatoddsen heller.

Permalänk
Medlem

Gillar inte alls Eureka-systemet. Hade hellre sett att det gick snabbare överlag att researcha, och att man utöver det lade till flera techs.

I övrigt inga större klagomål men i överlag känner jag att Civ V är ett roligare spel. Blir jag sugen på Civ så är det V'an jag kommer att spela framöver.

Permalänk
Avstängd

Jag gillade IV mest @phanto. Finns så extremt många mods till det spelet.

Roligt att göra en superduperuppgraderad great leader unit i början av spelet och springa omkring och förstöra civilisationer med den medans man bygger upp sin egen civ.

Tror att jag spelat det spelet för mycket lol.

Visa signatur

flow är lek

Permalänk
Inaktiv

Hann testa detta idag och det kommer inte bli något köp trots att det kanske var 2016 års mest efterlängtade spel. Problemet är UI't. Kameravinkeln är på tok för låg och går ej att ändra. Det går heller ej att scrolla med musen vid skärmkanten korrekt uppåt på grund av menyn, det fanns tydligen någon mod för detta men gissar att det kan bli en del problem med menyerna då.
Det finns säkert många fler grejer som inte fungerar som de ska men dessa upptäckte man direkt.

Nej detta spel får utvecklas vidare, när alla expansioner och DLCs kommit ut så kanske det är moget nog att ta sig ur betastadiet. Rent spelmässigt är det säkerligen förträffligt men trist om det ska falla på två så grundläggande saker.

Hoppas verkligen Firaxis kan få ordning på detta annars blir 6'an det första Civ man aldrig spelar igenom.

Permalänk
Hjälpsam

Civ 5 var ju ingen höjdare heller, inte innan det fått expansioner och patchar.
Jag avvaktar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Någon som vet om CIV6 kommer till Linux nångång, dom lovade ju Linux förut när dom berättade att CIV 6 skulle komma tidigare iår.

Yes!

https://www.gamingonlinux.com/articles/exclusive-civilization-vi-now-fully-confirmed-to-be-coming-for-steamos-linux-and-soon-too.8860

Permalänk
Medlem

Äntligen!!!