Speldator för ~20 000kr med 9800X3D och 5070 TI?

Permalänk
Medlem

Speldator för ~20 000kr med 9800X3D och 5070 TI?

Är nog dags att pensionera min laptop från 2020 och tänker att jag bygger en stationär. Dock när man börjar titta på grafikkort ser jag att varje modell har en förjävla massa olika fabrikat med obskyra namn jag inte förstår mig på. Inte heller särskilt van med AMDs namn på deras processorer.

Tanken är att datorn ska vara för PoE 1, PoE 2 och Last Epoch. Kanske lite single player här och där. Skärmen är 1440p. PoE må på papper inte verka särskilt krävande, men i verkligheten efter att ha testat Geforce Now med RTX 4080 inser man att det faktiskt är förjävla krävande när man väl kommer upp i svårighetsgrad.

Måste inte vara specifikt 9800X3D, vad jag förstått är 7800X3D i princip samma sak men kräver bättre kylning. Tror dock inte att en 9070 XT blir bra då PoE 2 verkligen drar nytta av ray tracing.

Så vad för komponenter bör jag titta efter? Som nämnt blir jag lätt svimfärdig av att bara se hur många olika 5070 TI det finns. Jag vill inte ha massa RGB överallt, jag är för gammal för sånt. Chassit ska vara funktion framför form/utseende. Moderkortet behöver inte ha stöd för wifi då jag kör ethernet. Om jag kan hålla ljudnivån från fläktar låg är detta något jag är villig att betala extra för, givet att prestandan inte påverkas.

Permalänk
Medlem

Slängde ihop några komponenter, men jag har egentligen ingen aning vad jag håller på med. Ingen aning om 750w psu räcker. Hade även gärna sluppit RBG på chassit. Ingen aning om vattenkylning är värt det, eller kanske rent av rekommenderat för 9800X3D. Kanske behövs några extra fläktar med, exempelvis för utsuget baktill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChiLLon:

Slängde ihop några komponenter, men jag har egentligen ingen aning vad jag håller på med. Ingen aning om 750w psu räcker. Hade även gärna sluppit RBG på chassit. Ingen aning om vattenkylning är värt det, eller kanske rent av rekommenderat för 9800X3D. Kanske behövs några extra fläktar med, exempelvis för utsuget baktill.

https://komponentkoll.se/bild/jmIfH.png

Det ser väl OK ut med några justeringar

byt SSD till 2TB
byt PSU till 850W
byt AIO mot en luftkylare om du vill spara lite pengar.

Det chassit har fått bra betyg och RGBn går ju bara att stänga av om man inte vill ha.

*EDIT*

Typ såhär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znille:

Det ser väl OK ut med några justeringar

byt SSD till 2TB
byt PSU till 850W
byt AIO mot en luftkylare om du vill spara lite pengar.

Det chassit har fått bra betyg och RGBn går ju bara att stänga av om man inte vill ha.

*EDIT*

Typ såhär

https://komponentkoll.se/bild/kFhQU.png

Tusen tack för input! Är luftkylare tillräckligt med en sådan biffig CPU? Sparar gärna pengar.

För SSD tog jag 1tb då det är vad jag har idag och har under 5 år aldrig tagit slut. Tror jag till och med kan plocka ur den ur min laptop och återanvända då det är samma typ. Kan plocka ur mina RAM också, men tror knappast att min laptop från 2020 har DDR5.

Visste inte att RGB kan stängas av, bra input.

Gällande RAM, är det bättre att köra på 6000 CL30 eller 6400 CL32? Ingen aning om RAM är det som kommer flaskhalsa.

Gällande chassi är ju Fractal Design Pop Air snyggt och stilrent också. Har det egentligen någon betydelse vilket chassi man tar om de är någorlunda liknande i struktur?

Om jag inte kör en AIO, "måste" man ha fläktar med utsug ovantill eller räcker det med insug framtill och utsug baktill?

Edit: kollade köphistorik och de RAM jag köpte till min laptop är DDR4, så gissar att jag inte ska återanvända dem: https://www.amazon.se/dp/B097QJ25NY

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChiLLon:

Tusen tack för input! Är luftkylare tillräckligt med en sådan biffig CPU? Sparar gärna pengar.

För SSD tog jag 1tb då det är vad jag har idag och har under 5 år aldrig tagit slut. Tror jag till och med kan plocka ur den ur min laptop och återanvända då det är samma typ. Kan plocka ur mina RAM också, men tror knappast att min laptop från 2020 har DDR5.

Visste inte att RGB kan stängas av, bra input.

Gällande RAM, är det bättre att köra på 6000 CL30 eller 6400 CL32? Ingen aning om RAM är det som kommer flaskhalsa.

Gällande chassi är ju Fractal Design Pop Air snyggt och stilrent också. Har det egentligen någon betydelse vilket chassi man tar om de är någorlunda liknande i struktur?

Om jag inte kör en AIO, "måste" man ha fläktar med utsug ovantill eller räcker det med insug framtill och utsug baktill?

Edit: kollade köphistorik och de RAM jag köpte till min laptop är DDR4, så gissar att jag inte ska återanvända dem: https://www.amazon.se/dp/B097QJ25NY

Den kylaren räcker gott o väl kör d-12L till min 9800x3d och kommer upp i typ 68 grader när jag lirar bf6

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Sapphire RX9070XT nitro+ | Sapphire B850m nitro+ | 32GB 6000mhz | Kingston KC3000 | 1TB 860 QVO | Corsair SF850 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S