Beslutsångest ang. ITX-chassi. Vilket är er favorit?

Permalänk
Medlem

Jag kan slå ett slag för Jonsbo (brandas även som Cooltek och Rosewill beroende på marknad) som är i mitt tycke stilrena chassin utan onödiga krussiduller. Ofta små i förhållande till vad för moderkort de har stöd för.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo U3 Moderkort: Asus z97 m-plus PSU: Fractal Design Newton R3 RAM: Kingston HyperX 4x4 1866mhz
CPU: Core i7 4790K GPU: Evga GTX 970 SC SSD: Crucial MX100 512GB + en H80i och lite fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Tjenare!

Jo, jag har nu gått i tankarna om att bygga om min dator till ITX-format. Dels för att spara plats och dels för att jag har datorn ståendes på skrivbordet, så en mindre låda skulle enligt mig se mycket trevligare ut än ATX-chassit som står här nu.

Problemet är bara att jag inte kan hitta något chassi som jag känner sådär "Måste ha" för. Helst skulle jag vilja ha ett inverterad chassi då skrivbordet är svängt och datorn gör sig bäst på min vänstra sida så att säga. Men de chassin vi har där är typ Raijintek Metis och Styx (Styx är mATX, men ändå tillräckligt kompakt för att jag ska överväga det). Dock kräver dessa chassin ett nätagg på max 15cm eller nåt sånt för att inte få problem med längre grafikkort. Och mitt nätagg är 17cm om jag inte minns fel, så om jag bestämmer mig för något av dessa chassin så måsta jag byta nätagg också. Vilket jag känner är lite väl mycket pengar att lägga ut nu precis efter jul.

Andra chassin som jag överväger är Fractal Design Define Nano S och Phanteks Enthoo Evolv ITX. Båda dessa chassin verkar vara riktigt sjyssta och av bra kvalité. Dock känner jag att dom kanske är lite i största laget då jag inte kommer att köra någon avancerad vattenkylning i datorn.

Vilket är ert favorit ITX-chassi? Jag vill ha något med både form och funktion. Det är väl Cooler Master eller så som har några små kubchassin som ska vara riktigt bra, men också väldigt... estetiskt handikappade så att säga.

Alla dessa nedrans val!

Corsair 250D - grymt chassi att bygga i tycker jag. lagom stort också. Bra kylning, får plats med 240 radiator och ett gtx 970

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2427124

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

Bara ett inlägg om ett nämnt chassi: Nano S ingav inget större förtroende när jag byggde i det. Själva chassit var liksom "skevt" på mitt exemplar, och stabiliteten upplevdes därefter. (Sidodörrarna verkar om något ha grövre plåt än själva chassit, vilket är lite bakvänt)
Stort och ganska rymligt, men trångt vid grafikkortet och nätagget.

Skrivet av DavidtheDoom:

@TheYardbird: Jag är sugen på N1 som tidigare nämnt. Har även tittat på Raijintek Metis som även den tillverkas av Lian Li (Precis som N1 och DanCases A4).

Mjae, vad har du för källa på att Raijintek produceras av Lian Li? Jag är skeptisk.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/product.php?p=2867032

Haft detta i över ett år och är fortfarande nöjd. Flexibelt, lättbyggt och tillräckligt litet för att ha bredvid skärmen på skrivbordet för mig. Funderar på att köpa ett vitt till nästa burk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Define Compact, Ryzen 7 7700, 32GB, Sapphire 9070, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

Vet inte om det går att få tag på längre men Evgas hadron chassin är riktigt schyssta. Ska du köpa itx så ska det ju vara litet, inte som core v1 eller nano-s. Å andra sidan är det svårt att kränga in en hybridkylare i de mindre chassina då dessa generellt har få fläktplatser som dessutom ofta konkurrerar med cpu-kylarens plats.

Ett chassi jag sneglat på länge är xigmatek nebula, men det kräver korta grafikkort och är mer snyggt än praktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

nCase M1 såklart.
Finns inte bättre att hitta just nu.
Ett chassi som rymmer "allt" utan att för den delen bli stort som ovan nämnda ju är.

Skrivet av BoardBum:

+1 på ovanstående

Skrivet av DavidtheDoom:

@TheYardbird: Jag är sugen på N1 som tidigare nämnt. Har även tittat på Raijintek Metis som även den tillverkas av Lian Li (Precis som N1 och DanCases A4).

Tar och gläder er med att jag kommit i kontakt med en trevlig kille som säljer sitt Ncase M1 som jag tror att jag kommer att köpa av honom

Permalänk
Medlem

@willeykk: Ja Hadron är ett sjukt snyggt chassi! Dock vet jag inte riktigt vad det medföljande nätagget klarar av riktigt, eller om det ens har gått att få tag på här i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

@willeykk: Ja Hadron är ett sjukt snyggt chassi! Dock vet jag inte riktigt vad det medföljande nätagget klarar av riktigt, eller om det ens har gått att få tag på här i Sverige

Agget klarar nog vad det ska... Frågan är hur mycket det låter under den belastningen! 40 mm fläktar går bort för min del.
Intressant koncept dock, och lådan såldes rätt billigt (med agget) i samband med att det togs bort från marknaden här i sverige vill jag minnas.

---

Just ja, för den som letar mer prisvärda alternativ till Ncase M1, kolla upp Cougar QBX.
Den är inte lika liten, flexibel, smidig eller lika stilren osv, men bra mycket billigare (finns även en Kaze med bättre ventilation)
Har inte byggt i den dock, så rekommenderar inte lådan rakt av, men vill bara tipsa om alternativet
Recension här:
http://www.anandtech.com/show/9757/the-cougar-qbx-mini-itx-ca...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Roger W: En Hadron hade ju varit drömmen att modda in ett par fläktplatser i alltså.. Den pianosvarta färgen är ju förjävla nice alltså.
Men nu har jag förmodligen ett Ncase M1 V5 på G! Förhoppningsvis så kan jag nöja mig med att inte ha ett fönster på chassit. Annars får jag improvisera och se vad jag kan göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

@Roger W: En Hadron hade ju varit drömmen att modda in ett par fläktplatser i alltså.. Den pianosvarta färgen är ju förjävla nice alltså.

Mjae, snarare att modda in en annan nätaggslösning

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Tjenare!

Jo, jag har nu gått i tankarna om att bygga om min dator till ITX-format. Dels för att spara plats och dels för att jag har datorn ståendes på skrivbordet, så en mindre låda skulle enligt mig se mycket trevligare ut än ATX-chassit som står här nu.

Problemet är bara att jag inte kan hitta något chassi som jag känner sådär "Måste ha" för. Helst skulle jag vilja ha ett inverterad chassi då skrivbordet är svängt och datorn gör sig bäst på min vänstra sida så att säga. Men de chassin vi har där är typ Raijintek Metis och Styx (Styx är mATX, men ändå tillräckligt kompakt för att jag ska överväga det). Dock kräver dessa chassin ett nätagg på max 15cm eller nåt sånt för att inte få problem med längre grafikkort. Och mitt nätagg är 17cm om jag inte minns fel, så om jag bestämmer mig för något av dessa chassin så måsta jag byta nätagg också. Vilket jag känner är lite väl mycket pengar att lägga ut nu precis efter jul.

Andra chassin som jag överväger är Fractal Design Define Nano S och Phanteks Enthoo Evolv ITX. Båda dessa chassin verkar vara riktigt sjyssta och av bra kvalité. Dock känner jag att dom kanske är lite i största laget då jag inte kommer att köra någon avancerad vattenkylning i datorn.

Vilket är ert favorit ITX-chassi? Jag vill ha något med både form och funktion. Det är väl Cooler Master eller så som har några små kubchassin som ska vara riktigt bra, men också väldigt... estetiskt handikappade så att säga.

Alla dessa nedrans val!

Jag byggde en liten dator åt min fru med ett Fractal Design Define Nano S men den blev lite väl stor för att stå på skrivbordet. Det blev en trevlig (tyst, sval och kompetent) dator men den passar ändå bäst under skrivbordet.
Att det blev just det chassit berodde på att frun ville ha ljuddämpat chassi och det var det enda.
Annars tycker jag NZXT Manta ser trevligt ut men det är ännu större.
Förresten tittade jag på Corsair Carbide Air 240 Cube Case och Chieftec Compact Series IX-01B Mini-ITX men de troode vi (frun) skulle låta mer.

tillägg
Permalänk
Medlem

Jag har ett thermaltake core v1 och tycker det funkar bra. Första och enda dator jag byggt ihop, och det gick smidigt och bra trots lite utrymme.

Nu spelar jag inte speciellt mycket, typ fm och Cities skylines, också lite qgis och revit, men jag upplever inga problem med temperatur. Sitter en 200mm fläkt i fronten med filter, plus att jag satt i en till 80mm bak (finns plats för en till). Får plats för 14 cm hög cpu kylare, 26 cm grafikkort och 18 cm nätaggregat.

Permalänk
Medlem

Jag köpte två chassi:
SilverStone Fortress FT03-Mini (Silver)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1286516
http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=333
samt

SilverStone Fortress FT03 (Silver)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=794880
http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=291

Jag valde det översta och är väldigt nöjd med kvalitén.
En lite AIO-kylare till CPU och det funkar bra med ett normalt GTX 970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Men nu har jag förmodligen ett Ncase M1 V5 på G! Förhoppningsvis så kan jag nöja mig med att inte ha ett fönster på chassit. Annars får jag improvisera och se vad jag kan göra

Hugger inte du Ncase M1 V5 chassit så pm mig om vem som säljer detta.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.