Datorn bootar inte utan överklockning

Permalänk
Avstängd

Datorn bootar inte utan överklockning

Tjena!

Sweclockers i all ära men på en kontorsdator så känns OC lite overkill så jag beslutade mig för att sänka klockan på min 8350 som jag kört i 4,2 ghz i en halv evighet tillbaka till stock 4,0 ghz.

Det märkliga är att då vägrar windows att boota, faktum är att jag kommer inte ens till inloggningsrutan innan den autorebootar.

Blir ärligt talat inte klok på det.

Har provat att nolla hela bios genom att avlägsna batteriet, no luck.

Har provat höja volten en aning, no luck. Har provat sänka volten, no luck.

Det räcker att jag ändrar klockan tillbaka till 4,2 ghz, behöver inte ens ändra volten så funkar allt precis som vanligt.

Permalänk
Avstängd

kanske är nått med turbo som ballar ur eller nått då turbo ligger på 4200 men känns som det skulle kunna vara nån konstig bugg eller så i bios när det är sådant betende som e.v är relaterad med turbo hastighet ...vet inte men enda jag kommer på så där på rak arm

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med min gamla speldator, den innehöll en Pentium E5200 som jag överklockade och det blev samma problem för mig... Jag har inte listat ut vad det var som hännde ännu o det var minst 1 år sedan jag hade problemet

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Avstängd

Ja det är en sjukt märklig bugg helt klart, får väl tuffa vidare med 4,2 helt enkelt..

Permalänk
Medlem

nollställ BIOS och kolla. Kanske är någon voltinställning som är fel när du klockar ner eller något.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P