Stor brist på NES Classic (here we go again Nintendo...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

https://retropie.org.uk
Där kan du läsa mer om retropie.

https://www.r-pi.se
Där kan du handla Raspberry pi och tillbehör.

http://cdon.se/spel/8bitdo_nes30_pro_bluetooth_gamepad-378386...
Där har du NES30 Pro kontrollen.

Allt som allt om du köper kontroller blir det förstås något dyrare än en NESmini, men totalt sett så ger det så mycket mer. Satt med sambon och spelade mariokart 64 och super Mario 64 halva natten, helt fantastiskt kul! teknikmagasinet säljer n64 kontrollers med usb kontakt som funkar fint till retropie, gjorde det hela ännu roligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Var kan jag köpa en retropie låda?

Permalänk
Medlem

Tror du man hinner få prylarna om man beställer idag? Känns lite tveksamt, men har personligen aldrig beställt på Ebay.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av direktiv:

Var kan jag köpa en retropie låda?

finns inga officiella lådor, finns ett par stycken där ute som 3d-printar lådor. Du får leta runt lite efter någon du gillar!
Själv nöjde jag mig med en helt vanlig låda, den står ändå bara gömd i TV-bänken

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Tror du man hinner få prylarna om man beställer idag? Känns lite tveksamt, men har personligen aldrig beställt på Ebay.

Tror du man hinner få prylarna innan när? Jul? Knappast skulle jag säga, den länk jag kollade snabbt in tidigare i tråden hade "estimated delivery "17 januari på både nes controllern och förlängningssladden.
Kanske jag hittade den slösaste säljarna på Ebay.
Personligen är jag bara ute efter förlängningssladden, blir att hitta nån svensk återförsäljare.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Btw. Nån som kan länka en svensk återförsäljare av förlängningssladd till controllern?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag är fullkomligt förstummad över hur ni (som har skaffat eller tänker skaffa en) kan försvara prislappen på en NES Classic Edition när ni kan sätta ihop en själva för en avsevärd lägre prislapp.

Lagliga ROM'ar. Färdigmotiverat.

23,33333333Jag är fullkomligt förstummad över hur ni (som har skaffat eller tänker Men jag gissar på att ni kommer försvara er med något i stil med att det är en "äkta" Nintendo produkt när det enda ni egentligen gör, är att betala premium pris ala Apple för en Raspberry Pi.[/quote]Premium?Jag skulle snarare säga att man betalar jäkligt lite för hårdvaran.Det blir något av en samvetsfråga, och hur många av spelen man "egentligen" vill ha, men efter att man har köpt ROMarna är det bara ett par hundra kvar att finansiera hårdvaran med.

Skrivet av RVX:

Btw. Nån som kan länka en svensk återförsäljare av förlängningssladd till controllern?

Inte säker på om det finns...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Inet hade har jag för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av fremar:

Inet hade har jag för mig

Tack

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag är fullkomligt förstummad över hur ni (som har skaffat eller tänker skaffa en) kan försvara prislappen på en NES Classic Edition när ni kan sätta ihop en själva för en avsevärd lägre prislapp. Nätet är för fan flottigt av en massa howtos.

Men jag gissar på att ni kommer försvara er med något i stil med att det är en "äkta" Nintendo produkt när det enda ni egentligen gör, är att betala premium pris ala Apple för en Raspberry Pi.

aldrig funderat på att den KAN vara en julklapp till någon som kanske inte gillar att mecka så mkt med romar och har sig. sen tycker jag inte 800-900kr är direkt "premium pris", fast beror väll på vem man frågar. jag tycker det är värt det. man får ett litet sött mini nintendo med skön retro känsla.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag är fullkomligt förstummad över hur ni (som har skaffat eller tänker skaffa en) kan försvara prislappen på en NES Classic Edition när ni kan sätta ihop en själva för en avsevärd lägre prislapp. Nätet är för fan flottigt av en massa howtos.

Men jag gissar på att ni kommer försvara er med något i stil med att det är en "äkta" Nintendo produkt när det enda ni egentligen gör, är att betala premium pris ala Apple för en Raspberry Pi.

Det förutsätter ju att man anser att spel är gratis vilket dom faktiskt inte är.
Gravt överdrivet kan man säga att det är lite som att säga "Jag förstår inte att man kan köpa en Volvo, finns ju massa på gatan jag kan ta".

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Premium? Jag skulle snarare säga att man betalar jäkligt lite för hårdvaran.Det blir något av en samvetsfråga, och hur många av spelen man "egentligen" vill ha, men efter att man har köpt ROMarna är det bara ett par hundra kvar att finansiera hårdvaran med.

Om vi enbart talar om hårdvaran nu och den var på något vis custom made för Nintendo så hade den varit billig men det är den inte så om vi jämnför i runda tal vad du skulle få betala för ett Raspberry Pi 3b starterkit (webhallen har en för 649 kronor) samt ett 16GB microSD med adapter för 89 så det är det mycket pengar för en NES CE. Vad det sedan beträffar listan av 30 speltitlar, spelsmaken är som baken och för min egen del så ser jag inte många titlar som jag tycker rättfärdigar priset.

Jag tycker att prislappen hade varit mer försvarlig om möjligheten att köpa/ladda ner spel från Nintendos e-shop hade funnits.

Skrivet av Aka_The_Barf:

aldrig funderat på att den KAN vara en julklapp till någon som kanske inte gillar att mecka så mkt med romar och har sig. sen tycker jag inte 800-900kr är direkt "premium pris", fast beror väll på vem man frågar. jag tycker det är värt det. man får ett litet sött mini nintendo med skön retro känsla.

