Måste jag installera Windows på nytt/köpa ny nyckel vid moderkortsbyte?

Permalänk
Medlem

Måste jag installera Windows på nytt/köpa ny nyckel vid moderkortsbyte?

Mitt moderkort är trasigt, det går på garantin och jag måste välja nytt moderkort. Vad händer ifall jag tar ett annat moderkort av annat märke eller chipset? Kommer Windows vägra starta? Måste Jag installera om Windows? Gäller inte produktnyckeln längre? Jag köpte Win 7 Pro men jag minns inte om det gällde retail eller OEM. Om jag skaffar nytt moderkort måste det vara allting exakt likadant eller räcker det med att det är samma chipset så godkänner Win7 det?

Nuvarande moderkort är Gigabyte H170 Chipset socket 1156. Är osäker om jag ska köpa H170-chipset moderkort av annan till tillverkare

Permalänk
Medlem

Du måste intstallera om. Byter du moderkort så kommer ditt os att bete sig konstigt. Kraschar lite då och då är inte så kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akuma:

Mitt moderkort är trasigt, det går på garantin och jag måste välja nytt moderkort. Vad händer ifall jag tar ett annat moderkort av annat märke eller chipset? Kommer Windows vägra starta? Måste Jag installera om Windows? Gäller inte produktnyckeln längre? Jag köpte Win 7 Pro men jag minns inte om det gällde retail eller OEM. Om jag skaffar nytt moderkort måste det vara allting exakt likadant eller räcker det med att det är samma chipset så godkänner Win7 det?

Nuvarande moderkort är Gigabyte H170 Chipset socket 1156. Är osäker om jag ska köpa H170-chipset moderkort av annan till tillverkare

Svårt att förutsäga vad som kommer hända rent praktiskt, det är ju något slags grovhuggen heuristisk kontroll av om det verkar vara "samma dator" som du hänvisar till.

Lättare är att sammanfatta reglerna lite grovt: Om det är en retail-licens så får du flytta med Windows till en ny dator (förstås bara ha det på en dator åt gången) men en OEM-licens är för alltid låst till den dator licensen ursprungligen följde med.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om det nya moderkortet inte har exakt likadana komponenter så behöver du antagligen installera om Windows. Du bör göra definitivt göra det i vilket fall som helst, annars riskerar du konstiga problem med drivrutiner m.m., förutsatt att Windows ens startar.

Om det är en retail version så skall den gamla produktnyckeln fortfarande fungera - retail versioner av Windows får man flytta mellan maskiner.

Är det en OEM version så kan det bli problem. Är moderkorten "tillräckligt" lika så bör det fungera - lite osäker på hur det funkar för Win 7, men så var det ialla fall för Win XP. Annars kan du behöva ringa Microsoft för att aktivera nyckeln. I värsta fall behöver du köpa ny Windows licenes.

Permalänk
Medlem

Bytte just moderkort (och GPU och processor och kylare och... - allt utom HD/SSD). Inga problem med att använda samma Windowsinstallation. Hade kopplat min licens till ett Microsoftkonto, vet inte om det hjälpte det hela. Har Win 10 64-bit Retail. Men det finns ingen garanti för att det ska fungera, det är väl den korta versionen av MS regler runt detta.

Inte heller några som helst problem med hängningar eller annat. Men det finns ju inga garantier där heller...

Visa signatur

Antec P183, Asus Z170 Pro Gaming, Intel Core i7 6700K, Antec Signature 650, Intel X25-M 80 Gb SSD, Samsung F1 1 Tb HD, Asus GTX 1070 Strix, Win10 64