Böter var/varannan vecka. Hur göra?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mocka:

Den ser verkligen smidig ut alltså. Känns ändå som att den hade passat bättre i lite varmare klimat.

De är som sagt mest lik en mc med bättre skydd mot olyckor och väder, han som har Twizyn har även en Nissan Leaf som ett större alternativ https://www.nissan.se/fordon/fordon-utbud/leaf.html om hela familjen ska med.
Nu bor vi på landsbyggden så vi är nog lite udda med elfordon och cyklar men många stadsbor skaffar ju elcykel och nu har ju även elcyklar som mopedklassas börjat komma i Sverige och de är faktiskt ofta snabbare än bil om man ska ta sig fram i en stad och körsträckan per laddning börjar närma sig 20 mil för de bättre och skulle batteriet vara tomt så går det ju att cykla, de är ju bara 5-10 kilo tyngre än en icke elcykel.
Jag saknar en cykelpol där man kunde låna en eltransportcykel vid behov för det är så sällan man har behov att man drar sig för att skaffa nått sånt själv men bor man i en tätort så är det underligt att man ens vill ha en normal bil idag tycker jag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lite off-topic.

Jag fick min parkeringplats efter att en granne gick och dog vilket kanske talar om hur dagens parkeringssystem fungerar.

Permalänk
Medlem

Parkerar man den så tror jag man får böter i Sverige. Fordonet ska parkeras i färdriktningen, om inte parkeringsruta anger annat. Fråga polaren som har en, se vad han säger, och om han inte vet, se om han har lust att test. Vi får väl skramla ihop till parkeringsböterna, jag bidrar med första femman.

Skrivet av mrqaffe:

och skulle batteriet vara tomt så går det ju att cykla, de är ju bara 5-10 kilo tyngre än en icke elcykel.

En del behöver man dessutom inte cykla speciellt långt på innan hjälpmotorfunktionen börjar fungera igen, om jag förstått det rätt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Kommentarer som "Ja du får väl snällt gå 30min eller flytta" undanbedes. Jag startade denna tråd för att få nya tips och idéer.

Hej!
Flyttade till denna hyresrätt i slutet av Juni och fick under visningen veta att det inte fanns någon parkering till lägenheten men att det inte skulle vara några problem att hitta parkering någorlunda nära. Då det verkligen är brist på lägenheter var det inte avgörande och jag tog lägenheten.

NU till problemet. Jag jobbar natt och slutar 08.30 på morgonen. I denna delen av staden där jag bor är det parkeringsförbud varje måndag och torsdag mellan 09-12. Detta har resulterat i x-antal parkeringsböter för mig då jag kommer hem ca 09.10 och ska febrilt försöka hitta en parkeringsplats. Men ni kan tro att varje parkeringsplats där det inte är förbud inom en radie på 3km är upptagen, helt sjukt. Flera bilar som likt jag blir tvungna att bryta mot lagen för att det inte finns parkeringsplatser. Denna delen av staden är varje lapplisas våta dröm.

Nu till min fråga. Vad kan jag göra? Har redan som varje sund svensk skulle gjort skickat ett argt mejl till kommunen men fick som svar att de måste avsätta denna tiden för att städa gatorna, 6 timmar i veckan. Tycker det är ganska sjukt att de inte kan kartlägga och säga att okej dessa gatorna får ni städa mellan 09-10, MÅNDAG. En timme kan jag fördriva med en promenad i skogen eller handla men 3 timmar nallar på min sömn.

Skulle jag kunna köpa en bit av gatan och reservera till mig själv och LOVA att jag sopar den minst en gång i veckan? Bör jag acceptera läget och köra en bit utanför staden och parkera bilen? Några andra tips och idéer?

EDIT: Börjar 23 på kvällen, har 3 mil enkel väg till jobb. Att cykla till jobb så sent/långt och denna årstiden är inte optimalt.

Du måste bo i Norrköping då jag har samma problem med det. Jag får inte ihop 40 timmar arbete med bil. Varken ekonomiskt, parkeringsmässigt eller i tidsbesparande syfte.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag står jag fast vid att det normalt inte tar mycket längre tid med en moped. Så länge TS inte har motorväg hela vägen till jobbet tar det kanske bara tar tio minuter längre tid, om det är tät trafik går det ännu snabbare. Cirka 10 minuters längre resväg för att slippa parkeringsböter stup i kvarten tycker i alla fall jag är en bra kompromiss.

