Vända på nätaggskablarna – dum idé?

Permalänk

Vända på nätaggskablarna – dum idé?

Tjenare!

Efter en hel del sökning online med tvetydiga och höftande svar är dags att lägga den här evinnerliga frågan till söms...

Bakgrund:
Jag har under de sena höstmånaderna plockat på mig delar till ett nytt bygge; och har för första gången i min cirka sju datorer långa datorbyggarkarriär skaffat mig färdigsleevade kablar för att snygga till slutresultatet.

Kablarna är från Tyska Cablemod och är av modellen Modflex. I stort är det inga konstigheter – jag har pluggat in en och annan PSUkabel tidigare – men eftersom syftet är att se till att det ser städat och bra ut blir det extra relevant att veta om jag kan vända på kablarna.

Fråga:
Frågan är huruvida jag kan vända på 8pin till 6+2pinkabeln. Beroende på svaret kan jag nämligen "visa" den mer städade 8pin-sidan utåt mot komponenterna.

En mindre skillnad på resultatet, tänker kanske du; men till problemet hör att 6+2-sidan är delad i två utgångar, så att säga, vilket gör det än mer stökigt. Det leder mig till följdfrågan om en enskild 8pin till (6+2pin x2) (Y-split) räcker för att dra runt ett GTX Titan X Pascal som kräver 6 samt 6+2(8)pin strömförsörjning.

Alltså:
1. Kan jag vända på kabeln och sätta (6+2 x2) delen mot nätagget med bara en 6+2 inkopplad?
2. Kan en ensam 8 till (6+2 x2) kabel driva mitt Titan X?

PS. Båda ändarna passar rent fysiskt i grafikkortet. Jag har, naturligtvis, inte testat att dra på strömmen då jag inte vill begå ödesdigra misstag.

Tack för svar!

Permalänk
99:e percentilen

Det viktiga är att alla kablar som ska gå "från plus till plus" gör det, och likaså för alla som ska gå "från minus/jord till minus/jord". Så om jag var du skulle jag bara göra ett kopplingsschema för vardera konfiguration (rätt håll samt omvänt håll) och jämföra dem. För att skapa dessa rekommenderar jag att du följer de fysiska kablarna och ser hur de är kopplade; utgå inte kallt från att de inte "korsar varandra", även om det mycket väl kan vara så.

Det går att splitta en 8-pinnare till en 8- och en 6-pinnare, som till exempel EVGA gör:

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Rekordmedlem

Det absolut viktigaste är att du kontrollerar att den elektriska kopplingen blir rätt eftersom det inte finns nån standard för "nätdelsänden" på modulära kablar, du bör därför mäta upp eller på annat sätt (tex via kopplingsschema) försäkra dig om att det blir korrekt i moderkortsänden även om du vänder på kabeln och kan du inte verifiera det så avstå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Svaret är högst sannolikt nej.

En 8-pins PCIe är uppdelad på 3 ström och 5 "jord" kontakter.
Om nätagget råkar ha, dedikerade modulära uttag för PCIe,
så kan det möjligen vara värt att kontrollera sladdens koppling.
(Som redan sagts av flera andra)

Edit:
Jag utgår från att kablarna ifråga är (special-)gjorda för just din nätaggsmodell.
Finns ingen standard för hur modulära agg är kopplade...

Att meddela oss vilket agg du faktiskt har, hade inte skadat.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Edit:
Jag utgår från att kablarna ifråga är (special-)gjorda för just din nätaggsmodell.
Finns ingen standard för hur modulära agg är kopplade...

Att meddela oss vilket agg du faktiskt har, hade inte skadat.

Corsair RM1000i, med för aggregatet skapta kablar med samma namn från Cablemod.

Edit:
Det är dessa, för att vara exakt: https://eustore.cablemod.com/product/cablemod-c-series-rmi-rm...

Permalänk
Medlem

@larsalarsa:
Korta svaret är NEJ! Kabeln ska inte vändas och kan normalt inte vändas då den är "keyad" för att du inte ska kunna göra detta felet. Vänder du på kontakten och tvingar i den ändå får du 12V var det ska vara GND och tvärtom... inget bra.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Skrivet av BadArg:

@larsalarsa:
Korta svaret är NEJ! Kabeln ska inte vändas och kan normalt inte vändas då den är "keyad" för att du inte ska kunna göra detta felet. Vänder du på kontakten och tvingar i den ändå får du 12V var det ska vara GND och tvärtom... inget bra.

Tack för svaret!

Har undersökt närmare och inser att jag behöver beställa ytterligare 6+2 singelkablar, om jag vill få önskat resultat.
Syns även på själva anslutningen att delen som är ämnad för nätdelen har en "tom" pinne utan stift. Det funkar att koppla den i grafikkortet, fysiskt, men inte andra änden i nätagget.