Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoubiey:

Det lär nog inte vara några problem, tror mitt skulle gå på 500kr så.

Ska du köra akryl eller slang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bmawn:

Ska du köra akryl eller slang?

Slang förmodligen, får se om jag vågar testa akryl

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem

Åkte till bauhaus och fick min akrylskiva tillsågad men tror inte att det blev helt rakt så vi får se hur jag gör med det... Köpte också gängtappar för M3 skruv som jag ska se vad jag kan åstadkomma med. Fick paketet från ELFA med skruv och distanser som jag ska placera ut i morgon. I övrigt har jag inte gjort något annat då flickvännen kom över en stund! Hon ville pröva böja akryl så det fick hon, kanske till och med använder den biten i bygget vem vet!
Blir troligtvis en större uppdatering i morgon då jag ska kickstarta igång bygget ordentligt så jag blir klar i helgen.
Blev bara en bild jag tog på tjejen när hon böjde rör! Vi får höras i morgon

Permalänk
Medlem

Ajajaj vilken dålig människa jag känner mig som, utlovade updates under helgen men skrev inte ett jota. Oh well, skyller på att jag hade fullt upp med bygget och att det kan hända att jag blev klar idag och fyllde loopen!
Pillade en hel del med plåtarna och fronten under helgen. Fronten blev en hel bit genomskinlig akryl (struntade i den biten som bauhaus sågade och tog hjälp av pappa som sågade rakt istället) som täcker hela och jag tror det kan bli riktigt snyggt när allt är på plats. Idag när jag plockade ihop allt bestämde jag mig för att strunta i den täckplåten som skulle täckt nätagget och gjorde om lite runs utefter det. Är oerhört nöjd med resultatet och ser verkligen fram emot att köra loopen med vit vätska!
Här kommer lite bilder (sorry):

Dold text

Även om jag inte är helt klar än måste jag ändå skriva att från starten av detta bygget har det varit så jäkla kul. Kunde aldrig ha föreställt mig hur tillfredställande det var att till slut slå igång systemet och att det funkade. Trots att jag byggt datorer själv i över 8 år har jag aldrig känt mig så nöjd som när jag byggt denna rigg. För er som är sugna på custom loop, tveka inte! Så sjukt kul att planera, bygga, stöta på problem och lösa dom för att sedan upptäcka att man gör fel igen... Men det är så man lär sig! Kommer plocka isär allt i morgon igen då jag läcktestat klart loopen då pumpen vibrerar/surrar olycksbådande. Ska försöka ta lite bilder när jag drainar systemet via drainport och ska troligtvis göra en liten film när jag fyller loopen med vit vätska!
Tills dess, ha det bra! // Oskar

Permalänk
Medlem

Well done

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snyggt byggt!

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hallå igen!
Idag har jag tömt loopen (drainporten funkade finemang) och gjort om täckplåten lite, då hålet för 24-pin+USB 3.0 var för litet/knepigt att få plats med allt i gjorde jag det längre. Justerade också lite annat+slängde på några fler lager färg då jag repat och förstört plåten en del.
Jag löste också varför pumpen lät så mycket, tydligen hade jag dragit åt skruvarna som håller ihop pumptoppen för hårt så pumpen låg troligtvis och slog emot eller något sådant (woups). Numera är den dock ljudlös så det löste sig finfint! Efter jag hade fixat allt detta och väntade på att färgen skulle torka drog jag lite kablar och förberedde för att fylla loopen med den vita vätskan. Jag använder Mayhems Ice White pastel och den hade precis den färgen jag var ute efter.
Här kommer lite bilder med den nya vätskan i loopen!

Oroa er inte, CPU power är inte ikopplad i nätagget!

Dold text

Förutom allt detta filmade jag också när jag fyllde loopen, den filmen kommer jag troligtvis att dela med mig av här men det beror helt och hållet på när jag får igån datorn igen. (det är troligtvis i morgon)
Det jag har kvar att göra nu är att dra kablar, montera LED-strip och hitta något sätt att fästa min hårddisk på. Det skönaste med att man nästan är helt klar nu är att man känner att det är nära tills man kan städa upp ordentligt efter den brutala röran man ställt till med...