Tycker snarare det låter mer som en väldigt osund syn på pengar. Om du inte tycker att 800-900 är mycket pengar så har du väl inga problem med att betala ockerpriser för en NES CE heller, för ditt argument är ju inget annat än "vad spelar ett par hundra till för någon roll".

Skrivet av pjkw:

Det förutsätter ju att man anser att spel är gratis vilket dom faktiskt inte är.
Gravt överdrivet kan man säga att det är lite som att säga "Jag förstår inte att man kan köpa en Volvo, finns ju massa på gatan jag kan ta".

Det har jag inte heller sagt något om, för om du hade läst mina inlägg så riktas mycket av min kritik mot hårdvaran.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Inaktiv

Lyckades knipa 2st på toysrus, ska lägga upp en på tradera sen tänkte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Lyckades knipa 2st på toysrus, ska lägga upp en på tradera sen tänkte jag.

fyfan va lågt av dig, hoppas ingen är dum och köper den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

fyfan va lågt av dig, hoppas ingen är dum och köper den!

Köpte en, hade kunnat köpa fler. Alltså svårt att klandra resellers. I princip finansierar det konsolen så man får den gratis.
Alla har inte massor av pengar att spendera, så ilskan bör istället riktas mot nintendo,

Permalänk
Medlem

Lyckades klicka hem en på Toys R us i fredags kväll.. idag fick jag besked att min Webhallen förhandsbokning finns att hämta ut.. det kör ihop sig!
(Jag bokade på webhallen 23:e Juli)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pjkw:

Lyckades klicka hem en på Toys R us i fredags kväll.. idag fick jag besked att min Webhallen förhandsbokning finns att hämta ut.. det kör ihop sig!

Bara lägga ut en på tradera

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjkw:

Dagens i-lands problem
Själv är jag glad att jag lyckades roffa åt mig en, förhandsbokade aldrig någon så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite lustigt att klaga över dom dom köper och lägger ut på tradera, blocket osv för att tjäna en slant. Det ligger inget köptvång bakom för dig som köpare utan det är upp till dig att avgöra om det är värt det eller en.
Var inte särskilt många som klagade när tele2 körde kampanjen på honor 8 och folk köpte och sen sålde.... Tycker det är lite märkligt.

Visa signatur

Permalänk

Har en liggandes för att hämta ut på Webhallen i Infra City om nån är sugen, kommer inte komma till användning så låter den gå vidare. Och jaga pengar på Tradera känns inte värt mödan

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ante_ante:

Har en liggandes för att hämta ut på Webhallen i Infra City om nån är sugen, kommer inte komma till användning så låter den gå vidare. Och jaga pengar på Tradera känns inte värt mödan

De går för runt 3000kr har man sätt ibland, fast nu börjar det bli många på Tradera som säljer de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

När bokade du den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MALmen:

När bokade du den?

Jag bokade 2016-07-22 och fick min idag.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vilket skit, då man har 5 raka lediga dar runt jul och tänkte slölira, hur fan kan dom ha missat intresset?

Det har dom inte. Nintendo har ALLTID gjort så
, förmodligen för att skapa en hype kring produkterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Det har dom inte. Nintendo har ALLTID gjort så
, förmodligen för att skapa en hype kring produkterna.

I det här fallet får man ju säga att dom lyckats i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det är nog för att trissa upp priset

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Tycker det är lite lustigt att klaga över dom dom köper och lägger ut på tradera, blocket osv för att tjäna en slant. Det ligger inget köptvång bakom för dig som köpare utan det är upp till dig att avgöra om det är värt det eller en.
Var inte särskilt många som klagade när tele2 körde kampanjen på honor 8 och folk köpte och sen sålde.... Tycker det är lite märkligt.

Nej det finns inget köptvång. Men grejen är ju den att det ändå förstör för alla andra som verkligen vill ha EN konsol till normalpris, då alla tar slut i handeln mycket fortare än det är tänkt.
Resellers, Scalpers, kalla det vad du vill. Dom bör halshuggas då de är slemmiga as.
Loppis Vilda Västern på Facebook har som tur är tagit initiativet och förbjudit försäljning av konsolerna tills vidare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Skrivet av MALmen:

När bokade du den?

21/7

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

jag tycker allafall det är jävligt girigt att uttnyttja det oavsett om det är fel eller inte men det försvårar ju för dom som verkligen vill ha en hålla på och försöka tjäna några hundralappar oj va stolt man måste känna sig? skaffa ett bättre jobb kanske istället.. Jävla nintendo varför kan dom inte bara ösa ut mer än vad dom gör så blir alla glada istället.

Det lustiga är att nintendo tjänar ju inte på alla dessa människor som säljer för 2 eller tredubbla online hur tänker dom där ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

jag tycker allafall det är jävligt girigt att uttnyttja det oavsett om det är fel eller inte men det försvårar ju för dom som verkligen vill ha en hålla på och försöka tjäna några hundralappar oj va stolt man måste känna sig? skaffa ett bättre jobb kanske istället.. Jävla nintendo varför kan dom inte bara ösa ut mer än vad dom gör så blir alla glada istället.

Det lustiga är att nintendo tjänar ju inte på alla dessa människor som säljer för 2 eller tredubbla online hur tänker dom där ?

Girigt kan man tycka det är och det säger jag inte emot.
Men däremot dom som klagar över att det existerar, detta appliceras ju inte endast på denna produkt utan på allting.
Skivor, filmer, böcker... Osv osv
Är tyvärt den värld vi lever i.
Sen så är detta nog ett medvetet val av nintendo att inte lansera tillräckligt många för att bygga upp en hype och ett intresse för produkten, vilket man ju får säga dom lyckats med.

Folk är ju beredda att göra vad som helst just nu för att komma över ett ex.
Som sagt, jag stöttar verkligen inte systemet och dom som gör det, utan påpekar bara att det inte är nåt nytt.

Visa signatur