Apple tillkännager nya Macbook Pro

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

13 tummaren för 17 lax känns som en riktigt dålig deal när man kan få en nästintill identisk dator för 8000 med den skillnaden att det står Xiaomi på den. http://www.banggood.com/Xiaomi-Mi-Notebook-Air-Windows-10-13_...

Visserligen inte från svensk återförsäljare, men det visar iallafall att man betalar extra bara för märket...

Ingen svensk moms inkluderad i det där priset. Inte heller någon marknadsföring alls. Är det inte Xiaomi som säljer många av sina produkter med förlust också för att få in folk i deras ekosystem och mjukvarutjänster?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ingen svensk moms inkluderad i det där priset. Inte heller någon marknadsföring alls. Är det inte Xiaomi som säljer många av sina produkter med förlust också för att få in folk i deras ekosystem och mjukvarutjänster?

Ofta så skriver de lägre värde på paketet än vad det riktiga är så att man slipper moms, och ibland slinker paket igenom ändå, lite som att spela på lotto. Om de tar förlust vet jag inte men låter väl inte orimligt med tanke på hur mycket man får för pengarna på många av deras produkter.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ingen svensk moms inkluderad i det där priset. Inte heller någon marknadsföring alls. Är det inte Xiaomi som säljer många av sina produkter med förlust också för att få in folk i deras ekosystem och mjukvarutjänster?

Xiaomi har inga mjukvarutjänster de tjänar pengar på för oss utanför folkrepubliken. En Windows-dator är såklart inte bunden till deras kinesiska Android-butik och de säljer den definitivt till vinst. Mi Notebook Air är på sin höjd en MacBook Air eller Surface Pro-konkurrent. Handlar om 9-10 tusen inkl moms och frakt om du hittar en vettig exportör. Främsta konkurrensen är ju vanliga ultrabooks från Asus, Acer, HP, Dell, Lenovo och gänget.

Grafikkretsen är så svag att den i princip är poänglös, den har inte Thunderbolt-3 och du kan bara få den med 8GB minne. Så hur hör det ihop med en diskussion om MBP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Xiaomi har inga mjukvarutjänster de tjänar pengar på för oss utanför folkrepubliken. En Windows-dator är såklart inte bunden till deras kinesiska Android-butik och de säljer den definitivt till vinst. Mi Notebook Air är på sin höjd en MacBook Air eller Surface Pro-konkurrent. Handlar om 9-10 tusen inkl moms och frakt om du hittar en vettig exportör. Främsta konkurrensen är ju vanliga ultrabooks från Asus, Acer, HP, Dell, Lenovo och gänget.

Grafikkretsen är så svag att den i princip är poänglös, den har inte Thunderbolt-3 och du kan bara få den med 8GB minne. Så hur hör det ihop med en diskussion om MBP?

Den jag länkade har ett 940mx (bättre än intel iris 540 enligt benchmarks), 8GB minne som är standard i Macbook pro:n, likvärdiga yttermått, så tycker absolut att det går att jämföra med instegsmodellen av mbp för 17000.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

13 tummaren för 17 lax känns som en riktigt dålig deal när man kan få en nästintill identisk dator för 8000 med den skillnaden att det står Xiaomi på den. http://www.banggood.com/Xiaomi-Mi-Notebook-Air-Windows-10-13_...

Visserligen inte från svensk återförsäljare, men det visar iallafall att man betalar extra bara för märket...

Hm. Du betalar dessutom skatt. En Macbook har antagligen gått igenom en hel del fler steg gällande diverse säkerhetsklassningar och dylikt. Det kostar. Gisar även på att det är rejält mycket bättre byggkvalitet på en Macbook än en Xiaomidator.

Själv har jag en mobiltelefon från Xiaomi. Visst om man ser till specarna så är det ju mkt per krona. Men den kan ändå inte jämföra sig vad gäller byggkvalitet hos en iphone (tycker jag).

Det är dock bra att utforska själv vad det finns för alternativ. Då vet man om det är värt att betala extra för vissa funktioner som en viss modell har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Den jag länkade har ett 940mx (bättre än intel iris 540 enligt benchmarks), 8GB minne som är standard i Macbook pro:n, likvärdiga yttermått, så tycker absolut att det går att jämföra med instegsmodellen av mbp för 17000.

Instegsmodellen kostar 19195 kr med 16GB minne, 256GB PCIe SSD, 48 EU iGPU, och två Thunderbolt-portar. Den har också en högupplöst skärm med P3-färgrymd.

940MX är inte tillräckligt mycket snabbare för att man ska kunna spela i vettiga inställningar så jo, den är poänglös i den meningen. Den är ungefär jämbördig med Iris 540 i syntetiska test. Det finns en del spel man i princip inte kan spela med den.

Du kan mer eller mindre lika gärna köpa en ultrabook för 8000 kr inkl moms istället om du inte bryr dig om det MacBook Pro ger. MacBook Air 13 är för övrigt instegsmodellen för närvarande. Köper du också en som kör SO-DIMM kan du ju alltid uppgradera minnet också. Då får du en bra och lätt dator för halva priset, och för ett antal tusenlappar mindre än MBA. Men du får ingen konkurrent till MBP.

Permalänk
Medlem

Där gick droppen. Att dom ska hålla på och ta bort alla användbara uttag... Och vafan är det för jävla priser?? Ska man behöva lägga en förmögenhet för att få de specs man vill ha på en laptop? En maxad Macbook Pro hade kostat bokstavligt talat hälften på windows platform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

13 tummaren för 17 lax känns som en riktigt dålig deal när man kan få en nästintill identisk dator för 8000 med den skillnaden att det står Xiaomi på den. http://www.banggood.com/Xiaomi-Mi-Notebook-Air-Windows-10-13_...

Visserligen inte från svensk återförsäljare, men det visar iallafall att man betalar extra bara för märket...

Identisk? Den saknar både retinaskärm, thunderbolt 3, touchbar (om det nu är bra återstå att se), äppelskruttens processor är runt dubbel så snabb, den har OSX och gott om support över hela välden. Men ja. Det är mycket pengar. Jag hade tänkt köpa en 15" i7 men nu får det bli en 13" i5 istället. Det var bättre förr. Dvs 2014 när man fick en 13" för 13k:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulis:

Identisk? Den saknar både retinaskärm, thunderbolt 3, touchbar (om det nu är bra återstå att se), äppelskruttens processor är runt dubbel så snabb, den har OSX och gott om support över hela välden. Men ja. Det är mycket pengar. Jag hade tänkt köpa en 15" i7 men nu får det bli en 13" i5 istället. Det var bättre förr. Dvs 2014 när man fick en 13" för 13k:-.

Instegsmodellen för 17000 har ju dock ingen touchbar, och bara en sketen dubbelkärnig i5 som den jag länkade också har. Visst är det 6360u som sitter i instegsmodellen? Var har du hittat information om att den är dubbelt så snabb som 6200u? Enda skillnaden jag ser är att 6360u har 1MB mer cache, lite högre klockad och en annan grafikkrets.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Instegsmodellen för 17000 har ju dock ingen touchbar, och bara en sketen dubbelkärnig i5 som den jag länkade också har. Visst är det 6360u som sitter i instegsmodellen? Var har du hittat information om att den är dubbelt så snabb som 6200u? Enda skillnaden jag ser är att 6360u har 1MB mer cache, lite högre klockad och en annan grafikkrets.

My bad. Jag har inte ens tittat åt den datorn. Jag var inloggad som student och kikade på modellen över då man ser priser med rabatt. Jag jämförde med 6267U. Nu använder väl iof testerna mycket av grafikdelen av processorn men det är ju en markant skillnad i prestation.

http://imgur.com/a/mi2PD

Permalänk
Medlem

Haha

https://www.reddit.com/r/funny/comments/5a6lbd/it_just_works_...

"Seriously though. You need a dongle to connect your brand new iPhone to your brand new MacBook"

Permalänk
Medlem

Adaptern för att ladda och lyssna på lurarna samtidigt saknas i bilden.

Skämt och sido, det är enklare med USB-C till Lightning-kabel och en vanlig USB-C till USB-A-adapter (som även finns i billiga tredjeparts-alternativ, Kjell & Co har minst två alternativ runt hundralappen) är mycket billigare än multiport-adaptern. Det finns även billiga hubbar som du kan sätta i en porten för alla USB-A-prylar.

När Apple kommer börja skicka med USB-C till Lightning-kabel med telefonerna kommer alla klaga på att du inte kan köra till USB-A utan adapter, eller att de inte kan koppla in gamla laddare istället. PC-tillverkarna har precis samma problem. Det kommer finnas produkter som bara har USB-C eller bara har USB-A. Så det finns alltid problem att hitta.

Permalänk
Medlem

Ja vet inte vad jag ska säga, jag hade väntat på den nya macpron sen i februari. Sen efter att ha blivit besviken på två events så kommer det här till slut. Hade det bara funnits möjlighet till 32 GB i ram så kanske jag hade varit lite mera nöjd.
Men nu..
Datorn känns gammal fast den precis har släppts. Jag undrar hur populär oledbaren hade blivit om de hade släppt en 15" med oled och en utan. Nu blir man påtvingad något som jag är ytterst skeptisk till.
Nej, det kanske är dags att titta på andra märken istället. Det känns så tråkigt för jag har primärt valt mac för deras byggkvalite och operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpor:

Ja vet inte vad jag ska säga, jag hade väntat på den nya macpron sen i februari. Sen efter att ha blivit besviken på två events så kommer det här till slut. Hade det bara funnits möjlighet till 32 GB i ram så kanske jag hade varit lite mera nöjd.
Men nu..
Datorn känns gammal fast den precis har släppts. Jag undrar hur populär oledbaren hade blivit om de hade släppt en 15" med oled och en utan. Nu blir man påtvingad något som jag är ytterst skeptisk till.
Nej, det kanske är dags att titta på andra märken istället. Det känns så tråkigt för jag har primärt valt mac för deras byggkvalite och operativsystem.