Permalänk
Medlem

Vi är up and running! Filmade när jag fyllde loopen och vill ni se när jag går i vägen för kameran i 9 minuter kan ni göra det HÄR. Efter 10 timmars läcktest med nya vätskan kunde jag inte hålla mig längre så jag kopplade ihop datorn. Det är så vackert så man blir nästan tårögd! Hann pilla runt lite med klockfrekvenser på grafikkorten och jag är väldigt belåten med temperaturerna. Lyckades få omkring 17000 poäng i 3DMark som bäst och jag ska fortsätta att pressa lite i morgon. Då ska vi också se vad processorn klarar av överklockningsmässigt! Vid stresstest blev CPU som varmast 61 grader och efter några 3Dmark vändor blev grafikkorten omkring 40 grader som varmast. Oerhört stor förbättring då de övre kortet som knappt fick luft innan låg runt 80 grader i load och det undre omkring 65. Detta är med fläktarna på halvfart också
Nu när jag fått igång datorn fick jag också tillgång till de "före"-bilderna jag tog innan jag rev allt, så jag tänkte att jag slänger med dom i dagens logg!
Pillade med hjälp av pappa ihop led-slingan jag köpte från icemodz också och det blev ett rejält uppluft med lite ljus i lådan!
BILDER! :

FÖRE:

EFTER:
Fick ställa hårddisken provisoriskt bredvid nätagget, ska klura ut ett sätt att fästa den i morgon!

Här ser vi också akrylskivan jag sågade ut monterad.

Diggar verkligen den digitala tempmätaren på MSI Z97 Gaming.

Dold text

Får be om ursäkt för ganska liknande bilder i de senaste uppdateringarna, men det är mest detaljer i slutet nu så det blir väl mer bilder på resultat än själva processen men jag tycker om att lägga upp lite bilder ändå, hoppas på att ingen lider för det!
I morgon ska jag också inhandla mekaniskt tangentbord då jag velat byta från mitt Razer Lycosa Mirror ett riktigt bra tag. Blir troligtvis ett Corsair K70 med röda switchar!

Permalänk
Ljusskygg

Vad för LED Slingor :)? Funderar på att byta mina NZXT 2m White till Corsair Links paket men de är förjävla dyrt bara Ville haft så datorns ljus kunde matcha mitt K70 RGB

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan inte säga annat än att det ser grymt bra ut! Den här loggen är en stor inspirationskälla för mig och mitt projekt i sommar! Sjukt kul att se
Är också nyfiken på led-slingorna? Dom verkar ge det perfekta ljuset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonMattila:

Vad för LED Slingor :)? Funderar på att byta mina NZXT 2m White till Corsair Links paket men de är förjävla dyrt bara Ville haft så datorns ljus kunde matcha mitt K70 RGB

Här är den jag använde. Köpte 2 meter och klippte sen lödde.

Skrivet av Chippen2188:

Kan inte säga annat än att det ser grymt bra ut! Den här loggen är en stor inspirationskälla för mig och mitt projekt i sommar! Sjukt kul att se
Är också nyfiken på led-slingorna? Dom verkar ge det perfekta ljuset.

Skickades från m.sweclockers.com

Här har du den jag köpte! Man måste klippa och löda själv dock. (om du inte bara använder en hel bit dvs)
Och vad kul att du blivit inspirerad! Det gör mig verkligen glad Skriv pm om du har fler frågor så hjälper jag dig med glädje!

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge och grymma detaljer, gillade det skarpt!

Visa signatur

Chassi Corsair Carbide Air 240 | Moderkort ASRock Z87M Pro 4 | Proccesor Intel Core i7 4770K 3,5GHz | CPU Kylare Corsair H60 v2 | Grafikkort GeForce RTX 2070Super 8GB | RAM Corsair Dominator Platinum 16GB 1866Mhz | SSD Samsung 840 Evo 250GB | Hårddisk WD Green 2TB | Nätaggregat Corsair AX 750w 80+ Gold | Ljudkort ASUS Xonar Phoebus 7.1

Permalänk
Medlem

För er som är intresserade finns det nu ett galleri att kika på med slutresultatet, galleriet hittar ni HÄR!

Till er som följde processen: tack! Och till er eftersläntrare som trillar in såhär när allt är klart, tack till er med!
Kommer inom kort starta upp ett nytt projekt vars tema jag håller hemligt tills vidare...
Stay tuned!

Mvh Oskar

Permalänk
Permalänk
Medlem

Blev hur fint som helst, bra jobbat!

Snubblade in över din tråd när jag letade moddar på att få in en 420 rad i toppen på 750D. Står i valet och kvalet om jag skall bygga en enkel custom loop till min nya burk, eller göra det enkelt för mig och sätta en Noctua NH-D15 alt NZXT Kraken x61 i den ist.

