Import från Storbritannien eller Tyskland.

Permalänk
Medlem

Import från Storbritannien eller Tyskland.

Jag har tänkt att köpa lite ljudutrustning från Tyskland. Närmare bestämt Amazon.de (Thomann har inte vad jag söker i lager just nu).

Jag har ett par frågor till er vana importörer.

Hur fungerar det med frakt från Amazon.de? De påstår att det är fri frakt, men jag är tveksam på att det gäller till Sverige.

Hur lång tid brukar det ta att få sina paket?

Visst är det inget krångel med moms i och med att det är ett EU-land man importerar från?

Har ni någon erfarenheter eller kunskap av garanti-ärenden vid import, fungerar det?

Samma frågor gäller även från http://www.amazon.co.uk, då det kan hända att jag beställer därifrån istället.

Ni som varit i Tyskland, visst använder man vanliga Schuko-vägguttag, precis som i Sverige? Det skulle vara tråkigt att upptäcka att man behöver använda reseadaptrar och grejer. Så skulle det nog bli om jag beställde från ...co.uk istället.

Permalänk
Medlem

Tror det är såhär...

Skrivet av Softish:

Hur fungerar det med frakt från Amazon.de? De påstår att det är fri frakt, men jag är tveksam på att det gäller till Sverige.

Finns ingen fraktavgift i kassan är det osannolikt att det tillkommer.

Citat:

Hur lång tid brukar det ta att få sina paket?

Finns en hel del ÅF på amazon så det lär variera. Gissningsvis är 3-5 dagar vanligt.

Citat:

Visst är det inget krångel med moms i och med att det är ett EU-land man importerar från?

Kan vara då företag som exporterar större mängder måste använda sig av svensk momssats, du kommer isf att se det när du kommer till kassan (19% -> 25%), innan du bekräftar betalning.

Citat:

Har ni någon erfarenheter eller kunskap av garanti-ärenden vid import, fungerar det?

Igen, finns många olika ÅF så det varierar nog. Troligtvis mer bökigt än svensk ÅF.

Citat:

Samma frågor gäller även från http://www.amazon.co.uk, då det kan hända att jag beställer därifrån istället.

Ovan gäller även UK (utom stickpropp nedan).

Citat:

Ni som varit i Tyskland, visst använder man vanliga Schuko-vägguttag, precis som i Sverige? Det skulle vara tråkigt att upptäcka att man behöver använda reseadaptrar och grejer. Så skulle det nog bli om jag beställde från ...co.uk istället.

Tyskland borde vara samma, vilket du troligtvis inte får från UK.