Nu var det inte heller tal om att frivilligt skaffa sig en moppe, TS har problem med att han inte hittar parkering till sin bil och i normalfall är det betydligt enklare att hitta parkering till sin moped. Visst är det kanske roligare och snabbare med en MC men det kräver både en starkare ekonomi och mer jobb.
Sen är det löjligt att påstå att bara femtonåringar vill ha moped. Det är ett väldigt behändigt fordon i många situationer, speciellt om du jämför med en bil. Se bara hur många som köper elcyklar nu när de börjar bli riktigt bra, fast tre mil med elcykel är kanske att ta i lite.
Men men, du kanske är en sån som tror att man alltid måste vara störst och snabbast på vägen?

Vad menar du med att det finns ställen där parkeringsvakter inte har någon befogenhet?

Tona ner brösttonerna ett snäpp så ska nog det här gå bra...

1. Moped är ett behändigt fordon. För femtonåringar... och möjligtvis alkoholister som inte får ha körkort längre. Det är sant och går inte att bestrida.
2. Förväxla inte moped med elcykel.
3. Nej.
4. Det jag menar med att det finns ställen som inte parkeringsvakter har befogenheter, är... ganska självförklarande men enkelt förklarat så får parkeringsvakter bara lappa på de gator och gårdar där dom har avtal att göra så. Parkerar du felaktigt på en sådan plats tillfaller det polisen att lappa. Det gör dom också, i alla fall där jag bor.

Men det finns gråzoner. Jag brukar ofta parkera på en lastkaj intill en matbutik där jag bor. Det ser ut som att det hör till butiken men jag råkar veta att det inte gör det. Butiken bryr sig inte, inte deras område. Alla övriga som paserar antar att jag hör till butiken.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Parkerar man den så tror jag man får böter i Sverige. Fordonet ska parkeras i färdriktningen, om inte parkeringsruta anger annat. Fråga polaren som har en, se vad han säger, och om han inte vet, se om han har lust att test. Vi får väl skramla ihop till parkeringsböterna, jag bidrar med första femman.

En del behöver man dessutom inte cykla speciellt långt på innan hjälpmotorfunktionen börjar fungera igen, om jag förstått det rätt.
B!

Parkeringen är väl inte helt ok men det går
Menar du att du ska ladda batteriet genom att trampa ? En elcykel kräver att du trampar för att motorn ska få aktiveras för annars är det ingen elcykel, motorn får inte heller dra över 20km/h, om du inte behöver trampa eller motorn drar oavsett fart är det en moped eller mc, de allra värsta "elcyklarna" kan faktisk komma upp kring 200km/h om du inte har nått krav på räckvidd utan bara maxar effekten och tömmer batteriet under nån kilometer men jag har aldrig sett nån sån som varit trafikgodkänd som mc för tex bromsar och fjädring är ju inte alls tänkta för de hastigheterna utan de är livsfarliga förutom att man inte får köra så fort.
Men en elcykel kan alltså numera lagligt vara en moped klass 2 och man får köra med cykelhjälm och man behöver trafikförsäkring.

Från 1 januari 2016 tillåts en ny typ av moped klass II. Den ska ha trampor och en hjälpmotor med en högsta effekt på 1 000 watt. Motorn får endast ge ett krafttillskott upp till och med 25 km i timmen. Det räcker med cykelhjälm för att få köra just den här mopedtypen.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Menar du att du ska ladda batteriet genom att trampa ?

Ja, jag läste något om regenererande el-cyklar. Det gör ju inte att man får heltäckande hjälpmotor, men man får starthjälp vid nästa rödljus och så där.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Tänk om det vore så enkelt som det låter?

Det är det ju också. Finns ju lite alternativ om man bor så illa till att man inte kan ordna en parkeringsplats; man kan parkera utanför sta'n och sedan ta sig dit endera med kollektivtrafik eller med cykel/moped/gång. Man kan kolla upp om det går att hyra någon annans parkeringsplats, exempelvis annonsera i tidningen eller sätta upp lappar, eventuellt höra med fastighetsägare och ägare av parkeringsgarage.

En del tycks ju anse att det är en grundläggande mänsklig rättighet att man har tillgång till en parkeringsplats nära sin bostad. Så är det ju förstås inte utan det är något man får ta med i beräkningen när man skaffar sitt boende. Att det skulle vara upp still kommunen att ordna parkeringsplatser för alla innevånare i kommunen är ju en absurd tanke.

Nu vill ju dessutom de flesta städer få bort så mycket biltrafik som möjligt så med tiden kommer säkert möjligheten att parkera (längre tid) längs gator och torg minska drastiskt.

Permalänk
Medlem

I vilket område bor du? Om du skriver ut kanske någon har tips om ett privat garage eller dylikt i närheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Montera ett sopaggregat på ditt fordon och klistra dit kommunens namn...

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Det där att kommunen ska städa på IDIOTISKA tider borde de fan ändra på! I mitt område så har polaren milda problem med att hitta parkering. Har guldparkeringar utanför huset (får stå hur länge du vill så när han ska sticka o handla så vill han inte ta bilen för då kan nån ta parkeringen....alltså hallå....) och fri parkering på massa sidogator men han är lat o vill alltid ha guldparkeringarna....

GÅR det egentligen att bygga fler parkeringar..? Måste nog bli parkeringsgarage lr strunta i bil....

Hallå! Fattar du inte att ha bil är tillräckligt dyrt redan?? Fan på bristningsgränsen! Att då betala ännu mer för boendeparkering är ju galenskap!

För det är _kommunens ansvar_ att ordna med parkeringar? I första hand är det ju fastighetsägarens ansvar, vilket tyder på att detta inte är löst. Vill man ha en bil (med reserverad parkeringsplats) så får man betala för det precis som med allt annat.

Det går självklart att anlägga parkeringsgarage, men _vem_ ska stå för notan? Det är inte skattekollektivet som ska göra det, utan snarare varje person som har behov av parkeringsplatsen. Men är du villig att slanta upp 400-600 tkr för din plats i garaget?

Frågan om det är dyrt är irrelevant faktiskt. Det finns tre lägen A) pengen är inget problem => inget problem. B) Pengen är ett problem => prioritera om dina utgifter, alternativt höj dina inkomster C) pengen är ett problem och inget av alternativen i B är tillämpbar, sälj bilen.

Det är som sagt var ingen mänsklig rättighet att inneha ett fordon och kan man/vill man inte betala de kostnader som är förknippade med det så får man välja andra saker...

Skrivet av Gainsgoblin:

Tror du drar den lite väl långt, grunden är att alla ska ha samma möjlighet. Inte att varje invånare ska ha en privat parkeringsplats byggd av kommunen.

Likställighetsprincipen tror jag det var personen var ute efter. Dvs, samma förutsättningar ska ge samma beslut oavsett vem som söker eller gör saken. Vilket det är i det här fallet, personerna får parkeringsanmärkningar om de står fel oavsett vem som äger fordonet (iofs inte helt sant då beskickningar sällan betalar dessa och HD valde att inte agera på detta tidigare).

Annars så håller jag fullständigt med dig, kommunerna ska inte lägga skattepengar på att bygga parkeringsplatser vid bostäder.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Den självklara lösningen är att fråga arbetsgivaren om du får arbeta längre pass, tex 12-13h. Då slipper du ditt parkeringsproblem OCH slipper jobba som någon samhallsarbetare med 40h/veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tadawa:

Han skrev ju att det var tre mil enkel resa, så jo det tar nog ganska mycket längre tid. Är väl ingen som frivilligt skaffar sig en moppe, undantaget 15-åringar.
Ganska klent argument.

Förutom det faktum att det är extremt billigt + tar dig från en punkt till en annan betydligt fortare än en cykel.
"bluhu det är bara 15 åringar och alkoholister som ska ha moped". Okej, vilka är det som ska ha elcykel då? Pensionärer som har för ont för att cykla "riktig" cykel? Och hoverboards eller vad kalaset heter? Spelar det här någon roll för dig så länge du kommer till en plats så smidigt som möjligt och då gärna billigt?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

@Henrik21: jag vet vad han var ute efter men orkade inte rätta han just då. Han visste ju grunden av principen och var i närheten på namnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Förutom det faktum att det är extremt billigt + tar dig från en punkt till en annan betydligt fortare än en cykel.
"bluhu det är bara 15 åringar och alkoholister som ska ha moped". Okej, vilka är det som ska ha elcykel då? Pensionärer som har för ont för att cykla "riktig" cykel? Och hoverboards eller vad kalaset heter? Spelar det här någon roll för dig så länge du kommer till en plats så smidigt som möjligt och då gärna billigt?