Jag är också besviken på att man inte kan välja mer än 16GB minne men det kanske finns hopp.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.668747/analytiker-tror-vi-far...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av The Nameless One:

Apple svarade på frågan om anledningen till att det inte går att välja 32 GB minne igår med att det skulle dra för mycket ström.

Låter konstigt enligt mig, de skulle exempelvis kunna använt DDR4 istället och fått ner strömförbrukningen den vägen.
Det borde man kunnat få in med tanke på vad maskinerna kostar. De borde åtminstone låta kunderna själva välja mer minne med en disclaimer om att de får en något sämre batteritid. Eller kanske inte slimmat ner den fullt så mycket och fått in ett lite större batteri. Tyvärr verkar det förutsättas att alla i målgruppen prioriterar form över funktion till den extrema grad som Sir Jonathan Paul Ive gör.

Nja, ju mer jag tittar på den laptopen, ju mer tveksam blir jag. Skall bli intressant att läsa recensioner framöver.

Nu är det förvisso rätt få användare som har behov för mer än 16GB minne, men Apples argument haltar betydligt då de talar om vad användaren behöver och inte tvärtom. Det betyder att andra tillverkare som Dell, HP, Lenovo äger marknaden för mobila arbetsstationer för CAD etc.

Jag tror jag anar varför, Apple tänker fasa ut INTEL ur sitt sortiment på sikt och göra egna processorer, de vänjer användarna vid 1,1GHz dubbelkärniga i5or och har PCIe-baserade SSD:er för att de ska verka väldigt mycket snabbare än de egentligen är. Tror inte Apple lyckas matcha INTEL i rå prestanda med utvecklingen av sina mobila processorer i A-serien. Men lång batteritid är prio över allt annat för Apple, det är därför de fasar ut allt kraftfullt som Mac Pro, sen är de ju på väg att fasa ut de utmärkta nätverksgrejorna Airport också. Apple utan JOBS är en Hydra som vacklar, hur många huvuden finns kvar om 5år?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Nu är det förvisso rätt få användare som har behov för mer än 16GB minne, men Apples argument haltar betydligt då de talar om vad användaren behöver och inte tvärtom. Det betyder att andra tillverkare som Dell, HP, Lenovo äger marknaden för mobila arbetsstationer för CAD etc.

Jag tror jag anar varför, Apple tänker fasa ut INTEL ur sitt sortiment på sikt och göra egna processorer, de vänjer användarna vid 1,1GHz dubbelkärniga i5or och har PCIe-baserade SSD:er för att de ska verka väldigt mycket snabbare än de egentligen är. Tror inte Apple lyckas matcha INTEL i rå prestanda med utvecklingen av sina mobila processorer i A-serien. Men lång batteritid är prio över allt annat för Apple, det är därför de fasar ut allt kraftfullt som Mac Pro, sen är de ju på väg att fasa ut de utmärkta nätverksgrejorna Airport också. Apple utan JOBS är en Hydra som vacklar, hur många huvuden finns kvar om 5år?

Eftersom Apple kör deras egna OS X/macOS-operativsystem så har de aldrig haft någon fot i marknaden för klienter till CAD. CAD har rullat på olika stordator och minidatorsystem, för att sen rulla på UNIX-system fram till mitten av 90-talet eller så och på PC-sidan på DOS och senare Windows/Windows NT+. Sviterna har aldrig haft någon stor användarbas på mac ens om programvaran funnits där. Väldigt få av de marknadsledande leverantörerna har några mac-versioner. Det har med mjukvara att göra och inte hårdvara. Vad det gäller andra professionella tillämpningar så finns det några lösningar som är exklusiva för macOS, men de börjar bli färre. Sen tror jag folk måste inse att Apple främst är en återförsäljare med över 60 000 anställda som butikspersonal och närliggande sysslor. Om de säljer grejer med en LG-logga eller med en Apple-logga spelar egentligen ingen större roll, att de jobbade med LG för att ta fram skärmen gör det också till den lösning som bäst integrerar i miljön hittills.

