hjälp att välja förstärkare/DAC till datorn

Permalänk

hjälp att välja förstärkare/DAC till datorn

Hej!

Är i fixartagen och ska se till att min son på 10 år får lite ordentligt ljud när han spelar spel på datorn, lyssnar på spotify, tittar på film på datorn. Idag kör han bara med dator; Lenovo Y700 och lurar steelseries x100
Jag har ett par uppsättningar mindre högtalare liggandes hemma som jag tror skulle fungera bra för sonens skrivbord, Audio pro Image 12 och Infinity TSS-750

Tänker att jag skulle vilja fixa en liten förstärkare att ha på skrivbordet och sedan nyttja någon av dessa passiva högtalare. När jag ändå ska fixa förstärkare tänker jag att det är lika bra att se till att det även finns utgång för hörlurar. Fick syn på Dynavoice D-amp 2 och tyckte att det kunde vara ett rimligt alternativ. Sedan har tankarna gått vidare till att det kanske är mycket bättre att överföra signalen digitalt och låta en bättre DAC i förstärkaren ta hand om omvandling till analog signal. Där står jag nu och behöver lite tips och förslag på vad som är klokt att göra för en rimlig peng för syftet. Om jag ska köra signalen digitalt till förstärkaren är det då via HDMI som gäller? Har ingen aning ifall jag har SPDIF på 3,5mm jacket på datorn. Om jag har det; finns det ändå något av dessa två alternativ som är att föredra?

Jag tror jag har fått med de största och viktigaste i beskrivningen här, ställ gärna lite kompletterande frågor om det behövs för att kunna ge tips och förslag.

/daniel

Permalänk
Skrivet av clint2014:

Hej!

Är i fixartagen och ska se till att min son på 10 år får lite ordentligt ljud när han spelar spel på datorn, lyssnar på spotify, tittar på film på datorn. Idag kör han bara med dator; Lenovo Y700 och lurar steelseries x100
Jag har ett par uppsättningar mindre högtalare liggandes hemma som jag tror skulle fungera bra för sonens skrivbord, Audio pro Image 12 och Infinity TSS-750

Tänker att jag skulle vilja fixa en liten förstärkare att ha på skrivbordet och sedan nyttja någon av dessa passiva högtalare. När jag ändå ska fixa förstärkare tänker jag att det är lika bra att se till att det även finns utgång för hörlurar. Fick syn på Dynavoice D-amp 2 och tyckte att det kunde vara ett rimligt alternativ. Sedan har tankarna gått vidare till att det kanske är mycket bättre att överföra signalen digitalt och låta en bättre DAC i förstärkaren ta hand om omvandling till analog signal. Där står jag nu och behöver lite tips och förslag på vad som är klokt att göra för en rimlig peng för syftet. Om jag ska köra signalen digitalt till förstärkaren är det då via HDMI som gäller? Har ingen aning ifall jag har SPDIF på 3,5mm jacket på datorn. Om jag har det; finns det ändå något av dessa två alternativ som är att föredra?

Jag tror jag har fått med de största och viktigaste i beskrivningen här, ställ gärna lite kompletterande frågor om det behövs för att kunna ge tips och förslag.

/daniel

Har tittat Topping TP-32 http://8192.shop.textalk.se/se/article.php?id=8192&art=103351...
Någon som har erfarenhet av den och ifall det kan vara ett prisvärt alternativ utifrån mina behov?

Har även tittat på Argon HA1 https://www.hifiklubben.se/stereo/forstarkare/argon-ha1/
Hur ska man bedöma den mot Topping tex?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Lär inte märka ett dugg skillnad med eller utan amp på ett par steelseries.

De flesta moderkort har väl digital ut?
Kolla på en beggad surroundstärkare. Brukar se äldre gå för 500-1000kr.

Annars kanske en sån pytteliten stereostärkare?
Hade aldrig köpt argon dock.

Permalänk
Skrivet av xpxqxpqxpxqx:

Lär inte märka ett dugg skillnad med eller utan amp på ett par steelseries.

De flesta moderkort har väl digital ut?
Kolla på en beggad surroundstärkare. Brukar se äldre gå för 500-1000kr.

Annars kanske en sån pytteliten stereostärkare?
Hade aldrig köpt argon dock.

Den huvudsakliga anledningen är ju att driva passiva högtalare, tänkte då att det kunde vara plus att ha hörlursutgång också. Men ok, om det inte gör skillnad för lurarna så kanske det är värt att skippa det perspektivet om det innebär bättre utbud/fler alternativ på andra produkter

Permalänk
Skrivet av clint2014:

Har tittat Topping TP-32 http://8192.shop.textalk.se/se/article.php?id=8192&art=103351...
Någon som har erfarenhet av den och ifall det kan vara ett prisvärt alternativ utifrån mina behov?

Ganska mycket bling, ganska lite uteffekt. Jag hade nog nöjt mig med analogutgången från datorn (de ljudinterface som sitter på dagens ljudkort är hyggligt bra; de har problem att driva lågohmiga hörlurar och kan brusa en del, beroende på vilka övriga komponenter datorn består av.) och letat efter en dedicerad förstärkare i stället för en med inbyggd DAC.

Skrivet av clint2014:

Har även tittat på Argon HA1 https://www.hifiklubben.se/stereo/forstarkare/argon-ha1/
Hur ska man bedöma den mot Topping tex?

Det är en hörlursförstärkare. Den saknar högtalarutgångar och kommer inte att kunna leverera särskilt mycket effekt in i högtalare, som troligtvis har lägre impedans än de hörlurar den är tänkt att driva.

Permalänk
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Ganska mycket bling, ganska lite uteffekt. Jag hade nog nöjt mig med analogutgången från datorn (de ljudinterface som sitter på dagens ljudkort är hyggligt bra; de har problem att driva lågohmiga hörlurar och kan brusa en del, beroende på vilka övriga komponenter datorn består av.) och letat efter en dedicerad förstärkare i stället för en med inbyggd DAC.

Det är en hörlursförstärkare. Den saknar högtalarutgångar och kommer inte att kunna leverera särskilt mycket effekt in i högtalare, som troligtvis har lägre impedans än de hörlurar den är tänkt att driva.

Tack för svaret! Ok om jag ska tänka bort dac har du då uppfattning om vad som kan vara ett bra alternativ? Möjligheten finns naturligtvis att köpa aktiva högtalare istället, det var pga av att jag hade några passiva liggandes som jag fastnade för tanken på amp.

Gällande förslag på beg hemmabioförstärkare så är det inte aktuellt att ha det på sonens skrivbord. Har en HK 255 ståendes men det är inte aktuellt av utrymmesskäl. Jag vill inte att det ska bli lösningar som innebär krångligt handhavande heller. 8)

Permalänk
Skrivet av clint2014:

Tack för svaret! Ok om jag ska tänka bort dac har du då uppfattning om vad som kan vara ett bra alternativ?

Inte på rak arm. Kjell sålde tidigare en förstärkare från Brik som var väldigt bra (rent ljud! hög uteffekt! bra kanalbalans i volymkontrollen!) i förhållande till sitt pris, men den verkar ha blivit ersatt av en liknande pryl som jag inte fingrat eller lyssnat på.

Ingen av dessa har dock någon hörlursutgång.