Nej jag ville nog mest provocera när jag skrev så. Men gör så här; ställ dig frågan om du själv skulle sitta och åka moped sex mil. Du kommer säkert påstå att du skulle det, men troligtvis kommer framtiden visa att du aldrig kommer skaffa dig en moped.

Anledningarna ju många. I Sverige är det inte ett särskilt optimalt fordon då stora delar av året är svinkallt- och halt, det är förhållandevis långt att åka till många ställen och många vägar är motortrafikleder/motorvägar där du ändå inte får åka med moped.

Sen kan ju du låtsas att det inte finns en norm-aspekt inblandat också. Jag skulle själv tycka det var ganska skämmigt att rulla ut mopeden ur garaget och åka till jobbet samtidigt som grannen gör det i sin Audi. Kanske låter löjligt men det är inte särskilt många som som faktiskt vågar bryta mot sociala normer i någon större utsträckning. Huruvida det anses OK eller ej beror nog mest på hur man bor och hur gammal man är. Bor man centralt i en större stad och är en yngre person är det nog ingen som reflekterar över det. Är du medelålders som bor i en villaförort kommer man göra antagandet att det är något fel i huvudet på dig och därav inte får åka bil. Eller något i den stilen.

Om du lever precis som du känner för och aldrig tar någon notis om några sociala normer, bra för dig. Men jag tror dig inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tadawa:

Nej jag ville nog mest provocera när jag skrev så. Men gör så här; ställ dig frågan om du själv skulle sitta och åka moped sex mil. Du kommer säkert påstå att du skulle det, men troligtvis kommer framtiden visa att du aldrig kommer skaffa dig en moped.

Anledningarna ju många. I Sverige är det inte ett särskilt optimalt fordon då stora delar av året är svinkallt- och halt, det är förhållandevis långt att åka till många ställen och många vägar är motortrafikleder/motorvägar där du ändå inte får åka med moped.

Sen kan ju du låtsas att det inte finns en norm-aspekt inblandat också. Jag skulle själv tycka det var ganska skämmigt att rulla ut mopeden ur garaget och åka till jobbet samtidigt som grannen gör det i sin Audi. Kanske låter löjligt men det är inte särskilt många som som faktiskt vågar bryta mot sociala normer i någon större utsträckning. Huruvida det anses OK eller ej beror nog mest på hur man bor och hur gammal man är. Bor man centralt i en större stad och är en yngre person är det nog ingen som reflekterar över det. Är du medelålders som bor i en villaförort kommer man göra antagandet att det är något fel i huvudet på dig och därav inte får åka bil. Eller något i den stilen.

Om du lever precis som du känner för och aldrig tar någon notis om några sociala normer, bra för dig. Men jag tror dig inte.

Nej det skulle jag inte göra. Alltså köra 6 mil. Men kortare sträckor fungerar det utmärkt för.

Ja, alla dessa normer... </3. "Jag tar cykeln istället, trots att det är betydligt smidigare och går betydligt fortare att köra moped så bryter det mot normen och folk tror jag är dum i huvudet".

Nåja!

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tadawa:

Det är nog bara du som resonerar så. Men det spelar inte så stor roll, för, som jag ser det, är moped inte en lösning, oavsett.
Då inte nödvändigtvis för att det är rätt trist att vara utsatt för väder och vind vissa delar av året, men även för att det låter som om man bor i tättbebyggt område, om man inte kan parkera på sin egen gårdsplan... Och att vara beroende av en moped som blir stulen en, eller ett par gånger om året, känns inte helt rätt. Och det är realiteten åtminstone här. Ska du ha något som är driftsäkert, så är det stöldbegärligt. De sågar ned lyktstolpar för att kunna bära med sig mopederna.

B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Kommentarer som "Ja du får väl snällt gå 30min eller flytta" undanbedes. Jag startade denna tråd för att få nya tips och idéer.