Var inne lite på att bara kapa ena sidan av 5.25" burens topp för att kunna få in en EK XTC 420, men behålla andra sidan för stabilitet. Misstänker att dina täckplåtar stabiliserar en del.

Får se vad det blir, har lite tid på mig då jag saknar SSD som skall in i burken.

/CJTF

Permalänk
Medlem

@CJTF: Självklart ska du bygga custom loop! Det är så grymt roligt och så värt det när man är klar
Behöver du hjälp med något är det bara att skriva via pm!
Kul att se att denna tråden fortfarande lever haha.
Tack för att du kikade in
Edit: om stabilitet, smäller du in två st 420mm-rads har du stabilitet nog av dom.

Permalänk
Medlem

@bmawn: Blev en beställning tidigare idag från CoolerKit, kunde inte låta bli även om det är mera pyssel Är nog 12-13 år sedan jag byggde min förra vattenrigg...har hänt en hel del med produkterna som finns att till gå samt tester på hur de presterar. Detta är vad som köpts in till skrivande stund:

1 EK - Supremacy EVO - Acetal + Nickel (Original CSQ)
1 EKWB EK-FC Titan X - Acetal+Nickel
2 PrimoChill PrimoFlex Advanced LRT - 13/10mm - Crystal Clear
1 Alphacool VPP655 Single Edition (Laing D5)
1 EK - XRES 140 D5 - Acetal (Original CSQ) Reservoir Top
1 EKWB EK-FC Titan X Backplate - Svart
2 EK - AF Angled 90° G1/4 - Black
2 EK - AF Angled 45° G1/4 - Black
1 Alphacool - T-adapter - G¼" - Svart
2 EKWB EK-AF Extender 12mm M-M G1/4 - Black
1 Stängventil - ¼" BSPP (G¼")
1 Bitspower - Plugg - ¼" BSPP (G¼) - Matt Black
1 Bitspower HF - ¼" BSPP (G¼) - ½" (12mm) - Matt Black
4 EK - ACF Fitting - 13/10mm - Black
1 XSPC - G¼ Plug with 10k Sensor

Radiatorn har jag ännu inte riktigt bestämt mig för vad jag skall ha annat än att jag vill få in 420x140. Får se om jag orkar dokumentera bygget, kommer inte att bli lika snyggt som din i ett första skede. Blir nog bara anpassning av 750D chassit för att få raden att passa.

Mvh CJTF

Permalänk
Medlem

@CJTF: Det där ser ju bra ut!
Man behöver ju kanske inte bli helt överpedantisk över en bygglogg, det kan vara trevligt att bara ha en att skriva av sig lite i och det är dessutom kul att knäppa lite bilder på hela processen. Det gör det ännu mer tillfredsställande när man väl är klar!
Jag kan verkligen rekommendera både de radiatorerna jag använde i mitt bygge. Lättarbetade och grymt presterande.
Alphacool skickar ju dessutom med stoppluggar så det räcker och blir över!

Permalänk
Medlem

@bmawn: Kikar lite på en Alphacool XT45 som alternative till EK:n då den är 5mm tunnare. Har inte fått mitt MB än så jag kan inte mäta mig till hur mycket marginal det blir med en EK XTC 420 som bygger 50mm, enligt de uppgifter som jag hittat på internix så skall 750D ha 85mm marginal för top-radiatorn.

Vad fick du för marginal mellan MB och top-rad i ditt bygge?

Permalänk
Medlem

@CJTF: MB-marginalen är inte det du behöver oroa dig över, marginalerna du behöver oroa dig över är där radiatorerna möts...
Om du kikat igenom alla bilder i byggloggen förstår du.
Annars se bild:

Permalänk
Medlem

@bmawn: Väl medveten om att jag inte kan ha en 55mm rad på top om jag också skall sätta en 420 i fronten, dock så var min tanke att bara ha en rad i top.

Har "bara" en 5820 alt 5930 samt ett 980Ti just nu som behöver kylas, men kanske bättre att bara sätta 35-45mm rad i toppen så att man kan utöka enlig din konfiguration. Tåls att fundera över

Permalänk
Medlem

@CJTF: Hmm, annars köper du en 45mm och sätter i toppen nu, sen om du vill uppgradera i senare skede köper du bara en slimradd och sätter 45mm radden i fronten!

Permalänk
Medlem

@bmawn: Vad använde du för färg?

Visa signatur

~May the cores be with you~