Det är svårt att veta varför Apple köpte upp PA-Semi och Intrinsity, men på den mobila marknaden är det viktigare att vara med och bestämma över utvecklingen själv. Intrinsity jobbade nära Samsung i Austin och fortsatte att göra så i många år efter de blev ansvariga för Apples SoC-utveckling. Samsung klarade sig dessutom fint utan att ha Intrinsity-teamet jobba med deras SoCs. Att de skulle ta ARM till skrivbordet är däremot inget vi kan förvänta oss, att köra ARM (och PowerVR) istället för Intel eller AMD (Zen och senare) vore bara en nackdel och är inte riktigt några som deras halvledar-team klarar att konkurrera mot. Finns ingen anledning för de att jaga andra leverantörer och ligga efter när det gäller processorer till deras datorer. De är ju upptagna med logistik och alla deras butiker när det gäller större delen av deras anställda. Stora utvecklingsprojekt som har stora risker vill de nog helst undvika. På deras Socs för telefoner/plattor skulle de t.o.m. om deras egna team kollapsar kunna stoppa in ARM Ltds designer/kärnor, så som Qualcomm var tvungna när de tog steget till ARMv8.

4.5W-processorer har de bara i 12-tum MacBook, och att den produkten finns beror ju till stor del p.g.a. att konkurrenterna som säljer Windows-PCs byggt ultraportabla under lång tid och är något de måste konkurrera med. Apple var sena med att konkurrera inom det området. Det handlar inte om att de försöker begränsa prestandan på något sett. Hade den generella utveckling kring programvara krävt att vi kör 45W quad-cores i bärbara så hade vi så också gjort, även i de slöaste modellerna oavsett om det handlar om mac eller PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hade den generella utveckling kring programvara krävt att vi kör 45W quad-cores i bärbara så hade vi så också gjort, även i de slöaste modellerna oavsett om det handlar om mac eller PC.

Läst via en 4710HQ.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Läst via en 4710HQ.

Som inte var 4000 krs eller ultraportabla alternativet

Ganska tydligt att det blir Microsoft som är först ut med kommersiellt desktop-OS på ARM, när deras samarbete med Qualcomm lanseras skarpt med produkter på marknaden någon gång nästa år. Billigaste datorn med en quad-core Skylake på prisjakt är 7000 kr, mer normalt pris där är 8000 kr och uppåt. Vilket i princip lämnar alla maskiner under 8000 kr eller under 1.6 kg med dual-core. MBP15 är väl 1.83 kg, och inte direkt instegsmodellen jag syftade på som behövs när det gäller grundläggande datorkraft. När det gäller högre priser, så har alla större leverantörer dualcore-modeller för över 20 000 kr, Lenovo, HP, Dell, Fujitsu, Getac och Microsoft exempelvis. Hade dual-core varit helt värdelöst idag så hade dessa produkter som ofta är ultraportabla premiummaskiner inte funnits. Hade Intels quad-cores verkligen behövts som något grundläggande krav för alla programvaror hade vi fått hålla oss till maskiner som väger ca 1.7 kg och mer, och med priser från 7000-8000 kr för den billigaste datorn med Windows. Riktigt så ser det inte ut.

Mycket som säljs till konsument hamnar på 4500-7000 kr-området eftersom processorkraften räcker långt för de flesta så snart vi talar om en dual-core med hyperthreading. Företagsmodeller har i regel dual-core trotts att vi talar om modeller som ofta ligger kring 15 000 kr. Hade quad-cores verkligen behövts så hade ju den klassen av produkter också fått en quad-coreprocessor. Och ingen Appleprodukt hade ju haft dual-cores om programvarorna inte gick att köra tillfredsställande för något överhuvudtaget. Nu visar ju exempelvis recensioner att MBP13 i princip räcker till enklare 4K-redigering, som väntat. En konsuments GoPro-filer är inget problem. På en del låter det mer som att dual-core inte går att använda till något alls 4.5W-modellerna används i betydligt dyrare maskiner (än 12-tum MacBook) på Windowssidan, men det är ju också för att en 4.5W Core-processor med HT är rätt kompetent för målgruppen av produkterna den sitter i.

CAD är i praktiken helt irrelevant som du som kör en 2016 års MacBook Pro 15 (och förmodligen medföljande operativsystemet) bör förstå mycket väl 3D-modellering, compositing/VFX och videoredigering bör den däremot vara mycket kompetent för, och då är verktygen för OS X/macOS varav vissa av verktygen inte ens finns till Windows. Kanske inget man kör de tyngsta renderingarna på, men det gör man inte på någon annan bärbar heller. Hur som helst något som passar till en hel del professionella användare, bara kanske inte de som ritar och simulerar flygplan och rymdfarkoster – vilket mest har att göra med att de flesta programsviter de behöver rullar på Windows exklusivt. De kan alltså inte rikta sig till de tyngsta CAD-användarna om programvaran ändå inte kan köras, hårdvaruvalen behöver då inte konkurrera mot maskiner med komponentval mot just den nischen och då spelar det inte så stor roll vad konkurrenterna gör för att vinna just dessa kunder.