Kan inte formatera hårddisken!

Permalänk

Kan inte formatera hårddisken!

Har haft lite problem med min hårddisk och vill nu ta bort allt skit från den, vilket jag tänkte göra genom en formatering.
Men när jag försöker formatera så kommer bara detta meddelande upp: https://postimg.org/image/muks53z7l/

"Det gick inte att formatera den här enheten. Avsluta alla diskverktyg eller program som använder enheten och kontrollera att inget fönster visar enheten och kontrollera att inget fönster visar enhetens innehåll. Försök sedan att formatera den igen."

Har försökt att stänga ner program med aktivitetshanteraren som jag tror är installerade på hårddisken men har fortfarande inte fått det att funka. Kan även tillägga att min OS (Windows 8) inte är installerat på hårddisken utan det ligger på min Ssd.

Hur ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Formatera den utanför Windows kan vara en idé. Men jag skulle ändå klura en vända till om vad som sätter stopp så du inte formaterar bort någonting du använder.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Formatera den utanför Windows kan vara en idé. Men jag skulle ändå klura en vända till om vad som sätter stopp så du inte formaterar bort någonting du använder.

Jag bryr mig inte om vad för program osv som ligger på hhd:n, har sparat allt viktigt som jag vill ha kvar på en extern hdd.
Jag vill bara rensa hdd:n helt!

Permalänk
Medlem

@GrisJgarn:

Avinstallera alla program/spel på den och kolla om det fungerar då, du ska ju ändå formatera den.

Om inte det fungerar får du formatera den utanför Win som ovanstående påpekar.
Har du installationsmedium för Win 8 (USB eller DVD) så startar du det, du kan komma in i kommandotolken eller så formaterar du den där du väljer vilken disk OS ska ligga på.

Visa signatur

• 9800X3D • Astral 5090 @ 4K 240Hz OLED •

Permalänk
Medlem

Bara köra Gparted från USB och tömma disken.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av D-ryd:

@GrisJgarn:

Avinstallera alla program/spel på den och kolla om det fungerar då, du ska ju ändå formatera den.

Om inte det fungerar får du formatera den utanför Win som ovanstående påpekar.
Har du installationsmedium för Win 8 (USB eller DVD) så startar du det, du kan komma in i kommandotolken eller så formaterar du den där du väljer vilken disk OS ska ligga på.

Har försökt tagit bort det mesta, vet dock inte vart allt är installerat

Permalänk
Skrivet av Commander:

Bara köra Gparted från USB och tömma disken.

Och hur fungerar det?

Permalänk
Medlem

@GrisJgarn: gå in i diskmanager o ta bort enheten där.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

http://www.killdisk.com/downloadfree.htm

Se bara till att du kör på rätt disk^^

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk

Nu vart jag lite orolig, försökte formatera den genom kommandotolken men fick då upp detta: https://postimg.org/image/uksw8ur01/

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att du hade mer än en(1) disk i datorn när du installerade den ? systemet har en tendens att sprida sej då...

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC

Permalänk
Avstängd

Lättaste är att köra igång cmd som admin tror jag man måste ha sen köra diskpart men var lite försiktig så du formaterar rätt enhet men den är väldigt bra om man itne kommer åt partitioner t.e.x och är kraftfullare annars är gparted bra den brukar fixa biffen men sitter man i windows är oftast diskpart enklaste alternativet då man redan har det liggande

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Kan det vara så att du hade mer än en(1) disk i datorn när du installerade den ? systemet har en tendens att sprida sej då...

Byggde datorn för 2 år sedan men är ganska säker på att både SSd:n och Hdd:n var ikopplade när jag installerade Windows på Ssd:n

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrisJgarn:

Byggde datorn för 2 år sedan men är ganska säker på att både SSd:n och Hdd:n var ikopplade när jag installerade Windows på Ssd:n

Då har du problemet där , du har windows på ssd'n men delar av systemet ligger på andra disken , går inte att tömma då^^

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av GrisJgarn:

Har du 2 diskar i när du installerar OS så är det inget som garanterar att bootloadern ligger på samma disk som OS installeras på, dvs utan den andra disken i kommer inte windows starta.

Enkelt att testa dra bara ur disken o se om det bootar.

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Då har du problemet där , du har windows på ssd'n men delar av systemet ligger på andra disken , går inte att tömma då^^

Kan jag inte göra nått åt de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrisJgarn:

Om det är så att den bootar från den andra disken, måste du installera bootloadern på SSDn innan du tömmer.
http://superuser.com/questions/949219/how-to-fix-windows-10-b...

Dock tycker jag det är något konstigt att de kallar det fortfarande för MBR med tanke på att UEFI är det som bootar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Dock tycker jag det är något konstigt att de kallar det fortfarande för MBR med tanke på att UEFI är det som bootar.

Oavsett hur du bootar ändrar inte att du har en MBR på disken som behöver ha rätt info. Master Boot Record innehåller en hel del annan info också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Oavsett hur du bootar ändrar inte att du har en MBR på disken som behöver ha rätt info. Master Boot Record innehåller en hel del annan info också.