Hej!
Flyttade till denna hyresrätt i slutet av Juni och fick under visningen veta att det inte fanns någon parkering till lägenheten men att det inte skulle vara några problem att hitta parkering någorlunda nära. Då det verkligen är brist på lägenheter var det inte avgörande och jag tog lägenheten.

NU till problemet. Jag jobbar natt och slutar 08.30 på morgonen. I denna delen av staden där jag bor är det parkeringsförbud varje måndag och torsdag mellan 09-12. Detta har resulterat i x-antal parkeringsböter för mig då jag kommer hem ca 09.10 och ska febrilt försöka hitta en parkeringsplats. Men ni kan tro att varje parkeringsplats där det inte är förbud inom en radie på 3km är upptagen, helt sjukt. Flera bilar som likt jag blir tvungna att bryta mot lagen för att det inte finns parkeringsplatser. Denna delen av staden är varje lapplisas våta dröm.

Nu till min fråga. Vad kan jag göra? Har redan som varje sund svensk skulle gjort skickat ett argt mejl till kommunen men fick som svar att de måste avsätta denna tiden för att städa gatorna, 6 timmar i veckan. Tycker det är ganska sjukt att de inte kan kartlägga och säga att okej dessa gatorna får ni städa mellan 09-10, MÅNDAG. En timme kan jag fördriva med en promenad i skogen eller handla men 3 timmar nallar på min sömn.

Skulle jag kunna köpa en bit av gatan och reservera till mig själv och LOVA att jag sopar den minst en gång i veckan? Bör jag acceptera läget och köra en bit utanför staden och parkera bilen? Några andra tips och idéer?

EDIT: Börjar 23 på kvällen, har 3 mil enkel väg till jobb. Att cykla till jobb så sent/långt och denna årstiden är inte optimalt.

Har du fått några böter? Är de och lappar konstant när det är förbud? Kan det vara värt att få en bot eller två i månaden?
Där jag bor nu så har jag inte betalat en enda gång, inte fått en bot på ett halvår. Får jag en bot eller två så har jag fortfarande gått massa plus. Däremot har jag fått roliga arga lappar från grannar med för mycket fritid
Men där jag bodde förut, vilket är typ fem minuter bort i samma stadsdel så vare inte tal om att inte betala, tror fan p-vakterna gömde sig i buskarna..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon har svarat samma tidigare men rent allmänt tycker jag detta låter sjukt konstigt att man "inte kan jobba natt" och ha bil.. Om kommunen eller de ansvariga inte kan/vill hjälpa dig så hade jag personligen skrivit till någon tidning. Inget ger politiker och myndighetspersoner mer eld i baken än att det skrivs dåligt om dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Det är det ju också. Finns ju lite alternativ om man bor så illa till att man inte kan ordna en parkeringsplats; man kan parkera utanför sta'n och sedan ta sig dit endera med kollektivtrafik eller med cykel/moped/gång. Man kan kolla upp om det går att hyra någon annans parkeringsplats, exempelvis annonsera i tidningen eller sätta upp lappar, eventuellt höra med fastighetsägare och ägare av parkeringsgarage.

En del tycks ju anse att det är en grundläggande mänsklig rättighet att man har tillgång till en parkeringsplats nära sin bostad. Så är det ju förstås inte utan det är något man får ta med i beräkningen när man skaffar sitt boende. Att det skulle vara upp still kommunen att ordna parkeringsplatser för alla innevånare i kommunen är ju en absurd tanke.

Nu vill ju dessutom de flesta städer få bort så mycket biltrafik som möjligt så med tiden kommer säkert möjligheten att parkera (längre tid) längs gator och torg minska drastiskt.

I dagens samhälle är det ju så när man ofta på grund av t.ex. bostadsbristen blir tvingad till att ha en bil för att kunna ta sig till jobbet.

Skulle jättegärna flytta närmre om det fanns bostäder, eller byta jobb om det fanns något närmre. Kollektivtrafik skulle fungera om den fanns i närheten och passade in med arbetstiderna någorlunda iallafall. Cykel eller moped 6 mil tycker jag inte heller fungerar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

I dagens samhälle är det ju så när man ofta på grund av t.ex. bostadsbristen blir tvingad till att ha en bil för att kunna ta sig till jobbet.

Skulle jättegärna flytta närmre om det fanns bostäder, eller byta jobb om det fanns något närmre. Kollektivtrafik skulle fungera om den fanns i närheten och passade in med arbetstiderna någorlunda iallafall. Cykel eller moped 6 mil tycker jag inte heller fungerar.

Som sagt, en fråga om prioriteringar. Man kan få tag på bostad centralt i Stockholm till-och-med, det är bara det att man får betala en slant för det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Som sagt, en fråga om prioriteringar. Man kan få tag på bostad centralt i Stockholm till-och-med, det är bara det att man får betala en slant för det.

Kanske inte så enkelt att ordna den inkomst som krävs för en dyr bostad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Kanske inte så enkelt att ordna den inkomst som krävs för en dyr bostad.

Då har man väl valt fel yrke helt enkelt. Man får förstås alltid rätta munnen efter matsäcken, vill man inte göra de uppoffringar som det innebär att bo nära sitt jobb och slippa pendla, ja då får man ta det extra besväret som pendlingen innebär. Kan man inte lösa det så får man fundera på hur man skall lösa det, flytta till en annan ort kan ju vara en sådan lösning. Som jag förstår det så finns det till-och-med folk som prioriterar sin bostadsort så högt att det övertrumfar att ta ett arbete. Sjukt men sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Skrivet av videopac:

Då har man väl valt fel yrke helt enkelt. Man får förstås alltid rätta munnen efter matsäcken, vill man inte göra de uppoffringar som det innebär att bo nära sitt jobb och slippa pendla, ja då får man ta det extra besväret som pendlingen innebär. Kan man inte lösa det så får man fundera på hur man skall lösa det, flytta till en annan ort kan ju vara en sådan lösning. Som jag förstår det så finns det till-och-med folk som prioriterar sin bostadsort så högt att det övertrumfar att ta ett arbete. Sjukt men sant.

Bror *host* duktig *host*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tadawa:

Bror *host* duktig *host*

Naa, men jag är så trött på alla som gnäller för att inte andra löser deras problem. Som hellre såsar runt i sin "sk*t" på grund av bristande företagsamhet. Någon gång måste man lära sig att ta ansvar för sin situation och inte bara skylla på andra. Typ: "buu, ingen ger mig ett jobb", "jag slår sönder bilar/skyltfönster för kommunen fixar inte någon fritidssysselsättning åt mig" etcetera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Naa, men jag är så trött på alla som gnäller för att inte andra löser deras problem. Som hellre såsar runt i sin "sk*t" på grund av bristande företagsamhet. Någon gång måste man lära sig att ta ansvar för sin situation och inte bara skylla på andra. Typ: "buu, ingen ger mig ett jobb", "jag slår sönder bilar/skyltfönster för kommunen fixar inte någon fritidssysselsättning åt mig" etcetera.

Visst. Men det är ganska långt ifrån "jag jobbar natt och har svårt att hitta parkering, tips?".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tadawa:

Visst. Men det är ganska långt ifrån "jag jobbar natt och har svårt att hitta parkering, tips?".

Fast på TS så låter det som att dels är det världens undergång samt att den klassiska "någon annan" ska ordna med parkeringsplatsen...

Det finns parkeringsplatser även i Stockholms innerstad, men då handlar det om att man måste betala. Eller så får man det problem TS har. Personligen så har jag väldigt svårt att köpa de här snyfthistorierna om "jag har ingen parkeringsplats".

Det handlar _BARA_ om att personen inte vill betala för en parkeringsplats. Som på FB nu, såg en person som gnällde över "nu kan ju inte våra gäster parkera över natten på parkeringsplatsen vid sporthallen (den är numera begränsad till 8 timmar). Det finns gott om besöksplats (iofs mot en låg avgift, 10kr/dygn). Men det handlar om att personen och mannen inte vill betala för 3 platser för sina bilar...

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Låter konstigt att en kommun städar en gata varje vecka. I sthlm så är det en dag i månaden man inte kan stå på vissa ställen. Själv betalar jag 12000/år for garageplats i min brf. Och ja, brf kan inte hyra garage till andra än medlemar, eftersom man blir ett parkeringsbolag och måste betala skatt på det.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Ja, det är bara att gratulera. Dina skattepengar har betalat för gatan du senare betalar för att parkera på. Förstår ditt dilemma. Har ingen lösning men önskar dig lycka till.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.