hjälp att välja förstärkare/DAC till datorn
Hej!
Är i fixartagen och ska se till att min son på 10 år får lite ordentligt ljud när han spelar spel på datorn, lyssnar på spotify, tittar på film på datorn. Idag kör han bara med dator; Lenovo Y700 och lurar steelseries x100
Jag har ett par uppsättningar mindre högtalare liggandes hemma som jag tror skulle fungera bra för sonens skrivbord, Audio pro Image 12 och Infinity TSS-750
Tänker att jag skulle vilja fixa en liten förstärkare att ha på skrivbordet och sedan nyttja någon av dessa passiva högtalare. När jag ändå ska fixa förstärkare tänker jag att det är lika bra att se till att det även finns utgång för hörlurar. Fick syn på Dynavoice D-amp 2 och tyckte att det kunde vara ett rimligt alternativ. Sedan har tankarna gått vidare till att det kanske är mycket bättre att överföra signalen digitalt och låta en bättre DAC i förstärkaren ta hand om omvandling till analog signal. Där står jag nu och behöver lite tips och förslag på vad som är klokt att göra för en rimlig peng för syftet. Om jag ska köra signalen digitalt till förstärkaren är det då via HDMI som gäller? Har ingen aning ifall jag har SPDIF på 3,5mm jacket på datorn. Om jag har det; finns det ändå något av dessa två alternativ som är att föredra?
Jag tror jag har fått med de största och viktigaste i beskrivningen här, ställ gärna lite kompletterande frågor om det behövs för att kunna ge tips och förslag.
/daniel