MBR innehåller; programkod, info på partitioner, disk id, och en signatur.
Med UEFI gick man över till GPT där man helt enkelt har en dedikerad FAT32 partition på 512MiB som innehåller alla boot filer som startas från entries gjorda I NVRAM på moderkortet, alltså ingen MBR.

Kör man MBR på boot disken så kör man inte ren UEFI installation utan då används CSM läget vilket också då blockerar Secureboot, möjligtvis också fastboot men det senare är jag osäker på.

Viktiga i detta fallet är då att ta reda på om han kör MBR och CSM eller UEFI och GPT och därefter kolla vart bootloadern ligger och om den ligger på fel disk helt enkelt installera om den på rätt plats och uppdatera NVRAM / MBR.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrisJgarn:

Skicka en skärmdump på diskhantering. Där står det vilka partitioner som används till vad.

Skrivet av Commander:

Viktiga i detta fallet är då att ta reda på om han kör MBR och CSM eller UEFI och GPT och därefter kolla vart bootloadern ligger och om den ligger på fel disk helt enkelt installera om den på rätt plats och uppdatera NVRAM / MBR.

Han har inte GPT på någon disk, så det är antingen BIOS eller UEFI+CSM.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrisJgarn:

Du kan alltid installera om Windows när bara 1 disk är kopplad.

Permalänk
Medlem

Som nämnts tidigare så borde diskpart fungera fint, sweclockers har några simpla instruktioner på hur det fungerar vid formatering av ett usb minne (samma princip appliceras på hdd):

http://www.sweclockers.com/artikel/15673-guide-installera-win...

Det går även att konvertera från MBR till GPT och vice versa via det om jag inte helt missminner mig nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

MBR innehåller; programkod, info på partitioner, disk id, och en signatur.
Med UEFI gick man över till GPT där man helt enkelt har en dedikerad FAT32 partition på 512MiB som innehåller alla boot filer som startas från entries gjorda I NVRAM på moderkortet, alltså ingen MBR.

Kör man MBR på boot disken så kör man inte ren UEFI installation utan då används CSM läget vilket också då blockerar Secureboot, möjligtvis också fastboot men det senare är jag osäker på.

Du tror alltså att sektor 0 bara lämnas "blank"?
MBR finns även på GPT partitioner och diskar. Den innehåller bara inte "boot" info, utan annan info.
https://en.wikipedia.org/wiki/GUID_Partition_Table#Protective...

Mao... du har alltid en MBR Sektor 0/LBA 0
Du kan även ha en hybrid MBR med båda (men sällsynt).

Dock håller jag med dig i övrigt...
Så oavsett överlåter jag er att hjälpa TS istället för att bråka

Permalänk
Medlem

Ta ut disken ur datorn.
Anslut den till datorn via USB-adapter
Formatera

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ITUFFE:

Ta ut disken ur datorn.
Anslut den till datorn via USB-adapter
Formatera

Om du inte läst tråden så har TS bootssektorer på HDD'n, med 99% säkerhet.
Tar han ur den disken så kommer Windows inte starta.

Permalänk
Medlem

Men kolla först att datorn kan starta när du har den disken du vill formatera om är urtagen ur datorn, hittills i tråden så verkar du ha systemfiler på disken och dator riskerar att inte starta utan denna disk inkopplad... (hur man fixa detta, är en helt annan historia...)

En sak till - du döljer inte gammal data genom att formatera om disken utan det går att plocka fram stora delar av innehållet med tex 'recuva' och andra diskräddningsprogram som R-studio mfl.

Skall du ta bort alla dina spår av din användning på disken så måste disken skrivas över med '0' eller slumptal från första sektorn till sista sektor - och det är redan nämnt 'killdisk' för detta, men med linux uppstartad från en USB kan lösas med kommandor 'dd'.

När man gör sådana övningar så är rekommendationen att du har bara den disken du vill radera i datorn - alla andra diskar med data som du är rädd om, kopplar du bort fysiskt (dvs. SATA-sladden monteras bort fysiskt från disken) och du startar upp program/OS via en USB-sticka på dator och det enda som kan hända om du inte skriver på disken för att du väljer fel enhet, är att du skriver över sticka du startade upp på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Om du inte läst tråden så har TS bootssektorer på HDD'n, med 99% säkerhet.
Tar han ur den disken så kommer Windows inte starta.

Ok, missade det, men han kan ju prova

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Enkelt att testa dra bara ur disken o se om det bootar.

Detta bara att prova om Windows fungerar utan HDD inkopplad.
Fungerar det så testa att formatera från dockningstation eller liknande.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ITUFFE:

Ok, missade det, men han kan ju prova

Absolut, det kan vara läge att plocka ur den och se om det faktiskt är så:)

Permalänk
Hjälpsam

Om du har en gammal Windowskatalog på disken du tänkt formatera, byt namn på denna till Windows.old.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |